Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Alla andra metoder är antingen väldigt dyra (typ gräva upp och flytta jordmassor upp till 2 meters djup) eller tar mycket lång tid och/eller gör mark oanvändbar.
Om klipparroboten gör jobbet så är det ju inget problem…

Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Det fungerar ju med ett litet bestånd isolerat mitt i en gräsmatta. Men ofta står de på stening eller ojämn mark, i dikeskanter, vid husväggar, vid träd och buskar o s v. Där kommer inte klipparrobot åt.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Hört att de går äta och är uppsaktade i japan?
Tror inte vi kan slåss mot den vi måste hitta en naturlig fiende, kolla där den kommer ifrån och vilka djur som äter på den där, inte kan hella hemlandet vara täckt med parkslide?

Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det fungerar ju med ett litet bestånd isolerat mitt i en gräsmatta. Men ofta står de på stening eller ojämn mark, i dikeskanter, vid husväggar, vid träd och buskar o s v. Där kommer inte klipparrobot åt.
Ok, de jag sett har ofta stått tillgängligt, men det varierar säker som allt annat.

Har ingen uppfattning om var de ”brukar stå”…

T
Svenska vattenmeloner har ju bäddat för spridning av invasiva arter i landet genom alla förbud och regler mot bekämpning.

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Grannens parkslide verkar inte sprida sig när den inte klipps.
Lupiner och gullris försöker ta över min tomt däremot!
Parkslide lär vara ett mindre hot eftersom den inte kan sprida sig normalt till skillnad från dessa andra växter.

Kanadensiskt gullris är ju bra på att sprida sina frön. Men är rätt lätta att rycks bort.
Lupiner är inte särskilt bra på att sprida sina frön. De kräver lite mer envishet. Men drar man bara av dem regelbundet så försvinner även de. Diverse häckväxter som spirea och snöbär kan också vara besvärliga.

Måste man bekämpa det då? Morsan tyckte sina var fina och det var förvisso innan hon fick reda på vad de var för något men de spred sig ingenting utan höll sig på ungefär samma ställe i många år.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Alla de växter jag nämnde är invasiva. Så länge man hindrar spridning utanför tomten kan man väl ha dem. Men jag undviker gärna dessa.

TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Jo, men då är man låst till (jämn) gräsmatta på den ytan.

TRJBerg
Annars, om P dyker upp här på en begränsat område, så tar jag fram några dunkar kaustiksoda från mitt lager och kör min vanliga rutin.
Kodordet är förstås "begränsat".

Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jo, men då är man låst till (jämn) gräsmatta på den ytan.
Ja, hemska öde. 😊😊

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Är detta en artikel för att sälja glyfosat?
Glyfosat är neurotoxiskt, skadar särskilt barn och ev foster hos gravida. Det kan också ligga kvar länge efter man använt det. Något man ska vara försiktig med. Ev. inte använda. Läs mer i bl.a. denna vetenskapliga artikeln eller googla. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9101768/

Redigerat:
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
P
S StugLajf skrev:
[…] en ganska stärk blandning 360g/l blandat 1/4 med vatten […]
Glyfosat fungerar inte bättre om man spär ut det mindre. Det är onödigt att ha starkare blandning än den rekommenderade.
Att folk tror att glyfosat fungerar bättre i högre koncentrationer är kanske en av anledningarna till att det är förbjudet för privatpersoner att använda det.

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Beståndet vid trafikplats Tift har de satt ett kravallstaket runt.
Trafikverket kan väl bekämpa med Hormoslyr som de gjorde på 1970-talet? 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.