Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte så personalintensivt att ratta formsprutningsmaskiner så den verksamheten kan överleva ett europeiskt löneläge om det finns andra fördelar, t.ex närheten till kunderna
Frakten kan vara en betydande del av kostnaden eftersom plast är billigt men plastdetaljer tar plats. Jag har köpt stora komplexa plastverktyg som tagits fram, tillverkats och provats i Kina innan de skickats till Europa för massproduktion. Kineserna är duktiga. Verktyg till en vanlig kopplingsdosa kan de nästan göra i sömnen.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
hsd
13th Marine 13th Marine skrev:
Vem räknas som importör, TS eller Temu?
Vem av dem kan leverera produktens "declaration of conformity" för CE-märkningen?
Samt testrapporter.
Importör är den som importerar, dvs Du om Du köper från exempelvis Kina

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Grundtanken med CE-märkningen är att det är tillverkaren som ska dels kontrollera produkten, eller se till att den kontrolleras, och sen fixa en DoC samt anbringa CE-märke på produkten.

Men det går inte alltid, av en massa anledningar, så därför kan den som importerar produkten istället göra detta, för som importör "sätter man ju en produkt på marknaden".

Men ute på gråskalan hamnar ju det som en person själv importerar för eget bruk, det är inget som "sätts på marknaden" inom EU, och då borde kraven på tester, DoC och märkning falla bort.
Men då får man inte sälja produkten vidare - lite strikt sett.
Jag kan som företagare inte köpa in lite ej CE-märkta dosor och sen använda i min verksamhet (i slutänden fakturera kunden för den), även om det skulle vara bara några enstaka, inte ens en enda.

Ett annat intressant specialfall är den som bygger och producerar maskiner av olika slag.
De bör kunna använda valfritt av icke CE-märkt material, bara maskinen i slutänden i sin helhet kontrolleras som sig bör, får en DoC och sen ett CE-märke.
De enskilda komponenterna måste inte vara CE-märkta, utan bara slutprodukten, som är ämnad att sättas på marknaden.

* DoC = Declaration of Conformity
Ett exempel på hur de kan se ut
Deklaration om överensstämmelse från CTOUCH för produkt CC-55X03, med detaljer om tillverkare, standarder och certifiering, daterad 22 september 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här ett exempel på en DoC för en produkt där importören har tagit på sig tillverkarens roll.
Det här är en armatur från Malmbergs, och de har ju förstås ingen egen fabrik.
De har bara pytsat in sin DoC i sista sidan av bruks och monteringsanvisningen, vilket jag tror är helt OK.
Instruktion för ljuskällans demontering, standarder (EMC, LVD, RoHS), samt Malmbergs DoC och kontaktuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns några formkrav på en DoC, jag kan nog inte redogöra för precis allt, men ska försöka.

Det ska naturligtvis framgå vilket företag och vilken produkt det gäller.
Det ska framgå vilka standarder man åberopar att gälla för produkten
(Och här gäller det att inse att en på sätt och vis liknande produkter kanske måste, eller åtminstone bör, väljas olika standarder för, t.ex. EN 61010 för laboratorieprodukter eller IEC 60335 för hushållsprodukter kan båda användas till en våg, som exempel)

Övergripande så är det överensstämmelse med EU-direktiv som ska testas, men då dessa är för flummiga så letar man reda på lämpliga standarder som mer i detalj redovisar krav att konstruera och testa mot.
I dessa två ovanstående DoC så testas båda mot Low Voltage Directive (LVD = elektrisk säkerhet) och EMC-direktivet,
ErP är ett relativt nytt direktiv som kollar på energieffektivitet och sånt.

Sen måste DoC skrivas under av någon väldigt högt inom organisationen, lämpligtvis VD eller av någon produktmanager i nivån under, typ.
Jag har inte koll på hur detta är skrivet, men det får inte skrivas under av någon lägre tjänsteman eller den som testat osv (testrapporten/rapporterna, ska väl dock skrivas under av den som testat eller hans chef).

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad 793645 skrev:
Vilka erfarenheter / åsikter har ni?
Vad är fördelen med att använda en dyr Spelsberg mf.l. istället för en box av märket Zypola?

Kineserna respekterar inte internationella standarder, patent, märkningar, klassningar etc. och det understöds av den kinesiska staten, varför du aldrig kan veta vad du får, egentligen. Det står IP55 på den men är det det? Kanske, kanske inte.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
TS har begär att annonymisera sig så nu får inte TS några notiser, kan inte heller svara på några inlägg (som TS).

A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Övergripande så är det överensstämmelse med EU-direktiv som ska testas, men då dessa är för flummiga så letar man reda på lämpliga standarder som mer i detalj redovisar krav att konstruera och testa mot.
I dessa två ovanstående DoC så testas båda mot Low Voltage Directive (LVD = elektrisk säkerhet) och EMC-direktivet,
ErP är ett relativt nytt direktiv som kollar på energieffektivitet och sånt.
Man skriver på svensk standard:

Till vart och ett av direktiven har Europeiska kommissionen offentliggjort en lista över standarder som den godkänt för användning tillsammans med direktivet. Det heter att dessa standarder ger presumption, dvs de regler och anvisningar som standarderna innehåller leder, om de följs, till en säkerhetsnivå som överensstämmer med kraven i direktivet.

Dessa listor uppdateras regelbundet, eftersom det kommer nya standarder och gamla standarder revideras. Listorna finns hos EU. På elområdet kan man dock normalt säga, att om det finns en europeisk säkerhets- eller EMC-standard, så är den också listad under passande direktiv.

Jämför med elinstallationsreglerna som ger presumtion mot Elsäkerhetsverkets föreskrift för utförande av elinstallationer.

Jag tycker den nya metoden är bra. Dels blir det enkelt. Dels ger det möjlighet att välja en annan lösning. Och så blir de färdiga tekniska lösningarna som finns använda hela tiden och det är bästa sättet att verkligen finjustera något.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Men inom denna lista är det helt fritt att välja standard eller? Finns det inga krav på att man väljer "rätt"?

Jag tänker t.ex på produkter från USA som ecoflow som säger sig vara en powerbank och därmed duckar för alla krav som hör till en UPS.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Det hoppas jag verkligen att det finns. Jag förstår vad du menar och minns den tråden om ecoflow.

Det är både en bra och intressant fråga jag någon gång tänkt sätta mig in i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.