72 916 läst ·
742 svar
73k läst
742 svar
Bilmekanikern hade skulder – då tog Kronofogden Kenneths bil
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Ja då är det ganska säkert att du får domen. De är alltid digitala idag.D Dilato skrev:
Men FUP och andra handlingar är det (fortfarande...) inte alltid så då kan man få betala för scanning och annan hantering.
Problemet är att man måste veta antingen målnummer eller personnummer på minst en av en av parterna.lars_stefan_axelsson skrev:
Personnummret är lätt att få fram om man vet namnet och adressen (och det har vi rett ut i tråden tidigare), målnumret är lite osäkrare om jag fick det rätt men jag *tror* det är Ä 6945-25 (jag beställde med och utan "Ä") och en beställning med namn och personnummer.
vad händer om en skuldsatt skylle hyra en bil eller köra en firmabil tex en hantverkare eller en turist eller dyl som hyr en bil. Svenska samhället har blivit så sjukt. Född på 80-talet och numera vill man inte bo kvar här. gör man rätt får man fel och gör man fel får man rätt så är praxis numera.RoTe skrev:
Vilket givetvis kan anses rimligt, nu har jag läst (vad jag tolkar/tror är) delar från domen, vilket fick mig in i tankebanorna ovan.P pmd skrev:
Kan inte påstå att jag tycker mig ha gett uttryck för att det är fakta utan just tankar och ”tror”, och det får man väl ha utan att veta?
För abonnemang av olika slag brukar säljaren göra en kreditkontroll, så en kraftigt skuldsatt person utan synliga tillgångar får förmodligen inte teckna abonnemanget om den inte är kreditvärdig, men om biluthyrare gör sammalunda är för mig obekant.K K043 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
En biluthyrare brukar kräva ett kreditkort och har man för mycket skulder kan det nog vara problem att få.P pmd skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 537 inlägg
Detta skulle ju kunna användas kreativt: Ring på en bil på Blocket och boka möte.Tipsa kronofogden så att de tar bilen när du provkör. Vips är säljaren av med bilen och du har blivit av med en del av skulden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Hur menar du?G Greger_08 skrev:
Tanken med lagen är ju att plocka värdesaker från folk som har skulder se de inte kan betala för, samtidigt som de har värdefulla föremål. Stör det verkligen den stora massan om man tar ifrån dessa personer ägodelar?
I vissa fall blir det såklart fel och då får rätten korrigera, som i fallet i tråden. Lämnar du in din bil till din verkstad och en mekaniker med skulder kör provkör bilen behöver du nog inte vara orolig, det fanns betydligt mer bakom historian än så, men det bedömdes åtminstone inte av tingsrätten som tillräckligt.
Det finns ju målvakter som står på mängder med bilar, bilar som körs av andra och parkeras var som helst, eftersom inga böter någonsin kommer drivas in. Jag vet inte om den stora massan retar upp sig på om kronofogden beslagtar en bil värderas till en miljon om bilen "ägs" av en målvakt.