28 366 läst ·
153 svar
28k läst
153 svar
Betala för lunchrast
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Vad jag vet så betalar inte arbetsgivaren på en vanlig stationär arbetsplats inte sina anställda för tiden de tar sig till och från jobbet. Så varför hantverkare skall ha betalt för att ta sig till kunden har jag inte riktigt förstått.SueCia skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Hade en hantverkare som tog med sig hunden, vilken skulle rastas, jag frågade hur han skulle lösa det med den tiden han rastade hunden, han svarade att han skulle dra av en timma varje dag, det var väl ok, men det visade sig att han inte alls drog av någon tid. Men det justerade jag på sista fakturan, grining blev han, och i kontraktet stod det som han skrev på att vi betalar för effektiv arbetstid.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
De flesta frågor i den här tråden tycker jag ändå har varit befogade, men detta var det absolut mest korkade jag någonsin läst.HEM2121 skrev:
Jag får inte betalt för att ta mig till firman på morgonen, eller hem från firman efter jobbet är slut.
Men du måste förstå att man inte kan jobba gratis, att jag tar mig fram till kunden gör jag inte för skojs skull, och säg att jag har 3 kunder samma dag, alla dessa kunder har jag 30 minuter enkel resa till, Menar du på fullaste allvar att jag bara ska ha lön för 5 timmar trots att jag jobbat 8?
Jag är säker på att du insett hur dumt resonemang du körde med redan nu.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
Vissa perioder jobbade jag bara med larm/tele vilket kunde innebära att det blev många småjobb samma dag, ibland upp till 8 st småjobb, där jobbet hos kund tog 20 minuter och sen restid fram och tillbaks till kund tog 40 minuter, så jag gör en 8timmars arbetsdag och du anser att jag bara ska ha lön för 3?
Är felsökare till yrket. Ibland får man återkommande fel, som inte är direkt lätta att lista ut pga att yrket är elektriskt / mekaniskt. Många faktorer att ta hänsyn till när det gäller miljö / människor / beteenden / byggnad etc. De gångerna som det strular, och man kanske får tänka "extra" och det inte går på rutin så tänker jag otroligt mycket på min fritid. Kan sitta och rita elscheman på kvällarna för att göra någon speciallösning. Gå igenom gamla elscheman hemma för att "i hjärnan simulera" fram vad som kan åstadkomma "det där problemet". Det blir en sporrande känsla för mig. En sak som gör mitt yrke roligare.
Men andra gånger har jag riktigt "glidarjobb". Och kompenseras för det.
Jag tror man kommer ganska långt med sunt förnuft. Man har en känsla "vad det här jobbet är värt". Vilken arbetstid är skälig. Om man tänker precis som "Mikael_L" säger så kommer man långt. Vad hade jag tyckt "om advokaten gjorde såhär?". Och likadant så kommer man långt som hantverkare om man som "Sue_Cia" säger om man tänker "Är det skäligt att fakturera kunden när jag inte kunde felsöka pannan?" och ser till att kunden slipper.
Firman ska tjäna skäliga pengar. Kunden skall betala skäligt för den tjänst han erhåller. Och jag ska ha en hyfsat lön för det jag gör.
Alla är människor i slutändan. Mittenchefer sitter och har middagar, där det inte pratas mycket om arbetet. Folk på kontor pratar vid kopiatorn. Om de skriver mer tid på "Projekt A" i sin tidssedel så kommer ledningen få höja priset på det kontraktet nästkommande år. Så fungerar det överallt.
Tror alla har en ganska bra känsla för vad som är skäligt och inte är det. Och som kund / beställare åt en hantverkare så tycker jag att det är en självklarhet att "jämföra sig med sig själv och ens egna arbetssätt".
Har på mitt arbete varit i kontakt med folk som klagar ARSLET på hantverkare som de hyr in för tjänster privat, för materialpåslag / debiteringar som de inte tycker är skäligt. Men DE SJÄLVA strör timmar på arbetsordrar som galningar, och jobbar på ett företag som säljer frekvensomformare de köper in för småsummor till slutpriser om mångt mycket mer.
Man kommer nog ganska långt med lite sunt förnuft.
Men andra gånger har jag riktigt "glidarjobb". Och kompenseras för det.
Jag tror man kommer ganska långt med sunt förnuft. Man har en känsla "vad det här jobbet är värt". Vilken arbetstid är skälig. Om man tänker precis som "Mikael_L" säger så kommer man långt. Vad hade jag tyckt "om advokaten gjorde såhär?". Och likadant så kommer man långt som hantverkare om man som "Sue_Cia" säger om man tänker "Är det skäligt att fakturera kunden när jag inte kunde felsöka pannan?" och ser till att kunden slipper.
Firman ska tjäna skäliga pengar. Kunden skall betala skäligt för den tjänst han erhåller. Och jag ska ha en hyfsat lön för det jag gör.
Alla är människor i slutändan. Mittenchefer sitter och har middagar, där det inte pratas mycket om arbetet. Folk på kontor pratar vid kopiatorn. Om de skriver mer tid på "Projekt A" i sin tidssedel så kommer ledningen få höja priset på det kontraktet nästkommande år. Så fungerar det överallt.
Tror alla har en ganska bra känsla för vad som är skäligt och inte är det. Och som kund / beställare åt en hantverkare så tycker jag att det är en självklarhet att "jämföra sig med sig själv och ens egna arbetssätt".
Har på mitt arbete varit i kontakt med folk som klagar ARSLET på hantverkare som de hyr in för tjänster privat, för materialpåslag / debiteringar som de inte tycker är skäligt. Men DE SJÄLVA strör timmar på arbetsordrar som galningar, och jobbar på ett företag som säljer frekvensomformare de köper in för småsummor till slutpriser om mångt mycket mer.
Man kommer nog ganska långt med lite sunt förnuft.
HEM2121 skrev:
Vet inte vad du jobbar med?
Men om du jobbar på kontor / lager och ditt företag plötsligt hade lite göra på ditt kontor och behövde extra hjälp tillfälligt 1 vecka på ett kontor / lager 1.5 h längre bort så hade du kört dit på din privata tid?
Om du jobbade på lager och var skyddsombud och behöver åka på skyddsmöte så skall du inte få betalt för du åker 15 mil till regionmöte?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Jag kan förstå om arbetet hos kunden är av sådan art, torktider osv att man måste ta sig mellan kunder, det är en annan sak. Men om arbetet hos kunden är av den beskaffenhet att man mycket väl kan arbeta hela dagen så ser jag ingen skillnad mellan en vanlig anställd som tar sig till arbetet och en hantverkare som tar sig till kunden. Sedan har ju en del hantverkare satt i system att arbeta 2 timmar hos en kund och sedan åka till en annan kund och arbeta 2-3 timmar, och debitera restid, fastän de hade kunnat arbeta 8 timmar hos första kunden. Skall en vanlig anställd gnälla också för att de inte får betalt för restiden till och från arbetet? Många har 2-3 timmars restid per dag som de inte får betalt för.SueCia skrev:De flesta frågor i den här tråden tycker jag ändå har varit befogade, men detta var det absolut mest korkade jag någonsin läst.
Jag får inte betalt för att ta mig till firman på morgonen, eller hem från firman efter jobbet är slut.
Men du måste förstå att man inte kan jobba gratis, att jag tar mig fram till kunden gör jag inte för skojs skull, och säg att jag har 3 kunder samma dag, alla dessa kunder har jag 30 minuter enkel resa till, Menar du på fullaste allvar att jag bara ska ha lön för 5 timmar trots att jag jobbat 8?
Jag är säker på att du insett hur dumt resonemang du körde med redan nu.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
Men är du dum eller? De allra flesta hantverkare UTGÅR från firman de är anställda på, om jag har 5 mil hemifrån till firman spelar ingen roll, jag får ALDRIG betalt för den tiden. Men jag FÅR BETALT för tiden från firman till kund. Du skulle ALDRIG acceptera att jobba gratis, varför ska jag?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
SueCia skrev:
Redigerat:
Återigen HEM2121, alla är människor. Och märker du att du har en sån hantverkare som sätter saker i system så får du nog byta hantverkare. För det är en ganska liten del som fungerar på det där sättet. Finns bättre hantverkare.
Var inte så svensk om det, utan konfrontera hantverkaren om du har "tycken". Kanske finns en anledning?
Om hantverkaren utgick från sunt förnuft och det tankesätt jag skrev om enligt ovan så hade ju hantverkaren sett till planera jobbet så att han helst inte behöver använda restid. Kanske göra "något annat effektivt" och åka till AHSELL/LAGRET först när han ändå "kör förbi hem". Eller att han helt enkelt ser till att han försöker ha de basprodukter / produkter i bilen som han på förhand kan veta att han behöver med säkerhet.
En hantverkare skall ju jobba så effektivt som möjligt. Och hantverkaren tar ju betalt för att vara professionell och i det innefattar att inte "flänga runt i onödan".
Sunt förnuft säger att "jobba som om du själv hade betalat din tid / räkning".
Har du en hantverkare som missbrukar ditt förtroende såpass som du beskriver så bör du hitta en annan, för då är han ju sån som personlighet. Och var inte så svensk i så fall, utan konfrontera. För många gånger finns det säkert en anledning som du inte får reda på för att du ev. knyter nävan i fickan.
Enda sättet att få det fungera är att ha en relation. Det är en relation som alla andra. Märker du att hantverkareA inte har en skruvdragare i bilen utan måste åka till firman för att låna en sådan, så bör du nog anlita en annan.
Var inte så svensk om det, utan konfrontera hantverkaren om du har "tycken". Kanske finns en anledning?
Om hantverkaren utgick från sunt förnuft och det tankesätt jag skrev om enligt ovan så hade ju hantverkaren sett till planera jobbet så att han helst inte behöver använda restid. Kanske göra "något annat effektivt" och åka till AHSELL/LAGRET först när han ändå "kör förbi hem". Eller att han helt enkelt ser till att han försöker ha de basprodukter / produkter i bilen som han på förhand kan veta att han behöver med säkerhet.
En hantverkare skall ju jobba så effektivt som möjligt. Och hantverkaren tar ju betalt för att vara professionell och i det innefattar att inte "flänga runt i onödan".
Har du en hantverkare som missbrukar ditt förtroende såpass som du beskriver så bör du hitta en annan, för då är han ju sån som personlighet. Och var inte så svensk i så fall, utan konfrontera. För många gånger finns det säkert en anledning som du inte får reda på för att du ev. knyter nävan i fickan.
Enda sättet att få det fungera är att ha en relation. Det är en relation som alla andra. Märker du att hantverkareA inte har en skruvdragare i bilen utan måste åka till firman för att låna en sådan, så bör du nog anlita en annan.
Redigerat:
Och lika mycket som ni ska skilja på lönetid och kunddebiterad tid ska ni skilja på företaget och arbetaren. Tycker ni att arbetaren inte sköter sig är det FÖRETAGETS representant (basen) som ska konfronteras inte "arbetaren". Arbetaren ska "basen" hålla ordning på. Det är alltid företagsledningen som har till uppgift att styra upp företagets policy.
Det verkar på dom flesta inlägg att folk tror att "gubben" och "företaget" är samma, men det är helt olika roller på dom allra flesta företag.
Det verkar på dom flesta inlägg att folk tror att "gubben" och "företaget" är samma, men det är helt olika roller på dom allra flesta företag.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Jo, en sån var här, men han åkte ut första dagen, 2 timmar försvann i 4-5 timmar, skulle hämta bräder som skulle ta 30 minuter. Då visste man vart det barkade. Tyvärr, är det vanligt förekommande att hantverkare pendlar mellan olika kunder, fastän det finns arbete att göra hos kund 1. Det ser man ju också här på forumet. Dålig planering är väl en orsak och en annan orsak är att man påbörjar hos fler kunder så att inte dessa går till andra hantverkare, då har hantverkaren påbörjat hos kund 2, 3, 4....... I de fallen tycker jag inte att den enskilde beställaren skall stå för reskostnaderna mellan de olika kunderna. Har hantverkaren valt detta sätta att arbeta så får det stå för hantverkaren. Kunderna blir ju inte heller så nöjda för att arbetet dessutom drar ut på tiden. I annat fall får hantverkaren planera sina arbeten bättre och göra klart varje arbete innan nästa påbörjas. Hur svårt kan det va?!davidhell skrev:Återigen HEM2121, alla är människor. Och märker du att du har en sån hantverkare som sätter saker i system så får du nog byta hantverkare. För det är en ganska liten del som fungerar på det där sättet. Finns bättre hantverkare.
Men SueCia har rätt i att hantverkaren bör/kan/måste utgå ifrån sitt arbetsställe. Han kan inte utan en del möjliga komplikationer åka direkt till/från kund.HEM2121 skrev:
Om inte annat har skatteverket bestämt så. Tar man firmabilen hem så åker man på en grym förmånsskatt. (Om man meddelar detta eller de kommer på en)
Jag går inte emot dig i så mycket annat, men däremot just detta, att den anställde hantverkaren faktiskt har ett arbetsställe som h*n utgår ifrån för dagens olika jobb är ett faktum. Och han kanske inte kan, vill eller får ta med sig arbetsbilen hem.