P
Jag känner inte till något IT- konsultbolag som tar betalt för restid för sina konsulter för att de tar sig till arbetsplatsen inom rimliga avstånd. Är uppdraget långt bort från stan så händer det att man förhandlar om restid men inte annars.

Däremot vet jag konsultbolag där de anställda får resersättning för att ta sig till kunden.

Betyder det att konsultbolagen inte får betalt för resor? Självklart inte, det ingår i timpenningen.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Mikael_L skrev:
Men SueCia har rätt i att hantverkaren bör/kan/måste utgå ifrån sitt arbetsställe. Han kan inte utan en del möjliga komplikationer åka direkt till/från kund.

Om inte annat har skatteverket bestämt så. Tar man firmabilen hem så åker man på en grym förmånsskatt. (Om man meddelar detta eller de kommer på en)

Jag går inte emot dig i så mycket annat, men däremot just detta, att den anställde hantverkaren faktiskt har ett arbetsställe som h*n utgår ifrån för dagens olika jobb är ett faktum. Och han kanske inte kan, vill eller får ta med sig arbetsbilen hem.
Ja, kan förstå om det är en anställd hantverkare som får betalt från "kontoret" till kund och att hantverkaren verkligen utgår från kontoret varje dag. Dock vidhåller jag att ersättning för resor mellan kunder när inte är befogat (pga arbetets art) inte skall debitera beställaren.

S
Men ni som inte tycker att man ska betala för restiden. Om man som hantverkare har 8 st snabbjobb på en dag, varje jobb tar 20 minuter och resterande tid är restider. Ska hantverkaren jobba gratis 5h och 20 minuter då?

Isåfall kommer hantverkaren avstå dessa jobb istället, är det bättre att inte få dom gjorda alls?

H
Den här är bra också. Erbjuder mig att åka och handla skruv och annat smått och gott. Hantverkaren säger, ingen fara det kan jag köpa för jag skall ändå in och handla. Bra. Men i själva verket så debiterar hantverkaren för arbetstid och resor och eftersom han skulle handla till fler så förmodligen debiterar han alla för samma arbete. Det blir oseriöst men en mycket lönande verksamhet för hantverkaren.

SueCia skrev:
Men ni som inte tycker att man ska betala för restiden. Om man som hantverkare har 8 st snabbjobb på en dag, varje jobb tar 20 minuter och resterande tid är restider. Ska hantverkaren jobba gratis 5h och 20 minuter då?

Isåfall kommer hantverkaren avstå dessa jobb istället, är det bättre att inte få dom gjorda alls?
Om jobbet tar 20 minuter hos varje kund och de debiterar 30 minuter eller eller en timme, täcker det inte restiden / kostnaden?

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Det beror väl helt på hur mycket man debiterar per tidsenhet. Kostar det 1000:- per timme är det inga problem för firman att ta betalt av kunden för en 1/2 timme och få lönsamhet på jobbet fakturerar man däremot 250:- i timmen är det omöjligt att få lönsamhet även om man debiterar en hel timme.

H
Andy78 skrev:
Om jobbet tar 20 minuter hos varje kund och de debiterar 30 minuter eller eller en timme, täcker det inte restiden / kostnaden?
Det är ju vanligt förekommande att man betalar för en minimitid vid småjobb. 30 min. Alt. 1 timma. Inkl. restid.

H
elmont skrev:
Det beror väl helt på hur mycket man debiterar per tidsenhet. Kostar det 1000:- per timme är det inga problem för firman att ta betalt av kunden för en 1/2 timme och få lönsamhet på jobbet fakturerar man däremot 250:- i timmen är det omöjligt att få lönsamhet även om man debiterar en hel timme.
Vem fakturerar 250,00/ timma. :D

Mer än en som ligger under 300:-/timme och dom brukar, för att klara sig, ha höga påslag på matr. och salta på timmarna. Det är mycket vanligt att timmkostnaden är det som avgör valet av "leverantör" och att man sedan blir upprörd över matr. och timmar.

Jag har ofta kommit överens med (de bättre) hantverkarna att de kan komma och gå som de vill och utnyttja dödtid mellan andra uppdrag / dagar då vädret satt käppar i hjulet för dem. Då har de inte debiterat resti, utan bara timmarna här. Win-win.

Förutom vvs:arna så har ingen behövt hämta saker mer än på morgonen. Vvs:arna debiterade å andra sidan timmarna dubbelt och mycket material de inte använde.

Gisaa vilka som är välkomna igen.

Mikael_L
SueCia skrev:

Du fortsätter att blanda ihop lön och uppdragskostnad.

Svaret på din fråga i första stycket är att det helt och hållet beror på vald affärsmodell.

Firman kan välja att ta hög timpenning rakt, bara för tid man är hos kund. Då täcker timpenningen OH-kostnaderna. Det blir en nackdel för kunder som bor nära, en vinst för kunder som har lång resa till sig.

Firman kan också välja att ha låg timpenning och sen debitera för restider och bilkostnader.

Bara för att ge exempel på två olika affärsmodeller.

En del firmor har säkert affärsmodellen att ha hög timpenning så det täcker bilkostnader och sen ändå ta ut bilersättningar och restidsersättning. GDSGD...

Redigerat:
Mikael_L
Men den anställde ska ju dock som regel kunna lyfta lön för 8 timmar oavsett om denne har suttit i bil 10 minuter, eller varit i bil 6 timmar och hos kunder 2 timmar.

Men det är som sagt ett annat avtal.

H
elmont skrev:
Mer än en som ligger under 300:-/timme och dom brukar, för att klara sig, ha höga påslag på matr. och salta på timmarna. Det är mycket vanligt att timmkostnaden är det som avgör valet av "leverantör" och att man sedan blir upprörd över matr. och timmar.
Ok, bor i storstan och där har jag aldrig sett den timpenningen och jag tycker hantverkarna är duktiga på att göra feta påslag iallafall. Trots timpenning på 450,00 plus moms. De tror inte att beställarna har koll på materialpriserna. Pratade med en snickare som tog in offerter för att han inte hann med allt själv och trots att han var snickare så fick han fantasiofferter.

S
Andy78 skrev:

Om inte men sen kan ju även en av dom andra, på det viset har även kund en av dom andra som inte kom fram i slutändan.

tommib
Apropå detta med restid. Jag jobbar vanligen på en plats. Varannan vecka har jag obligatorisk utbildning på fredagar. Den växlar mellan fem platser i staden (min ordinarie arbetsplats var femte gång, cirka). I normalfallet cyklar jag till jobbet men till de andra platserna kan jag inte cykla. Tror ni att jag får något extra betalt för att jag måste ta mig någon annan stans? Knappast! Bara för att ge lite perspektiv på det hela.....

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.