29 439 läst ·
130 svar
29k läst
130 svar
Bekämpa parkslide effektivt – glyfosat vs andra metoder
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Byggahus.se har frågat fyra proffs på parkslide om vad som är den bästa metoden för att bli av med denna invasiva växt. Se videon eller läs nedan.
Du kan läsa artikeln här: Bekämpa parkslide effektivt – glyfosat vs andra metoder
Du kan läsa artikeln här: Bekämpa parkslide effektivt – glyfosat vs andra metoder
Redigerat av moderator:
Har använt glyfosat på hösten när topparna dör, då sprutade jag en ganska stärk blandning 360g/l blandat 1/4 med vatten i värje stäng från planten med en kanylspruta, detta sugs ner til rötterna för att övervintra och på så sätt dödar man rötterna, det tog jävligt lång tid, men ville inte döda andra plantor. Året efter var där bara typ 4 skott, året efter var allt borta.
Man får komma ihåg att Glyfosat egentligen inte är ett gift, utan ett sorts gödningsmedel som gör att kraftigt växande växter växer ihjäl sig. Vanliga växter som är på väg att gå i vintervila påverkas därför inte så mycket av glyfosat om man använder det på hösten men parkslide har hög tillväxt då och är därför känslig.S StugLajf skrev:Har använt glyfosat på hösten när topparna dör, då sprutade jag en ganska stärk blandning 360g/l blandat 1/4 med vatten i värje stäng från planten med en kanylspruta, detta sugs ner til rötterna för att övervintra och på så sätt dödar man rötterna, det tog jävligt lång tid, men ville inte döda andra plantor. Året efter var där bara typ 4 skott, året efter var allt borta.
Så metoden på en engelsk Youtube kanal och tänkte det var värt att testa, och det funkade faktiskt utan att förstöra resten av plantorna omkring 🙂M Megaforce skrev:Man får komma ihåg att Glyfosat egentligen inte är ett gift, utan ett sorts gödningsmedel som gör att kraftigt växande växter växer ihjäl sig. Vanliga växter som är på väg att gå i vintervila påverkas därför inte så mycket av glyfosat om man använder det på hösten men parkslide har hög tillväxt då och är därför känslig.
Jag vet inte om det är rätt sätt att tänka på det. Glyfosat är en inhibitor av enzymet 5-enolpyruvylshikimat-3-fosfatsyntas så det kan sägas förgifta växten genom att blockera detta enzym eftersom det leder till problem att syntetisera aromatiska aminosyror. Det är särskilt illa när växten är i tillväxt eftersom den då konsumerar dessa aminosyror hastigt p g a omfattande proteinsyntes. Obalansen av de olika aminosyrorna ställer då till det för växtens celler så att de dör.M Megaforce skrev:Man får komma ihåg att Glyfosat egentligen inte är ett gift, utan ett sorts gödningsmedel som gör att kraftigt växande växter växer ihjäl sig. Vanliga växter som är på väg att gå i vintervila påverkas därför inte så mycket av glyfosat om man använder det på hösten men parkslide har hög tillväxt då och är därför känslig.
Gratis mat är parkslide dock så inget ont utan att det har något gott med sig…: https://practicalselfreliance.com/japanese-knotweed/Redaktionen skrev:
Har testat att smaka på ett färsk skott da jag också lästa att dom skulle smaka som rabarber, tyckte dock dom var väldigt mycket mer beska i smaken, det kommer krävs mycket socker för att baka medS Snäckbönan skrev:
Ariane s funkade för mig. Har inte sett någon parkslide på tomten på 4-5 år då jag sprutade några gånger 1-2 år innan dess. Dock samma problem med certifikat/utbildning som med glyfosat.