Sitter det en E26 sockel så är den avsedd för 120V. Vad sladden är avsedd för vet man inte. Det verkar som att de helt enkelt bytt kontakt på den. Den är inte godkänd att sälja i det skicket om man ska vara petig. Men det är möjligt att den i praktiken är okej.

• Gilla
Johan99999
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sitter det en E26 sockel så är den avsedd för 120V. Vad sladden är avsedd för vet man inte. Det verkar som att de helt enkelt bytt kontakt på den. Den är inte godkänd att sälja i det skicket om man ska vara petig. Men det är möjligt att den i praktiken är okej.
Attans då. Då kanske man inte vågar chansa?

J Johan99999 skrev:
Attans då. Då kanske man inte vågar chansa?
Det lär väl vara en chansning att skicka en ömtålig lampa för 6000 spänn från UK? :)

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu fick jag svar från deras kundtjänst gällande varför det står 120 volt.

"Re. the 120V, because our website originates in and is based upon the US site, it is most likely an oversite by the webmaster in changing the voltage on the website for the UK site. All our lighting is converted to European (UK/EU - 220/240) prior to being shipped to us in the UK."

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Så då borde det fungera va? Eller? Kan faktumet att den är dimbar vara ett problem?

Är den ombyggd till 220/240 Volt så ska den funka i Sverige. Troligen får du byta stickpropp på den.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Magnus E K
Jag skulle inte lita på en säljare som inte kan stava till "oversight".

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Och är det original kablaget inne i lampan så är det troligen inte godkänt för 230V utan för 120V.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag skulle inte lita på en säljare som inte kan stava till "oversight".
Var skriver dom så?

E elmont skrev:
Och är det original kablaget inne i lampan så är det troligen inte godkänt för 230V utan för 120V.
Dom svarade i Mail till mig så här:
"Re. the 120V, because our website originates in and is based upon the US site, it is most likely an oversite by the webmaster in changing the voltage on the website for the UK site. All our lighting is converted to European (UK/EU - 220/240) prior to being shipped to us in the UK."

J Johan99999 skrev:
Var skriver dom så?

...most likely an oversite...

• Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Och jag tror inte för en sekund att dom har "trådat" om lampan i USA. Sedan får dom skriva vad dom vill ;)

• Gilla
Johan99999
  • Laddar…
Det behöver iofs inte vara något problem beroende på vad det sitter för kabel där.
Dom skriver inte heller att dom har trådar om eller bytt allt elektroniskt. Bara 'konverterat', vilket i princip kan betyda att dom bytt stickpropp och satt dit en klisterlapp...

• Gilla
Donald-Duck och 1 till
  • Laddar…
Men tillverkas det verkligen speciella 120 volts kablar och strömbrytare för den amerikanska marknaden eller använder man i själva verket 230 volts grejer även där? Det enda som lamptillverkaren behöver ändra för att kunna sälja en europeisk lampa i USA är att byta kontakten och säga åt köparen att använda en E26 120 volts glödlampa istället för en E27 230 volt om jag förstår tråden rätt. Så det är kanske exakt samma lampa som säljs i Europa och USA förutom märkningen på kartongen?

• Gilla
Johan99999
  • Laddar…
Till 120V brukar man inte ha dubbelmantlad kabel t ex.

• Elektrisk kabel med två ledare och standard 120V platt stickkontakt, ej dubbelmantlad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.