67 123 läst ·
657 svar
67k läst
657 svar
Bilmekanikern hade skulder – då tog Kronofogden Kenneths bil
Jag har inte påstått att det konstiga ligger i att anlita firmor man känner.Rejäl skrev:
Naturligtvis anlitar man släktingars och kompisars firmor, men jag förväntar mig inte bli överdebiterad på triviala standardjobb av familjen. Det är för att undvika just det jag väljer någon jag känner och inte för att bedriva välgörenhet. Lägg därtill att ”mekanikern” avlönas genom a-kassa och inte kostar företaget någonting.
Det slår dig inte att kvittot och hela scenariot med servicen och dess fördröjning kan vara en efterkonstruktion? Intressant vore att se om bilen är städad och ren med ny olja.
Jo det kan det vara, ingett ovanligt heller att man betalar utan kvitto i normala fall så av den anledningen absolut.P Pin skrev:Jag har inte påstått att det konstiga ligger i att anlita firmor man känner.
Naturligtvis anlitar man släktingars och kompisars firmor, men jag förväntar mig inte bli överdebiterad på triviala standardjobb av familjen. Det är för att undvika just det jag väljer någon jag känner och inte för att bedriva välgörenhet. Lägg därtill att ”mekanikern” avlönas genom a-kassa och inte kostar företaget någonting.
Det slår dig inte att kvittot och hela scenariot med servicen och dess fördröjning kan vara en efterkonstruktion? Intressant vore att se om bilen är städad och ren med ny olja.
Självklart får jag betala 3 x priset så tar vi betalt 6x det priset av nästa kund vi har, du verkar ha dålig koll på företagsekonomi😉Tomtom79 skrev:
Jag pudlar på oljemängden, helt sjukt att en 1.3 liters motor slurpar i sig mer än en hel dunk olja 🤔 men den är ju fransk och jag är bara uppdaterad på riktiga bilar, typ minD Daniel 109 skrev:
To change oil in the MITSUBISHI ASX Off-Road (GA0) 1.6 MIVEC (GA1W) Petrol 116 hp, you'll need 4.2 L of motor oil
Vad den extra 22 % oljan i den 25 % mindre motorn är till för kan men ju undra?
Jag vet inte hur processen ser ut, men utgår från att ett planerat beslag beslutas av en domstol eller möjligen av en åklagare varpå en domstol fastställer beslaget i efterhand. Det är i det senare fallet som processen kan ta lång tid. Det alternativet bör alltså inte vara förstahandsvalet, och saken bör skyndsamt tas upp i domstol.AndersPS skrev:
Det bör även finnas ett tredje alternativ. Om det föreligger risk för fortsatt brottslighet antar jag att en polis kan besluta om ett beslag.
Mej, det kan banken inte. Det kan bara se att någon (förhoppningsvis avsedd mottagare) har öppnat meddelandet.lars_stefan_axelsson skrev:
Vilka analogier syftar du på? Fysiska brev som skickas via Postverket? Det går inte att anta att ett sådant brev har nått mottagaren bara för att det har skickats. Än mindre går det att anta något om huruvida brevet har lästs av avsedd mottagare inom en viss tid.lars_stefan_axelsson skrev:
Det håller jag helt med om. En bankkund förlorar dock på det.lars_stefan_axelsson skrev:
Så klart den inte är.P Pin skrev:
Servicen var ju bokad till den 31 april (ska förstås vara 31 mars) men blir uppskjuten, i väntan på delar, till den 2 april.
Bilen tas i beslag den 1 april. Han är alltså ute och kör med bilen innan servicen är utförd och ska lämna tillbaka den morgonen efter…
..men tilverkad i europa.?P pmd skrev:
While the Alliance uses their own industrial facilities (Valladolid in Spain, Sunderland in the United Kingdom, and the Nissan Motor United Kingdom factory (NMUK)), the Mercedes-Benz M282 engine is manufactured in Germany at Daimler's factory in Kolleda.
https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=198
Likafullt gör lagstiftningen det inte helt sällan. Här ett exempel från delgivningslagen.P pmd skrev:
En dom från HD på samma tema: https://lagen.nu/dom/nja/2007s157