åk hem till dem!
Det är inte kul för dem att stå där och stamma om en gammal skuld.

Det är verkligen lätt att göra en Ansökan om betalningsföreläggande. Utnyttja de möjligheter som finns! Det kommer kosta dig några hundringar men med tanke på att det finns tillgångar kommer du få tillbaka dem. Min erfarenhet av fall som detta är att de sällan bestrids - dessa människor är inte tillräckligt driftiga för det.

F
Dom bör nog ha fått en skriftlig faktura samt åtminstone en skriftlig påminnelse innan man går till kronofogden med ett betalningsföreläggande....

Faktura har hon ju redan fått (i och med betalningsplanen) och en mängd betalningspåminnelser - en muntlig är minst lika mycket värd som en skriftlig.

Gör en Ansökan om betalningsföreläggande. Det är busenkelt. Gå till Kronofogdemyndighetens hemsida, skriv ut ansökan (eller går den kanske till och med att göra on-line?) och betala in ansökningsavgiften.

Troligtvis kommer hon att betala direkt när hon får brevet från fogden. Eftersom hon uppenbarligen har tillgångar har hon troligen inte blivit utmätt och ansedd som medellös. Eventuellt har hon redan utmätning av sin lön, och då kommer ni få vara med där på ett hörn och få en slant varje månad.

Om jag inte minns fel så kan du begära att kronofogden inkluderar kostnaden för utmätningen när de mäter ut pengarna. Alltså, om hon är skyldig dig t.ex. 400 kronor och det kostar t.ex. 200 kronor att anlita kronofogden så mäter de ut 600 kronor från henne.

Nu ringde jag henne idag (hennes fasta nummer var avslutat) på mobilen. Frågade när hon tänkte batala. Hon sa att hon skulle betala så fort hon kunde men det var så mycket utgifter och hon hade verkligen inte haft möjlighet, det var registreringar av föl och veterinär kostnader. Då sa jag att har man hästar måste man ju oxå kunna betala för dem. Jo hon hade ju tänkt betlala men så hade vi ju inte varit överens om hur mycket hon skulle betala. Då sa jag att det har vi ju varit överens om sen i oktober när jag skickade mitt förslag som hon bekräftade att hon kunde betala. Då skrek hon -" Äh köss mig..." och la på luren :D

Jag ringde upp igen flera ggr och hon tryckte av mig. Slutligen stängde hon av telefonen och jag lämnade då ett meddelande på svararen att jag ville ha betalt nu annars lämnar jag det vidare till kronofogden. (obs att jag aldrig är otrevlig i telefon...så hon kan inte gnälla på det. )

Vi får väl se vad hon gör av detta. Väntar några dagar sen lämnar jag in et föreläggande till kronofogden.

Fast så kollade jag upp henne på Ratsit som jag tisades om ovan och då visar det sig att hon har 4 betalningsanmärkningar (skuld på ca 10000) 2 anmärkningar från iår! Ingen inkomst i princip. Bla en anmärkning från telia så kanske inte hon som avslutat abonnemanget då.

Jag har kollat lite på kronofogdemyndighetens hemsida och där står det så här:

citat: För att du ska kunna ansöka om betalningsföreläggande ska

•skulden vara förfallen till betalning
•du själv kunna påverka skulden genom förhandling (den är förlikningsbar)
•skulden avse pengar. :slut citat.

Vad innebär det att skulden ska vara förlikningsbar? Ska jag vara beredd att gå ner mer på betalningen. Jag har ju redan sänkt en gång för hennes skull!

(Jag fattar att det kommer bli sjukt svårt att få några pengar av henne! men för det behöver hon ju inte slippa undan helt utan "problem")

Nu fick jag ett SMS:

Jag har sagt att du ska få dina pengar och du SKA få dem med OCKERMAJA!!! Med jävelskap och hot kommer du dock ingenstans, slutar bara med att folk blir förbannade och ALDRIG betalar...Betalning sker den 25 augusti,,, förutsatt att jag ej (någonsin) hör något mer ifrån dig!!!

Låter ju bra, Jag vill ju inget hellre än ha mina pengar och slippa ha kontakt med henne...hon verkar tro att jag tycker det är kul att behöva tjata om mina pengar!! :D

Fantastiskt, bara ett år för sent:).................undrar om hon själv kan vänta ett år på pengarna när hon säljer sina föl.............??
Hoppas du står på dig och kräver dina pengar, förklara att kronofogden fortfarande kommer att kontaktas om pengarna inte sitter på kontot den 25:e, och poängtera gärna att man vanligtvis får betala MERA än den överrenskomna summan om man väntar ett år med att betala, inte mindre................

Jag kan nästan slå vad om att du inte kommer att få några pengar den 25:e. Trist som fan med såna människor.

MagnusSt skrev:
Jag kan nästan slå vad om att du inte kommer att få några pengar den 25:e. Trist som fan med såna människor.
Precis, det är ju den känslan man får när man läser tråden. Har man inte gjort rätt för sig på ett helt år så varför skulle hon göra det nu............

Ser ingen anledning att vänta till 25:e augusti. Som flera andra sagt - du lär inte få några pengar då heller.

Men kommer det ett krav från fogden - då tror jag det är större sannolikhet att hon betalar. Vänta inte med det alltså, utan fyll i blanketten och ansök om betalningsföreläggande snarast. Och givetvis skall KFM-kostnaderna adderas till kravet, så att det blir totalsumman som skall in.

En del lär sig aldrig att rätta mun efter matsäcken. Hästar är ju ingen billig hobby direkt, och ditt krav är ju småpengar i det sammanhanget.

Sophie skrev:
Nu ringde jag henne idag (hennes fasta nummer var avslutat) på mobilen. Frågade när hon tänkte batala. Hon sa att hon skulle betala så fort hon kunde men det var så mycket utgifter och hon hade verkligen inte haft möjlighet, det var registreringar av föl och veterinär kostnader. Då sa jag att har man hästar måste man ju oxå kunna betala för dem. Jo hon hade ju tänkt betlala men så hade vi ju inte varit överens om hur mycket hon skulle betala. Då sa jag att det har vi ju varit överens om sen i oktober när jag skickade mitt förslag som hon bekräftade att hon kunde betala. Då skrek hon -" Äh köss mig..." och la på luren :D

Jag ringde upp igen flera ggr och hon tryckte av mig. Slutligen stängde hon av telefonen och jag lämnade då ett meddelande på svararen att jag ville ha betalt nu annars lämnar jag det vidare till kronofogden. (obs att jag aldrig är otrevlig i telefon...så hon kan inte gnälla på det. )

Vi får väl se vad hon gör av detta. Väntar några dagar sen lämnar jag in et föreläggande till kronofogden.

Fast så kollade jag upp henne på Ratsit som jag tisades om ovan och då visar det sig att hon har 4 betalningsanmärkningar (skuld på ca 10000) 2 anmärkningar från iår! Ingen inkomst i princip. Bla en anmärkning från telia så kanske inte hon som avslutat abonnemanget då.

Jag har kollat lite på kronofogdemyndighetens hemsida och där står det så här:

citat: För att du ska kunna ansöka om betalningsföreläggande ska

•skulden vara förfallen till betalning
•du själv kunna påverka skulden genom förhandling (den är förlikningsbar)
•skulden avse pengar. :slut citat.

Vad innebär det att skulden ska vara förlikningsbar? Ska jag vara beredd att gå ner mer på betalningen. Jag har ju redan sänkt en gång för hennes skull!

(Jag fattar att det kommer bli sjukt svårt att få några pengar av henne! men för det behöver hon ju inte slippa undan helt utan "problem")
Att den ska vara förlikningsbar innebär bara att den i terorin ska vara 'förhandlingsbar' - dvs ej exempelvis böter. Din fordran är således förlikningsbar.

Sophie skrev:
Nu fick jag ett SMS:

Jag har sagt att du ska få dina pengar och du SKA få dem med OCKERMAJA!!! Med jävelskap och hot kommer du dock ingenstans, slutar bara med att folk blir förbannade och ALDRIG betalar...Betalning sker den 25 augusti,,, förutsatt att jag ej (någonsin) hör något mer ifrån dig!!!
Om någon som varit skyldig mig pengar i över ett år och varit så otrevlig hade jag skickat honom/henne direkt till kronofogden utan att passera gå...

Hon vill ha ytterliggare 30 dagar... Ge henne typ 2.

Sophie skrev:
Nu fick jag ett SMS:

Spar det SMS:et! Det kanske är det enda du har som liknar kontrakt.

Jag har sparat alla SMS och de mail där hon bekräftar att hon ska betala. Där skrev hon dessutom in summan hon skulle betala...

Jag inser att jag troligen inte får pengar denna gången heller men jag kommer vänta tills 25 augusti passerat sen lämnar jag vidare till kronofogden. Då kan hon inte komma i efterhand och klaga på mig! Jag har skött alla mina åtaganden men inte hon!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.