28 366 läst ·
153 svar
28k läst
153 svar
Betala för lunchrast
Ja när vi ändå har glidit iväg så långt från ämnet så ska jag toppa lite nu, så får någon moderator sen säga till att hålla oss i skinnet. 
Jag tror nog att elmont överdriver kaloribehovet något för en snickare.
Jag har en kompis som var fjälljägare på K4, och han har berättat för mig att dom fick lära sig att upp till 6000kcal /dag kunde en fullt utrustad och maxviktad vintersoldat behöva dagligen under intensiva stridsaktiviteter (typ sova lite och under all övrig tid förflytta sig eller strida).
Och jag googlade lite (var osäker på mitt minne), och hittade en soldf som verkar stödja denna siffra någorlunda.
Och runt 4000 kcal verkar vara vanliga soldaters dagsbehov i stridande tjänst.
Se sid 387 och lite framåt:
http://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/publikationer/soldf.pdf
Jag tror nog att elmont överdriver kaloribehovet något för en snickare.
Jag har en kompis som var fjälljägare på K4, och han har berättat för mig att dom fick lära sig att upp till 6000kcal /dag kunde en fullt utrustad och maxviktad vintersoldat behöva dagligen under intensiva stridsaktiviteter (typ sova lite och under all övrig tid förflytta sig eller strida).
Och jag googlade lite (var osäker på mitt minne), och hittade en soldf som verkar stödja denna siffra någorlunda.
Och runt 4000 kcal verkar vara vanliga soldaters dagsbehov i stridande tjänst.
Se sid 387 och lite framåt:
http://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/publikationer/soldf.pdf
Redigerat:
Jag brukar äta ungefär hälften så mycket som mina "spikande" kollegor och dom är för det mesta trådsmala medan en annan kar en lite rundare och godare "framtoning".
För att orka med att förbränna 6000 kcl så måste man vara rätt vältränad och eftersom jag själv har haft just K4 som militär bana och tror jag säkert att dina siffror stämmer rätt bra. Man gjorde ju knappt nått annat än rände omkring och sedan åt.
För att orka med att förbränna 6000 kcl så måste man vara rätt vältränad och eftersom jag själv har haft just K4 som militär bana och tror jag säkert att dina siffror stämmer rätt bra. Man gjorde ju knappt nått annat än rände omkring och sedan åt.
Angående resor.
En upphandlad firma som låg 1 mil från arbetsstället hade personal som bodde 4 mil från arbetsstället.
På fakturans lade hantverkarna på resekostnad från hemmet.
-"För hur skulle de annars kunna ta sig till kunden?"
Angående betalt för matpauser:
Jag jobbar som konsult.
Jag fakturerar givetvis inte tiden när jag är på lunch.
Och det borde inte hantverkare heller göra.
Ofta tar vi en fika tillsammans med kunden.
Om vi då diskuterar lösningar, tankar, förslag över kaffekoppen så är det ju inget konstigt att det är debiterbar tid.
Vi kunde ju naturligtvis sitta tysta och blänga på varandra medan vi sippade på kaffet.
Och sedan när vi kom tillbaka till konferensrummet börja prata tankar, idéer och förslag, under debiterbar tid.
Men det är sällan kunderna vill jobba på det viset.
Å andra sidan debiterar jag inte tiden i löparspåret då jag kommer på kloka lösningar på kundens problem.
En upphandlad firma som låg 1 mil från arbetsstället hade personal som bodde 4 mil från arbetsstället.
På fakturans lade hantverkarna på resekostnad från hemmet.
-"För hur skulle de annars kunna ta sig till kunden?"
Angående betalt för matpauser:
Jag jobbar som konsult.
Jag fakturerar givetvis inte tiden när jag är på lunch.
Och det borde inte hantverkare heller göra.
Ofta tar vi en fika tillsammans med kunden.
Om vi då diskuterar lösningar, tankar, förslag över kaffekoppen så är det ju inget konstigt att det är debiterbar tid.
Vi kunde ju naturligtvis sitta tysta och blänga på varandra medan vi sippade på kaffet.
Och sedan när vi kom tillbaka till konferensrummet börja prata tankar, idéer och förslag, under debiterbar tid.
Men det är sällan kunderna vill jobba på det viset.
Å andra sidan debiterar jag inte tiden i löparspåret då jag kommer på kloka lösningar på kundens problem.
En gång för alla, hantverkare debiterar normalt INTE för sina fika/mat pauser. Det är nått som jag aldrig hört talas om och om det någon gång skulle förekomma är det nog mycket mer man ska vara vaksam på, för det är ingen seriös företagare utan en skojare som försöker lura sina kunder på alla vis.
Raster debiteras inte kunden. En hantverkare har 8h arbetstid men är oftast på arbetet mellan 7.00 och 16.15 vilket innebär 9timmar o 15 minuter alltså 1 timme 15minuter obetald rast per dag!
Detta med rast tider o längder skiljer sig från företag och regioner men kunden betalar inte för raster.
Resonemang som att jag ska inte betala för att hantverkaren går på toa etc är bara löjligt.
Ingen professionell hantverkare sitter längre än nödvändigt på toa och jobbar dessutom betydligt bättre o snabbare efter att ha lättat på trycket 😜
Oftast åker dom dessutom inte hem exakt på klockslaget utan gör färdigt det dom höll på med och dom minutrarna hamnar inte på specen....
Men kort sagt: raster betalar varken kunden eller företaget hantverkaren jobbar på.
När en mindre hantverkare skriver fakturan så kollar han/hon så att kostnaden blir "skälig" om man är seriös (Iaf på mindre orter där du lever på ditt rykte)
Har inte jobbat som hantverkare på 9 år men min familj är väl representerade inom branschen på orten sen 50talet och idag driver min far och yngre bror firman vidare medan min yngste bror börjar byggprogrammet till hösten 😉
Detta med rast tider o längder skiljer sig från företag och regioner men kunden betalar inte för raster.
Resonemang som att jag ska inte betala för att hantverkaren går på toa etc är bara löjligt.
Ingen professionell hantverkare sitter längre än nödvändigt på toa och jobbar dessutom betydligt bättre o snabbare efter att ha lättat på trycket 😜
Oftast åker dom dessutom inte hem exakt på klockslaget utan gör färdigt det dom höll på med och dom minutrarna hamnar inte på specen....
Men kort sagt: raster betalar varken kunden eller företaget hantverkaren jobbar på.
När en mindre hantverkare skriver fakturan så kollar han/hon så att kostnaden blir "skälig" om man är seriös (Iaf på mindre orter där du lever på ditt rykte)
Har inte jobbat som hantverkare på 9 år men min familj är väl representerade inom branschen på orten sen 50talet och idag driver min far och yngre bror firman vidare medan min yngste bror börjar byggprogrammet till hösten 😉
Medlem
· västragötaland
· 35 inlägg
Man betalar för den tid någon har lagt på ens uppdrag gäller både för konsulter, advokater och hantverkare, den ända skillnaden är väl timmdebiteringen och att att dom förstnämnda verkar jobba 20 timmar per dygn😊
Medlem
· Västra Götaland
· 89 inlägg
Jag är elektriker och jobbar 7-16 och fakturerar 8h per dag. Alltså 1h rast per dag, som jag tar när det passar och om jag är hungrig. Ibland kör man hellre på och kan gå hem vid 15.
...och där dök en av världens äldsta myter upp... ;-) Nej, det finns ingen rätt till 5 minuters rast per timme! Jag stöter på den ganska ofta i mitt jobb - det vore intressant att veta var den myten kommer ifrån!
På något sätt verkar denna myt även vara etablerad bland chefer med personalansvar.magforce skrev:
På alla jobb (privata företag, ej hantverk) jag haft har det alltid varit förmiddagsraster och eftermiddagsraster på betald arbetstid. Chefer har ofta deltagit i rasterna och jag har alltid fått höra att det är dessa 5 minutersraster som istället utnyttjas som lite längre raster.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Det är nog inte så mycket myt, dessa 5 minuter slås ihop till en längre rast. Men det är på ett vanligt kontor. Hantverkare där är det arbetsgivaren som står för betalningen, inte beställaren.lbgu skrev:På något sätt verkar denna myt även vara etablerad bland chefer med personalansvar.
På alla jobb (privata företag, ej hantverk) jag haft har det alltid varit förmiddagsraster och eftermiddagsraster på betald arbetstid. Chefer har ofta deltagit i rasterna och jag har alltid fått höra att det är dessa 5 minutersraster som istället utnyttjas som lite längre raster.
Jo, det är en myt (eller vad vi nu ska kalla det).HEM2121 skrev:
Arbetsgivaren behöver inte betala en sekund lön för raster. Beställare av jobb behöver inte heller betala en enda sekund av rasttid.
Men arbetsgivaren måste, enligt lagstiftningen, ge arbetstagarna möjlighet till kortare pauser i arbetet.
Det låter som samma sak, men är inte samma sak. Pausen är för att kunna gå på toa, eller för kunna sträcka lite på ryggen efter att stått och rotat i något med böjd rygg.
Dvs, arbetsgivaren får inte stå och glo på den som arbetar med piskan i handen och dra av för varje sekund som inte händerna rör på sig.
Men går man undan från arbetet och tar rast så är det tid som arbetsgivaren inte behöver betala för.
Jag kan tänka mig att man kan kolla hur det fungerar längs ett löpande band.
Sen har det kommit att bli en praxis, utifrån hur man ska tolka arbetstagarens rätt till kortare pauser, som verkar ha mynnat ut i att man anser att det betyder ca 5 minuter per timme. Och många tycker att man kan jobba 2 timmar i sträck och sen ta ut förmiddagens 4 x 5 minuter i en enda 20 minuters rast.
Men detta är alltså praxis, inte lag.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Ja, den lagtexten kan jag inte, och har inte behövt sätta mig in i, däremot har de fört diskussioner på arbetsplatser om just dessa 5 minuter, att man har rätt till dessa, kanske är det någo facks krav? Men att man slår ihop dessa till en fika rast istället. Så var det från början, men det är många år sedan jag var anställd så mycket kan ha ändrats sedan dess. Trots att jag inte är mer än 25 och plus några år, eller nått.Mikael_L skrev:Jo, det är en myt (eller vad vi nu ska kalla det).
Arbetsgivaren behöver inte betala en sekund lön för raster. Beställare av jobb behöver inte heller betala en enda sekund av rasttid.
Men arbetsgivaren måste, enligt lagstiftningen, ge arbetstagarna möjlighet till kortare pauser i arbetet.
Det låter som samma sak, men är inte samma sak. Pausen är för att kunna gå på toa, eller för kunna sträcka lite på ryggen efter att stått och rotat i något med böjd rygg.
Dvs, arbetsgivaren får inte stå och glo på den som arbetar med piskan i handen och dra av för varje sekund som inte händerna rör på sig.
Men går man undan från arbetet och tar rast så är det tid som arbetsgivaren inte behöver betala för.
Jag kan tänka mig att man kan kolla hur det fungerar längs ett löpande band.
Sen har det kommit att bli en praxis, utifrån hur man ska tolka arbetstagarens rätt till kortare pauser, som verkar ha mynnat ut i att man anser att det betyder ca 5 minuter per timme. Och många tycker att man kan jobba 2 timmar i sträck och sen ta ut förmiddagens 4 x 5 minuter i en enda 20 minuters rast.
Men detta är alltså praxis, inte lag.
Dom där 5 minuterna är nått mycket gammalt, min salig fader, hävdade när jag tog mina första staplande steg på arbetslivets bana, att man hade rätt till 5 minuter per timme. Men eftersom han då jobbade på ackord i skogen så handlade det naturligtvis inte om pengar utan att "arbetsgivaren" inte kunde kräva att dom jobbade oavbrutet.
Men det är en svunnen tid med helt andra "värderingar" än dom som råder i dag och som dom flesta av er inte har en aning om.
Så jag tror att Mikael_L är rätt nära med sin ide om kortare avbrott och det handlar inte om "vanliga" fika/matraster, utan mera att få "räta på ryggen".
Men det är en svunnen tid med helt andra "värderingar" än dom som råder i dag och som dom flesta av er inte har en aning om.
Så jag tror att Mikael_L är rätt nära med sin ide om kortare avbrott och det handlar inte om "vanliga" fika/matraster, utan mera att få "räta på ryggen".
Jag har fått lära mig att man har rätt till 5minuter paus mellan varje timme... Inte rast...
Men det är som Mikael_L skriver det handlar om att kanske byta arbetsuppgift eller bara byta ställning.
Men det är ingenting som man kan lägga ihop och få en lång rast....
Paus, då måste man vara kvar på arbetsplatsen, rast då får du lämna arbetsplatsen.
Dock måste jag påpeka att jag törs inte svara på var man kan hitta om pausen.... Men jag får skylla på att jag fått lära mig det..
JAg var nångång på den där tiden man gick i skolan på besök på Icas lager. Där berättade de att de som arbetade på frys lagret hade rätt till 15min paus... mellan varje timme.... Då blir det inget kvar av dagen....
Men det är som Mikael_L skriver det handlar om att kanske byta arbetsuppgift eller bara byta ställning.
Men det är ingenting som man kan lägga ihop och få en lång rast....
Paus, då måste man vara kvar på arbetsplatsen, rast då får du lämna arbetsplatsen.
Dock måste jag påpeka att jag törs inte svara på var man kan hitta om pausen.... Men jag får skylla på att jag fått lära mig det..
JAg var nångång på den där tiden man gick i skolan på besök på Icas lager. Där berättade de att de som arbetade på frys lagret hade rätt till 15min paus... mellan varje timme.... Då blir det inget kvar av dagen....
Redigerat: