18 553 läst ·
89 svar
19k läst
89 svar
Bergvärme / Offertutvärdering
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Räcker det med att köpa typ en sådan här och sätta på returen: http://filtrena.se/magnetfilter/boilermag-22-28 ?H H-Thomasson skrev:Magnititfilter är den bästa försäkringen du kan köpa till för en värmepump. Men det får inte vara något budgetfilter utan ett magnititfilter av god kvalite. Har man radiatorsystem är det alltid mycket magnitit i det som sätter sig i tex värmeväxlaren i värmepumpen som minskar verkningsgraden över tid
[media]
Behöver man spruta in något medel så som löser upp magnetiten som fastnat på ställen?
Jag har ett sådant och brukar ta på mig plasthandskar och sedan torka av med en tvättlapp och sedan spola/gnugga bort resterna, finns säkert bättre sätt.V Viktorbyggahus skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Det är vanligt vatten bara, fastnade mycket skit i början eftersom systemet är gammalt, kanske gjorde varannan vecka de första månaderna. Nu blir det ungefär två gånger om året eller något. Inte så jättemycket spån som fastnar nu.V Viktorbyggahus skrev:
V Viktorbyggahus skrev:
Tack för tips. IVT installatören sa att man kollar hur vattnet ser ut när man tömmer systemet och sätter in magnetitfilter om det behövs. Men jag tänker nog att jag tänker be honom sätta in det oavsett. Jag har stålrör i huset. Känns som det borde förvärra risken.C cpalm skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Magnetiten kommer från syre som kontinuerligt hittar sin väg in i vattnet. Gamla golvvärmeslingor var oskyddade så luft penetrerade plasten över tid vilket e varför de började sätta aluminiumfolie runt dem.F Folkson skrev:
Stålrören står sedan för järnet. Så absolut en god ide. Kostar 1% av totala summan och skyddar pumpen.
Vad fick du för pris på ett magnetitfilter?
Fick priset 3840kr
Fick priset 3840kr
Visade sig finnas lite prutmån. Men lättare att lägga till "saker" än att få ner offertsumman. Bäst till ligger nu en Bosch 12 kW. Fick 20 m extra borrhål för samma pengar, totalt 230 m. Ingår även innegivare och magnetitfilter. Ca 225 000 kr. Förbereder även för frikyla. Snart är det dags att beställa innan alla tröttnar på mig...
Jag tror att det nästan bara är nackdelar att borra två hål:F Folkson skrev:
- Du betalar för foderrör två gånger. Det är dyrt och ger nästan ingen energi.
- Du behöver placera två hål på tomten och därmed troligen göra sönder mer i trädgården.
- Du behöver dra slang till båda hålen, så det behövs mer sådan och blir mer slang totalt än med ett hål.
(Det är iofs bra att ha en plan B ifall något går fel vid borrningen, så att du t.ex. vet om du vill borra ett extra hål eller leva med ett kortare hål om det inte går att borra så djupt som tänkt. Allt sånt här är också en risk du tar som beställare.)
Ja, om du vill ha bättre COP på nästa pump, så behöver energin du inte levererar i form av el komma från borrhålet. Samtidigt kan jag hålla med säljarna om att det troligen inte är värt det, så länge du inte vet att du kommer ha kvar huset till det är dags att byta pump. Det är knappast troligt att eventuella köpare betalar extra pengar vid köpet för ditt djupare borrhål, men pengarna betalar du idag. (Nu fick du iofs extra metrar genom att pruta, och det är ju det bästa av två världar!)F Folkson skrev:
Med det sagt så gjorde jag tvärtom själv och beställde djupare hål än vad kalkylen sa. Det är rätt skönt att inte behöva ha elspets när elen kostar 6-7 kr/kWh, och borrhålet håller rimligt komfortabla 3 in 1 ut nu fastän hålet blev ett par meter kortare än beställt.
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Klicka här för att svara