28 366 läst ·
153 svar
28k läst
153 svar
Betala för lunchrast
Väldigt svag jämförelse Tommib.
Du har alltså en fastanställningspunkt, och ibland nån annan. En annan plats som du vid anställningen godtog, alternativt med tidens gång accepterat.
Du är dessutom där "hela dagen" högst troligt.
Du kan med största säkerhet planera ditt jobb, så du inte får "nya direktiv" och behöver hämta mer material med dagens gång.
Vem vet? Du kanske (eller borde ha om du förhandlat?) 1500 mer i lön i månaden för att du tagit på dig ansvaret att utbilda andra? Denna extra del är den del som du fått för att kompensera dig för detta.
En hantverkare lever i en helt annan verklighet. Restiden är en kostnad som måste vara bärande. Sen om det sker med högre timpriser, eller om det sker med korrekt redovisade metoder där kunden får "betala för vad det kostar" är en avtalssak mellan dig och din leverantör. Men förvänta dig inget annat än att det kostar att transports runt hantverkaren.
Hantverkaren har en arbetsplats. Dit får han betala med sin tid för att transportera sig. Men mellan kunder / leverantörer så är det kunden som på något sätt bär kostnaden. Om "Elnisse AB" har en bil+bensin+anställd som kostar Xkr och förväntar sig Ykr i vinst, så måste de pengarna in på något sätt. Du är anställd och infinner dig, för att jobba mellan 7-16.
Ponera att du utbildade folk varje dag. 5 dagar i veckan. Men bara 2 h per ställe åt gången, massa olika arbetsplatser. Du hade restid på cirka totalt 3 timmar mellan uppdragen totalt sett varje dag. Hade du gjort detta utan ersättning från din arbetsgivare? Bara få 5/8 av din lön ?
Du är en kostnad för ditt företag, och den kostnaden måste arbetsgivaren täcka. Restider är en kostnad. Bil är en kostnad. Ganska självklart. Ponera att det är ditt företag, hur hade du drivit det?
Om vi antar att kunder slapp betala för restid och betalade högre timpris för att kompensera "restider" är detta då korrekt?
1.) ELIN ringer ELfirma AB för att be dom byta spis. Elektrikern kommer ut. Spisen byts. På plats kommer ELIN på att även uttaget i vardagsrummet är trasigt och hon vill INTE ha ELJO som elektrikern har i bilen, utan tvunget ABB som hon har i resten av lägenheten. Elektrikern får åka till AHSELL och göra en extra körning.
1 h arbete första gången + 1 h restid första gången + 1 h restid andra gången + 0,5h andra gången
= firman kostnader för 3.5 h men får bara betalt för 1.5 h
Täckningsgrad = 1.5 / 3.5 = 42%
2.) ELIN ringer ELfirma AB för att be dom byta spis och ber dom även ta med ett ABB uttag. Elektrikern kommer ut. Spisen byts och även uttaget i vardagsrummet.
1,5 h arbete första gången + 1 h restid första gången
= firman kostnader för 2,5 h men får bara betalt för 1.5.
Täckningsgrad = 1,5 / 2,5 = 60%
Oavsett affärsmodell så finns det alltid förlorare. Det korrekta måste ju vara att redovisa kostnader på ett ärligt sätt. Men hantverkaren har ju betalt för att vara professionell. Dvs. se till att ha lämpliga verktyg + ha sånt standardsortiment i bilen som förväntas av honom inför arbetet.
Om FÖRETAG 1 har ett eget lager som medför att elektrikerna kan ladda bilarna med "lite produkter" inför kundankomst jämfört med FÖRETAG 2 som bara köper på "beställning" och ej lagerhåller på eget lager, så kanske det är värt 50kr mer i timmen?
Ofta kollar beställare sig blint på timpriser. Och ja. Kunden får ibland ta lite ansvar för det själv också.
Hantverkare är människor. Människor luras. Det är för jävligt.
Men det går luras med prislisor med. Billigt kan bli dyrt.
En relation med en hantverkare som du litar på är det viktigaste. Ett förtroende.
Finns yrkeskårer där det redan blivit accepterat att personen står för restiden. Exempelvis har många städare anställningar som är baserade på tid. De får bara betalt när de utför städningen, ej för transporten "runt". Är det sånt samhälle man vill leva i? De får jobba kanske 8 timmar om dagen, men bara betalt för 4. Då har man på något sätt pressat allt till det maximala. Att hantverkare börjar flänga runt på det sättet tror jag inte kommer hända. Och det ska vi nog vara glada över.
Du har alltså en fastanställningspunkt, och ibland nån annan. En annan plats som du vid anställningen godtog, alternativt med tidens gång accepterat.
Du är dessutom där "hela dagen" högst troligt.
Du kan med största säkerhet planera ditt jobb, så du inte får "nya direktiv" och behöver hämta mer material med dagens gång.
Vem vet? Du kanske (eller borde ha om du förhandlat?) 1500 mer i lön i månaden för att du tagit på dig ansvaret att utbilda andra? Denna extra del är den del som du fått för att kompensera dig för detta.
En hantverkare lever i en helt annan verklighet. Restiden är en kostnad som måste vara bärande. Sen om det sker med högre timpriser, eller om det sker med korrekt redovisade metoder där kunden får "betala för vad det kostar" är en avtalssak mellan dig och din leverantör. Men förvänta dig inget annat än att det kostar att transports runt hantverkaren.
Hantverkaren har en arbetsplats. Dit får han betala med sin tid för att transportera sig. Men mellan kunder / leverantörer så är det kunden som på något sätt bär kostnaden. Om "Elnisse AB" har en bil+bensin+anställd som kostar Xkr och förväntar sig Ykr i vinst, så måste de pengarna in på något sätt. Du är anställd och infinner dig, för att jobba mellan 7-16.
Ponera att du utbildade folk varje dag. 5 dagar i veckan. Men bara 2 h per ställe åt gången, massa olika arbetsplatser. Du hade restid på cirka totalt 3 timmar mellan uppdragen totalt sett varje dag. Hade du gjort detta utan ersättning från din arbetsgivare? Bara få 5/8 av din lön ?
Du är en kostnad för ditt företag, och den kostnaden måste arbetsgivaren täcka. Restider är en kostnad. Bil är en kostnad. Ganska självklart. Ponera att det är ditt företag, hur hade du drivit det?
Om vi antar att kunder slapp betala för restid och betalade högre timpris för att kompensera "restider" är detta då korrekt?
1.) ELIN ringer ELfirma AB för att be dom byta spis. Elektrikern kommer ut. Spisen byts. På plats kommer ELIN på att även uttaget i vardagsrummet är trasigt och hon vill INTE ha ELJO som elektrikern har i bilen, utan tvunget ABB som hon har i resten av lägenheten. Elektrikern får åka till AHSELL och göra en extra körning.
1 h arbete första gången + 1 h restid första gången + 1 h restid andra gången + 0,5h andra gången
= firman kostnader för 3.5 h men får bara betalt för 1.5 h
Täckningsgrad = 1.5 / 3.5 = 42%
2.) ELIN ringer ELfirma AB för att be dom byta spis och ber dom även ta med ett ABB uttag. Elektrikern kommer ut. Spisen byts och även uttaget i vardagsrummet.
1,5 h arbete första gången + 1 h restid första gången
= firman kostnader för 2,5 h men får bara betalt för 1.5.
Täckningsgrad = 1,5 / 2,5 = 60%
Oavsett affärsmodell så finns det alltid förlorare. Det korrekta måste ju vara att redovisa kostnader på ett ärligt sätt. Men hantverkaren har ju betalt för att vara professionell. Dvs. se till att ha lämpliga verktyg + ha sånt standardsortiment i bilen som förväntas av honom inför arbetet.
Om FÖRETAG 1 har ett eget lager som medför att elektrikerna kan ladda bilarna med "lite produkter" inför kundankomst jämfört med FÖRETAG 2 som bara köper på "beställning" och ej lagerhåller på eget lager, så kanske det är värt 50kr mer i timmen?
Ofta kollar beställare sig blint på timpriser. Och ja. Kunden får ibland ta lite ansvar för det själv också.
Hantverkare är människor. Människor luras. Det är för jävligt.
Men det går luras med prislisor med. Billigt kan bli dyrt.
En relation med en hantverkare som du litar på är det viktigaste. Ett förtroende.
Finns yrkeskårer där det redan blivit accepterat att personen står för restiden. Exempelvis har många städare anställningar som är baserade på tid. De får bara betalt när de utför städningen, ej för transporten "runt". Är det sånt samhälle man vill leva i? De får jobba kanske 8 timmar om dagen, men bara betalt för 4. Då har man på något sätt pressat allt till det maximala. Att hantverkare börjar flänga runt på det sättet tror jag inte kommer hända. Och det ska vi nog vara glada över.
Redigerat:
tommbi, om du tycker att du ska bekosta resor från din anställningsplats till ett annat ställe där du ska arbeta tillfällig så är det ju din högst privata sak. Men hur går det om dom flyttar det stället tio mil bort tycker du att det fortfarande är ok? Jag skulle aldrig godta att ur egen ficka betala för att åka från min anställningsplats till en annan plats/ort/land.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
Det absolut roligaste med det här inlägget är faktiskt att det är just HEM2121 som "gillar" det. Ni resonerar på samma vis, men när ni får en tydlig förklaring på skillnaden mellan att ta sig till och från sitt anställningsställe och att ta sig från anställningsplats till kunder, så lägger ni dövörat till och låtsas som att ni inte ens sett det.tommib skrev:Apropå detta med restid. Jag jobbar vanligen på en plats. Varannan vecka har jag obligatorisk utbildning på fredagar. Den växlar mellan fem platser i staden (min ordinarie arbetsplats var femte gång, cirka). I normalfallet cyklar jag till jobbet men till de andra platserna kan jag inte cykla. Tror ni att jag får något extra betalt för att jag måste ta mig någon annan stans? Knappast! Bara för att ge lite perspektiv på det hela.....
Klart som fan att du inte ska ha betalt för att ta dig till jobbet, det fattar du väl själv hur ohållbart det skulle bli?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
I det fallet så skulle jag ta cykeln till min ordinarie arbetsplats och infinna mig där när arbetet börjar. Sen får arbetsgivaren ordna transporten till utbildningsplatsen och detta under betald arbetstid. Hyrbil, taxi, buss vad som nu anses mest praktiskt och ekonomiskt. Varför skulle det fungera på något annat sätt?tommib skrev:Apropå detta med restid. Jag jobbar vanligen på en plats. Varannan vecka har jag obligatorisk utbildning på fredagar. Den växlar mellan fem platser i staden (min ordinarie arbetsplats var femte gång, cirka). I normalfallet cyklar jag till jobbet men till de andra platserna kan jag inte cykla. Tror ni att jag får något extra betalt för att jag måste ta mig någon annan stans? Knappast! Bara för att ge lite perspektiv på det hela.....
Det tråkiga som kund är ju att det blir så godtyckligt. Om jag har ett jobb som tar 30 minuter så kan det sluta på 2,5 timmar bara för att hantverkaren innan han kom till mig råkade vara hos en annan kund långt borta och/eller hamnade i en långvarig trafikstockning.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
Fast så är det inte, fastnar man i trafiken skriver "odebiterbar tid". Och kund 2 behöver knte bekymra sig om resan tillbaks från kund 1.
Detta tror jag är sunt förnuft för de flesta hantverkare
Detta tror jag är sunt förnuft för de flesta hantverkare
Jag är anställd, men det jag sätter på min handdator är det som faktureras ut till kund. Min tid som jag sätter på tidssedeln (där jag behöver ha 8 timmar) är också den tid som hamnar på fakturan. Dock arbetar vi bara mot företag.lbgu skrev:
Givetvis har du lite rätt i det du säger. Men alla jobbar nog efter förutsättningarna att man ska minimera restiderna så markant som möjligt. Undvika resa mellan stadsdelar så mycket som möjligt. Kanske vänta med inköp osvarande till man "sparat på sig en lista".
Alla hantverkare jobbar under olika förutsättningar. I min branch så är det ganska korta inställelsetider från inringt fel. Mellan 1-4 h, och därefter skall produkter komma igång. Men många gånger så går det kanske planera betydligt bättre.
Alla hantverkare som är "vettiga" försöker göra det bästa för dig, de andra kunderna och samtidigt för sig själv. Ingen är ute efter att luras. Ni kunder är vårt levebröd. Även för mig som anställd. Behåller jag min anställning så är jag trygg(are). Får basen klagomål på mig så är det heller inte bra.
Om jag har stött på markanta problem med ett jobb så skriver jag ofta ett SMS / mail till arbetsledningen där jag ber dom ta bort tid. Alternativt så kanske jag inte hade en reservdel som jag egentligen borde haft i bilen, och reglerar det på något sätt. Jag kanske skriver en halvtimme mer på garantijobbet senare på e.m. Kanske får skriva "utbildning" i min tidssedel för att jag inte "riktigt grejade det där som jag borde".
Tror de flesta hantverkare är ute efter att ha nöjda kunder. I längden går inget annat. Använd din konsumentmakt, ring någon annan. I längden så försvinner de dåliga leverantörerna.
Allting hela tiden är ju egentligen "godtyckligt". När du ber någon räkna på en offert på ett jobb, så kanske han fick sig ett nyp dagen innan, och är jätte glad. En annan gång kanske han bråkat med frugan och är totalt oengagerad och lägger sig högre. En gång kanske läkaren "missar" för att han är okoncentrerad, vilket leder till ännu mer jobb, eller kanske ännu värre. Det är något man nånstans måste acceptera. Tror jag. Så se till att du är nöjd, och att du har förtroende för den du väljer. Hör med andra om tips på leverantörer. Att den personen lyssnar, och inte utnyttjar dig. Människans natur att det alltid kommer förekomma. Men se till att de inte sätter det i system på något sätt.
Redigerat:
Jag skrev mitt inlägg mest för att ge perspektiv på att andra yrkesgrupper har andra villkor. Naturligtvis är det rimligt för en hantverkare att få betalt för restid mellan kunder. Däremot är det inte nödvändigtvis ok att debitera kunden för restid som uppstår utan att det är kundens "fel", typ hantverkaren råkade vara hos annan kund, behövde hämta något från lagret som borde varit med från början mm. Det är som tidigare påpekats i tråden skillnad på vad man som anställd får lön för och vad som debiteras kund. Att det sen måste tas någonstans ifrån är helt naturligt, detta ingår i timpriset. Jag är inne på samma som Ibgu att det inte ska spela någon roll för mig som kund om hantverkaren råkar vara på kontoret eller någon annan stans när hen börjar ta sig till mig.
Sen är det ju i vanlig ordning så att man kan avtala om allt. Så länge det är tydligt vad jag ska betala är det egentligen helt ok, tyvärr brister detta ofta.
Sen är det ju i vanlig ordning så att man kan avtala om allt. Så länge det är tydligt vad jag ska betala är det egentligen helt ok, tyvärr brister detta ofta.
Jag jobbade tvåskift på industri många herrans år sedan. På ett vanligt åttatimmarspass hade vi 8 minuters frukostrast, 12 minuters lunchrast och 8 minuters eftermiddagsrast. Allt var uträknat på sekunden med gruppackord och allt så vi kunde producera maximalt på våran "line". Förjevla bra betalt var det också....