Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 292 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 292 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 292 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 292 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 728 inlägg
Kopplingsboxar och det mesta av annat kopplingsmaterial tillverkas av plast med olika former av flamsäkerhet. I princip är kravet att plasten skall självslockna inom X sekunder om man slutar elda på den. Vanlig plast brinner "av sig själv". Hur det är med de här boxarna kan vi inte veta. Det kan även handla om mekanisk hållfasthet.
För rätt många år sedan när vi byggde ut så köpte jag vanliga dosor för inbyggnad på byggmax. De kostade mindre än hälften av mer kända fabrikat. Tänkte att det kan väl inte spela någon roll.
Några hann monteras och två blev inbyggda innan problemet uppdagades. De var otroligt sköra. En kopplingsdosa monterades på kvällen, ett rör kom in i stosen något snett. Nästa dag hade dosan spruckit. Jag tittade på ytterligare 5 monterade dosor och hittade sprickor i två. Jag bytte ut samtliga dosor, utom de två som redan var inbyggda i väggen. Tre år senare märkte jag att uttaget som satt i en av desa dosor var löst. Ringen som skruvarna sitter i kom ut med hela uttaget när jag drog ur en kontakt. Tittade in i dosan. Hela dosan har spruckit, botten på den har krackelerat. Löste det genom att skruva fast uttaget i väggen. Efter ytterligare två år hände samma sak med den andra dosan som aldrig byttes. Observera att dosorna kändes helt OK när man monterade dem. Jag försökte med våld vrida bort en stos, det var omöjligt. Men dagen efter hade den spruckit spontant.
Jag trodde faktiskt att det var helt omöjligt att en dosa kunde vara så erbarmligt dålig.
Nu har jag ingen aning om huruvida de här dosorna från Temu är dåliga, men jag ser inte att de skulle vara så fantastiskt mycket billigare än mer kända fabrikat. Verkar väldigt onödigt att chansa.
För rätt många år sedan när vi byggde ut så köpte jag vanliga dosor för inbyggnad på byggmax. De kostade mindre än hälften av mer kända fabrikat. Tänkte att det kan väl inte spela någon roll.
Några hann monteras och två blev inbyggda innan problemet uppdagades. De var otroligt sköra. En kopplingsdosa monterades på kvällen, ett rör kom in i stosen något snett. Nästa dag hade dosan spruckit. Jag tittade på ytterligare 5 monterade dosor och hittade sprickor i två. Jag bytte ut samtliga dosor, utom de två som redan var inbyggda i väggen. Tre år senare märkte jag att uttaget som satt i en av desa dosor var löst. Ringen som skruvarna sitter i kom ut med hela uttaget när jag drog ur en kontakt. Tittade in i dosan. Hela dosan har spruckit, botten på den har krackelerat. Löste det genom att skruva fast uttaget i väggen. Efter ytterligare två år hände samma sak med den andra dosan som aldrig byttes. Observera att dosorna kändes helt OK när man monterade dem. Jag försökte med våld vrida bort en stos, det var omöjligt. Men dagen efter hade den spruckit spontant.
Jag trodde faktiskt att det var helt omöjligt att en dosa kunde vara så erbarmligt dålig.
Nu har jag ingen aning om huruvida de här dosorna från Temu är dåliga, men jag ser inte att de skulle vara så fantastiskt mycket billigare än mer kända fabrikat. Verkar väldigt onödigt att chansa.
Redigerat:
Problemet med Kina är väl att du aldrig riktigt vet vad du får.
Ganska vanligt att de fuskar med märkningar e.t.c. samt använder material som inte alltid är gångbara inom EU.
Så frågan är väl vad det är för material i den och håller den verkligen IP55 osv.
Sen tror jag inte huset kommer brinna ner om man använder den men kan ju bli problem om man sätter den ute och den inte uppfyller IP55 t.ex.
Ganska vanligt att de fuskar med märkningar e.t.c. samt använder material som inte alltid är gångbara inom EU.
Så frågan är väl vad det är för material i den och håller den verkligen IP55 osv.
Sen tror jag inte huset kommer brinna ner om man använder den men kan ju bli problem om man sätter den ute och den inte uppfyller IP55 t.ex.
Moderator
· Stockholm
· 57 728 inlägg
Säger de ja. Det är väl iofs trtoligt att den håller tätheten, inte svårt att uppnå. Men grejen är att man generellt inte kan lita på någon märkning på prylar som kommer från den typen av leverantör. De mer kända fabrikaten är visserligen troligen ofta också tillverkade i Kina, men då med kvalitetskontroll från det Europeiska märket.El-Mats skrev:
Spelsberg har både billiga och dyra dosor. Om man jämför en billig spelsberg (IP55, grå, 85x85x37 mm, max 400V) så kostar den 25 kr.
Om man tar deras dyra Abox (50x80x52 mm) kostar den 100 kr men är IP65, halogenfri och klarar 690V. Spelar det någon roll? Kanske inte, men de kommer garanterat kännas olika i handen.
Om man tar deras dyra Abox (50x80x52 mm) kostar den 100 kr men är IP65, halogenfri och klarar 690V. Spelar det någon roll? Kanske inte, men de kommer garanterat kännas olika i handen.
Tack för ett seriöst svar. Jag har länge haft funderingar på att byta till ett billigare märke för att sänka priset för slutkund. Just nu ligger de två olika dosorna i frysen -18c för att se vad som händer när jag konfronterar dem med en hammare. Jag har länge funderat på om "huset brinner ner" verkligen är ett sant påstående eller om det ev. är ett marknadsföringstrix från ledande leverantörer.H hempularen skrev:Kopplingsboxar och det mesta av annat kopplingsmaterial tillverkas av plast med olika former av flamsäkerhet. I princip är kravet att plasten skall självslockna inom X sekunder om man slutar elda på den. Vanlig plast brinner "av sig själv". Hur det är med de här boxarna kan vi inte veta. Det kan även handla om mekanisk hållfasthet.
Ok tack för info, jag använder normal 100kr dosan och den håller väldigt bra kvalite. Detta med spänningsmärkningen är dock väldigt intressant. Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur värdet 690V framkommit? 400V borde räcka som märkvärde.H HenrikHuslöse skrev:Spelsberg har både billiga och dyra dosor. Om man jämför en billig spelsberg (IP55, grå, 85x85x37 mm, max 400V) så kostar den 25 kr.
Kan också vara att den kanske klarar ip55 idag men inte klarar låga temperaturer eller UV eller frisk luft och således sprickor om två veckor eller år. Eller så klarar den sig precis lika bra som en dyr - problemet här är att ingen vet egentligen.
Kanske för att det ska berätta vilken spänning dosan tål.El-Mats skrev:
690V är huvudspänning i vissa industriinstallationer. Det finns en del som har egna interna nät med 380/660V eller 400/690V. Någon svensk industri vi levererade en maskin till hade ett gammalt 500V system i drift.El-Mats skrev:
Låter som trefas, 3x230V = 690V. Enkel Kina-matte.El-Mats skrev: