18 553 läst ·
89 svar
19k läst
89 svar
Bergvärme / Offertutvärdering
Jag skulle inte få en nibe förn i juni och tyckte thermia va ett bra alternativ med bra scop värde och säljaren va duktig. Hade en som skulle sälja en valliant men den säljaren kunde inget annars hade det säkert kunna bli en sån oxå. Vi har en vattenförening och ibland då i rengjort pumphuset så kommer det skräp i vattnet.F Folkson skrev:
Det dåliga med thermia mot nibe är att det är ganska så begränsa vad man kan se i menyerna
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Hur har tankarna gått kring nibes nya luft vatten värmepump? Lite off topic. Bara undrar. Det borde röra sig om ca halva den kostnaden för deras s2125 med installation.F Folkson skrev:
Ok. Gjorde du någon koll vilken pump som har bäst scop av de du tittade på? Vaillant kan jag få installerad nu. Daikin i april/maj. Nibe verkar vara långt bort, 10-12 månader.A Anton Rönnkvist skrev:Jag skulle inte få en nibe förn i juni och tyckte thermia va ett bra alternativ med bra scop värde och säljaren va duktig. Hade en som skulle sälja en valliant men den säljaren kunde inget annars hade det säkert kunna bli en sån oxå. Vi har en vattenförening och ibland då i rengjort pumphuset så kommer det skräp i vattnet.
Det dåliga med thermia mot nibe är att det är ganska så begränsa vad man kan se i menyerna
Nä ingen större koll på det. Jag tänkte som så att det inte skiljer allt för mycket mellan märkena och alla värden säkert är under bästa förutsättningar. Värmepumpen har väl funnits sen 80talet? Så alla har bäl utvecklats så bra det går tänker jag. Jag gick från pellets i en gammal panna från 80talet så jag skulle bli nöjd hursomhelst. Väljer man en nibe, thermia ivt eller bosch tror jag inte det skiljer så många kronor per år i verkningsgrad.F Folkson skrev:
Ska tilläggas att jag inte är nån expert.
Vill få bort utomhusdelen. Sitter idag vid entrén. Ser inte så roligt ut. Sen tror jag på sikt att bergvärme är bättre. Hålet finns kvar. Bergvärme effektivare när det är som kallast väder och högst elpriser. Är osäker på payoff-tiden men på sikt tror jag det lönar sig. Kanske inte på pumpen jag installerar nu utan nästa om 15-20 år.V Viktorbyggahus skrev:
240 m är bättre än 230 m som är bättre än 220 m. Man vill ha så djupt hål som möjligt. Har för mig att nibe 1x55 specas maximalt 240 m i en slinga (men man kan ha större totaldjup om man har två slingor). Vi hade ett på sin tid överdimensionerat hål på 180 m som gjorde att vi i Sthlm senare kunde byta pump till en F1255 12kW som går utan elspets -- men nätt och jämnt. Framtidens pumpar är sannolikt ännu effektivare och då vore man glad för ett 240 m hål.F Folkson skrev:
Redigerat:
Är min bild också. Att det är ungefär samma grejer. Någon annan som har gjort en grundlig genomlysning av pumparnas effektivitet?A Anton Rönnkvist skrev:Nä ingen större koll på det. Jag tänkte som så att det inte skiljer allt för mycket mellan märkena och alla värden säkert är under bästa förutsättningar. Värmepumpen har väl funnits sen 80talet? Så alla har bäl utvecklats så bra det går tänker jag. Jag gick från pellets i en gammal panna från 80talet så jag skulle bli nöjd hursomhelst. Väljer man en nibe, thermia ivt eller bosch tror jag inte det skiljer så många kronor per år i verkningsgrad.
Ska tilläggas att jag inte är nån expert.
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Ja vi har 240m hål. Nibe avrådde och sa att cp inte skulle funka. Har funkar hur bra som helst 7 år senare.D datja skrev:240 m är bättre än 230 m som är bättre än 220 m. Man vill ha så djupt hål som möjligt. Har för mig att nibe 1x55 specas maximalt 240 m i en slinga (men man kan ha större totaldjup om man har två slingor). Vi hade ett på sin tid överdimensionerat hål på 180 m som gjorde att vi i Sthlm senare kunde byta pump till en F1255 12kW som går utan elspets -- men nätt och jämnt. Framtidens pumpar är sannolikt ännu effektivare och då är man glad för ett 240 m hål.
Fick in pris på en IVT-pump också.F Folkson skrev:Hej,
Tar in priser på en bergvärmeinstallation. Vill ha hjälp att utvärdera anbuden samt om det är någon som positiv eller negativ feedback angående någon av pumparna. Eller vill ge mig tips på vad jag ska tänka på i upphandlingen.
Huset är från början av 60-talet, enplan med uppvärmd källare. 110+100 m2. Tegel och betong. Fönster från nybyggnadsår. Tilläggsisolerad vind. Förbrukar ca 25 000 kWh. Har idag en gammal luft/vatten-värmepump från Daikin. Rör och radiatorer i huvudsak från 60-talet.
Priser jag fått in efter ROT-avdrag:
Daikin Altherma Geo 10 kW
220 m borrhål
225 000 kr
Vaillant VWF 112/4 flexoCOMPACT Exclusive 11 kW
220 m borrhål
215 000 kr
Bosch Compress 7800I LW 12 MF 12 kW
210 m borrhål
225 000 kr
Väntar på offert från en Nibe och Vissman-installatör.
En har offererat att magnetitfilter ingår. Behövs det? Något annat som borde ingå?
Geo 600 12 kW.
222 500
220 m borrhål.
Den ligger nog bäst till för tillfället.
Då ska du göra samma resa som jag gör idag. Men ganska tydligt. En bergvärmeinstallation i stockholmsområdet kostar ca 225 000 kr inkl. moms efter ROT för en 12 kW pump.H Hank_Ö skrev:
Jag har bara ägt huset 1 år så har inte jättebra historik. Har även tilläggsisolerat vinden under hösten. Pga. elpriserna har jag också eldat mycket nu under vintern och dragit ner värmen. Men om jag sammanställer min förbrukning nu ser det ut ungefär såhär:
Värme/varmvatten 12 000 kWh + 6 kubik ved (ca 6000 kWh)
Elbil 4000 kWh
Hushållsel 6500 kW
Summa: 22 500 kWh + 6000 kWh ved
F Folkson skrev:Hej,
Tar in priser på en bergvärmeinstallation. Vill ha hjälp att utvärdera anbuden samt om det är någon som positiv eller negativ feedback angående någon av pumparna. Eller vill ge mig tips på vad jag ska tänka på i upphandlingen.
Huset är från början av 60-talet, enplan med uppvärmd källare. 110+100 m2. Tegel och betong. Fönster från nybyggnadsår. Tilläggsisolerad vind. Förbrukar ca 25 000 kWh. Har idag en gammal luft/vatten-värmepump från Daikin. Rör och radiatorer i huvudsak från 60-talet.
Priser jag fått in efter ROT-avdrag:
Daikin Altherma Geo 10 kW
220 m borrhål
225 000 kr
Vaillant VWF 112/4 flexoCOMPACT Exclusive 11 kW
220 m borrhål
215 000 kr
Bosch Compress 7800I LW 12 MF 12 kW
210 m borrhål
225 000 kr
Väntar på offert från en Nibe och Vissman-installatör.
En har offererat att magnetitfilter ingår. Behövs det? Något annat som borde ingå?
Fick in ytterligare ett pris idag. Skulle vara Viessmann men pga. låg takhöjd i pannrummet, 217 cm, blev det en Bosch 12 kW och 210 m borrhål.F Folkson skrev:
223 000 kr inkl. moms efter ROT.
Prisbilden blir allt tydligare.
Kräver inte ivt betalda servicar för att garantin skall gälla?