28 366 läst ·
153 svar
28k läst
153 svar
Betala för lunchrast
Det var en dyr elektriker det ... :eek:puttrix skrev:Nu har TS inte kommenterat denna tråd något mer men eftersom han verkar ha elektrikern där just nu så har han förmodligen inte fått någon faktura än så han kan ju egentligen bara ha en undran över hur mycket det kommer att kosta.
Låt säga att Elektrikern började vid 10 och var klar vid 14 med en timmes lunch och då kanske man funderar på om det kommer att kosta 2100kr eller 2800kr.
Kostar ni verkligen 700:-/tim i Västernorrland? :x
Ja se där. Jag var tvungen att backa till första inlägget för att se det jag antingen missat eller förträngt.puttrix skrev:
Det var helt klart en timpenning i övre häraden. :x
Er kändes mer normal.
Medlem
· västragötaland
· 35 inlägg
Klart, då är det ju bättre att starta en tråd här i stället för att fråga elektrikern som han själv ringt dit, hoppas jag iallafall, hörde på nyheterna om några utländska stjärnor som utan att fråga hade börjat jobba på folks hus och sedan krävt dom på pengar, det tillvägagångssätt kanske har spridit sig till våra elektriker☺
Intressant att läsa hur olika alla tänker om effektiv och debiterbar tid hos kund men undrar hur alla som tycker att man bara ska ta betalt för den man arbetar fysiskt.
Tänk er en situation där hantverkaren jobbar hos kund A och telefonen ringer och det är en potentiell kund som vill ha en offert på ett arbete och hantverkaren pratar i tio minuter om vad som ska göras, då vill självklart inte kund A betala det och det kan ju kännas själklart men om hantverkaren då berättar att på mitt förra uppdrag pratade jag med dig i tio minuter och det vill jag ha betalt för nu. Ett sånt här resongeman tror jag ingen vill ha så därför hoppas jag att sunt ett förnuft borde räcka och givetvis pratar jag om seriösa hantverkare och inte dom som åker iväg och käkar frukost i två timmar och ändå debiterar full tid.
Tänk er en situation där hantverkaren jobbar hos kund A och telefonen ringer och det är en potentiell kund som vill ha en offert på ett arbete och hantverkaren pratar i tio minuter om vad som ska göras, då vill självklart inte kund A betala det och det kan ju kännas själklart men om hantverkaren då berättar att på mitt förra uppdrag pratade jag med dig i tio minuter och det vill jag ha betalt för nu. Ett sånt här resongeman tror jag ingen vill ha så därför hoppas jag att sunt ett förnuft borde räcka och givetvis pratar jag om seriösa hantverkare och inte dom som åker iväg och käkar frukost i två timmar och ändå debiterar full tid.
Det ska inte lösas med sunt förnuft utan genom att denna typ av icke debiterbar tid, tillsammans med all annan sådan tid (admin etc) bakas in i timpengen. Ingen av kunderna ska se dessa tio minuter på fakturan, alla kunder ska se det genom 50 öre högre timpenning.norsketom skrev:Intressant att läsa hur olika alla tänker om effektiv och debiterbar tid hos kund men undrar hur alla som tycker att man bara ska ta betalt för den man arbetar fysiskt.
Lägger man mycket sådan tid på en kund tar man höjd för det i sitt fasta pris eller sin uppskattning för löpande räkning.
Hantverkare är inte ensamma om att leverera tjänst på timbasis i korta och långa uppdrag, kanske borde mannfundera på hur andra gör för att slippa tjafsa om upplägget varenda gång.
Jag vill påstå att det är tvärtom.fuktanders skrev:Ok och var får arbetsgivaren pengar ifrån han har väl troligen kunder som han fakturerar för jobbet hans anställda utför, men som tur är så kan man av hantverkare utan problem få en redan på förhand kostnad, vilket det av en rad andra yrkes grupper (som oftast bär skjorta till jobbet)är helt omöjligt att få än fast dom har 20-30 års erfarenhet😊
Oftare lättare att få en förhand fast bestämd kostnad av de som bär skjorta på sitt jobb, än av de som bär hantverkarbyxor.
Men det är inget märkligt med det, med den skillnaden i verksamhet. Jag ser inte ner på någon hantverkare om dom inte är benägna att räkna fast pris. Det finns många väldigt seriösa som helt och hållet försöker hålla sig till löpande räkning. Ja det finns även det motsatta också, väldigt seriösa som nästan uteslutande jobbar på fasta priser.
Ju mer jag skriver här desto mer undrar jag varför du ens tog upp fasta priser i ditt inlägg, fattar liksom inte vad det tillför. Det är åtminstone ingen kvalitetsmarkör.
Ska det vara absolut helt korrekt så ska han även dra av om det så är en minuts prat.fuktanders skrev:
Till stora delar sant, men här var det så många spretande åsikter att jag inte orkar stycka upp det hela.problemet är väl att allt gott även för med sig något ont, så med rot - avdrag, låga räntor och en överhettad marknad så finns det plats för en rad aktörer som vid en nedgång snabbt försvinner jag kallar dom "gold diggers" 😊men om konsumenter börjar granska dom som lämnar offerter i stället för att bara titta billigast, så kommer ni att märka att seriösa hantverkare i Sverige är vi riktigt bortskämda med, till skillnad från resterande Europa
Nej, du har fortfarande inte alls förstått.fuktanders skrev:
Jag t.ex. har inte alls kastat någon sten, jag har bara redogjort för vad som gäller i lagen och i månghundraårig rätts och affärstradition - för alla slags yrkesgrupper.
Det här är affärer, fatta det. Då är det inget "man ger och man tar". Utan då är det exakt.
Kunden betalar för exakt det som levereras, vare sig mer eller mindre.
Man betalar för den tid som advokaten jobbar med ens fall, tid som städfirman städar ens hem, tid som bilmekanikern skruvar med ens bil.
Man betalar inte för tid som används till raster, telefonprat om sånt som inte gäller ens eget jobb eller att den man anlitat måste lite snabbt skubba iväg till banken.
Detta är grundläggande.
Men du kan väl fortsätta lite med att ge och ta du.
Då passar det väl dig bra om hon på ICA tar tio spänn för en mjölkliter när den kostar 9. "Ähh, jag avrundade lite, det var ju så nära 10. Jag kanske avrundar nedåt någon gång, vi får se ... Du vet, lite ge och ta!"
Medlem
· västragötaland
· 35 inlägg
Klart det är en kvalitets markör, jag tar endast in leverantörer som kan ge fast pris och då slipper man även kunder som diskuterar hur vida någon pratat i telefonen 10 minuter eller inte, har man 20 + år i ett yrke så är det inga problem att på förhand faställa ett pris på 90% av uppdragen och då slipper man allt detta, oftast märker man som tur är nästan direkt vilka kunder som har detta synsätt på framförallt hantverkare.
Konstigt att ingen proppsar på att få betala för den tid som brukar gå åt när "folk" ringer och bara "vill ha ett litet råd" det är nästan alltid kunder som man har utfört jobb hos och man tror att projekten är fakturerade och klara. ?? Att "jag" inte ska betala tid som går åt till andras telefonkonsultationer är ju självklart, men då "jag" ringer och vill ha en konsultation kan ju "hantverkaren inte vara så fräck att han debiterar tid.
Medlem
· västragötaland
· 35 inlägg
Mikael_L, jag har aldrig påstått att det är ok att debitera raster, så lugna ner dig lite nu
Den som ska proppsa på det är förstås hantverkaren, varför skulle någon annan göra det?elmont skrev:Konstigt att ingen proppsar på att få betala för den tid som brukar gå åt när "folk" ringer och bara "vill ha ett litet råd" det är nästan alltid kunder som man har utfört jobb hos och man tror att projekten är fakturerade och klara. ?? Att "jag" inte ska betala tid som går åt till andras telefonkonsultationer är ju självklart, men då "jag" ringer och vill ha en konsultation kan ju "hantverkaren inte vara så fräck att han debiterar tid.
Det förnuftiga är förstås att se till att du har marginal för att ge lite konsultation före och efter ett arbete, antingen genom en anpassad timpenning eller genom att lägga på ett par timmar för det i ett fast pris eller löpande arbete.
Vill man få betalt får man vara lite listig.
Det kan vara en kvalitetsmarkör, men i grund och botten är det en betalningsmodell, varken mer eller mindre. Det har för och nackdelar för både köpare och säljare oavsett hur duktig man är. Om man låter förmågan att lämna fast pris vara ett tungt vägande mått på hur duktig säljaren är gör man bort sig.fuktanders skrev:Klart det är en kvalitets markör, jag tar endast in leverantörer som kan ge fast pris och då slipper man även kunder som diskuterar hur vida någon pratat i telefonen 10 minuter eller inte, har man 20 + år i ett yrke så är det inga problem att på förhand faställa ett pris på 90% av uppdragen och då slipper man allt detta, oftast märker man som tur är nästan direkt vilka kunder som har detta synsätt på framförallt hantverkare.