17 188 läst ·
128 svar
17k läst
128 svar
Billig kopplingsbox från TEMU
Det är en bra poäng, min erfarenhet när jag köpt battericeller är att det finns väldigt seriösa säljare på Ali och så klart mer eller mindre rena bedragare (ordern cancelleras 19 av 20 gånger) som lägger ut något snorbilligt och hoppas kunna köpa upp något begagnat/en retur och sälja vidare om ordern accepteras.Dowser4711 skrev:
Det råder utan tvekan överprissättning på många "märkes-produkter", även på vissa billighetskedjors egna märken i vissa fall...
Och visst går det ofta att hitta bättre/billigare leverantörer och kapa mellanled.
Ett exempel var när Tesla började tillverka sina bilar och ville ha stora skärmar i bilen. Det var hopplöst att få tag på förutom till fantasipriser från de stora bildelstillvexkarna. Tesla tog då "vanliga" skärmar för datorer och körde dem genom alla certifieringstester (gällande brand, elsäkerhet, krocksäkerhet, radiostörningar etc.) och kunde börja använda skärmar för några hundra istället för tiotusentals kronor.
(Numer har ju marknaden "justerats" så just det området har blivit friskare)
Att säga att det bara är skit som kommer med låga priser från Kina är ju att förenkla saken väldigt mycket, så där är jag helt med TS. Argumenten som avfärdar produkterna på det viset är onekligen rätt svaga. Även Schneider har en hel del tillverkning av sina produkter i Kina. I många lägen så upphandlas den typen av tillverkning från olika fabriker beroende på typ av komponent, storlek på serie, leveranstider och priser. Och en fabrik som tillverkar "kvalitetsprodukter från ett känt märke" ena dagen börjar ju inte per automatik producera sönderfallande giftiga brandfaror dagen efter.
*Men* att göra motsvarande med produkter från Temu skulle jag inte rekommendera TS eller någon annan att göra. Dels så är de tester som behöver göras av kopplingsdosor rätt tilltagna om man helt saknar dokumentation på dem. Dels så är ju Temu och AliExpress etc. i praktiken bara en samling blandade tillfälliga restlager som säljs till lägsta pris från olika tillverkare. Så även om du har certifierat en produkt själv så har du inga garantier på att du får samma eller ens motsvarande produkt nästa gång du handlar. Så då måste du återigen göra om certifieringen när du handlar nästa gång.
Om TS vill hålla nere priser genom att kapa mellanled och handla direkt från kinesiska tillverkare så skulle jag i så fall rekommendera Alibaba.com. Då får du kontakt med fabrikerna själva och kan oftast få en rätt bra produktdokumentation som gör att du kan sålla bort en hel del som inte är rimligt att använda här. Där hittar du exempelvis tillverkarna bakom Biltemas, Julas och CO's egna märken rätt snabbt om du börjar leta på tillverkarens produktnumren från deras manualer.
Du står fortfarande för en större risk om det är du som importerar produkterna jämfört med om du köper från en leverantör inom EU, men du slipper betala för att någon annan ska ta den risken och göra kontrollarbetet.
Jag förstår, och elmarknaden är ju ganska konkurrensutsatt så priserna är ju inte helt befängda.Mikael_L skrev:
Ja fast då finns det ett tillverkar eller importörled mellan som förhoppningsvis gör stickprovskontroller och/eller har kontakt med fabrikerna för att ha koll på vad de gör.
Det kan ju inte jag som elektriker som sätter upp 50 dosor om året hålla på med.
Så jag skippar helt enkelt att vara importör själv, med allt vad det innebär att jag borde göra, och den risk jag tar, bara för att spara 500 spänn på dosinköpen.
Jämför med VVS-marknaden mot svenska privatkunder där det på grund av svenska branschstandarder i princip inte finns någon konkurrens. LK Systems skulle tagit minst 1 000:- för en produkt motsvarande dosan.
Batterier och lagringsmedia lär ju vara de två artiklar som har flest lurendrejare på Ali. Det är inte så lätt att se på artikeln vad den egentligen innehåller. Men samtidigt, hittar man seriösa säljare så kan man få riktigt bra produkter till mycket bra priser.M Messier1994 skrev:Det är en bra poäng, min erfarenhet när jag köpt battericeller är att det finns väldigt seriösa säljare på Ali och så klart mer eller mindre rena bedragare (ordern cancelleras 19 av 20 gånger) som lägger ut något snorbilligt och hoppas kunna köpa upp något begagnat/en retur och sälja vidare om ordern accepteras.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag har beställt 18650-batterier och en laddare med analysfunktion från TEMU för att testa. Batterierna har genomgående höga betyg, även från svenska köpare, med flera som köper flera gånger. Ungefär halva priset mot i Sverige (höga priser som jag vägrar betala). De som testat har lagt upp att batterierna upprepade gånger presterat strax över angivna specifikationer. Jag kan återkomma när jag fått produkterna och testat.
Pga läget i USA har jag startat ett prov där jag byter Amazon (främst) mot kinesiska sidor och hittills är jag otroligt förvånad hur bra även kundtjänsten är, och snabb! Detta gäller främst TEMU, men även Banggood och Ali Express fungerar hittills utmärkt. Ni behöver inte påpeka det eventuellt negativa med Kina, det är ett medvetet val i nuvarande världsläge.
Tyvärr har inte TEMU fullt sortiment inom en del områden, iaf på den svenska sidan och jag har därför bl a beställt en Zoyi ZT-DQ02 med kelvinklämmor från Banggood för under 900 kr (med svensk moms och tullgarantier), vilket måste anses som rätt fantastiskt med tanke på vad instrumentet ska klara. Självklart ett amatörinstrument, men det räcker oftast väldigt långt. Den är fortfarande på väg, då leveranstiderna är rätt långa, men full tracking finns.
Ali Express är totalt överlägset gällande sortiment och priser, så när jag utvärderat TEMU kommer jag rikta in mig på Ali Express. Ali har ibland halva priset mot TEMU även på annars dyra instrument och som sagt, enormt sortiment.
Gällande kundtjänst så har jag hunnit drabbas av ett problem som tyvärr hänt flera gånger på Amazon, man får en vara i en kartong som är rätt, men innehållet har någon bytt ut till en sämre modell. Temu skötte det blixtsnabbt och väldigt smidigt för mig som kund. Startade en chatt i appen, angav produkten, skrev vad problem var och jag fick 2 direkta val, retur/full återbetalning eller behålla, delvist avdrag på priset. Inget var jag ville, så jag valde "övrigt". Då blev jag erbjuden omskickning av vad jag egentligen beställt, vilket var exakt det jag föredrog. Valde det, behövde inte skicka in den felaktiga produkten och hela ärendet tog under 10 minuter. De sände ut den nya inom ett dygn.
Edit: TEMU:s mailande är relativt ok och verkar respektera hur man ställer in, men Banggood spammar av guds nåde oavsett inställningar, så vad ni än gör, använd slaskmail vid registrering.
Pga läget i USA har jag startat ett prov där jag byter Amazon (främst) mot kinesiska sidor och hittills är jag otroligt förvånad hur bra även kundtjänsten är, och snabb! Detta gäller främst TEMU, men även Banggood och Ali Express fungerar hittills utmärkt. Ni behöver inte påpeka det eventuellt negativa med Kina, det är ett medvetet val i nuvarande världsläge.
Tyvärr har inte TEMU fullt sortiment inom en del områden, iaf på den svenska sidan och jag har därför bl a beställt en Zoyi ZT-DQ02 med kelvinklämmor från Banggood för under 900 kr (med svensk moms och tullgarantier), vilket måste anses som rätt fantastiskt med tanke på vad instrumentet ska klara. Självklart ett amatörinstrument, men det räcker oftast väldigt långt. Den är fortfarande på väg, då leveranstiderna är rätt långa, men full tracking finns.
Ali Express är totalt överlägset gällande sortiment och priser, så när jag utvärderat TEMU kommer jag rikta in mig på Ali Express. Ali har ibland halva priset mot TEMU även på annars dyra instrument och som sagt, enormt sortiment.
Gällande kundtjänst så har jag hunnit drabbas av ett problem som tyvärr hänt flera gånger på Amazon, man får en vara i en kartong som är rätt, men innehållet har någon bytt ut till en sämre modell. Temu skötte det blixtsnabbt och väldigt smidigt för mig som kund. Startade en chatt i appen, angav produkten, skrev vad problem var och jag fick 2 direkta val, retur/full återbetalning eller behålla, delvist avdrag på priset. Inget var jag ville, så jag valde "övrigt". Då blev jag erbjuden omskickning av vad jag egentligen beställt, vilket var exakt det jag föredrog. Valde det, behövde inte skicka in den felaktiga produkten och hela ärendet tog under 10 minuter. De sände ut den nya inom ett dygn.
Edit: TEMU:s mailande är relativt ok och verkar respektera hur man ställer in, men Banggood spammar av guds nåde oavsett inställningar, så vad ni än gör, använd slaskmail vid registrering.
Redigerat:
Temu och AliExpress är ju rätt likvärdiga i många aspekter, här är ett rätt intressant test som jag såg för en vecka sedan:MultiMan skrev:
Jag har beställt 18650-batterier och en laddare med analysfunktion från TEMU för att testa. Batterierna har genomgående höga betyg, även från svenska köpare, med flera som köper flera gånger. Ungefär halva priset mot i Sverige (höga priser som jag vägrar betala). De som testat har lagt upp att batterierna upprepade gånger presterat strax över angivna specifikationer. Jag kan återkomma när jag fått produkterna och testat.
https://www.reddit.com/r/18650masterrace/comments/1kissix/i_bought_6_different_fake_batteries_from/
Stor blandning mellan högt och lågt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Det där är bara korkat anser jag. Varför köpa märkesceller som man på förhand i princip vet är fake? Vad är nyttan? Absolut inget nytt att kineserna har ett rymligt samvete, men genom att läsa annonserna utformning och recensioner brukar det vara rätt lätt att genomskåda.Dowser4711 skrev:
De jag köpte utger sig inte för att vara något annat märke utan säljs under fabrikens namn. Väger 47 gram, angivna till 2600mAh och har testat till lite drygt det, en del lite över 2700 enligt ett antal köpare.
Batterierna har jag fått och kan bekräfta vikten och att de är riktigt välgjorda, så bra att de utan vidare kunde sålts som någon av de största och bästa märkena. Pris 150 kr för 4. Tillverkare enligt höljet: Jiangxi Dongteng Lithium Co, Ltd.
Edit: Enligt Gemini:
Jiangxi Dongteng Lithium Co., Ltd. is a lithium industry company located in China. It is part of the Ganfeng Lithium Group, which is a major player in the global lithium market. Ganfeng Lithium Group operates across the lithium value chain, from resource development to battery manufacturing and recycling. They are known for their lithium compounds and lithium metal production, as well as their battery manufacturing and recycling technologies.
Redigerat:
Men jag undrar vad som hände med TS @El-Mattias.
Reggade sig för 12 dagar sedan, startade snabbt två trådar och vräkte iväg 57 inlägg (i dessa två och några till trådar) på några dagar, och har nu inte varit inloggad de senaste 7 dagarna.
Reggade sig för 12 dagar sedan, startade snabbt två trådar och vräkte iväg 57 inlägg (i dessa två och några till trådar) på några dagar, och har nu inte varit inloggad de senaste 7 dagarna.
Exakt, jag hittade någon som länkade till en kontakt på diysolar där man visste att man fick toppenvaror. Sen fattar man ju att om det finns en annons som säljer samma 280ah celler för en tiondel av priset så är det i bästa fall begagnat och förmodligen ren bluff.MultiMan skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Stämde det att han bodde i Usa kanske han inte hade ordning på papprena och sitter på ett flygplan till El Salvador vid det här laget?Mikael_L skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Det tillverkas faktiskt mycket plast i Europa, även i Sverige. Det som tillverkas i Kina är verktygen. Idag tillverkas de flesta plastverktyg för formsprutning i Kina, även om produkten sedan görs i Sverige.M Messier1994 skrev:
En av sonens kompisar jobbar med att tillverka plastbiten som sitter över prislappen på hyllkanten i affären. Det är definitivt något man skulle kunna förvänta sig görs i låglöneländer, men den plastbiten tillverkas faktiskt i Sverige!H HenrikHuslöse skrev:
HL-display? Där sommarjobbade jag i slutet av 80-talet. Under några år i början av 00-talet jobbade jag på företaget som skötte deras IT-drift. Jag jobbade bl a med övervakning av deras satellit system i Frankrike, Storbritannien, Kina mm och länkarna mellan dom.pacman42 skrev:
Det är inte så personalintensivt att ratta formsprutningsmaskiner så den verksamheten kan överleva ett europeiskt löneläge om det finns andra fördelar, t.ex närheten till kundernapacman42 skrev: