28 366 läst ·
153 svar
28k läst
153 svar
Betala för lunchrast
Då får du skärskåda just det kollektivavtalet.MaxPax skrev:
På en arbetsplats jag var på var det lite diskussion om dessa fm och em-raster. Många hävdade att det var i enlighet med lagen att raster ska vara. Men så är det inte.
Andra hävdade att det fanns i vårt kollektivavtal och andra hävdade att rasterna var avtalde bort i kollektivavtalet vid någon förhandlingsrunda då vi fick lite arbetstidsförkortning istället.
Jag och några andra kollade med facket, det fanns vare sig det ena eller det andra i avtalet.
Cheferna hävdade inte att vi inte fick ta rast, men dom ville se de mer effektiva och kortare, ett problem var att det inte var satt någon speciell tid, utan folk släntrade in allteftersom och då blev det lätt att de som redan fikat en kvart ändå satt kvar ett tag till.
Cheferna ville egentligen sätta en fast tid för raster, på 10 eller 15 minuter, och tyckte (med all rätt tycker jag) att företaget inte behöver betala mer än så för att folk ska få sitta och sladdra på betald tid.
Kontorstråtteföretag, ja.
Ja det stämmer ju inte heller.SBH skrev:
Eller tja, det ses väl iofs lite som praxis och tumregel.
Men i lagtexten står det endast något flummigt om att arbetstagaren ska beredas möjlighet till kortare paus från arbetet regelbundet. Och något mer var det.
Men tanken är att den som är anställd ska kunna gå på toa, ta en rök, eller sträcka på sig och räta ut ryggen eller vila lite kort ibland.
Men det är inte preciserat hur mycket, hur ofta, hur länge eller när.
Men visst har jag ofta hört kutym-regeln om 5 minuter per arbetstimme och att man har rätt att trycka ihop de 4st 5-minutrarna på fm till en 20min rast, och lika på em.
Men det finns det som sagt inget lagstöd för, möjligen kollektivavtalat i något avtal.
Och så är det. De som jobbar skift på löpande bandet har bara att rätta sig efter hur arbetsgivaren bestämmer. Vill denne inte stoppa bandet 20 minuter lite då och då, så är det bara att acceptera.
Redigerat:
men industri och ute i fält är skilda sakerMikael_L skrev:Ja det stämmer ju inte heller.
Eller tja, det ses väl iofs lite som praxis och tumregel.
Men i lagtexten står det endast något flummigt om att arbetstagaren ska beredas möjlighet till kortare paus från arbetet regelbundet. Och något mer var det.
Men tanken är att den som är anställd ska kunna gå på toa, ta en rök, eller sträcka på sig och räta ut ryggen eller vila lite kort ibland.
Men det är inte preciserat hur mycket, hur ofta, hur länge eller när.
Men visst har jag ofta hört kutym-regeln om 5 minuter per arbetstimme och att man har rätt att trycka ihop de 4 5-minutrarna på fm till en 20min rast, och lika på em.
Men det finns det som sagt inget lagstöd för, möjligen kollektivavtalat i något avtal.
Och så är det. De som jobbar skift på löpande bandet har bara att rätta sig efter hur arbetsgivaren bestämmer. Vill denne inte stoppa bandet 20 minuter lite då och då, så är det bara att acceptera.
Uppenbart att det finns olika avtal inom olika sektorer, men en sak är lika inom samtliga avtal.
Raster är ett avbrott i arbetet när arbetstagaren får lämna arbetsstället.
Pauser sker vid arbetsstället eller i direkt närhet.
Raster bör ej överstiga 1 timme per dagskift (0600-1700)
raster på annan tid utöver dagskift (1700-0600) kan förkortas beroende på antalet arbetade timmar.
Pauser, har länge varit ett problem, de flesta tror att det finns med i avtal att det är legitimt att ta 5 minuter av varje arbetad timme i paus, så är inte fallet, i en del avtal så står det att arbetstagaren har rätt att ta 5 minuter paus, inte rast, per timme, den möjligheten har samtliga anställda med dessa avtal rätt att nyttja men gör det inte eftersom arbetsgivaren ogillar detta. Om man följer upp detta påstående så har jag just motsagt mig själv, därav en viss förvirring, det finns ingen som har rätt att ta 5 minuter per timme enligt min tolkning av ett antal avtal som skriver att man har rätt till det! Men arbetstagaren har rätt att ta 5 minuter vid behov! Vid behov och inte hela tiden, det är stor skillnad.
Arbetsgivaren betalar för arbetspauser men inte för raster, så då kommer min fundering, hur många arbetsgivare gillar att betala 5 min/h utan att få något i gengäld?
Kunden betalar inte för pauser eller raster om det kommer en hantverkare, självklart betalar kunden det, men det ligger med i timkostnaden.
Resor till arbetet betalar en anställd hantverkare själv som alla andra, men från arbetsstället till kund så får hantverkaren betalt av arbetsgivaren som i sin tur debiterar kunden.
Och huvudfrågan i tråden, nej självklart betalar du inte hantverkarens rast, eller paus men du kommer med stor sannolikhet att ha betalat den på något sätt ändå!
Jag betalar systembolagets anställda för deras toalettbesök varje gång jag köper en vara!
Jag betalar mina barns skolmat via skattsedeln.
Listan kan göras lång, klart att du betalar rasten för en hantverkare du har hemma hos dig, du vet inte om det bara!:banghead:
Raster är ett avbrott i arbetet när arbetstagaren får lämna arbetsstället.
Pauser sker vid arbetsstället eller i direkt närhet.
Raster bör ej överstiga 1 timme per dagskift (0600-1700)
raster på annan tid utöver dagskift (1700-0600) kan förkortas beroende på antalet arbetade timmar.
Pauser, har länge varit ett problem, de flesta tror att det finns med i avtal att det är legitimt att ta 5 minuter av varje arbetad timme i paus, så är inte fallet, i en del avtal så står det att arbetstagaren har rätt att ta 5 minuter paus, inte rast, per timme, den möjligheten har samtliga anställda med dessa avtal rätt att nyttja men gör det inte eftersom arbetsgivaren ogillar detta. Om man följer upp detta påstående så har jag just motsagt mig själv, därav en viss förvirring, det finns ingen som har rätt att ta 5 minuter per timme enligt min tolkning av ett antal avtal som skriver att man har rätt till det! Men arbetstagaren har rätt att ta 5 minuter vid behov! Vid behov och inte hela tiden, det är stor skillnad.
Arbetsgivaren betalar för arbetspauser men inte för raster, så då kommer min fundering, hur många arbetsgivare gillar att betala 5 min/h utan att få något i gengäld?
Kunden betalar inte för pauser eller raster om det kommer en hantverkare, självklart betalar kunden det, men det ligger med i timkostnaden.
Resor till arbetet betalar en anställd hantverkare själv som alla andra, men från arbetsstället till kund så får hantverkaren betalt av arbetsgivaren som i sin tur debiterar kunden.
Och huvudfrågan i tråden, nej självklart betalar du inte hantverkarens rast, eller paus men du kommer med stor sannolikhet att ha betalat den på något sätt ändå!
Jag betalar systembolagets anställda för deras toalettbesök varje gång jag köper en vara!
Listan kan göras lång, klart att du betalar rasten för en hantverkare du har hemma hos dig, du vet inte om det bara!:banghead:
Fast det finns ju en aspekt till.Pagno skrev:Och huvudfrågan i tråden, nej självklart betalar du inte hantverkarens rast, eller paus men du kommer med stor sannolikhet att ha betalat den på något sätt ändå!
Om hantverkaren tar rast under arbetet hos mig som denne sen inte drar av tiden för innan faktureringen, så kommer jag betala dennes rast 2 ggr.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Inget annat än att byggare äter rätt mycket i förhållande till dom flesta andra yrkesgrupper, och nått som inte har nått med TS frågeställning att göra. Men eftersom tråden redan har dragit iväg så kanske det inte förstör så mycket.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
Elmont detta är ingenting jag har tänkt på själv faktiskt, jag är ju själv elektriker och ibland är det tungt jobb. Men jag tycker själv att jag jobbar som mest effektivt när jag käkar väldigt lätta måltider, tycker det känns som 500kcal under arbetstiden är perfekt för att det ska vara lättjobbat.