Betänk att du sannolikt inte är den ende som väntar på att få betalning av denna person.

För varje dag du väntar/inte skriker högst, kommer du nedprioriteras. Och eftersom det verkar vara en person som släppt greppet om ekonomin minskar sannolikheten att det finns något kvar att betala med den dag du skrider till handling.
Som någon skrev - ge henne ett par dagar. SMS:a t ex att pengarna skall vara på kontot senast den sista i denna månad, men inte längre bort än så. Viktigt med ett datum som DU sätter. Finns inte pengarna på kontot då, lämnar du in en ansökan till KFM dagen efter. Och GÖR verkligen det.

Jag är den godtrogna typen, men har börjat lära mig att "vem som helst" kan börja krångla när som helst. Numera kör jag "visst litar jag på dig men jag vill ha pengarna i förskott och att du skriver på det här kontraktet" ;)
Många gånger så går inte folk in med tanken att dom ska "blåsa" en, utan ofta handlar det om att man tolkat varandra olika och det blir missförstånd. Ett ordentligt skrivet kontrakt som båda går igenom och godkänner tar bort otroligt många bekymmer! Även mellan släkt och vänner är det viktigt. Nästan viktigast kanske...

I det här verkar det inte som att du ska vänta längre med indrivning. Har man gjort upp om ett pris och ett datum så får man resonera ungefär som en vanlig näringsidkare: en eller två påminnelser med vettiga mellanrum och därefter lämnar ärendet vidare.

Redigerat:
Så vitt jag förstår så har ni bara pratat, mejlat och SMS:at om olika sätt och tidpunkter för betalning. Det finns inget skriftligt?
Gör en skriftlig räkning. Den behöver inte se ut på något speciellt sätt, men det är viktigt att den innehåller alla uppgifter. Dvs era namn, adresser, person-/organisationsnummer, vad betalningen gäller, hur stort beloppet är, momsen, förfallodag, hur det ska betalas. Ange också att du kommer att ta ut påminnelsavgift och dröjsmålsränta vid betalning efter förfallodatum.
Normalt räcker det att skicka med vanlig post, men eftersom du vet att det kommer att krånglas är det lika bra att skicka som rek.
Då kan din kund acceptera räkningen som riktig eller bestrida den.
Om det inte händer någonting, dvs inget bestridande och ingen betalning på förfallodagen, så skickar du en påminnelse. Nytt förfallodatum, nån vecka fram i tiden, och lägg på påminnelsavgiften och räntan på beloppet.
Händer det fortfarande ingenting är det dags för inkasso. Det kan du göra själv eller lämna till en inkassofirma.
Om hon fortfarande inte betalar eller bestrider överlämnar du ärendet till kronofogden.

Varför inkasso? Kostar mer och är inte lika effektivt som kronofogden. Har köparen erhållit skälig tid att göra rätt för sig, finns det ingen anledning att ge pengar till inkasso, utan låta kronofogden ta det direkt. Har personen i fråga många andra skulder är detta mycket effektivare, då inkasso inte är något som skrämmer dem med mycket skulder.

andersmc skrev:
Så vitt jag förstår så har ni bara pratat, mejlat och SMS:at om olika sätt och tidpunkter för betalning. Det finns inget skriftligt?
Gör en skriftlig räkning. Den behöver inte se ut på något speciellt sätt, men det är viktigt att den innehåller alla uppgifter. Dvs era namn, adresser, person-/organisationsnummer, vad betalningen gäller, hur stort beloppet är, momsen, förfallodag, hur det ska betalas. Ange också att du kommer att ta ut påminnelsavgift och dröjsmålsränta vid betalning efter förfallodatum.
Normalt räcker det att skicka med vanlig post, men eftersom du vet att det kommer att krånglas är det lika bra att skicka som rek.
Då kan din kund acceptera räkningen som riktig eller bestrida den.
Om det inte händer någonting, dvs inget bestridande och ingen betalning på förfallodagen, så skickar du en påminnelse. Nytt förfallodatum, nån vecka fram i tiden, och lägg på påminnelsavgiften och räntan på beloppet.
Händer det fortfarande ingenting är det dags för inkasso. Det kan du göra själv eller lämna till en inkassofirma.
Om hon fortfarande inte betalar eller bestrider överlämnar du ärendet till kronofogden.

Ett inkasso-krav behöver inte kosta mer än ett frimärke. Det är egentligen bara en formaliserad sista betalningspåminnelse. Den kan du som sagt skriva själv.
I detta fall verkar det som om det inte finns något skrivet kontrakt. Då kan det vara problem med bevisbördan om man vänder sig direkt till Kronofogden.

Och vilken tyngd tror du det ligger i ett inkassokrav som du själv författat? Ganska svagt anser jag. Måhända har du rätt i bevisfrågan när det gäller kronofogden, men har inte kollat än. Det var ett par år sen jag jobbade med kreditupplysning och inkasso.

andersmc skrev:
Ett inkasso-krav behöver inte kosta mer än ett frimärke. Det är egentligen bara en formaliserad sista betalningspåminnelse. Den kan du som sagt skriva själv.
I detta fall verkar det som om det inte finns något skrivet kontrakt. Då kan det vara problem med bevisbördan om man vänder sig direkt till Kronofogden.

Bör inte vara några större problem att anlita KFM utan skrivet kontrakt/faktura. De gör mig veterligen ingen värdering av fordrans riktighet.
Det gäller även åt andra hållet, alltså om den som skall betala bestrider fordran. Då släpper KFM det hela och man får utreda om betalningsskyldighet föreligger eller ej via tingsrätten.

Håller med om att inkassobolag bara är bortkastat i detta läge. Dessutom är det en ytterst osäker fordran på ett litet belopp, och inkassobolagen jobbar knappast gratis. Att skriva något själv och kalla det "Inkasso" är ungefär lika mycket värt som det du redan gjort - lär alltså inte fungera, precis som andra redan antytt.

Ingper skrev:
Håller med om att inkassobolag bara är bortkastat i detta läge. Dessutom är det en ytterst osäker fordran på ett litet belopp, och inkassobolagen jobbar knappast gratis. Att skriva något själv och kalla det "Inkasso" är ungefär lika mycket värt som det du redan gjort - lär alltså inte fungera, precis som andra redan antytt.
Här, och på flera andra inläggs märks tydligt de vanliga missförstånden angående inkasso. Många förväxlar eller blandar ihop inkassoåtgärder med de företag som säljer dessa tjänster. Ett inkassokrav är en formaliserad uppmaning att betala, den sista innan man lämnar över ärendet till kronofogden. Ett inkassoföretag har inte större "tyngd" eller större rättigheter att kräva in dina pengar än vad du själv har. Så det går alltså alldeles utmärkt att "skriva något själv och kalla det 'inkasso' ".

andersmc skrev:
Här, och på flera andra inläggs märks tydligt de vanliga missförstånden angående inkasso. Många förväxlar eller blandar ihop inkassoåtgärder med de företag som säljer dessa tjänster. Ett inkassokrav är en formaliserad uppmaning att betala, den sista innan man lämnar över ärendet till kronofogden. Ett inkassoföretag har inte större "tyngd" eller större rättigheter att kräva in dina pengar än vad du själv har. Så det går alltså alldeles utmärkt att "skriva något själv och kalla det 'inkasso' ".
Nejdå, inget missförstånd från min sida ;-).
Men jag håller inte med dig om att ett inkassoföretag inte har en större "tyngd" än om man skriver inkassokravet själv. Ok, inte rent formellt och teoretiskt kanske - där är vi nog överens - men i alla fall psykologiskt.

Min poäng är att det är ett ganska uddlöst steg att själv skriva ett inkassokrav i detta läge - dels för att om man skrivit det själv inte har mer effekt än vilken betalningsförbindelse som helst, dels har det gått så lång tid (och med alla muntliga påminnelser) att det näppeligen har någon effekt. Därför anser jag att det är KFM som gäller.

Det råder inga som helst missförstånd beträffande inkasso här! Det blir mycket enkelt att förklara varför ett inkassokrav från ett välkänt inkassoföretag väger tyngre;

- större resurser, såväl ekonomiskt som juridiskt
- bättre bevakningsrutiner
- tillgång till kreditinformation

Ovanstående styrkor gör det betydligt enklare för ett inkassoföretag än en privatperson att lyckas driva in en fordran. Skulle det inte vara så i verkligheten, hade vi knappast haft så pass många och välmående inkassoföretag i Sverige idag. Deras verksamhet hade fått upphöra om den varit överflödig eller saknat affärsmässig bärighet.

Att själv författa sitt krav har måhända samma teoretiska funktion, men skrämmer knappast en som har till vana att inte gör rätt för sig.

andersmc skrev:

Ring Kronofogden och fråga om det finns ett skuldkonto på personen, finns det kan du nog glömma dina pengar. Men saknar personen det, är det mycket troligt att personen kommer betala dina pengar för att slippa bli skuldbokförd med prick i systemet.

Nu vet jag allvarligt talat inte vad jag ska tro... Idag är det ju den 25:e och jag gick in på kontot för att iallafall kolla även om jag inte hyste mycket hopp om att någon betalning skulle kommit in.

Men det hade det...fast på halva beloppet. Hon skulle betalat 1505 kr och hade satt in 752.50 kr. Meddelandet var "Betalt1/2beteshyr2008" (eller nåt liknade minns inte exakt)

Jag var 100% beredd på att inte få några pengar alls men att få hälfen hade jag inte en tanke på. Vad gör jag nu? Visst egentligen skulle jag direkt kräva in resten av pengarna via kronofogden men samtidigt undrar jag om hon inte vill att jag kontaktar henne och därmed "bryter" hennes överenskommelse om att jag aldrig skulle kontakta henne igen... så hon slipper betala andra hälften. Vad tror ni?

Redigerat:
Jag tror att hon har det knapert med pengar och inte hade råd (eller tyckte sig ha råd) med mer.

Jodå, kontakta henne tycker jag du skall göra. Men bara genom ett SMS eller liknande med t ex texten:
"Erhållit halva beloppet. Andra halvan på kontot senast 31/8, annars kronofogden."

Inte ringa eller så, då blir det bara diskussion. Och det finns ju inget att diskutera.

Bara min lilla syn på det hela ;-).

Jag håller med Ingper, ett rek eller sms med leveransbekräftelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.