Har läst denna tråd och är det någon här som tycker att det är vettigt att göra en investering i celler eller batterier mer än möjligen ur miljösynpunkt?

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Precis, och de allra flesta flesta använder som minst el på dagtid under sommarhalvåret, när elen dessutom är som billigast (ger minst betalt).

Motsatsen gäller ju vintertid när solpanelerna ger som minst och elen är som dyrast…

Så, det är lite märkligt att sittstälningen gillade det påståendet… börjar hen lämna fiskehistorierna månne?
Ge upp tuffing, ingen bryr sig ;)

Siffrorna för maj månad landar snart, besparing prognos 2300kr. I år prognos ca 9000kr.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
J Jonas56 skrev:
Har läst denna tråd och är det någon här som tycker att det är vettigt att göra en investering i celler eller batterier mer än möjligen ur miljösynpunkt?
Ja.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Jonas56 skrev:
Det kan vara vettigt, men absolut inte för alla.
Att ha elbil ger en drastisk skillnad i kalkylen.
Viktigt är också att hitta någon som installerar utan att skinna en, branschen verkar tyvärr fortfarande tro att man kan ta betalt 50.000kr+ för 40 timmars arbete.

Batterier är fortfarande för dyrt, kan löna sig, men troligtvis ganska marginellt för de flesta.
Batterier kommer troligtvis gå ner rejält i pris inom några år, när tillverkningstakt kommer ikapp efterfrågan. Men samtidigt är det stor risk att subventionen också försvinner.

Ja det beror på många fler faktorer, var kan man sätta panelerna, hur många, hur mycket el förbrukar man, hur mycket skinnare ens nätägare en på i överföringen osv

Var försiktig med att räkna på förtjänst av såld el, det är den mest osäkra oförutsägbara faktorn.
Däremot kan man nog ganska tryggt räkna med att överföringsavgifter och skatter bara kommer att öka

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Ge upp tuffing, ingen bryr sig ;)

Siffrorna för maj månad landar snart, besparing prognos 2300kr. I år prognos ca 9000kr.
Bifogar en bild över min elförbrukning med villa på 170kvm, varmgarage på 70kvm samt en laddhybrid med batteri på 18kWh för 2025.
I Juli drog min fastighet 709kWh med ett snittpris på 49,9 öre.

Det säger en del eller hur?

• IMG_9402.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
I Juli drog min fastighet 709kWh med ett snittpris på 49,9 öre
Och hur mycket betalade du sen i skatt, överföring och moms?

Och hur såg siffrorna ut för maj 2026?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Bifogar en bild över min elförbrukning med villa på 170kvm, varmgarage på 70kvm samt en laddhybrid med batteri på 18kWh för 2025.

Jag säger inte emot dig, du kanske inte drar nytta av solceller! Applicera inte din mall på mig.

Jag har högre förbrukning och antagligen högre värme i huset än alla här, 25-27 inne på på vintern. Bor i 60 talshus med liknande storlek som du.

Ja, jag vill ha varmt i huset och nej jag vill inte dra på mig en tröja.

(Jag har också hönshus) 🤪

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan vara vettigt, men absolut inte för alla.
Att ha elbil ger en drastisk skillnad i kalkylen.
Viktigt är också att hitta någon som installerar utan att skinna en, branschen verkar tyvärr fortfarande tro att man kan ta betalt 50.000kr+ för 40 timmars arbete.

Batterier är fortfarande för dyrt, kan löna sig, men troligtvis ganska marginellt för de flesta.
Batterier kommer troligtvis gå ner rejält i pris inom några år, när tillverkningstakt kommer ikapp efterfrågan. Men samtidigt är det stor risk att subventionen också försvinner.

Ja det beror på många fler faktorer, var kan man sätta panelerna, hur många, hur mycket el förbrukar man, hur mycket skinnare ens nätägare en på i överföringen osv

Var försiktig med att räkna på förtjänst av såld el, det är den mest osäkra oförutsägbara faktorn.
Däremot kan man nog ganska tryggt räkna med att överföringsavgifter och skatter bara kommer att öka
Nja, när det gäller skatterna. Tidöpartierna och MP vill sänka energiskatten.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Sittställning
  • Screenshot_20260604_094655_ChatGPT.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
[länk]

Tror knappast sänkningen kommer vara tillräckligt för att ens göra en liten inverkan på min ekonomi eller återbetalning för batteri. Tyvärr..
Och än en gång så måste man ha med investeringen i kalkylen, annars jämför man äpplen och päron.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
pacman42 pacman42 skrev:
Och än en gång så måste man ha med investeringen i kalkylen, annars jämför man äpplen och päron.
Förstår inte nu vad du menar, självklart är det investeringen vi väger mot. Men nu va det frågan om sänka skatten. Jag tror inte den blir tillräckligt för att spela någon större roll.

Jag tror på ökande priser framöver för energi.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Förstår inte nu vad du menar, självklart är det investeringen vi väger mot. Men nu va det frågan om sänka skatten. Jag tror inte den blir tillräckligt för att spela någon större roll.

Jag tror på ökande priser framöver för energi.
Jag tror också på ökande priser. Men det jag kommit fram till är att det finns två "sweet spots" för storleken på produktionen:
1) 4-6 paneler som täcker basbehovet på sommaren. Detta kan ofta installeras väldigt billigt, exempelvis på en vägg istället för på ett tak. Här skulle ett lagliggörande av "balkongkraftverk" göra att många skaffar egen produktion.
2) 20+ paneler (gärna fler) som är kostnadseffektiva att installera. De skall täcka all elförbrukning inklusive alddning av bilar under de timmar de producerar. Detta gör även att de kan producera relativt mycket el på vår/höst när solpanelerna inte pressar priserna så hårt.

Alternativ 2 kan bli lönsamt med batteri också, detta då man på sommaren lyckas pressa produktionen så mycket att man har el till kvällens/nattens konsumtion och möjlighet att sälja med vinst också. Battieriet kommer dock att få en väldigt lång återbetalningstid.

Alternativen mellan 1 och 2 blir inte alls lika lönsamma, detta då man får en puckel i kostnader däremellan. Det är också därför det inte är så lömsamt för de flesta husägare att skaffa solpaneler, de hamnar nämligen i detta intervall.

Så ser min analys ut...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Jag säger inte emot dig, du kanske inte drar nytta av solceller! Applicera inte din mall på mig.
Det är inte någon mall. Det är så det ser ut om man har ett hyfsat bra värmesystem och isolerade byggnader.
Min bvp börjar bli gammal, så förbrukningen kommer att minska betydligt när jag byter den, främst vintertid när det ger mest besparingar.
Jag har högre förbrukning och antagligen högre värme i huset än alla här, 25-27 inne på på vintern. Bor i 60 talshus med liknande storlek som du.
Som sagt, om du isolerar huset och skaffar ett bättre värmesystem så blir de fina solpanelerna helt överflödiga.
Ja, jag vill ha varmt i huset och nej jag vill inte dra på mig en tröja.
Se ovan..
(Jag har också hönshus) 🤪
Kristersson har tydligen ett också såg jag.

D
Nissens Nissens skrev:

Så hade jag också kunnat leva men vill inte och jag vill absolut inte ha laddhybrid heller.

Då närmar vi oss det rimliga, att det visst kan vara lönsamt att producera själva, om man tänker konsumera, det gäller både el och tomater.

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Det är inte någon mall. Det är så det ser ut om man har ett hyfsat bra värmesystem och isolerade byggnader.
Min bvp börjar bli gammal, så förbrukningen kommer att minska betydligt när jag byter den, främst vintertid när det ger mest besparingar.

Som sagt, om du isolerar huset och skaffar ett bättre värmesystem så blir de fina solpanelerna helt överflödiga.
Exakt, mina paneler fyller denna funktion idag :)
Nissens Nissens skrev:
Se ovan..

Kristersson har tydligen ett också såg jag.
Aha... "Bara isolera, bara köpa nya bvp"... Det låter farligt mycket som du rekommenderar ett recept för att mitigera kostnaderna.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.