Jag har varit i denna penningkrissituation själv. Jag vet vilket helvete det kan vara att egentligen vilja göra rätt för sig men aldrig ha råd. (Det är så jag i naivitetens(?) tecken tolkar detta). Hon vill nog visa att hon vill betala men inte har pengarna (som Nyfniken säger).

Med all historia skulle jag vara tveksam att kontakta henne igen, men om jag är dumsnäll skulle jag ge henne en månad att betala resten och sedan gå till fogden. Om du fortfarande är tillräckligt dumsnäll vete fanken - jag förstår till fullo om du har tröttnat.

Fogden direkt!!!

Människan har haft ett år på sig at betala en skuld på 1500 spänn. Dags att sätta ner hälarna och visa hur det går för dom som inte gör rätt för sig...

Har man inte råd att betala en sån lite skuld på ett år så får man väl sälja nåt...

shieldfire skrev:
Jag har varit i denna penningkrissituation själv. Jag vet vilket helvete det kan vara att egentligen vilja göra rätt för sig men aldrig ha råd. (Det är så jag i naivitetens(?) tecken tolkar detta). Hon vill nog visa att hon vill betala men inte har pengarna (som Nyfniken säger)..
Jag hade kanske också haft medlidande om det inte var så att personen har hästar. Med tanke på vad hästar kostar så skulle hon nog säkert kunna betala om hon prioriterade att göra rätt för sig, framför sina "nöjen".

Bara en kommentar.

det faktum att du fått halva skulden betald och med det meddelande du fick i samband med detta har du nu nog på fötterna om du vill ta ärendet till fogden - vad jag menar är att du nu har "papper på" att ni är överens om att skulden finns och om dess storlek.

må väl

per

D
Jag tycker hon (äntligen) har visat lite god vilja och i betalat hälften och klart indikerat att hon är medveten om att det är hälften och att hon har för avsikt att betala resten (alltså inte något nytt prut-försök). Med tanke på hennes historia hos KFM med betalningsanmärkningar, så har hon kanske svårt att få fram alla pengar till dig (även om det kanske är en prioriteringsfråga).

De flesta får lön en gång/månad, så jag skulle ha SMSat att du förväntar dig resten av betalningen till nästa månad.

När det gäller KFM så tror jag nog att själva bevisfrågan inte är något större problem. Dels har du ganska bra på fötterna men dessutom så misstänker jag att personer som redan har flera betalningsanmärkningar inte lägger ner en massa energi på att bestrida en giltig fordran hos KFM för att det skulle saknas bevis. Hade hon haft för avsikt att göra det så skulle hon ju knappast ha betalat hälften och skrivit med ett meddelande.

Hon verkar helt enkelt ha ont om pengar...

Ja jag tror faktiskt oxå att hon har ont om pengar. Och ja då kanske man får göra något åt det och tillexempel göra sig av med nån av sina minst 6 hästar... Och jag vet at det är korkat av mig men när hon nu faktiskt har betalat hälften och som Ridax skriver åtminstone försökt så kan hon få en månad till på sig.

Faktum är ju att det mest handlar om en principsak för oss nu. Hade hon från allra första början talat om att hon hade jätteont om pengar och velat avbetala 100 kr/ månad eller sagt då att hon velat skjuta upp det så kunde vi gjort det. Vi kunde till och med låttit henne slippa betala om hon bara varit rak och trevlig från början. Men i och med hennes sätt att bråka om summan och hota med advokat och skrika och kalla mig en massa från början så känns det inte intressant.

Men det ska bli kul att tala om det för henne när hela betalningen kommit in :D

Det är en underlig mentalitet många har när det gäller betalningar. Folk lever som miljardärer och är så vältaliga fram tills det ska betalas något från deras egna plånbok. Det anlitas hantverkare och köps saker högt och lågt men när fakturan kommer så finns det inga pengar? Det är ju lite det du ställts inför, man anlitar väl inte eller köper något om man inte har pengar???????

Ett sånt pucko du stött på som till på köpet tillåter sig att vara otrevlig och nonchalant ska ju inte ha några chanser alls. Ett år är ju helt otroligt lång tid. Kolla vad dröjsmålsräntan blir på en sådan skuld. Burrrhhh! Det är mycket pengar.

Jag inser ditt problem men det är ju ett solklart försök från hennes sida att se om du orkar fortsätta att driva ärendet. Det handlar inte om hur mycket pengar du fått och vad som sagts som vilkor för det, du har inte fått de pengar du SKA HA, dvs 1500:- Tills det är reglerat är du ju inte bunden av något som jag ser det. Hon förfar bedrägligt mot dig, vad får henne att tro att du skulle hålla äran högt i hennes fall?

Vill hon bli stuteriproffs får hon nog vara mer rädd om sina kontakter. Bete od växer inte på träd :-) och sånt sprider snabbt en sådan branch. Nog är det så att vissa genomlever sina liv på att skinna andra och de ser det som om de kan slippa betala 1500 till någon annan kan de själva göra nått de vill ed. Knappast moget men ack vad det är vanligt.

Sätt åt henne om du kan. Tala med en kompis som kan agera jurist som kan ringa upp henne och berätta om era planer. Sätt press på henne på alla fronter. Kanske mjuknar hon?

Lycka till

Jag förstår mycket väl att det kan vara svårt/omöjligt att se beteendet i det här fallet som annat än någon som försöker slingra sig ifrån ansvar. Samtidigt är det väldigt lätt att skrika och domdera om ansvar och betalningar och straff och vadvetallt - när man aldrig själv varit i situationen att vilja betala men inte kunna.

Den stress som detta lätt leder till kan leda till de mest irrationella och besynnerliga handlingar. Som gör att man undrar över hur man var funtad när gjorde dem när man väl är på andra sidan.

Därmed inte sagt att det är så i detta fallet, kan ju mycket väl vara så att det är en äkta sk**stövel - men kan också vara motsatsen. Men det vet vi ju inte. Det är lite synd därför att läsa alla förutfattade meningar om och utfall mot personen ifråga.

shieldfire skrev:
Jag förstår mycket väl att det kan vara svårt/omöjligt att se beteendet i det här fallet som annat än någon som försöker slingra sig ifrån ansvar. Samtidigt är det väldigt lätt att skrika och domdera om ansvar och betalningar och straff och vadvetallt - när man aldrig själv varit i situationen att vilja betala men inte kunna.

Den stress som detta lätt leder till kan leda till de mest irrationella och besynnerliga handlingar. Som gör att man undrar över hur man var funtad när gjorde dem när man väl är på andra sidan.

Därmed inte sagt att det är så i detta fallet, kan ju mycket väl vara så att det är en äkta sk**stövel - men kan också vara motsatsen. Men det vet vi ju inte. Det är lite synd därför att läsa alla förutfattade meningar om och utfall mot personen ifråga.
Här handlar det ju om en person som visserligen kanske har ont om kontanta medel men som i vart fall verkar äga åtminstone sex hästar. Och att ha hästar är tyvärr inte billigt.

Är det en person som verkligen har det knapert så håller jag med dig till 100%. Men verkar ju vara en person som helt enkelt valt att hålla sig med dyr hobby som denne inte vill stå för kostnaderna för, fullt ut. Hade det varit "det dagliga brödet" vore det en sak, men håller man sig med en dyr hobby är det ju rätt självklart att man skall kunna betala den själv. Den skall inte andra behöva subventionera. Har man inte råd finns billigare hobbies att ägna sig åt, eller kanske bara ha fyra hästar istället för sex o.s.v......

Tycker i alla fall jag...;-).

shieldfire:
Det finns självklart en humanistiskt sätt att se det. Du har en poäng.

I det här fallet känns det väl som hästägarinnan har pengar men att de läggs på annat och som nån tidigare redan sagt, har man inte råd att ha hästar ska man kanske inte ha dem?? Att andra ska få klä skott för ens egna missberäkningar är ju helt oacceptabelt. Ny har inte trådskaparinnan direkt haft några kostnader för ärendet (ännu iaf) så möjligen kan det ses som en förmildrande aspekt men om hon istället valt någon som betalt som det var sagt, då hade hon ju varit i en annan sits idag? Det går inte att ta ett sådant handlande i försvar. Hästtjejen har begagnat sig av och haft nytta av betesmarkerna, haft ett muntligt avtal och sen brutit det och försökt pruta på överrenskommet pris i efterhand för att hon inte fick ut det hon ville av det???

Jo, det står utom allt rimligt tvivel att hästägarinnan har det knapert men det kanske vore en signal om att hejda sig och inte gå in i nya avtal som hon mer eller mindre VET att hon inte kan hålla? Vissa tar sig fram i livet på det viset medan de drabbade får stå där, undrande och blåsta. Jag tycker hon ska betala, det som är avtalat, inget annat, utan tjat, utan massa okvädesord. Ingen hade väl tvingat henne att hyra betesmarkerna??

Naturligtvis har ni poänger i ståndpunkterna. Och det är väl därför man ska kolla upp ev "kunder" innan så man inte står där som TS nu gör. Det är en trist nödvändighet. Kan ju vara jobbigt att kolla upp bekanta, kompisar osv.(Lite sent att komma med den pekpinnen nu när man sitter med situationen).

Å andra sidan har jag faktiskt tagit lärdom av det hela. Sällan att jag tänker göra samma misstag en gång till- Nästa gång blir det skriftligt avtal och förskottsbetalning! :)

Så det kanske man kan se som nåt positivt som kommit av detta!!

Sophie skrev:
Å andra sidan har jag faktiskt tagit lärdom av det hela. Sällan att jag tänker göra samma misstag en gång till- Nästa gång blir det skriftligt avtal och förskottsbetalning! :)

Så det kanske man kan se som nåt positivt som kommit av detta!!
Helt rätt se det som en kurs i "Affärsöverlåtelser, hur man gör affärer utan att behöva jaga betlaningen efteråt" för 750 kronor :)

/K

O
Jag måste faktiskt påpeka att ja inte håller med shieldfire i det hon skriver, har man skaffat sig en skuld måste man betala. enkelt, det kan inte vara ts uppgift att agera jourhavande kompis till en som har en skuld. Nu var det inte så mycket pengar, men för ts kan dessa pengar vara lika viktiga att få in.
Är det mer synd om en människa som skaffar sig en skuld trots att hon redan har det dåligt ställt? Svar nej, hon har själv skaffat sig skulden.
Det finns ingen anledning att agera jourhavande kompis till alla som man lånar ut pengar till, bara för att hon/han har svårt med ekonomin. Jag som lånar ut mina pengar vill ha tillbaka dom enkelt, det vill alla. Om vi vänder på det, om någon med dålig ekonomi lånar ut pengar eller säljer något så är det jätte viktigt för henne/honom att pengarna kommer in som avtalat. Den människan har ett stort behov att få sina pengar och kommer garanterat att snabbt börja hota med kfm.

Tänk på det!

Du missförstod det han skrev tror jag.
Jag förstår mycket väl att man vill ha betalt, det var inte det jag skrev om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.