D Daniel__s skrev:
jag ser en vinning även på vintern, då slår jag på ai läget så köper den när det är billigt och förbrukar när det är dyrt, kapar topparna o
D Daniel__s skrev:
jag ser en vinning även på vintern, då slår jag på ai läget så köper den när det är billigt och förbrukar när det är dyrt, kapar topparna osv
Såklart vilket är jättebra. Jag menar att han som började i April med solpaneler skulle se, som han sa, sin egen utvärdering under hela året.
Men panelerna ger inget en del av året och väldigt lite en del av året.
När man som mest behöver, på vintern.
Man kan självklart bara ha batteri vilket ger vinning även då.Sen också tänka på, att det tar ett tag innan investeringen/kostnaden tar ett tag att betala sig.
Men jag ser fram emot njutningen att slippa betala den dyra överföringsavgiften.
Då elen övrig del av året produceras av panelerna.

D Daniel__s skrev:
jag ser en vinning även på vintern, då slår jag på ai läget så köper den när det är billigt och förbrukar när det är dyrt, kapar topparna osv
Man får på köpet bättre (ironisk) ventilation också!

• DSC_1079~2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1087~2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Alfredo Alfredo skrev:
Är det verkligen otroligt lågt sommartid?
I min värld är det, speciellt med billaddning hemma.

Men det är ju klart att om man inte använder el så ska man ju inte producera el, ungefär som att man inte ska odla tomater om man inte äter det.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
D djac skrev:
I min värld är det, speciellt med billaddning hemma.
Fast de flesta laddar ingen bil hemma. Men för all del, räknar du med såna speciella storförbrukare är det naturligtvis väldigt lågt eller till och med otroligt lågt. Jag såg mer genomsnittsvillan, med avstängd uppvärmning sommartid, framför mig.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast de flesta laddar ingen bil hemma. Men för all del, räknar du med såna speciella storförbrukare är det naturligtvis väldigt lågt eller till och med otroligt lågt. Jag såg mer genomsnittsvillan, med avstängd uppvärmning sommartid, framför mig.
Framför allt så laddar de flesta inte bil varje dygn och absolut inte på dagtid. Det gör att man antingen skall slita på batteriet eller att man skall kunna ladda dagtid och dessutom skall börja ladda varje dygn.

Jag är storförbrukare av el pga badtunna och två elbilar, men jag har trots detta bara 15-20 kWh per dygn under de flesta dygn på sommaren. Om vi normerar denna förbrukning till åtta timmar så får vi i snitt ett behov av en produktion på max 2,5 kW, eller ca 6 st moderna paneler. Resten måste man sälja, trots batterier. Eller så måste man börja ladda batterier och flytta elbilsladdning till varje natt. I snitt behöver våra två bilar laddas med ca 16 kWh per natt, men min bil skulle kunna laddas enbart när solen skiner (jag jobbar hemma minst en dag i veckan och vi har helger också). Så i praktiken är det fruns bil som behöver laddas via batteri. Till detta behöver hon ett 5 kWh batteri per dygn och ytterligare 2 paneler. Men för att kunna ladda min bil utan batteri så behöver vi ytterligare 12 paneler och laddning hela dagarna, två dagar i veckan. Alternativt 10 kWh batteri och laddning varje dag, då behövs bara fyra paneler till, men då är taket fullt.

Hur man än vrider och vänder på siffrorna så får jag inte ihop det hela, antingen så måste vi totalt ändra hur vi använder/laddar bilarna för att kunna ladda dem med egen el. Men med egen el behöver vi i praktiken (indirekt) betala för överföringskostnader och energiskatt genom att de kostar som ett batteris laddcykler (grovt räknat). Då är det faktiskt billigare att slänga upp fler paneler på taket (för de som kan) och ladda bilen med dessa då solen skiner och bilen är hemma, men då måste man överdimensionera kraftigt. Du får rätt många paneler för kostnaden av ett batteri.

Poängen är helt enkelt att det är svårt att få ihop en kalkyl på solpaneler om man inte har en pool att dumpa energin i. Batterierna är ännu svårare att räkna hem inom en rimlig tid.

Det räcker nämligen inte att man räknar på dygnsförbrukningen på sommaren, man måste också kunna använda all den elen, man får ju ofta inte särskilt mycket betalt.

Men som flera här har påpekat, det är bara att slänga på så många paneler som man bara kan när man får ihop kalkylen, det bär sig bättre än batterierna. Den relativa kostnaden är lägre och man får bättre egen nyttjandegrad av solelen då.

Så mina beräkningar visar att få paneler för att hantera de basala kostnaderna (inklusive badtunna) i huset lönar sig, men det lönar sig även att ha många paneler om man har elbil. Men batterier, det är mer tveksamt vid en nyinvestering i paneler.

Batteriet kan löna sig, men om jag skall välja mellan fler paneler och ett batteri så är fler paneler bättre. Batteriet har dock problemet att det tar så lång tid att tjäna in. Har jag redan mycket paneler så är det på vintern jag skall tjäna in kostnaden för batteriet. Det gör jag genom att själv handla elen billigt och förbruka när den är dyr. Men med huvuddelen av elförbrukningen styrbar till billiga timmar så är det bara uppvärmningen och matlagningen som i praktiken kan handlas billigt. Och hur mycket pengar tjänar man där per dygn? Och hur stort batteri behöver du för det?

Låt oss räkna på batteristorleken i mitt hus...
...uppvärmningen står för runt 25 kWh/dygn under de kallaste månaderna. Lätt oss flytta 1/3 av detta ungefär till de billigaste timmarna. Det blir drygt 8 kWh. Så låt oss anta ett batteri på 10 kWh så vi kan flytta el till middagslatningen också. Detta kan ju nu inte laddas de tre-fyra billigaste timmarna på natten då dessa redan är fullbokade av annan elförbrukning. Så vinsten skall göras från runt timmen som är femte billigast och mot snittet över de dyra timmarna. Jag tog nyss tio slumpmässiga dagar från januari i år och det var en av dessa som hade tillräckligt stor prisdifferens för att ett batteri skulle löna sig. Detta handlade alltså om vinter och jag räknade på 50 öre/kWh.

Så, för att avsluta detta. Man måste verkligen räkna noga för att få ihop en vettig kalkyl, paneler är billigare än batterier på sommarhalvåret och batteriernas kostnad per kWh är svårt att räkna hem på vintern då elpriserna inte varierar så mycket som vi ofta tror att de gör.

Och nu har jag inte ens räknat på att man kan vara smartare när det gäller uppvärmningen också...
...jag håller på att försöka räkna ut hur jag styr varvtalet på min LLVP så att jag får ut maximalt med värme ur den till lägsta möjliga pris, dvs jag tänker köra den hårdare den billigaste kvarten varje timme och köra den lugnare den dyraste kvarten varje timme...

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Framför allt så laddar de flesta inte bil varje dygn och absolut inte på dagtid. Det gör att man antingen skall slita på batteriet eller att man skall kunna ladda dagtid och dessutom skall börja ladda varje dygn.

Jag är storförbrukare av el pga badtunna och två elbilar, men jag har trots detta bara 15-20 kWh per dygn under de flesta dygn på sommaren. Om vi normerar denna förbrukning till åtta timmar så får vi i snitt ett behov av en produktion på max 2,5 kW, eller ca 6 st moderna paneler. Resten måste man sälja, trots batterier. Eller så måste man börja ladda batterier och flytta elbilsladdning till varje natt. I snitt behöver våra två bilar laddas med ca 16 kWh per natt, men min bil skulle kunna laddas enbart när solen skiner (jag jobbar hemma minst en dag i veckan och vi har helger också). Så i praktiken är det fruns bil som behöver laddas via batteri. Till detta behöver hon ett 5 kWh batteri per dygn och ytterligare 2 paneler. Men för att kunna ladda min bil utan batteri så behöver vi ytterligare 12 paneler och laddning hela dagarna, två dagar i veckan. Alternativt 10 kWh batteri och laddning varje dag, då behövs bara fyra paneler till, men då är taket fullt.

Hur man än vrider och vänder på siffrorna så får jag inte ihop det hela, antingen så måste vi totalt ändra hur vi använder/laddar bilarna för att kunna ladda dem med egen el. Men med egen el behöver vi i praktiken (indirekt) betala för överföringskostnader och energiskatt genom att de kostar som ett batteris laddcykler (grovt räknat). Då är det faktiskt billigare att slänga upp fler paneler på taket (för de som kan) och ladda bilen med dessa då solen skiner och bilen är hemma, men då måste man överdimensionera kraftigt. Du får rätt många paneler för kostnaden av ett batteri.

Poängen är helt enkelt att det är svårt att få ihop en kalkyl på solpaneler om man inte har en pool att dumpa energin i. Batterierna är ännu svårare att räkna hem inom en rimlig tid.

Det räcker nämligen inte att man räknar på dygnsförbrukningen på sommaren, man måste också kunna använda all den elen, man får ju ofta inte särskilt mycket betalt.

Men som flera här har påpekat, det är bara att slänga på så många paneler som man bara kan när man får ihop kalkylen, det bär sig bättre än batterierna. Den relativa kostnaden är lägre och man får bättre egen nyttjandegrad av solelen då.

Så mina beräkningar visar att få paneler för att hantera de basala kostnaderna (inklusive badtunna) i huset lönar sig, men det lönar sig även att ha många paneler om man har elbil. Men batterier, det är mer tveksamt vid en nyinvestering i paneler.

Batteriet kan löna sig, men om jag skall välja mellan fler paneler och ett batteri så är fler paneler bättre. Batteriet har dock problemet att det tar så lång tid att tjäna in. Har jag redan mycket paneler så är det på vintern jag skall tjäna in kostnaden för batteriet. Det gör jag genom att själv handla elen billigt och förbruka när den är dyr. Men med huvuddelen av elförbrukningen styrbar till billiga timmar så är det bara uppvärmningen och matlagningen som i praktiken kan handlas billigt. Och hur mycket pengar tjänar man där per dygn? Och hur stort batteri behöver du för det?

...uppvärmningen står för runt 25 kWh/dygn under de kallaste månaderna. Lätt oss flytta 1/3 av detta ungefär till de billigaste timmarna. Det blir drygt 8 kWh. Så låt oss anta ett batteri på 10 kWh så vi kan flytta el till middagslatningen också. Detta kan ju nu inte laddas de tre-fyra billigaste timmarna på natten då dessa redan är fullbokade av annan elförbrukning. Så vinsten skall göras från runt timmen som är femte billigast och mot snittet över de dyra timmarna. Jag tog nyss tio slumpmässiga dagar från januari i år och det var en av dessa som hade tillräckligt stor prisdifferens för att ett batteri skulle löna sig. Detta handlade alltså om vinter och jag räknade på 50 öre/kWh.

Så, för att avsluta detta. Man måste verkligen räkna noga för att få ihop en vettig kalkyl, paneler är billigare än batterier på sommarhalvåret och batteriernas kostnad per kWh är svårt att räkna hem på vintern då elpriserna inte varierar så mycket som vi ofta tror att de gör.

Och nu har jag inte ens räknat på att man kan vara smartare när det gäller uppvärmningen också...
...jag håller på att försöka räkna ut hur jag styr varvtalet på min LLVP så att jag får ut maximalt med värme ur den till lägsta möjliga pris, dvs jag tänker köra den hårdare den billigaste kvarten varje timme och köra den lugnare den dyraste kvarten varje timme...
Nu tänker jag osökt på Nerre, som i elbilstråden ständigt återkommande måste berätta att elbil inte funkar för hen, vilket alla har hållit med om, men det måste ändå tröskas med jämna mellanrum.

Du har ju redan flera gånger berättat och visat att solceller inte är något för dig, jag har hållit med dig.
Jag och de flesta andra håller nog med. Det är väl ingen här som är så dum att tro att en solcellsanläggning är något som är en vettig investering för precis alla.

Har du sett någon skriva att solceller är bra eller lönsamt för alla?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu tänker jag osökt på Nerre, som i elbilstråden ständigt återkommande måste berätta att elbil inte funkar för hen, vilket alla har hållit med om, men det måste ändå tröskas med jämna mellanrum.

Du har ju redan flera gånger berättat och visat att solceller inte är något för dig, jag har hållit med dig.
Jag och de flesta andra håller nog med. Det är väl ingen här som är så dum att tro att en solcellsanläggning är något som är en vettig investering för precis alla.

Har du sett någon skriva att solceller är bra eller lönsamt för alla?
Men jag vill kunna räkna hem dem och vrider och vänder på beräkningarna för att lyckas hitta ett sätt.

Samtidigt så försöker jag få andra att själva räkna på sina förutsättningar för att verkligen få en bra uppfattning om vad det innebär för dem.

Jag hoppas att andra skall lyckas räkna hem solpaneler, men jag vill att de verkligen har koll på förutsättningarna innan de beställer.

• Gilla
  • Älska
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Samtidigt så försöker jag få andra att själva räkna på sina förutsättningar för att verkligen få en bra uppfattning om vad det innebär för dem.

Jag hoppas att andra skall lyckas räkna hem solpaneler, men jag vill att de verkligen har koll på förutsättningarna innan de beställer.
Intressant ...
Är det endast solpaneler som du är intresserad av att hjälpa andra med.
Eller gäller det även för de som spelar, ifall de ska ha räntekonto, fonder, aktier, om de väljer en vettig bil, om köksrenoveringen verkligen lönar sig, om de ska ha badtunna eller inte, om de väljer rätt utbildning eller jobb, eller ort att bo på?

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med om att det börjar med att man använder el och det är bra om man kan göra det när man producerar.

Personligen är jag ingen vän av väldigt små anläggningar, bor i SE4 så vi har ju dels mer ljus över året och dels dyrare el, dumt att dimensionera för de där få topptimmarna på försommaren, bättre tänka på hela året.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är storförbrukare av el pga badtunna och två elbilar, men jag har trots detta bara 15-20 kWh per dygn under de flesta dygn på sommaren.
pacman42 pacman42 skrev:
I snitt behöver våra två bilar laddas med ca 16 kWh per natt,
Det där var intressant, ditt hus drar alltså ungefär -1 kWh till 4 kWh per dygn, är det badtunnan som skapar minusförbrukning.

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Du har naturligtvis helt rätt, och jag instämmer helt med allt du skriver i princip.

Risken är där, men samtidigt så är risken enbart att det tar längre tid. Och med historiken för tex överförings avgifter så har dom aldrig gått neråt alltid uppåt, dom har ökat snabbare än inflationen också, markant snabbare. Vet inte riktigt om vi är överens om vilka risker som finns. Med 5 år i ryggen av erfarenhet så känner jag att risken är ganska låg.
Om jag hade installerat för många år sen och redan haft hela eller stora delar av anläggningen återbetald hade jag också sett risken som väldigt låg :-) Men det hade jag förstås också tyckt om jag köpt fonder för fem år sen och de stigit i värde.

Stämmer som du säger att om man väntar och väntar för att till slut ändå ta klivet kanske man hade sparat mer på att bara köpa direkt och chansa. Svårt att säga.

Jag ser ingen direkt risk med att köpa solceller för egen del på dagens prisnivå, men det beror på att även om jag räknar katastrofalt fel borde jag till slut ändå få tillbaka pengarna pga den långa tekniska livslängden. Däremot batteriet pekar på plus minus noll med stor osäkerhet, så det känner jag är en ren chansning som jag bokför på nöjeskontot. Det kommer bli kul att ha som hobbyprojekt, men jag skulle bli väldigt förvånad om det blir något överskott där.

Sittställning
pacman42 pacman42 skrev:

För att räkna vettigt behöver man egentligen bryta ut siffrorna:

Husets baslast: kWh/dygn
Uppvärmning: kWh/dygn vinter
Varmvatten: kWh/dygn
Badtunna: kWh/dygn eller kWh/vecka
Elbil 1: kWh/dygn eller kWh/vecka
Elbil 2: kWh/dygn eller kWh/vecka
Solproduktion: kWh/dygn per månad
Direktanvänd solel: kWh/dygn
Överskott solel: kWh/dygn
Köpt el lågpris: kWh och pris
Köpt el högpris: kWh och pris
Batteristorlek: användbar kWh
Batteriförlust: procent
Batterikostnad: kr per lagrad kWh
Nätavgift, skatt och moms: kr/kWh
Eventuell effektavgift: kr/kW

Utan dessa siffror blir det mest antaganden.

LLVP är däremot inte svårt att styra. Min går via Home Assistant och kan styras mot elpris, kvart, effekt, SOC, solproduktion eller valfri annan parameter.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Men det är ju klart att om man inte använder el så ska man ju inte producera el, ungefär som att man inte ska odla tomater om man inte äter det.
Precis, och de allra flesta flesta använder som minst el på dagtid under sommarhalvåret, när elen dessutom är som billigast (ger minst betalt).

Motsatsen gäller ju vintertid när solpanelerna ger som minst och elen är som dyrast…

Så, det är lite märkligt att sittstälningen gillade det påståendet… börjar hen lämna fiskehistorierna månne?

Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Motsatsen gäller ju vintertid när solpanelerna ger som minst och elen är som dyrast…
Imponerande, rena Hollywood.
Du sparkar in vidöppna dörrar med buller och bång!
Du tror inte att alla är medvetna om detta?

Sen hade vi väl iofs årets högsta elpris senaste veckan, inte såå mycket vintertid just nu
(Ja, jag vet, cherrypicking, men ärligt talat, i vintras laddade jag för det mesta elbilen med riktigt lågt elpris under natten, lägre elpris än vi alls sett under de två senaste månaderna)

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Precis, och de allra flesta flesta använder som minst el på dagtid under sommarhalvåret, när elen dessutom är som billigast (ger minst betalt).

Så, det är lite märkligt att sittstälningen gillade det påståendet… börjar hen lämna fiskehistorierna månne?
Skillnaden är inte så stor, när man tittar på siffrorna så verkar det efterfrågas en hel del, jag köpte ju min anläggning för mig, då visste jag ju både historiska inköp och hade en idé om vad jag ville lägga till.

Att du hela tiden svänger dig med framtida siffror gör att du saknar trovärdighet. Låt oss bara konstatera att en stor kunskapslucka hos dig är när solceller producerar, jag förstår att det blir abstrakt när man saknar erfarenhet men det går faktiskt att hitta uppgifter, eller fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.