F Folkson skrev:
Pratade med en Nibe installatör idag. Nibe F1255-12 finns att köpa och få levererad under våren. Alltså inte den nya modellen som börjar på S. Ska vara i stort sett samma pump enligt installatören förutom att S har nyare och "smartare" styr. Känns fel att satsa på den äldre pumpen.

Sen berättade han att Nibe äger CTC. Det visste jag inte om. Och deras bergvärmepump är i stort sätt samma pump som Nibe. Som han uttryckte; Nibe är en Audi, CTC en Skoda.

S-modellen går i princip inte få en offert på idag. Installatören vet inte när den kommer och vad den då kostar.
Har du kollat vad som skiljer i styrning och utifrån dina förhållanden hur det påverkar?

A AndersS skrev:
Har du kollat vad som skiljer i styrning och utifrån dina förhållanden hur det påverkar?
Jag har gått igenom trådarna på Värmepumpsforum.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72390.15

Nibe har ingen sammanställning.

Bilden verkar vara att det främst är styrsystem och skärm som är nytt. Med S-modellen har man möjlighet att koppla den till smarta lösningar. Nibe verkar komma ut med en hel del smarta produkter framöver. Så val av modell handlar väl lite om hur intresserad man är av sådant.

Troligen kommer F-modellen fasas ut inom kort. Det ska väl inte påverka reservdelar osv i närtid men kan väl aldrig vara fel att välja den nya modellen..

Prestandamässigt ska det vara samma enligt produktbladen.

F Folkson skrev:
Jag har gått igenom trådarna på Värmepumpsforum.
[länk]

Nibe har ingen sammanställning.

Bilden verkar vara att det främst är styrsystem och skärm som är nytt. Med S-modellen har man möjlighet att koppla den till smarta lösningar. Nibe verkar komma ut med en hel del smarta produkter framöver. Så val av modell handlar väl lite om hur intresserad man är av sådant.

Troligen kommer F-modellen fasas ut inom kort. Det ska väl inte påverka reservdelar osv i närtid men kan väl aldrig vara fel att välja den nya modellen..

Prestandamässigt ska det vara samma enligt produktbladen.
Men även priset påverkar, vad skiljer mellan modellerna? Reservdelar kommer att finnas så det behöver man inte vara orolig för i åtminstone 20-25 års tid.
Jag är teknikintresserad men har med åren också börjat ställa frågan "vad är nyttan och är det värt kostnaden".

A AndersS skrev:
Men även priset påverkar, vad skiljer mellan modellerna? Reservdelar kommer att finnas så det behöver man inte vara orolig för i åtminstone 20-25 års tid.
Jag är teknikintresserad men har med åren också börjat ställa frågan "vad är nyttan och är det värt kostnaden".
Just nu skiljer bara småpengar mellan pumparna. 3-4000 kr. Så det är inte så att man rear ut F-modellerna.

Min bild är också att en IVT Geo 600 är modernare pump än Nibe F1225. I jämförelsen som gjorts slår IVT Nibe på fingrarna i det mesta. Inte med stor marginal men ändå.

Så min slutsats är nog IVT Geo 600 före Nibe F1255. Mellan Geo 600 och S1255 har jag svårare att välja. IVT forfarande bättre på många punkter men Nibe har smarta styren som jag ändå tycker är roligt.

F Folkson skrev:
Just nu skiljer bara småpengar mellan pumparna. 3-4000 kr. Så det är inte så att man rear ut F-modellerna.

Min bild är också att en IVT Geo 600 är modernare pump än Nibe F1225. I jämförelsen som gjorts slår IVT Nibe på fingrarna i det mesta. Inte med stor marginal men ändå.

Så min slutsats är nog IVT Geo 600 före Nibe F1255. Mellan Geo 600 och S1255 har jag svårare att välja. IVT forfarande bättre på många punkter men Nibe har smarta styren som jag ändå tycker är roligt.
Och med tanke på leveranstiderna blir en en IVT tror jag. Vill ha igång pumpen innan hösten.

D
F Folkson skrev:
Pratade med en Nibe installatör idag. Nibe F1255-12 finns att köpa och få levererad under våren. Alltså inte den nya modellen som börjar på S. Ska vara i stort sett samma pump enligt installatören förutom att S har nyare och "smartare" styr. Känns fel att satsa på den äldre pumpen.

Sen berättade han att Nibe äger CTC. Det visste jag inte om. Och deras bergvärmepump är i stort sätt samma pump som Nibe. Som han uttryckte; Nibe är en Audi, CTC en Skoda.

S-modellen går i princip inte få en offert på idag. Installatören vet inte när den kommer och vad den då kostar.
Fördelen med F1255 jmfm S1255 är just att den inte behöver uppkoppling för optimering (jag har en F1255--man uppdaterar med en USB-sticka--och att koden är helt känd, se värmepumpsforum) samt att alla dess barnsjukdomar är utrotade. Det är i stort sett samma pump invärtes.

D datja skrev:
Fördelen med F1255 jmfm S1255 är just att den inte behöver uppkoppling för optimering (jag har en F1255--man uppdaterar med en USB-sticka--och att koden är helt känd, se värmepumpsforum) samt att alla dess barnsjukdomar är utrotade. Det är i stort sett samma pump invärtes.
Du har nog helt rätt angående barnsjukdomar. Men för mig låter det ganska ålderdomligt med uppdateringar med usb-sticka. Tom min bil uppdaterad över internet. Men självklart är F1255 en bra bergvärmepump.

Finns usb och inget krav på uppkoppling även på S-serien om man inte är intresserad. Alla menyer nås i displayen precis som F. Men med ett modernare gränssnitt.

D datja skrev:

D
F Folkson skrev:
Du har nog helt rätt angående barnsjukdomar. Men för mig låter det ganska ålderdomligt med uppdateringar med usb-sticka. Tom min bil uppdaterad över internet. Men självklart är F1255 en bra bergvärmepump.
Det är i princip samma pump. När man har haft den på plats i en vecka tappar man snabbt intresse för den om den fungerar.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
D datja skrev:
Det är i princip samma pump. När man har haft den på plats i en vecka tappar man snabbt intresse för den om den fungerar.
Lite längre tid då det är ts första bvp och den ska trimmas ihop med värmesystemet, såvida inte de som installerar har det som uppdrag att justera radiatorer, etc. Men efter en vinter så rullar det bara på.

• Gilla
datja
  • Laddar…
F Folkson skrev:
Fast det där med USB-stickan är knappast en dealbreaker. Det handlar om uppdateringar några gånger om året. Dessutom skulle jag tro att många fortfarande kör med första programvaran som säkert fungerar tillräckligt

/LOB

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Fick till sist in en offert på en Nibe S1255-12 kW. Hör och häpna; 310 000 kr inkl. moms utan ROT. Efter ROT ca 275 000. 200 m borrhåll. Installatören ville nog tjäna ihop sommarsemestern i ett bräde.

Har väl mer eller mindre bestämt mig för IVT Geo 612. 222 000 kr inkl. moms och ROT-avdrag. 220 m.

• Wow
ilcretzzo och 2 till
  • Laddar…
C
F Folkson skrev:
310 000 kr inkl. moms utan ROT.
Säljarens marknad nu uppenbarligen :lying:

• Ledsen
Folkson
  • Laddar…
F Folkson skrev:
Fick till sist in en offert på en Nibe S1255-12 kW. Hör och häpna; 310 000 kr inkl. moms utan ROT. Efter ROT ca 275 000. 200 m borrhåll. Installatören ville nog tjäna ihop sommarsemestern i ett bräde.

Har väl mer eller mindre bestämt mig för IVT Geo 612. 222 000 kr inkl. moms och ROT-avdrag. 220 m.
Herre min jesus. Vi behöver en recession. Vad är det som händer liksom.

Och hur blev det gällande magnetitfilter? Kan vara bra att passa på med. Tips är för övrigt att lämna plats bakom bvp och väggen så ni kan komma åt rören enkelt i framtiden om det behövs och de går mot väggen.

• Gilla
Folkson
  • Laddar…
H
F Folkson skrev:
Hej,

Tar in priser på en bergvärmeinstallation. Vill ha hjälp att utvärdera anbuden samt om det är någon som positiv eller negativ feedback angående någon av pumparna. Eller vill ge mig tips på vad jag ska tänka på i upphandlingen.

Huset är från början av 60-talet, enplan med uppvärmd källare. 110+100 m2. Tegel och betong. Fönster från nybyggnadsår. Tilläggsisolerad vind. Förbrukar ca 25 000 kWh. Har idag en gammal luft/vatten-värmepump från Daikin. Rör och radiatorer i huvudsak från 60-talet.

Priser jag fått in efter ROT-avdrag:
Daikin Altherma Geo 10 kW
220 m borrhål
225 000 kr

Vaillant VWF 112/4 flexoCOMPACT Exclusive 11 kW
220 m borrhål
215 000 kr

Bosch Compress 7800I LW 12 MF 12 kW
210 m borrhål
225 000 kr

Väntar på offert från en Nibe och Vissman-installatör.

En har offererat att magnetitfilter ingår. Behövs det? Något annat som borde ingå?
Magnititfilter är den bästa försäkringen du kan köpa till för en värmepump. Men det får inte vara något budgetfilter utan ett magnititfilter av god kvalite. Har man radiatorsystem är det alltid mycket magnitit i det som sätter sig i tex värmeväxlaren i värmepumpen som minskar verkningsgraden över tid

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.