S Snäckbönan skrev:
Gratis mat är parkslide dock så inget ont utan att det har något gott med sig…: [länk]
If you can't beat it - Eat it! 💪🏻😆
 
  • Haha
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Busster Busster skrev:
If you can't beat it - Eat it! 💪🏻😆
Som med nässlor, kirskål och maskrosor.
 
  • Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
Kan även bekräfta att de sedan förra veckan kommit upp i Stockholm med. Vår grannes bestånd har börjat komma igång.
 
Nissens
S StugLajf skrev:
Har ingen utbildning inom detta och fixade det ok själv tycker jag, så är ganska enig med dig 🙂
Kommentaren gällde som du säkert förstod de som lever på att bekämpa Parkslide.
 
  • Gilla
StugLajf
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kommentaren gällde som du säkert förstod de som lever på att bekämpa Parkslide.
Yes, precis, därför är vi eniga
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Sånt blaj. Kan sammanfattas med: betala oss massor med pengar!
 
  • Gilla
Swedejohn och 2 till
  • Laddar…
H
Och så en klassisk skräckbild när den växer genom asfalt. Som om det vore unikt för "monstret". En stor anledning till att parkslide är problematisk för offentlig sektor är att den kräver rätt stor återkommande arbetsinsats för att bli av med. Som privatperson är det ju bara att gräva upp, så gräs och sen klippa en gång i veckan när ändå resten av gräsmattan måste klippas. Eller ännu hellre robotklippning.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
F
H hapazard skrev:
Sånt blaj. Kan sammanfattas med: betala oss massor med pengar!
Lite så kände jag också. "Ni behöver inte ens försöka, betala proffs tiotusentals kronor istället"

Klippte ner vårt i 5 års tid sen var det borta, ingen big deal.
 
  • Gilla
Swedejohn och 5 till
  • Laddar…
Nissens
F Fideliox skrev:
Lite så kände jag också. "Ni behöver inte ens försöka, betala proffs tiotusentals kronor istället"
Ja, antar att artikeln är betald placering, för det känns inte seriöst.
F Fideliox skrev:
Klippte ner vårt i 5 års tid sen var det borta, ingen big deal.
Ja, det är många i forumet som vittnat om det, även att den försvunnit på kortare tid än 5 år.

Ändå väljer många att tro på dessa skräckhistorier som nu även Byggahus redaktionen underblåser. Artikeln innehåller mängder med skrönor, även den klassiska referensen till Storbrittanien som är helt irrelevant. Inte en enda källhänvisning eller fakta är med heller.

Det finns ingenting som säger att Parkslide skadar något mer än vad maskrosor gör. En skillnad är väl att maskrosor är svårare att bli av med eftersom de sprids vis luften.
 
  • Gilla
Swedejohn och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Fideliox skrev:
Lite så kände jag också. "Ni behöver inte ens försöka, betala proffs tiotusentals kronor istället"

Klippte ner vårt i 5 års tid sen var det borta, ingen big deal.
För den som inget kan, är orolig och vill ha en snabb lösning så är det ju utmärkt att köpa in en tjänst att sanera parkslide. Även det offentliga, vare sig det är kommunen eller Trafikverket, eller kanske ett företag som äger mark så är det också helt essentiellt att det finns entreprenörer som säljer tjänster för saneringen. Dessa organisationer blir ju naturligt helt lamslagna om det dyker upp parkslide på deras mark som ingen anställd vet något om. Sådana här organisationer har ofta väldigt låg kompetens utanför sin affär eller verksamhet.

Problemet för branschen är väl snarast att parkslide är ett mycket litet problem så kundgruppen är begränsad. Och med tiden när folk utrotar parkslidebestånd p g a av ökad medvetenhet (och rädsla) så krymper ju branschen. Jag ser hur parksliden nu försvinner från min lilla bostadsort i Sörmland. Folk har hört om parkslide och tar bort den från sin trädgård. De enda som fallerar att göra något åt den är Trafikverket och markägaradeln som äger halva Sörmland. Det är för stora organisationer för att någon ska känna ansvar och agera. Men nu verkar i alla fall Trafikverket ha hittat sin parkslide för de satte upp en skylt häromåret att det är just parkslide.
 
  • Gilla
MrPrima och 3 till
  • Laddar…
Beståndet vid trafikplats Tift har de satt ett kravallstaket runt.
 
  • Haha
StugLajf och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Där jag bor hade de en skrämselartikel o lokaltidningen där någon upptäckt ett stort Parkslidebestånd utmed motorvägen. Där var också de flesta skrönorna med.

Jag kunde inte låta bli att skriva ett mail till journalisten som skrivit artikeln och påpeka att det står ett rejält Parkslidebuskage mitt i bebyggelsen vid flerbostadshusen. Man behöver alltså inte leta utmed motorvägen för att hitta den. Någon respons från journalisten blev det aldrig, det var väl inte lika intressant längre. 😂

Nu har de börjat förberedelser med nybyggnation där Parksliden växer, skall bli intressant att följa utvecklingen.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Beståndet vid trafikplats Tift har de satt ett kravallstaket runt.
Utmärkt, så att den inte rymmer!
 
  • Haha
  • Gilla
Serafim Dahl och 7 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det är typiskt att myndigheterna har stoppat en för privatpersoner kostnadseffektiv metod mot parkslide, Glyfosat.
Hur man jävlas med folk.

Alla andra metoder är antingen väldigt dyra (typ gräva upp och flytta jordmassor upp till 2 meters djup) eller tar mycket lång tid och/eller gör mark oanvändbar.
 
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är typiskt att myndigheterna har stoppat en för privatpersoner kostnadseffektiv metod mot parkslide, Glyfosat.
Hur man jävlas med folk.

Alla andra metoder är antingen väldigt dyra (typ gräva upp och flytta jordmassor upp till 2 meters djup) eller tar mycket lång tid och/eller gör mark oanvändbar.
Det finns inget uppsåt, det är bara olika processer som löper parallellt och utan samordning som sammanfaller i tiden ibland.

Glyfosatförbudet handlar ju om att den gröna rörelsens politiska gren vann regeringsmakten och deras ideologiska utgångspunkt historiskt är formativa Rachel Carsons Silent Spring, alltså föreställningen om en långsamt pågående antropogen förgiftning av ekosystemen av oklara gifter (kemikalier) som smygande kryper på. Och generationer att deras anhängare har vuxit upp och hetsat kring just glyfosat, kemikalien hamnade ju helt i centrum kring den politiska debatten kring genetiskt modifierade grödor för många år sedan p g a Roundup Ready-grödorna.

Sen råkade förbudet sammanfalla i tiden med att det kan sägas ha uppstått ett behjärtansvärt ändamål i att använda glyfosatpreparat mot just parkslide. En annan del man oroar sig storligen över i samma gröna rörelse är ju invasiva främmande arter. Just målkonflikter är ju inte denna rörelses starkaste sida att hantera. Det är den andra politiska sidan som älskar att fokusera på målkonflikter. Kanske för mycket ibland...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.