28 366 läst ·
153 svar
28k läst
153 svar
Betala för lunchrast
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
Hur många tror du avtalar om betald restid? Det är klart som fan man måste betala för den. Skulle elektrikern jobba gratis under tiden han tar sig till kunden?MathiasS skrev:
Bara för att man sitter ner och stoppar i sig en macka så slutar ju kanske inte huvudet planera vad man ska göra härnäst? Ibland kan man spika färdigkapad panel 2 timmar i sträck utan avbrott men sen kommer det något komplicerat avslut och man får fundera och mäta lite i några minuter. Medan man står en bit ifrån och funderar hur det ska göras på snyggast sätt passar man på att tanka vatten och energi.
Ska man då räkna bort den tiden också som det inte "händer" något?
Ska man då räkna bort den tiden också som det inte "händer" något?
Det hela är ju inte svart eller vitt direkt. Och det är givetvis inte någon vinst med att bete sig alltför fyrkantigt vare som beställare eller utförare.cem77 skrev:Bara för att man sitter ner och stoppar i sig en macka så slutar ju kanske inte huvudet planera vad man ska göra härnäst? Ibland kan man spika färdigkapad panel 2 timmar i sträck utan avbrott men sen kommer det något komplicerat avslut och man får fundera och mäta lite i några minuter. Medan man står en bit ifrån och funderar hur det ska göras på snyggast sätt passar man på att tanka vatten och energi.
Ska man då räkna bort den tiden också som det inte "händer" något?![]()
Normalt sett är detta inget problem så länge det handlar om normalt funtade människor med normal moral i skallen.
Men rent strikt så ska kunden betala endast för den tid då jobb utförs, om inget annat är avtalat.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
Utförs inte jobbet när hantcerkaren funderar på en lösning? Vart drar man gränsen? Om han står och funderar på hur han ska montera en sak på bästa sätt med krångliga förutsättningar. Är det bara tiden han skruvar upp grejen som räknas?
Gränsen är väldigt enkel. Vill du tänka på jobbet på din lunchtimme, så gör drt, men förvänta dig inte att någon kund betalar för att du mumsar köttbullar.SueCia skrev:
Det är ju ganska enkelt, självklart betalar man inte för någons rast. Om elektrikern är hos dig mellan 7.00-16.00 och tar en frukost plus lunchrast på vardera halvtimmen så ska du bara betala 8 timmar. Det en del inte tänker på är att det är nio timmar från 7-16.
Vem vet det kan ju hända att man bygger bättre efter det också?cem77 skrev:Bara för att man sitter ner och stoppar i sig en macka så slutar ju kanske inte huvudet planera vad man ska göra härnäst? Ibland kan man spika färdigkapad panel 2 timmar i sträck utan avbrott men sen kommer det något komplicerat avslut och man får fundera och mäta lite i några minuter. Medan man står en bit ifrån och funderar hur det ska göras på snyggast sätt passar man på att tanka vatten och energi.
Ska man då räkna bort den tiden också som det inte "händer" något?![]()
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
Tror ingen hantverkare tar betalt för lunchen. Nu snackar vi om 10 minuters frukostpausen. Man kan mycket väl sätta sig ner, ta en macka och fundera över en lösning på ett problem. Klart som fan kunden ska betala för det, jag gör samma jobb om jag står upp och tittar på problemet utan macka som om jag sitter ner o drar i mig frukosten och gör det.MathiasS skrev:
När drar man gränsen för vad kunden ska betala? Du kan gärna sluta förenkla som du gjorde i förra inlägget, isåfall är diskussionen totalt meningslös.
Självklart inte, men raster och luncher är knappast debiterbar tid även om man sitter och funderar på jobbet när man tar ett avbrott. Det är väl helt självklart att en kund inte betalar för hantverkarens luncher och raster men med tanke på kommentarerna i tråden så är det nog inte osannolikt att det händer.:eek:SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 551 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 551 inlägg
Jag har 30 minuter lunch, ingen schemalagd frukost, men jag har alltid tagit en frukostmacka på 5-10 minuter, ingen kund har klagat, tvärtom säger dom allt som oftast att man ska komma o sätta sig vid köksbordet istället för att vara i rummet man jobbar, skulle ALDRIG få för mig att skriva arbetstidsförkortning för frukosten.
Jag är jävligt glad för att byggahus användare inte representerar den vanliga kunden, om ni har ett gigantiskt problem med att hantverkaren tog 10 minuter rast för att käka en smörgås, som elektriker finns det nästan alltid saker att tänka på eller planera/rita under frukosten dessutom. Eller prata med kunden om specifika önskemål.
Jag är jävligt glad för att byggahus användare inte representerar den vanliga kunden, om ni har ett gigantiskt problem med att hantverkaren tog 10 minuter rast för att käka en smörgås, som elektriker finns det nästan alltid saker att tänka på eller planera/rita under frukosten dessutom. Eller prata med kunden om specifika önskemål.
Redigerat:
Men det kan däremot vara bra att du är medveten om att dina kaffepauser, hur få minuter korta dom än är, inte behöver ersättas av kunden om det inte så är avtalat.SueCia skrev:Jag har 30 minuter lunch, ingen schemalagd frukost, men jag har alltid tagit en frukostmacka på 5-10 minuter, ingen kund har klagat, tvärtom säger dom allt som oftast att man ska komma o sätta sig vid köksbordet istället för att vara i rummet man jobbar, skulle ALDRIG få för mig att skriva arbetstidsförkortning för frukosten.
Ja bara så det inte kommer som en chock för dig om kund hävdar sin lagenliga rätt, tänker jag ...
Jag tycker faktiskt att det är lite lätt nonchalant att ha din attityd, som säljare av tjänster.
Redigerat:
Ja där är ju många kontorsråttor lite dumma i huvet, som tänker på sina arbetsuppgifter både på lunchen och hemma efter middagen, förutom att man går och kollar jobbmailen och svarar på "viktiga" saker sent på kvällarna.MathiasS skrev:
Been there, done that. Har t.o.m åkt in på jobbet någon kväll ibland för att jag kommit på någon fantastisk idé jag velat testa direkt - obetalt. :x
(*)
elmont skrev:
(*)Detta beteende kan man säkert dock finna hos främst många egenföretagande hantverkare också, att umgås med jobbet hela dagarna fram till läggdags.
Redigerat:
Funkar det för dig att köra det upplägget och kunderna är nöjda så är väl det bra. Det jag reagerade över var att vissa verkar tro att man på kunden bekostnad kan ta mer eller mindre långa raster och det inte är nåt konstigt med det för det har man rätt till enligt anställningsavtalet. Två helt skilda saker men för en privatkund kan det bli lite smådyrt om hantverkaren inte förstått skillnaden.SueCia skrev:Jag har 30 minuter lunch, ingen schemalagd frukost, men jag har alltid tagit en frukostmacka på 5-10 minuter, ingen kund har klagat, tvärtom säger dom allt som oftast att man ska komma o sätta sig vid köksbordet istället för att vara i rummet man jobbar, skulle ALDRIG få för mig att skriva arbetstidsförkortning för frukosten.
Redigerat: