Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Jag håller på att bygga mur i trädgården och har satsat på Benders lösning. Det blir jättebra och allt är frid och fröjd.
Men, längst upp på alla murar vill jag ha en toppsten aka avtäckning aka krönplattor. Det blir ganska många meter och dessa är oproportionerligt dyra, ca 150,-/st och jag behöver ganska många. Jag tittar framförallt på dessa.
Existerar det någon import av liknande stenar från Polen eller andra länder nuförtiden? Någon som känner till något?
Men, längst upp på alla murar vill jag ha en toppsten aka avtäckning aka krönplattor. Det blir ganska många meter och dessa är oproportionerligt dyra, ca 150,-/st och jag behöver ganska många. Jag tittar framförallt på dessa.
Existerar det någon import av liknande stenar från Polen eller andra länder nuförtiden? Någon som känner till något?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Danmark importerar och sen exporterar till Sverige, så var det förr hur det är nu vet jag inte. Googla. Översätt när du Googlar på deras språk. Polen och Belgien var bra på sten. De företagen jag visste om i Polen tidigare finns inte kvar.andreascarlsson skrev:
Jag håller på att bygga mur i trädgården och har satsat på Benders lösning. Det blir jättebra och allt är frid och fröjd.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Min erfarenhet är av sten och tegel är att man köper det direkt av tillverkaren. Frågade vilken butik som hade tegel, de tittade och undrade vad jag menade, de köpte direkt från tillverkaren. Det var så för 10-15 år sedan men det kan ju vara bra att ha med sig den kunskapen när du letar.H HEM2121 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Tack för tipset. Hade Danska kronan varit snällare hade detta varit ett bra alternativ, hittade stenar för 73 DKK styck = 107 SEK st. Med frakt och skit blir det inte billigare tyvärr.H HEM2121 skrev:
Det är nog bara att bita i det sura äpplet och hosta upp 20 papp bara för toppstenar. Känns ju kul. 😝
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 320 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 320 inlägg
Är det inte den här stenen?
https://www.bauhaus.se/mursten-bend...SONVniOtzKhYBjvCWsBZAKOnoLs9obwBoCT7EQAvD_BwE
Eller är det den här dyrare du tittar på?
https://www.bauhaus.se/mursten-bend...X0WKKTYmxmtP8yxDHUWqQVD03J2f9bkRoCJdwQAvD_BwE
https://www.bauhaus.se/mursten-bend...SONVniOtzKhYBjvCWsBZAKOnoLs9obwBoCT7EQAvD_BwE
Eller är det den här dyrare du tittar på?
https://www.bauhaus.se/mursten-bend...X0WKKTYmxmtP8yxDHUWqQVD03J2f9bkRoCJdwQAvD_BwE
Med tanke på att en zloty kostar ca 2.70 kr, så är glansdagarna över att köpa från Polen.Ossian K Olsson skrev:
Dom kommer hit och handlar istället.
Men utbudet är enormt i Polen gentemot här hemma som räknas som basic varor jämfört vad dom har där , jag vet, jag kommer därifrån
Tidigare var Sverige 20 år före, nu är det tvärtom, milt sagt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Via Danmark blir fel, det blir ett mellanled extra. Du måste kolla tillverkare i Polen eller Belgien direkt. Se inlägget före från Baba, det har nog hänt en del.andreascarlsson skrev:
Vi har precis varit i din situation men några meter mindre. Vi tyckte ändå 3600kr var lite väl så vi valde att köpa 50*50 marksten och kapa på mitten. Slutkostnaden för oss blev då istället strax över 800kr istället plus kapskivor.andreascarlsson skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 803 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 803 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Tomten är en sutterängtomt, med murar i flera nivåer. Det blir totalt ca 100 meter mur. Varje platta är 0,50 meter, dvs det behövs 200 plattor. 119,- x 200 = 23.800,-.U Utsliten och utdömd skrev:
Därav min fundering att det "borde finnas ett billigare alternativ"... 😆
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Klicka här för att svara