Intressant ämne detta. Mina korvören:
Det finns olika sätt att lösa konflikter på, antingen försöker man få "rätt"...och då behöver man bara tänka på diskussioner kring familjebordet medsina föräldrar eller med sin fru/make och inse hur lönlöst det är...eller så försöker man komma fram till en lösning för båda parter...oavsett vem som har "rätt".

Kents tips om att "Lära känna sin fiende" är inte så dumt så sett, det kan ju till och med i slutändan löna sig att hjälpa "inkräktaren" till ett nytt boende...kan till och med vara värt att pynta lite pengar på det. Om man klarar av att bita ihop angående vad man "har rätt till" enligt lag och annat.

Som sedelärande exempel kan jag nämna att den bostadsrättsförening jag bor i hamnade i en konflikt med en byggfirma efter en stamrenovering... konflikten pågick fram till förra året då styrelseordföranden kämpade med näbbar och klor för att få "rätt" mot byggfirman...när jag kom in i styrelsen noterade jag omedelbart att våra advokatkostnader nu hade uppgått till exakt samma kostnad som själva tvisten uppgick till, samt att byggfirman inte hade medel att betala skadestånd med....dvs, om det hela gick till vår favör i domstol skulle vi få "rätt", men inte ett öre i ersättning.
Jag såg till att att vi fick till en förlikning, med resultat att vi betalade en struntsumma jämfört med vad fortsatt tvist skulle kosta. Men det var svårt att svälja för förre ordföranden som hellre betalade miljonbelopp av föreningens medel för att "få rätt".

Med det i åtanke, jag antar att markytan inkräktaren tagit i besittning är en väldigt liten plätt i en ända av er fastighet? Varför inte erbjuda honom att få köpa exakt de hundratalet kvadratmeter land han sitter på för typ 100kr. När han äger fastigheten så måste han betala fastighetsavgifter, sophämtningsavgifter, han måste vara "skriven" någonstans och betala skatt...han blir ansvarig för saniteten osv osv...och ni kan glatt tips kommunen om varenda svartbygge och överträdelse han gör.

Avstyckning lär väl kosta 20-30000? Frågan är ju om han har såna resurser...

BiFuel skrev:
Avstyckning lär väl kosta 20-30000? Frågan är ju om han har såna resurser...
Han lär ju inte ha några direkta boendekostnader idag, så han har nog en del i madrassen:cool:

Om inte annat så finns det ju papper på att han har blivit erbjuden, kan ju vara bra att ha om det skiter sig.

Slutligen ett konkret tips som skulle kunna lösa problemet:
Köp ett billigt vindkraftverk, eller solcellspaneler, det finns för neråt 5-6000 kr, och man kan få bidrag...sätt upp det inom synhåll för den "Elallergiske". Dra långa kablar i närheten till detta. Du sparar pengar på egen el, gör miljön en tjänst och du skrämmer bort inkräktaren.

och det bästa av allt, du behöver inte ens koppla in elverket om du inte vill. Elallergi är en psykosomatisk "sjukdom"...i alla tester som gjorts får de känsliga reaktioner när de tror de utsätts, inte när de faktiskt gör det.

Redigerat:
Det finns olika sätt att lösa konflikter på, antingen försöker man få "rätt"...och då behöver man bara tänka på diskussioner kring familjebordet medsina föräldrar eller med sin fru/make och inse hur lönlöst det är...eller så försöker man komma fram till en lösning för båda parter...oavsett vem som har "rätt".
Exakt. Man måste redan innan man går in i konflikten bestämma sig för om man avser att lösa konflikten eller att vinna konflikten, därför att det påverkar hela taktikupplägget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.