MrJay
M M.sandström skrev:
Nibe kräver inga servicar...
Förvisso men lycka till att få tag på en! Det enda man nu kan få tag på med rimlig leveranstid är bergvärmepump som kräver service och egna installatörer vilket man kan se på TS offerter.

Jag har faktiskt ingen aning, jag vill väl tro att ett djupt är mer effektivt än två grundare.

F Folkson skrev:
Ok. Då har du ändå totalt 230 m. Längre än vad alla mina offerter vill borra. Vet du om det är någon skillnad på två kortare hål respektive ett djupare? Har fått en offert när man kan borra 40 m djupare som option för ca 14500 kr. Totalt blir hålet då 250 m. Kanske är välinvesterade pengar.

MrJay MrJay skrev:
Förvisso men lycka till att få tag på en! Det enda man nu kan få tag på med rimlig leveranstid är bergvärmepump som kräver service och egna installatörer vilket man kan se på TS offerter.
Man behöver inte serva IVT eller Bosch -pumpen heller. Första servicebesöket är efter 3 år. Och då går Nibes garanti ändå ut.

G Glenno83 skrev:
Har mindre hus (155 kvm) och tittat på 8 kw pumpar.
Fått offert på en CTC CSI 608 och en Thermia Calibra.

CTC 198’000:- efter rot, 170 meter.
Thermia 214’000:- efter rot 190 meter (170 aktiva meter).

Tog CTC, pratade med säljaren som sa att det inte fanns någon anledning att borra djupare då pumpen inte går bättre för det. Visst kunde de borra djupare om jag ville men det fanns ingen anledning tyckte han.
Ok. Då känns mina offerter plötsligt inte lika dyra längre. Har försökt få in offert från Thermia också men inga stockholmsfirma som verkar intresserad. Har även gjort en intresseanmälan på CTCs hemsida. Men ingen respons därifrån heller.

Som jag tolkar det om 15-20 år när pumparna blivit ännu bättre kanske man behöver borra ännu djupare. Så vid nästa byte kanske man vill ha ett djupare hål.

MrJay
F Folkson skrev:
Man behöver inte serva IVT eller Bosch -pumpen heller. Första servicebesöket är efter 3 år. Och då går Nibes garanti ändå ut.
OK, NIBE går ändå inte att få tag på i dagsläget.

MrJay MrJay skrev:
För garantins skull då? Eller är det något annat som skulle ställa till med med att installera en Nibe själv?

MrJay
A atomlab skrev:
För garantins skull då? Eller är det något annat som skulle ställa till med med att installera en Nibe själv?
NIBE kan både köpa och installera själv, IVT säljs och installeras bara via medlemsföretag om jag förstått det hela rätt.

MrJay MrJay skrev:
OK, NIBE går ändå inte att få tag på i dagsläget.
Det är min bild också. Lutar åt en IVT-pump. Antingen står det IVT eller Bosch på den.

MrJay MrJay skrev:
NIBE kan både köpa och installera själv, IVT säljs och installeras bara via medlemsföretag om jag förstått det hela rätt.
Ja, vill man ha en IVT som man kan installera själv får man köpa en Bosch. IVT vara via medlemsföretag.

Följer diskussionen.
Jag hade en installatör hemma idag och väntar på offert för bergvärme. Han har jobbat längre i branchen och sa att märken spelar mindre roll än man tror. Bosch, IVT, Nibe och CTC har lika bra bergvärmepumpar och att alla kostar mer eller mindre samma peng. Till slut är valet en smak grej. Hur som är Nibe omöjligt att få tag på i år, säger han, som många andra har sagt.

• Gilla
Folkson
  • Laddar…
Kom på en grej som kan vara viktigt. Det kan vara värt att försöka kolla upp omdömen om lokal servicepartner för de olika märkena. Jag skulle tex aldrig välja att sätta in en IVT-pump pga att deras lokala servicepartner är totalt värdelös. Hade en IVT-pump i förra huset och även om IVTs centrala kundtjänst var bra att ha att göra med så stannade den goda servicen vid deras partner. IVT la ut arbetsordrar till sin lokala partner som de sen vägrade att utföra. Tog ett år innan jag fick min VP lagad på garantin trots att IVT centralt godkände jobbet direkt.

• Gilla
Folkson
  • Laddar…
I ilcretzzo skrev:
Följer diskussionen.
Jag hade en installatör hemma idag och väntar på offert för bergvärme. Han har jobbat längre i branchen och sa att märken spelar mindre roll än man tror. Bosch, IVT, Nibe och CTC har lika bra bergvärmepumpar och att alla kostar mer eller mindre samma peng. Till slut är valet en smak grej. Hur som är Nibe omöjligt att få tag på i år, säger han, som många andra har sagt.
Ja, det är min bild också nu efter att ha pratat med ett gäng olika installatörer. Frågade IVT-installatören vad skillnaden är på IVT och Nibe. Han fick inte ur sig något avgörande. Tror IVT Geo 600 har marginellt bättre scop än S1255. Nibe fördel med sin smarta styr. Tydligen ska IVT har olika kompressorer i sina pumpar medan Nibe stryper sin. Det sitter alltså samma kompressor i ”alla” Nibes pumpar. Kanske därför IVT kan krama ur lite bättre effektivitet.

• Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
N NSS skrev:
Kom på en grej som kan vara viktigt. Det kan vara värt att försöka kolla upp omdömen om lokal servicepartner för de olika märkena. Jag skulle tex aldrig välja att sätta in en IVT-pump pga att deras lokala servicepartner är totalt värdelös. Hade en IVT-pump i förra huset och även om IVTs centrala kundtjänst var bra att ha att göra med så stannade den goda servicen vid deras partner. IVT la ut arbetsordrar till sin lokala partner som de sen vägrade att utföra. Tog ett år innan jag fick min VP lagad på garantin trots att IVT centralt godkände jobbet direkt.
Verkligen en viktig detalj. Speciellt när det verkar som pumparna är snarlika och kostar lika mycket.

C cpalm skrev:
Precis. Det är bara rengörning av filterna, som för övrigt skall göras årligen enligt anvisningarna. I övrigt är den s.k. servicen knappast något annat än en ren funktionskontroll(?)
Den här tråden fick mig att remgöra filtret på min bvp för första gången på 6 år. Kb in minskade i år till 1 grad från tidigare årens 3. Efter att jag rengjorde filtrer så gick kb in tillbaka upp till 3. Så tack alla som pratat om att man ska göra det. Filtret såg för övrigt inte katastrof ut. Det var lite rost i nätet. Men tydligt att det minskade flödet. Ska prova att rengöra igen om 2 veckor för att se om mer fastnat sedan rengörandet. Verkningseffekren ökar ju kraftigt ju högr kbin jag får.

• Gilla
  • Wow
JDoppingen och 2 till
  • Laddar…
Pratade med en Nibe installatör idag. Nibe F1255-12 finns att köpa och få levererad under våren. Alltså inte den nya modellen som börjar på S. Ska vara i stort sett samma pump enligt installatören förutom att S har nyare och "smartare" styr. Känns fel att satsa på den äldre pumpen.

Sen berättade han att Nibe äger CTC. Det visste jag inte om. Och deras bergvärmepump är i stort sätt samma pump som Nibe. Som han uttryckte; Nibe är en Audi, CTC en Skoda.

S-modellen går i princip inte få en offert på idag. Installatören vet inte när den kommer och vad den då kostar.

• Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.