Rejäl skrev:
Du verkar ha liten insyn i hur det fungerar, de flesta lämnar/anlitar firmor man känner ingett konstig all med det.
Jag har inte påstått att det konstiga ligger i att anlita firmor man känner.

Naturligtvis anlitar man släktingars och kompisars firmor, men jag förväntar mig inte bli överdebiterad på triviala standardjobb av familjen. Det är för att undvika just det jag väljer någon jag känner och inte för att bedriva välgörenhet. Lägg därtill att ”mekanikern” avlönas genom a-kassa och inte kostar företaget någonting.

Det slår dig inte att kvittot och hela scenariot med servicen och dess fördröjning kan vara en efterkonstruktion? Intressant vore att se om bilen är städad och ren med ny olja.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Brukar du också betala 3 gånger så högt oljepris hos din dotters firma? Mest för att det är kul att det går bra för hennes firma och att det känns bra att betala lite extra moms och vinstskatt?
Fast företaget har väl inte direkt någon vinst?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Jag har inte påstått att det konstiga ligger i att anlita firmor man känner.

Naturligtvis anlitar man släktingars och kompisars firmor, men jag förväntar mig inte bli överdebiterad på triviala standardjobb av familjen. Det är för att undvika just det jag väljer någon jag känner och inte för att bedriva välgörenhet. Lägg därtill att ”mekanikern” avlönas genom a-kassa och inte kostar företaget någonting.

Det slår dig inte att kvittot och hela scenariot med servicen och dess fördröjning kan vara en efterkonstruktion? Intressant vore att se om bilen är städad och ren med ny olja.
Jo det kan det vara, ingett ovanligt heller att man betalar utan kvitto i normala fall så av den anledningen absolut.

Rejäl skrev:
Normalpris menar du? Alla är inte så näriga/snåla som du😉
Nu förstår jag. Kunden är snål och närig, företagaren måste få lön. Samma som i alla trådar om timdebitering, reskostnad och grossistpriser.

• Haha
  • Älska
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Brukar du också betala 3 gånger så högt oljepris hos din dotters firma? Mest för att det är kul att det går bra för hennes firma och att det känns bra att betala lite extra moms och vinstskatt?
Självklart får jag betala 3 x priset så tar vi betalt 6x det priset av nästa kund vi har, du verkar ha dålig koll på företagsekonomi😉

• Haha
Tomtom79
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Googlar man på modellen så anges faktiskt oljevolymen till 5,5l. Men det var ett rejält påslag på oljan. Visserligen är det en extra dyr renaultolja. Men ändå.
Jag pudlar på oljemängden, helt sjukt att en 1.3 liters motor slurpar i sig mer än en hel dunk olja 🤔 men den är ju fransk och jag är bara uppdaterad på riktiga bilar, typ min

To change oil in the MITSUBISHI ASX Off-Road (GA0) 1.6 MIVEC (GA1W) Petrol 116 hp, you'll need 4.2 L of motor oil

Vad den extra 22 % oljan i den 25 % mindre motorn är till för kan men ju undra?

P
AndersPS AndersPS skrev:
Det är ett antal steg till innan det kan anses levererat. Men jämfört med papperspost så "anser" man ju att papperspost har kommit fram ett visst antal dagar efter det har skickats...
Den som "anser" det kanske borde lära sig lite om rekommenderade brev. :-)

P pmd skrev:
Den som "anser" det kanske borde lära sig lite om rekommenderade brev. :)
Betala 100 spänn för ett brev är hur sjukt dom helst.

P
AndersPS AndersPS skrev:
Det som i trådens ämne är ett problem är väl tiden det tar för rättsväsendet att avgöra om beslaget är korrekt eller ej? Att beslagta prylar i sig behöver inte vara ett problem, problemet uppstår när det blir oförutsägbart och tar lång tid för processen.
Jag vet inte hur processen ser ut, men utgår från att ett planerat beslag beslutas av en domstol eller möjligen av en åklagare varpå en domstol fastställer beslaget i efterhand. Det är i det senare fallet som processen kan ta lång tid. Det alternativet bör alltså inte vara förstahandsvalet, och saken bör skyndsamt tas upp i domstol.

Det bör även finnas ett tredje alternativ. Om det föreligger risk för fortsatt brottslighet antar jag att en polis kan besluta om ett beslag.

P
AndersPS AndersPS skrev:
Skillnaden är att de kan veta med säkerhet, och fatta beslut om det behövs andra typer av leveranser, notiser osv.
Nej, ingen kan med säkerhet veta det.

P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
De kan även se om någon läst meddelandet
Mej, det kan banken inte. Det kan bara se att någon (förhoppningsvis avsedd mottagare) har öppnat meddelandet.
Och det finns som sagt analogier i den fysiska världen som stöder den ordningen.
Vilka analogier syftar du på? Fysiska brev som skickas via Postverket? Det går inte att anta att ett sådant brev har nått mottagaren bara för att det har skickats. Än mindre går det att anta något om huruvida brevet har lästs av avsedd mottagare inom en viss tid.
Summa summarum, en bank har mycket att vinna, rent juridiskt, på att tvinga dig använda bankens egna kommunikationstjänst.
Det håller jag helt med om. En bankkund förlorar dock på det.

P Pin skrev:
Intressant vore att se om bilen är städad och ren med ny olja.
Så klart den inte är.
Servicen var ju bokad till den 31 april (ska förstås vara 31 mars) men blir uppskjuten, i väntan på delar, till den 2 april.
Bilen tas i beslag den 1 april. Han är alltså ute och kör med bilen innan servicen är utförd och ska lämna tillbaka den morgonen efter…

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Jag pudlar på oljemängden, helt sjukt att en 1.3 liters motor slurpar i sig mer än en hel dunk olja 🤔 men den är ju fransk
Japansk enligt länken i inlägg #602.

P pmd skrev:
Japansk enligt länken i inlägg #602.
..men tilverkad i europa.?

While the Alliance uses their own industrial facilities (Valladolid in Spain, Sunderland in the United Kingdom, and the Nissan Motor United Kingdom factory (NMUK)), the Mercedes-Benz M282 engine is manufactured in Germany at Daimler's factory in Kolleda.
https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=198

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det går inte att anta att ett sådant brev har nått mottagaren bara för att det har skickats.
Likafullt gör lagstiftningen det inte helt sällan. Här ett exempel från delgivningslagen.
Text från delgivningslagen om förenklad delgivning, paragraf 26, med hänvisning till lag 2022:1536 angående delgivningstidpunkter.

En dom från HD på samma tema: https://lagen.nu/dom/nja/2007s157

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.