E elmont skrev:
Och dosan på bilden är 50 mm tycker jag att det står
Exakt, om den är 50mm och Schneider dosan är 39mm så är den 11mm grundare🙃

Den här dosan avser den dosa som visas i inlägget före, svårt att förstå det?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
E elmont skrev:
Den här dosan avser den dosa som visas i inlägget före, svårt att förstå det?
Vadå, dosa på bild är samma dosa TS har? Snarare svårt förstå dig

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Att TEMU är billig skit som borde förbjudas. Fejkade kopior med dålig kvalitet.
ojdå, inte ens riktiga kopior....

El-Mattias skrev:
Tack för ett seriöst svar. Jag har länge haft funderingar på att byta till ett billigare märke för att sänka priset för slutkund. Just nu ligger de två olika dosorna i frysen -18c för att se vad som händer när jag konfronterar dem med en hammare. Jag har länge funderat på om "huset brinner ner" verkligen är ett sant påstående eller om det ev. är ett marknadsföringstrix från ledande leverantörer.
Vilken elfirma jobbar du för? Jag vill helst inte anlita en elektriker som installerar TEMU-prylar i mitt hus.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag fick hem ett sortiment med tomtehattar för någon vecka sedan. Verkar klart välgjorda och bra när inget annat få plats. 5 olika storlekar, med riktigt fjäder inuti, inget fusk. 75 kr för 225 st. Allt är inte skit som säljs men man måste ha omdöme.

Deras bilder på produkten är rätt komisk, som så ofta:

Jämförelse mellan traditionell tejpning av elkablar och modern användning av röd trådmössa; text: 'Traditional' med kryss, 'Present' med bock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Traditional" 😆

• Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag fick hem ett sortiment med tomtehattar för någon vecka sedan. Verkar klart välgjorda och bra när inget annat få plats. 5 olika storlekar, med riktigt fjäder inuti, inget fusk. 75 kr för 225 st. Allt är inte skit som säljs men man måste ha omdöme.

Deras bilder på produkten är rätt komisk, som så ofta:

[bild]

"Traditional" 😆
En kompis hade en kinesisk bil när han bodde där. När han skulle montera högtalare i dörrarna upptäckte han att "traditional" var hur trådar till fönsterhissar mm anslutits i bilen.

• Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Vilken elfirma jobbar du för? Jag vill helst inte anlita en elektriker som installerar TEMU-prylar i mitt hus.
@El-Mattias hävdade i en annan tråd att han bott i Texas i 20 år, så du behöver nog inte oroa dig....

Dessutom lär väl en TEMU-låda A: höja standarden i USA, eller B; vara totalt ointressant efter att Trump stängt "de minimis"-kryphålet.

• Haha
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
Problemet med Kina är väl att du aldrig riktigt vet vad du får.
Ganska vanligt att de fuskar med märkningar e.t.c. samt använder material som inte alltid är gångbara inom EU.
Så frågan är väl vad det är för material i den och håller den verkligen IP55 osv.

Sen tror jag inte huset kommer brinna ner om man använder den men kan ju bli problem om man sätter den ute och den inte uppfyller IP55 t.ex.
Samtidigt är det väl ett dilemma med detta resonemang att väldigt mycket av materialet som säljs under svenska varumärken är tillverkade i Kina.

Men visst — finns ju frågetecken om vad man får om man köper på Temu jmf med typ Bauhaus..

El-Mattias skrev:
Tack för ett seriöst svar. Jag har länge haft funderingar på att byta till ett billigare märke för att sänka priset för slutkund. Just nu ligger de två olika dosorna i frysen -18c för att se vad som händer när jag konfronterar dem med en hammare. Jag har länge funderat på om "huset brinner ner" verkligen är ett sant påstående eller om det ev. är ett marknadsföringstrix från ledande leverantörer.
Oerhört berömvärt!

Utan tvekan så att Svenska hantverkare utnyttjas av resursstarka producenter som tar en för stor del av kakan av nybyggnationer, ombyggnationer och renoveringar.

Utan tvekan så att det mesta av plastmaterialet i vårt hem har tillverkats i Kina, importerats till Sverige och fått ett svenskt namn, och ett 5x högre pris (om det räcker).

Det råder utan tvekan överprissättning på många "märkes-produkter", även på vissa billighetskedjors egna märken i vissa fall...

Och visst går det ofta att hitta bättre/billigare leverantörer och kapa mellanled.

Ett exempel var när Tesla började tillverka sina bilar och ville ha stora skärmar i bilen. Det var hopplöst att få tag på förutom till fantasipriser från de stora bildelstillvexkarna. Tesla tog då "vanliga" skärmar för datorer och körde dem genom alla certifieringstester (gällande brand, elsäkerhet, krocksäkerhet, radiostörningar etc.) och kunde börja använda skärmar för några hundra istället för tiotusentals kronor.
(Numer har ju marknaden "justerats" så just det området har blivit friskare)

Att säga att det bara är skit som kommer med låga priser från Kina är ju att förenkla saken väldigt mycket, så där är jag helt med TS. Argumenten som avfärdar produkterna på det viset är onekligen rätt svaga. Även Schneider har en hel del tillverkning av sina produkter i Kina. I många lägen så upphandlas den typen av tillverkning från olika fabriker beroende på typ av komponent, storlek på serie, leveranstider och priser. Och en fabrik som tillverkar "kvalitetsprodukter från ett känt märke" ena dagen börjar ju inte per automatik producera sönderfallande giftiga brandfaror dagen efter.

*Men* att göra motsvarande med produkter från Temu skulle jag inte rekommendera TS eller någon annan att göra. Dels så är de tester som behöver göras av kopplingsdosor rätt tilltagna om man helt saknar dokumentation på dem. Dels så är ju Temu och AliExpress etc. i praktiken bara en samling blandade tillfälliga restlager som säljs till lägsta pris från olika tillverkare. Så även om du har certifierat en produkt själv så har du inga garantier på att du får samma eller ens motsvarande produkt nästa gång du handlar. Så då måste du återigen göra om certifieringen när du handlar nästa gång.

Om TS vill hålla nere priser genom att kapa mellanled och handla direkt från kinesiska tillverkare så skulle jag i så fall rekommendera Alibaba.com. Då får du kontakt med fabrikerna själva och kan oftast få en rätt bra produktdokumentation som gör att du kan sålla bort en hel del som inte är rimligt att använda här. Där hittar du exempelvis tillverkarna bakom Biltemas, Julas och CO's egna märken rätt snabbt om du börjar leta på tillverkarens produktnumren från deras manualer.

Du står fortfarande för en större risk om det är du som importerar produkterna jämfört med om du köper från en leverantör inom EU, men du slipper betala för att någon annan ska ta den risken och göra kontrollarbetet.

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Samtidigt är det väl ett dilemma med detta resonemang att väldigt mycket av materialet som säljs under svenska varumärken är tillverkade i Kina.

Men visst — finns ju frågetecken om vad man får om man köper på Temu jmf med typ Bauhaus..
Det finns både bra och dåligt från Kina. Det som säljs under svenska varumärken får man garanti och dokumentation på, samt så ställs högre krav på materialval och kvalitet för att uppfylla "äkta" CE märkning

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Messier1994 skrev:

Ja fast då finns det ett tillverkar eller importörled mellan som förhoppningsvis gör stickprovskontroller och/eller har kontakt med fabrikerna för att ha koll på vad de gör.

Det kan ju inte jag som elektriker som sätter upp 50 dosor om året hålla på med.
Så jag skippar helt enkelt att vara importör själv, med allt vad det innebär att jag borde göra, och den risk jag tar, bara för att spara 500 spänn på dosinköpen.

• Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:

Skillnaden är att om du köper något direkt från kina (vilket du i pricip gör om du handlar via temu osv), så får du "kinesisk" kvalitet. Troligen dessutom kvalitet i det lägre intervallet. Från leverantörer som inte platsar till kvalitetskontrolelrade leverantörer.

Köper du ex. ett uttag av fabrikat schneider/elko osv så kan det vara helt eller delvis tillverkat i Kina (Vet ej om det gäller just dessa fabrikat). Men konstruktionen är gjord vid utvecklingsavdelningar i Europa. Den är granskad verifierad och testad här. Sedan håller de här företagen sin egen kvalitetskontroll, håller koll på att den kinesiska fabriken använder rätt plastkvalitet, att fabriken tillverkar detaljer med rätt toleranser osv. Det här är uingefär samma kontroller som görs för tillverrkning i Europa.

Det är troligt att ex. Jula med sina uttag av egna märket "Anslut" också har egen kvalitetskontroll, de produkterna är troligen bättre än mer direktimporterat från Kina via Temu osv. MEN, företag som Jula, Biltema osv med "egna" Kinamärken gör sin kvalitetskontroll på hela skalan av produkter, tältpinnar, sågblad och elinstallationsprylar. För mig är det upnbart att de inte hela tiden kan ha lika grundläggande kontroller som företag som själva konstruerar sina uttag och liknande. De kan inte rimligen ha samma nivå på kontrollerna över en så bred produktflora, som de dessutom oftast inte själva konstruerar.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag fick hem en Uni-T UT334A från Kina nyligen. Exakt samma utförande och funktion som den du kan köpa i Europa, med skillnaden att kartongen var på kinesiska och jag fick en separat manual på ett antal språk, inklusive svenska, i lösbladssystem. Apparaten var inställd på engelska (fanns engelska och kinesiska/mandarin?). Så uppenbart en produkt enbart tänkt för Kina från början och en butik där som ordnade med den dokumentation som tydligen TEMU ställt som krav. Var samma sak med en induktionsvärmare, även den kom med svensk bruksanvisning.

Annars kan det faktiskt skilja med Uni-T (och andra Kina-märken som ni redan påpekat). De som öppnat deras multimetrar avsedda för Europa eller de som säljs direkt inom Kina, har visat att Kina-modellen har mindre skydd på ingångarna. Satt det 3 MOV på Europamodellen (med samma beteckning) fanns det ibland bara 1 på Kinavarianten.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.