18 552 läst ·
89 svar
19k läst
89 svar
Bergvärme / Offertutvärdering
Båda kräver ett servicebesök efter 3 och 5 år. Som jag får betala. IVT har längre garantitid på kompressorn. 4 år mer.M M.sandström skrev:
Bosch
För Bosch värmepumpar gäller 6 års fabriksgaranti från installationsdatumet. Garantin är villkorad av servicebesök 3 och 5 år efter installation.
IVT
10 års garanti på kompressorn och 6 år på värmepumpen.
Nibe kräver inga servicar...
M M.sandström skrev:
Nibe har dock kortare garantitid. 3 år. Vad som omfattas i trygghetsförsäkring vet jag inte.När du köper en värmepump från NIBE ingår 3 års garanti och 6 års kostnadsfri trygghetsförsäkring, båda med start på installationsdagen. Därefter kan du – utan krav på årlig inspektion – förlänga försäkringen i upp till 18 år för bergvärme- och frånluftsvärmepumpar och 16 år för en luftvattenvärmepump. Garantin gäller även tillbehör och kyldelar. Skulle något behöva bytas ut i pumpen, så omfattas dessa reservdelar av 2 års materialgaranti.
Tycker väl iofs inte det är så konstigt att en värmepump kräver service. Och är rimligt kan jag tycka att denM M.sandström skrev:
Den ska täcka självrisken i hemförsäkringen. Både Bosch och IVT har längre garanti än Nibe.F Folkson skrev:
I Nibes trygghetsförsäkring betalar du självrisken på din hemförsäkring, sedan täcker den värdeminskningen och övriga kostnader. Den typen av försäkring kan man teckna på alla märken som finns idag.Det brukar vara arctic som tillhandahåller den.
Tänk på att ett servicebesök kan kosta 3-5000kr, x2 räkna in det i inköpskostnaden för att få en TCO.
Jag har en Nibe och supernöjd med den!
Om du ska borra, lägg på några meter när du ändå gör det. Borra en gång är billigare än flera gånger när man vill ha en modernare pump om 10xår.
Förbereda gärna för frikyla också, det är supertrevligt att ha och är den stora fördelen med bergvärme. En sådan förberedelse när de montera koppel etc är ganska liten, mot att ta in någon som ska skära in det i anläggningen senare.
Varmt på vintern och kallt på sommaren. =)
Tänk på att ett servicebesök kan kosta 3-5000kr, x2 räkna in det i inköpskostnaden för att få en TCO.
Om du ska borra, lägg på några meter när du ändå gör det. Borra en gång är billigare än flera gånger när man vill ha en modernare pump om 10xår.
Förbereda gärna för frikyla också, det är supertrevligt att ha och är den stora fördelen med bergvärme. En sådan förberedelse när de montera koppel etc är ganska liten, mot att ta in någon som ska skära in det i anläggningen senare.
En bergvärme pump skall inte behöva service efter 3 och 5 år finns inget att serva
Snåla inte på borrhålet! Har en nibe s1255-12 med 140m + 90m borrhål. Har -5 ut och -2 tillbaka just nu. Blir dålig COP med så kall Brine. Jättetråkigt men inte värt att borra en gång till för mig..
De som säljer och installerar pump vill gärna skicka en billig offert och de tjänar inte många kr om ens några på borrhålet då någon annan firma oftast sköter det. Då är det enkelt att ligga i underkant på antal meter för att offert ska framstå billig. Jag hade borrat så djupt som den som vill borra djupast föreslår men välja den pumpen jag är mest intresserad av.
De som säljer och installerar pump vill gärna skicka en billig offert och de tjänar inte många kr om ens några på borrhålet då någon annan firma oftast sköter det. Då är det enkelt att ligga i underkant på antal meter för att offert ska framstå billig. Jag hade borrat så djupt som den som vill borra djupast föreslår men välja den pumpen jag är mest intresserad av.
Trygghetsförsäkringen på min NIBE är definitionsmässigt ingen försäkring anser jag. Den tar hand om självrisken och åldersavdrag vid en eventuell skada. Jag har utnyttjat den en gång när min inverter pajade pga av att elbolaget tappade en fas i elskåpet som betjänar hela kvarteret. Det funkade bra och jag kom ur historien skadeslös så när som på den ökade elräkningen när jag var tvungen att köra tillskott under nån vecka.F Folkson skrev:
/LOB
Tack för bra tips. Ska lägga på några meter.T tobben87 skrev:I Nibes trygghetsförsäkring betalar du självrisken på din hemförsäkring, sedan täcker den värdeminskningen och övriga kostnader. Den typen av försäkring kan man teckna på alla märken som finns idag.Det brukar vara arctic som tillhandahåller den.
Frikyla är absolut intressant. Har möjlighet att gå från pannrummet i källaren upp till vinden med kylrören och sen ner till sovrum och allrum. Men jag fattar inte vad man gör men kondensvattnet. För som jag förstått det blir det kondens i varje kylare som måste ledas någonstans.
Tror Nibe ligger på för långa leveranstider. Vad jag hört är det ca 1 år bort. Men det ska komma en Nibe-installatör på måndag så får pressa honom då.
Ok. Då har du ändå totalt 230 m. Längre än vad alla mina offerter vill borra. Vet du om det är någon skillnad på två kortare hål respektive ett djupare? Har fått en offert när man kan borra 40 m djupare som option för ca 14500 kr. Totalt blir hålet då 250 m. Kanske är välinvesterade pengar.J JDoppingen skrev:Snåla inte på borrhålet! Har en nibe s1255-12 med 140m + 90m borrhål. Har -5 ut och -2 tillbaka just nu. Blir dålig COP med så kall Brine. Jättetråkigt men inte värt att borra en gång till för mig..
Ok! Då slår vi fast att IVT har bäst garantier. Följt av Bosch.L lob skrev:Trygghetsförsäkringen på min NIBE är definitionsmässigt ingen försäkring anser jag. Den tar hand om självrisken och åldersavdrag vid en eventuell skada. Jag har utnyttjat den en gång när min inverter pajade pga av att elbolaget tappade en fas i elskåpet som betjänar hela kvarteret. Det funkade bra och jag kom ur historien skadeslös så när som på den ökade elräkningen när jag var tvungen att köra tillskott under nån vecka.
/LOB
Har mindre hus (155 kvm) och tittat på 8 kw pumpar.
Fått offert på en CTC CSI 608 och en Thermia Calibra.
CTC 198’000:- efter rot, 170 meter.
Thermia 214’000:- efter rot 190 meter (170 aktiva meter).
Tog CTC, pratade med säljaren som sa att det inte fanns någon anledning att borra djupare då pumpen inte går bättre för det. Visst kunde de borra djupare om jag ville men det fanns ingen anledning tyckte han.
Fått offert på en CTC CSI 608 och en Thermia Calibra.
CTC 198’000:- efter rot, 170 meter.
Thermia 214’000:- efter rot 190 meter (170 aktiva meter).
Tog CTC, pratade med säljaren som sa att det inte fanns någon anledning att borra djupare då pumpen inte går bättre för det. Visst kunde de borra djupare om jag ville men det fanns ingen anledning tyckte han.