13 010 läst ·
108 svar
13k läst
108 svar
Bekämpade parkslide framgångsrikt med salt men metoden var olaglig
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
ja jo såklart har man parkslide runt vattenbrunnen och det plötsligt blivit behov av "halkbekämpning" så bör man kanske fundera på andra alternativ.. Samtidigt så är ju salt rätt lätt att märka och att bli förgiftad av salt så måste man nog ha några skapliga fel på smaklökarna för att inte märka att dricksvattnet ur brunnen är salt som tusan...Claes Sörmland skrev:
Men med tanke på mängderna salt som sprids av vinterväghållningen och jag tror aldrig jag ens hört om nån som lyckats få i salt dricksvattenbrunnen så känns det som det är ett rätt ovanligt problem i verkligheten..
Jag tror samma. Och att det bara är ett uttryck för allmän kemofobi att vara rädd för salt i dessa sammanhang.P polaris78 skrev:ja jo såklart har man parkslide runt vattenbrunnen och det plötsligt blivit behov av "halkbekämpning" så bör man kanske fundera på andra alternativ.. Samtidigt så är ju salt rätt lätt att märka och att bli förgiftad av salt så måste man nog ha några skapliga fel på smaklökarna för att inte märka att dricksvattnet ur brunnen är salt som tusan...
Men med tanke på mängderna salt som sprids av vinterväghållningen och jag tror aldrig jag ens hört om nån som lyckats få i salt dricksvattenbrunnen så känns det som det är ett rätt ovanligt problem i verkligheten..
Använder man kalciumklorid, och med långsammare verkan som med att blanda i kalk eller gips i jorden så kommer natriumjonerna att drivas ut igen då affiniteten för kalciumjoner är dryg 2 ggr högre än natriumjoner i olika jonbytande massor som jord kan vara.A ansic skrev:Jo det finns något att oroa sig för. Forskning visar att Na binder till lermineralerna och spolas inte bort lika enkelt som Cl. Under tiden förstörs markstrukturen, kalcium och magnesium drivs ut och sköljs bort, och markens pH stiger vilket hämmar mikroorganismer. Kalciumet återställs inte automatiskt när Na väl lakats ur.
Om man vill 33% vägsalt och 66% koksalts-blandning så kommer urdrivningen av kalcium vara rätt liten ur jorden, och dessutom har vägsalt om möjligt ännu högre osmotisk verkan på det man vill ta död på i växtväg.
Och när det gäller stora mängder med koksaltutsläpp - ta alla med avhärdningsfilter med regenerering med koksalt!. Då handlar det inte om några skopor salt utan många säckar per år och i regel utsläppt på samma ställe... - och där måste man ha ren koksalt, inte med någon blandning med kalciumsalt (det är förvisso liten del kalcium från jonbytarmassan under regenerering med koksalt)
Klicka här för att svara