Hej!

Behöver lufta och fylla på vatten i systemet då jag är nere på 0.5 bar och jag tror det är därför min Nibe varnar för larm 50 och 61.

Enligt gamla trådar här på forumet ska jag leta efter ett varmt och ett kallt rör men jag tycker inte att det finns något sådant. Båda rören som går till röd och grön är kalla. Gult rör är varmt och lila är kallt. Svart är en kran där det står påfyllning på men jag tror inte att den fyller på det jag är ute efter?

Tack på förhand för hjälpen!

Kopparrör med olika färgmarkeringar och en kran för påfyllning, kopplat till en vattenvärmare eller liknande system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du provat den det står påfyllning på?
 
useless useless skrev:
Har du provat den det står påfyllning på?
Det verkar ju rimligast men nej jag har inte testat. Anledningen är att enligt de tidigare trådarna så verkar folk tycka att de är kranar som ser ut som de svarta som ska användas för att fylla på
 
Ok. Kämpa på.
Du kanske kan be någon granne eller kompis vrida på påfyllningskranen om du inte vill göra det själv?
 
useless useless skrev:
Ok. Kämpa på.
Du kanske kan be någon granne eller kompis vrida på påfyllningskranen om du inte vill göra det själv?
Så du är säker på att det inte är till vattenberedaren? Jag har ingen aning om sånt här, därför jag frågar istället för att sabba något för att jag skruvar på saker jag inte förstår vad det gör
 
M manometer skrev:
Så du är säker på att det inte är till vattenberedaren? Jag har ingen aning om sånt här, därför jag frågar istället för att sabba något för att jag skruvar på saker jag inte förstår vad det gör
Det med rött och grönt är för kallvatten i för att göra varmvatten.
Den med blått, står det inte påfyllning på tejpen, ser så ut. Öppna den lite, ( måste vridas en del för att öppna ) som pyspunka och se om manometern rör sig sakta upp. den ska gå upp till ca 0,9 - 1 bar. Stäng då
Fyll först och lufta sen, vid luftning skjunker trycket, så det blir att fylla på lite mer mellan luftningarna.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Så här ser det ut hos oss - lilla svarta ballofix-liknande grejen vrider vi på för att fylla på. Vi vrider bara försiktigt några grader på den, så hör vi att det börjar fyllas på. Lätt att kontrollera, det börjar inte spruta vatten direkt.
 
  • Kopparrör och en svart, ballofix-liknande ventil i ett värmesystem med röd etikett för påfyllning, belägen i ett vitmålat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
manometer
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Så här ser det ut hos oss - lilla svarta ballofix-liknande grejen vrider vi på för att fylla på. Vi vrider bara försiktigt några grader på den, så hör vi att det börjar fyllas på. Lätt att kontrollera, det börjar inte spruta vatten direkt.
Precis som hos TS då. En ratt där någon satt en lapp med texten "påfyllning".
 
Tack för hjälpen! Inte helt oväntat var det den stora kranen det står ”påfyllning” på som fyllde på systemet
 
  • Gilla
D_Anders
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.