Om vi antar att butiken i UK är en seriös importör. Och tillverkaren i USA är seriös. Så tillverkar de troligen lampan i USA för de olika marknader där de säljer den. Dvs. till Europa skeppar de lampan med kablage och lampsockel som är godkända för europeiskt bruk.

En tillverkare i USA är oftast hårdare kontrollerad än en Europeisk tillverkare, påföljderna av att göra fel i USA är mycket värre än här. Skulle den visa sig vara byggd för fel land, så kan du säkert få ut ett 8 siffrigt skadestånd för den oerhörda stressen att ha fått in en otillåten elpryl i huset...

Och eftersom det (troligen) är busenkelt att bygga lampan till Europeisk standard, så gör de det. Men är den byggd för UK så skulle jag inte bli förvånad om det är en B22 sockel. men den går som sagt troligen att bygga om med prylar från ICA. Säger troligen för jag har ingen aning om fästhålet för en B22 sockel är samma som för E27.

Från "Guide for the EMC Directive 2004/108/EC"

"Equipment which is inherently benign in terms of electromagnetic
compatibility is excluded from the scope of the EMC Directive"

Dvs om en apparat inte kan störas eller störa så behöver man inte testa för EMC, det gäller enkla saker som en bordslampa eller ett värmeelement.

• Haha
Trissan
  • Laddar…
De har väl 120v i UK ?

K Knight skrev:
De har väl 120v i UK ?
Spänningen existerar säkert någonstans i UK men inte i vägguttagen. Vägguttagen ser annorlunda ut och är avsäkrade.

Och jag kan lova att B22 lamphållare hittar man inte ens hos ICA ;)

E elmont skrev:
Och jag kan lova att B22 lamphållare hittar man inte ens hos ICA ;)
B22 är inte så svårt att hitta men här var det E26 som det var frågan om.

D Daniel_M_ skrev:
Spänningen existerar säkert någonstans i UK men inte i vägguttagen. Vägguttagen ser annorlunda ut och är avsäkrade.
Om man ska vara petig så är det stickpropparna som är avsäkrade.
UK har numera nominellt 230V. förr hade de 240V. EU-anpassning. Efter Brexit kanske de går tillbaka.;)

O Olle61 skrev:
Om man ska vara petig så är det stickpropparna som är avsäkrade.
UK har numera nominellt 230V. förr hade de 240V. EU-anpassning. Efter Brexit kanske de går tillbaka.;)
Så sant Olle! Å på vägguttagen sitter brytare! Minns inte riktigt förklaringen jag fick till säkringar vid lasterna. Kanske att de inte alltid avsäkrar gruppvis utan lägger det direkt mot huvudsäkringarna.

D Daniel_M_ skrev:
Så sant Olle! Å på vägguttagen sitter brytare! Minns inte riktigt förklaringen jag fick till säkringar vid lasterna. Kanske att de inte alltid avsäkrar gruppvis utan lägger det direkt mot huvudsäkringarna.
Ringmatning, har avhandlats flera gånger tidigare här på forumet. I sak är det korrekt som du skriver, för med ringmatning funkar ju inte säkringar i gruppcentral.

De har väldigt hög avsäkring och många uttag på samma säkring. Det är ett annorlunda koncept än det svenska. Men det funkar det med.

T tubetvr skrev:
Från "Guide for the EMC Directive 2004/108/EC"

"Equipment which is inherently benign in terms of electromagnetic
compatibility is excluded from the scope of the EMC Directive"

Dvs om en apparat inte kan störas eller störa så behöver man inte testa för EMC, det gäller enkla saker som en bordslampa eller ett värmeelement.
Svensk logik: Det kan inte uteslutas att en konsument skruvar in LED-lampor i armaturen - dessa har elektroniska drivdon. EMC-fallet skall utredas för värsta tänkbara scenario, inklusive "rimlig" felanvändning. Alltså skall armaturen EMC-certifieras också (med LED-lampor i sig).

(Behöver jag tillägga att jag inte tycker att det är bra för vårt land att tänka på det viset...)

Nej, så är det inte. Ljuskällan behöver klara EMC kraven. Men armaturen har ju inget som kan generera EMC problem. Då finns det ingen anledning att testa. Det finns inget absolut testkrav på något egentligen.

D Daniel 109 skrev:
Nej, så är det inte. Ljuskällan behöver klara EMC kraven. Men armaturen har ju inget som kan generera EMC problem. Då finns det ingen anledning att testa. Det finns inget absolut testkrav på något egentligen.
Jag garanterar - när Elsäkerhetsverket får nys på armaturen kräver de att den skall vara CE-märkt.

Och i realiteten när man frågar kommer de att säga: LVD och EMC.

Att reglerna går att läsa annorlunda ses bara som en oönskad tolkning. :-(

Och egentligen krävs bara märkning och intyg, men när underlaget för intyg begärs in, och det inte finns testning bakom, kommer det intygade företagets agerande att ifrågasättas - med hot om förbud, krav på återkallelse etc. Så i praktiken krävs test.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.