TRJBerg
F fribygg skrev:
Det löser saltet
Det räcker nog med kallt vatten. Har faktiskt gjort just det nyligen. F ö hjälper regnet till.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hett vatten på bladen är ju ofta rätt effektivt om man vill störa eller döda växten
 
S
Är det ingen här som brytt sig om att läsa mitt dokument om parkslide? Att bara killgissa är ibland mer av ondo. I synnerhet om det inte tydligt skriver att man inte har en susning.

M Mannemus skrev:
Hur skulle ni agera om man har hittat ca 3-4 plantor? Försöka få tag på glyfosat direkt eller låta dom vara?
Gräv upp så mycket rötter du orkar. Är det inte mer än 3-4 plantor så tar du hela rotsystemet på en kvart. Skulle det mot förmodan bli något kvar så rycker man upp så fort man ser skotten, alternativt gräver lite till.

Se till att lägga tillbaka jorden i gropen så att du inte oavsiktligt sprider den till ett nytt ställe. Alternativt förvarar man jorden i hinkar eller isolerat på annat sätt så att gropen lämnas öppen. Då ser man snabbt eventuella nya skott.

Det finns absolut ingen mening att använda gift för något som är så enkelt att göra utan.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
P
M Mannemus skrev:
Hur skulle ni agera om man har hittat ca 3-4 plantor? Försöka få tag på glyfosat direkt eller låta dom vara?
Glyfosat är effektivast och miljövänligast om du vill bli av med plantorna snabbt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S STB skrev:
Är det ingen här som brytt sig om att läsa mitt dokument om parkslide? Att bara killgissa är ibland mer av ondo. I synnerhet om det inte tydligt skriver att man inte har en susning.


Gräv upp så mycket rötter du orkar. Är det inte mer än 3-4 plantor så tar du hela rotsystemet på en kvart. Skulle det mot förmodan bli något kvar så rycker man upp så fort man ser skotten, alternativt gräver lite till.

Se till att lägga tillbaka jorden i gropen så att du inte oavsiktligt sprider den till ett nytt ställe. Alternativt förvarar man jorden i hinkar eller isolerat på annat sätt så att gropen lämnas öppen. Då ser man snabbt eventuella nya skott.

Det finns absolut ingen mening att använda gift för något som är så enkelt att göra utan.
Jo, men det finns ju betydligt enklare lösningar än de du har i ditt dokument… många vittnar om det. 😊
 
Matnyttan med Parkslide bör verkligen inte ignoreras. De spröda skotten går utmärkt att steka som en delikat ersättning till spenat och mangold.
 
  • Gilla
Snäckbönan
  • Laddar…
Jag håller med! Detta är ju egentligen en gåva!
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Jo, men det finns ju betydligt enklare lösningar än de du har i ditt dokument… många vittnar om det. 😊
Fantastiskt! Jag trodde att jag var en av de bästa experterna i Sverige på bekämpning av parkslide. Jag var dessutom övertygad om att jag fått med alla signifikanta metoder i mitt dokument, men nu säger du att jag saknar inte bara en utan minst två eftersom du använder pluralform. Som dessutom är enklare än metoderna jag har med. Upplys oss gärna om vad det är som saknas så skall jag omedelbart komplettera.

Intet Intet skrev:
Matnyttan med Parkslide bör verkligen inte ignoreras. De spröda skotten går utmärkt att steka som en delikat ersättning till spenat och mangold.
T.ex. kirskål och maskrosor är också ätbara. Jag tar gärna emot gäster för att hjälpa till att äta upp både dem och parksliden så att jag slipper dem i min trädgård.
 
S STB skrev:
T.ex. kirskål och maskrosor är också ätbara. Jag tar gärna emot gäster för att hjälpa till att äta upp både dem och parksliden så att jag slipper dem i min trädgård
Sätt upp en skylt. -Självplockning. Japansk jättespenat.

Spröda maskrosblommor och blad är hur goda som helst liksom rödklöverblommor. De smakar kronärtskocka.

Vid en eventuell kris kommer parksliden att utrotas på en vecka😋
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.