28 366 läst ·
153 svar
28k läst
153 svar
Betala för lunchrast
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
Jag jobbar inte längre mot privatpersoner, men jag funderar däremot på om du har någon erfarenhet själv från yrket? Jag skulle nog vilja påstå att minst 9 av 10 kunder jag har haft har uppskattat tiden när man sätter sig ner i lugn och ro, käkar frukost och kunden får ställa de frågor som han kanske dragit sig för att fråga.
Jobbade mot privatpersoner i 3-4 år, sen bara mot kommun, det bästa med att jobba mot kunder var att alla var ju glada för att man var där, har aldrig haft några problem med någon som klagat på debiteringen, eller ens ifrågasatt den.
Jobbade mot privatpersoner i 3-4 år, sen bara mot kommun, det bästa med att jobba mot kunder var att alla var ju glada för att man var där, har aldrig haft några problem med någon som klagat på debiteringen, eller ens ifrågasatt den.
Vem ställer du frågan till?SueCia skrev:
Hur har det gått med de kunder som utgör 1/10 då?SueCia skrev:
Hur har du hanterat det?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
Det finns mellanting mellan att man uppskattar och att man ogillar. Många bryr sig inte alls, men de flesta uppskattar det. Vad jag kan minnas har jag bara haft ett klagomål på ett jobb vad gäller arbetstid, och det var när jag var rätt färsk i yrket och felsökte på en värmepanna utan att egentligen ha koll på vad jag skulle leta efter. Efter ett tag ringde jag en kollega och han kom ut o hjälpte mig på typ 20 minuter. Jag skrev ner 3 timmar på det jobbet och tänkte ta det med chefen att han inte borde behöva betala för min tid, glömde dock av det och fakturan gick iväg, kunden klagade och chefen prata med mig, jag sa som det var och kunden slapp betala för jobbet över huvud taget.Mikael_L skrev:
Det kanske är ett vinnande koncept att äta frukost tillsammans med dina kunder och uppskattar de frågestunden så är det klockrent. Men av ren nyfikenhet, hur lyckades du i fler än 9 fall av 10 dagar under 3-4 år helt naturligt klämma in dig vid familjens/kundens frukostbord?SueCia skrev:Jag jobbar inte längre mot privatpersoner, men jag funderar däremot på om du har någon erfarenhet själv från yrket? Jag skulle nog vilja påstå att minst 9 av 10 kunder jag har haft har uppskattat tiden när man sätter sig ner i lugn och ro, käkar frukost och kunden får ställa de frågor som han kanske dragit sig för att fråga.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
Det gjorde jag såklart inte, det naturliga är att bara dra fram frukosten och käka den på samma ställe som jag jobbar, men du skulle bli förvånad om du visste hur ofta kunderna DIREKT är på en och säger att man ska komma till köket o sätta sig en snabbis. Skulle aldrig gå o sätta mig i kundens kök o äta utan att bli inbjuden.mr_bygg skrev:
Du verkar ha förvandlat frukosten till till ett positivt möte med kunderna och det är som jag skrev tidigare klockrent. Den personliga kontakten/förtroendet man får med en kund är ofta väldigt avgörande om kunden i slutänden blir nöjd och lyckas du kombinera en frukost med kundvård så har du hittat ett vinnande koncept.
Frågeställningen var, ska kunden betala för en timmes lunchrast. Svaret är nej.
Var någonstans på en skala mellan att tugga tuggummi och äta köttbullar man ska börja betala är förstås en gråzon som lär vara omöjlig att definiera på ett forum. Den som inte utför något arbete ska inte ha betalt- det är ju märkligt att det öht ska behöva diskuteras. Detta är ju ej heller något unikt för hantverkare, samma sak gäller alla som levererar tjänst på timbasis.
Var någonstans på en skala mellan att tugga tuggummi och äta köttbullar man ska börja betala är förstås en gråzon som lär vara omöjlig att definiera på ett forum. Den som inte utför något arbete ska inte ha betalt- det är ju märkligt att det öht ska behöva diskuteras. Detta är ju ej heller något unikt för hantverkare, samma sak gäller alla som levererar tjänst på timbasis.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
Fast det är ju redan fastslaget tidigare i tråden att det är svårt att dra den gränsen, som hantverkare behöver man ofta tänka ut lösningar på ett problem, om jag inte får betalt för den tiden jag står o funderar vid en felsökning t.ex så kan jag lika gärna byta jobb till något kontorsjobb där ingen ifrågasätter när man sitter o snackar skit med nån kollega i 30 minuter
.
Skulle föresten vara jävligt intressant att se hur programmerare skulle ställa sig till att bara gå betalt för tiden de skriver koden, och ingenting för tiden dom planerar och tänker hur dom ska skriva den.
Skulle föresten vara jävligt intressant att se hur programmerare skulle ställa sig till att bara gå betalt för tiden de skriver koden, och ingenting för tiden dom planerar och tänker hur dom ska skriva den.
Du har ju själv redan givit svaret på detta, och vi andra har fattat galoppen.SueCia skrev:Fast det är ju redan fastslaget tidigare i tråden att det är svårt att dra den gränsen, som hantverkare behöver man ofta tänka ut lösningar på ett problem, om jag inte får betalt för den tiden jag står o funderar vid en felsökning t.ex så kan jag lika gärna byta jobb till något kontorsjobb där ingen ifrågasätter när man sitter o snackar skit med nån kollega i 30 minuter.
De flesta kunder är normalt funtade och gormar inte över sånt där, utan förstår lika bra som vem som helst.
Det enda jag och t.ex. Mathias S har skrivit är att man inte ska behöva betala för tid då arbete inte utförs.
Håller du också med om detta?
Fattar inte att det ska vara så svårt.
Behöver du tänka ut hur du ska kapa reglarna eller konstruera takstolen så är det klart att det är på arbetstid. Om du gör det medan du äter köttbullar så är risken stor att det är svårt att få betalt samma sak gäller om du ställer dig på södergaveln och tar en cig under förevändningen att du behöver klura lite på ett problem i lugn och ro.
Säg att du hamnar i tvist med en kund om betalning för en av dina lunchpauser. Om din advokat så fakturerar dig för en lunch med sina kollegor där han "fått inspiration till en bra strategi för ditt ärende" vill du då betala för det? Givetvis inte.
Du konstrar till det helt uppenbara Suecia: Man kan bara ta betalt när man utför arbete och hantverkare behöver fundera på hur dom ska göra ibland.
Behöver du tänka ut hur du ska kapa reglarna eller konstruera takstolen så är det klart att det är på arbetstid. Om du gör det medan du äter köttbullar så är risken stor att det är svårt att få betalt samma sak gäller om du ställer dig på södergaveln och tar en cig under förevändningen att du behöver klura lite på ett problem i lugn och ro.
Säg att du hamnar i tvist med en kund om betalning för en av dina lunchpauser. Om din advokat så fakturerar dig för en lunch med sina kollegor där han "fått inspiration till en bra strategi för ditt ärende" vill du då betala för det? Givetvis inte.
Du konstrar till det helt uppenbara Suecia: Man kan bara ta betalt när man utför arbete och hantverkare behöver fundera på hur dom ska göra ibland.
Eftersom programmerare nämndes...
Jag har jobbat i många år som utvecklare av programvaror på olika nivåer. Först som programmerare, vidare till mjukvaruarkitekt och nu på senare tid inslag av managementconsulting, utbildning etc inom IT. De bästa idéerna och lösningar på svåra problem får jag ofta när jag är ute och springer, spelar fotboll med barnen, direkt när jag vaknar på morgonen, etc. Jag kan ändå inte fakturera 24 h om dygnet. Inte heller får jag lön när jag sitter och fiskar. Inte ens när jag äter min lunch eller tar rast. Jag har bara mage och samvete att fakturera för den tid som är direkt ägnad åt arbetet. Inte när jag råkar få en idé lite närsom.
Jag har lite svårt att tro att SueCia fokuserar till 100% på svåra problem, när han/hon trycker i sig sin macka och därför tycker jag att det är lite magstarkt att fakturera den tiden.
Det många verkar ha svårt för att förstå är att så fort man har direkt kontakt med en kund, så är man faktiskt säljare också och säljarbete är något som är väldigt svårt att få betalt för.
Jag har jobbat i många år som utvecklare av programvaror på olika nivåer. Först som programmerare, vidare till mjukvaruarkitekt och nu på senare tid inslag av managementconsulting, utbildning etc inom IT. De bästa idéerna och lösningar på svåra problem får jag ofta när jag är ute och springer, spelar fotboll med barnen, direkt när jag vaknar på morgonen, etc. Jag kan ändå inte fakturera 24 h om dygnet. Inte heller får jag lön när jag sitter och fiskar. Inte ens när jag äter min lunch eller tar rast. Jag har bara mage och samvete att fakturera för den tid som är direkt ägnad åt arbetet. Inte när jag råkar få en idé lite närsom.
Jag har lite svårt att tro att SueCia fokuserar till 100% på svåra problem, när han/hon trycker i sig sin macka och därför tycker jag att det är lite magstarkt att fakturera den tiden.
Det många verkar ha svårt för att förstå är att så fort man har direkt kontakt med en kund, så är man faktiskt säljare också och säljarbete är något som är väldigt svårt att få betalt för.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
-RB- jag råkar veta hur det är på ställen där det sitter många programmerare, och dessa människor är precis som alla andra, de pratar med sina kollegor om hur det var på fiskeresan i helgen, eller hur fan Sverige kunde förlora fotbollsmatchen i helgen osv. Detta är många minutrar per dag som går till spillo.
Utöver det så vet jag att programmerare kan ägna LÅNG tid sittandes och tittande på sin skärm medans de funderar på hur de ska lösa ett stycke kod, går man på toaletten är det inte heller aktivt arbetande, så jag antar att du stämplar ut om du går o skiter?
Utöver det så vet jag att programmerare kan ägna LÅNG tid sittandes och tittande på sin skärm medans de funderar på hur de ska lösa ett stycke kod, går man på toaletten är det inte heller aktivt arbetande, så jag antar att du stämplar ut om du går o skiter?
Jag skulle rekommendera att de istället tar en promenad, går till fikarummet eller vad som helst utom att just sitta och stirra in i skärmen. Att sitta och försöka värka fram bra kod funkar sällan. Det finns en förklaring till varför många framgångsrika mjukvaruföretag satsar stora pengar på vilorum, spelrum, platser för spontana möten och det är för att de vet att de bästa idéerna kommer oftast spontant när man tänker på annat. Jag har besökt kodfabriker i Kina där programmerare sitter på rad och försöker värka fram kod. Den intellektuella höjden på de lösningar de producerar är inte imponerande.SueCia skrev:
Nej, jag stämplar inte ut när jag går på toaletten. Men jag fakturerar inte heller för tiden när jag tänker på arbetsrelaterade saker på min fritid. Enbart tid som är direkt ägnad åt arbete faktureras.