F
Arbetsmiljöverket har svar, men som brukligt mycket termer som "bör" och "rekommenderar". En "kisspaus" ungefär varannan timme verkar vara minimum.

http://www.av.se/fragorochsvar/421.aspx

Folk som sitter ner mycket på jobbet bör gå upp och gå ibland , för folk som har ett rörligt jobb finns inget som heter 5 min i timmen

O
Då fick vi svar på den frågan... JAg mindes alltså lite fel...

123 inlägg om att en hårt arbetande människa får ta en paus lite då och då, vad har hänt med detta land, får man en faktura där tid som du anser inte har lagts på ditt arbete finns med tar man väl bara en diskussion med avsändaren. Skärp till dig TS

S
Fuktanders nejnejnej. Här ska det jagas och hatas på hantverkare som tar en 10 minuters paus under 5 timmar. Men själva sitter kontorsnissarna och snackar om golf, hockey, eurovision, ja egentligen vad som helst så länge det inte är jobbrelaterat. Men dom sitter ju kvar på sin stol framför datorn, så då räknas det inte som paus, eller hur?
Jag har jobbat på kontor så ja jag vet att det går till såhär på många platser.

H
SueCia skrev:
Fuktanders nejnejnej. Här ska det jagas och hatas på hantverkare som tar en 10 minuters paus under 5 timmar. Men själva sitter kontorsnissarna och snackar om golf, hockey, eurovision, ja egentligen vad som helst så länge det inte är jobbrelaterat. Men dom sitter ju kvar på sin stol framför datorn, så då räknas det inte som paus, eller hur?
Jag har jobbat på kontor så ja jag vet att det går till såhär på många platser.
Hur tänker du nu? Du ondgör att inlägg som talar om hantverkares raster. Samtidigt hoppar du på en annan bransch.
Kasta inte sten när du själv sitter i ett glashus!

Kanske ett sätt att säga att alla som arbetar beter sig ungefär på samma sätt och det oavsett sysselsättning. I alla fall har jag den erfarenheten efter att jobbat som hantverkare och kontorist/arbetsledare och en kort tid som handelsanställd och ännu kortare tid som skogsarbetare. Oavsett vart jag jobbat har folk tagit pauser förutom sina oavlönade "matraster".

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
H
elmont skrev:
Kanske ett sätt att säga att alla som arbetar beter sig ungefär på samma sätt och det oavsett sysselsättning. I alla fall har jag den erfarenheten efter att jobbat som hantverkare och kontorist/arbetsledare och en kort tid som handelsanställd och ännu kortare tid som skogsarbetare. Oavsett vart jag jobbat har folk tagit pauser förutom sina oavlönade "matraster".
Ja, all missbruk är ju av ondo. Om en person arbetar hårt så har man nog som arbetsgivare överinseende om vederbörande tar någon extra rast vi något tillfälle. Det är väl när det sätts i system som det blir ohållbart. Sedan blir det annorlunda om det är en anställd hantverkare där betalar företaget lön och fakturerar beställaren med avdrag för raster, är det en ensamföretagare får ju denne stå för sina raster själv, rasterna kan han ju inte fakturera kunden. Många ensamföretagare står många gånger och pratar i telefon med andra kunder, kan förstå att man vill ta dessa telefonsamtal, frågan är dock hur många och hur långa samtal man skall tillåta utan prisavdrag, har sett företagare stå både i 30 och 45 minuter i telefon. Men detta tillhör väl en annan tråd.

elmont skrev:
Oavsett vart jag jobbat har folk tagit pauser förutom sina oavlönade "matraster".
En skillnad är ju att kontorsjobbarens rasttid betalas av hans arbetsgivare, men som i TS fall är det kunden och inte byggfirman som får betala för rasten. Hade hantverkaren skrivit rasttiden på något annat tidskonto än kundens så hade nog ingen klagat.

Jag ser ingen avgörande skillnad beroende på "anställningsform" för om det är företagaren eller den anställde som står och pratar drabbar det alltid kunden i slutändan. Skillnaden är att det är lite mer uppenbart om det är en egenföretagare.

• Gilla
davidhell
  • Laddar…
Ok och var får arbetsgivaren pengar ifrån han har väl troligen kunder som han fakturerar för jobbet hans anställda utför, men som tur är så kan man av hantverkare utan problem få en redan på förhand kostnad, vilket det av en rad andra yrkes grupper (som oftast bär skjorta till jobbet)är helt omöjligt att få än fast dom har 20-30 års erfarenhet😊

Naturligtvis så drar en seriös hantverkare som timmdebiterar av tid om han har pratat i telefon 1 timme, problemet är väl att allt gott även för med sig något ont, så med rot - avdrag, låga räntor och en överhettad marknad så finns det plats för en rad aktörer som vid en nedgång snabbt försvinner jag kallar dom "gold diggers" 😊men om konsumenter börjar granska dom som lämnar offerter i stället för att bara titta billigast, så kommer ni att märka att seriösa hantverkare i Sverige är vi riktigt bortskämda med, till skillnad från resterande Europa

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Men herregud här kastas inga sten, men att gnälla på att någon specifik yrkesgrupp skulle fakturera raster är ju tokigt det är ju som i alla förhållanden man ger och tar och om man inte är nöjd går man vidare

Och att likställa hantverkare med egna företagare är knappast relevant, dom allra flesta hantverkare är anställda hos ett företag som säljer hantverksarbeten.

fuktanders skrev:
123 inlägg om att en hårt arbetande människa får ta en paus lite då och då, vad har hänt med detta land, får man en faktura där tid som du anser inte har lagts på ditt arbete finns med tar man väl bara en diskussion med avsändaren. Skärp till dig TS
Nu har TS inte kommenterat denna tråd något mer men eftersom han verkar ha elektrikern där just nu så har han förmodligen inte fått någon faktura än så han kan ju egentligen bara ha en undran över hur mycket det kommer att kosta.
Låt säga att Elektrikern började vid 10 och var klar vid 14 med en timmes lunch och då kanske man funderar på om det kommer att kosta 2100kr eller 2800kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.