TRJBerg
Jag skulle aldrig snåla när det gäller elmaterial. SPECIELLT inte när det gäller sajter som Temu etc.

Det gäller egentligen allt som blir inbyggt i väggar etc i ett hus.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
El-Mattias skrev:
Problemet som jag ser det är att mellanhänder lever gott på att påstå att deras material är bättre. Vad ska vi ha dessa ryggsäckar till? Jag vill ge lågt pris till slutkund - thats it!

Ps, läs alla svar i den här tråden, inte ett enda bevis har lagts fram, bara ”påhittade sanningar” det irriterar mig
Du har vänt på bevisbördan, det handlar inte om att bevisa att prylar från temu är farliga. Det man ska bevisa är att de är ofarliga.

Därav kravet att de ska uppfylla relevant standard.

Jag antar att du som elektriker har sett din beskärda del av brända kontakter/uttag. Fel plast i dem så hade det varit huset, inte bara dosan som varit kol.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
C cnordi1 skrev:
Det hörs på dig att du hatar allt som heter Temu.
TS (dvs, personen du svarar) frågar om det ör ok att använda saker som är inköpt från Temu, då han vill använda billigare saker om möjligt. Han har även beställt saker därifrån för att testa.
Du tolkar det som att han hatar allt som heter Temu? Hur kom du till den slutsatsen?

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
El-Mattias skrev:
Ok tack för info, jag använder normal 100kr dosan och den håller väldigt bra kvalite. Detta med spänningsmärkningen är dock väldigt intressant. Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur värdet 690V framkommit? 400V borde räcka som märkvärde.
Varför använder du den dyrare dosan istället för den billigare ... egentligen?

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
El-Mattias skrev:
Nu förstår jag inte… förklara gärna
Du argumenterar för att en temu-dosa duger eftersom det inte finns bevis för att hus har brunnit ned.
På samma sätt säger du då att om du en gång lyckats köra en sparkcykel i 200 km/h utan en krasch så är det ofarligt att köra en sparkcykel i 200 km/h.
En glassbytta skulle funka utmärkt i 20 år utan olyckor...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Förstår inte riktigt, är det 2 pack för 99kr? Ungefär samma storlek som Schneider U56 dosa som kostar drygt 20 spänn?

Vit ZYPOLA kopplingsdosa, 80x80x50 mm, stipulerad för utomhusbruk, visas med dimensioner och texten "2-Pack" samt pris 99,28 kr på en webbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Den här dosan är väl ungefär dubbelt så djup.

E elmont skrev:
Den här dosan är väl ungefär dubbelt så djup.
11mm grundare, Schneider dosan är 87x87x39

Eller så tar man Biltemas turkiska dosor för 30 kr (IP55) eller 37 kr (IP67). Den senare är robust med förskruvningar och skruvar i varje hörn. Om man prompt inte vill ha kända märken.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Eller så tar man Biltemas turkiska dosor för 30 kr (IP55) eller 37 kr (IP67). Den senare är robust med förskruvningar och skruvar i varje hörn. Om man prompt inte vill ha kända märken.
Eller ABB AP10 om man vill ha lite större, kostar 58kr

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vad hände förresten med de snygga klassiska runda dosorna i aluminium? Förr märkta med två droppar, senare med IP67.

Hade 3 fas till en byggnad kopplad i en glasslåda från GB i 16 år, den funkade fint, tålde väder o vind.
(Byttes till en seriös dosa när vi sålde)

Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Hade 3 fas till en byggnad kopplad i en glasslåda från GB i 16 år, den funkade fint, tålde väder o vind.
(Byttes till en seriös dosa när vi sålde)
Framförallt borde den tålt kyla ganska bra. :)

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
11mm grundare, Schneider dosan är 87x87x39
Och dosan på bilden är 50 mm tycker jag att det står

H HenrikHuslöse skrev:
Vad hände förresten med de snygga klassiska runda dosorna i aluminium? Förr märkta med två droppar, senare med IP67.
Den typ av dosor ligger väl mest som hyllvärmare hos grossisterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.