44 274 läst ·
1 716 svar
44k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Hej, jag köpte mitt första hus ifjol och vi flyttade in i Augusti.
Jag har alltid tänkt att jag vill ha solpaneler på mitt hus, och vi har ett stort garagetak i söderläge som jag tror lämpat sig extremt bra. Däremot är installationskostnaden lite väl hög för att det ska vara aktuellt just nu.
Men jag tänkte att man kanske kunde börja med ett batteri, så kan man i alla fall ladda billigt på natten (eller när priserna nu är låga), och köra all förbrukning via batteriet och således minska elräkningen.
Det jag funderar på är hur jag ska tänka med storlek på batteri, samt om det alls är värt det.
Vi har bott en vinter i huset nu, så nu har jag fått lite uppfattning om vår förbrukning.
I februari, den kallaste månaden och således antagligen den som förbrukar mest, drogs nästan exakt 1000 kWh.
Låt oss säga 35 kWh per dag, högsta effektoppen var ca 5.2 kW.
Hur ska man då tänka när det kommer till batteri? Om tanken är att ladda på natten och förbruka på dagen, är det då ett 35 kWh batteri jag behöver? Skulle detta minska mina effekttoppar? Hur mycket kan man egentligen vinna på att förskjuta "elköpet" till de billigare timmarna, är det i överhuvudtaget värt?
Om man installerar ett batteri, kan man gå ned i huvudsäkring och vinna lite pengar där? Vi har idag 20A.
Jag har alltid tänkt att jag vill ha solpaneler på mitt hus, och vi har ett stort garagetak i söderläge som jag tror lämpat sig extremt bra. Däremot är installationskostnaden lite väl hög för att det ska vara aktuellt just nu.
Men jag tänkte att man kanske kunde börja med ett batteri, så kan man i alla fall ladda billigt på natten (eller när priserna nu är låga), och köra all förbrukning via batteriet och således minska elräkningen.
Det jag funderar på är hur jag ska tänka med storlek på batteri, samt om det alls är värt det.
Vi har bott en vinter i huset nu, så nu har jag fått lite uppfattning om vår förbrukning.
I februari, den kallaste månaden och således antagligen den som förbrukar mest, drogs nästan exakt 1000 kWh.
Hur ska man då tänka när det kommer till batteri? Om tanken är att ladda på natten och förbruka på dagen, är det då ett 35 kWh batteri jag behöver? Skulle detta minska mina effekttoppar? Hur mycket kan man egentligen vinna på att förskjuta "elköpet" till de billigare timmarna, är det i överhuvudtaget värt?
Om man installerar ett batteri, kan man gå ned i huvudsäkring och vinna lite pengar där? Vi har idag 20A.
Det korta svaret är väl att varken batterier eller solpaneler är ekonomiskt lönsamma.Z Zoofus skrev:Hej, jag köpte mitt första hus ifjol och vi flyttade in i Augusti.
Man får inte tillbaka investeringen med de elpriser som råder.
Servettskissar här:
säg att du minskar kostnaden med 1.5kr/kWh (mellan högsta och lägsta spotpris i snitt) med ett batteri
och 35kWh / dag då det är som kallast .. vad kan det göra .... 6000kWh / år?
så då kan du max spara 9tusen per år.
Sen om det inte i snitt är 1.5 /kWh utan mindre (har inte kollat utan drog till bara med en siffra) tja då minskar ju hur mycket du sparar
Snitt antal urladdningscykler är ca 5000 på ett hembatteri dvs drygt 13år.
Sen bör man nog ligga på max 80% urladdning per gång för att få de urladdningscyklerna har jag läst nåstans. Någon får rätta mig om jag har fel här.
Då behöver du 35/0.8 = 44 kWh batteri om du ska täcka ett helt dygn
Om man säljer balanstjänster så tjänar man några kr till per är , vet inte hur mycket dock. Vet att det inte är som för något år sen då dessa av extremt mycket.
Sen har vi ev effektavgifter.
Om du behöver ladda batteriet på vintern under några timmar då det är biliigare så drar det massor med effekt under de timmarna. Och ev kommande (då implementation är pausad just nu , inte skrotat) kan då göra att du går extremt back beroende på hur effektavgifterna blir utformade i just ditt område.
Så beroende på vad ni får för pris på olika storlekar kan det KANSKE vara värt det.
Personligen känner jag mig extremt tveksam till batteri och då har jag ändå solceller.
säg att du minskar kostnaden med 1.5kr/kWh (mellan högsta och lägsta spotpris i snitt) med ett batteri
Sen om det inte i snitt är 1.5 /kWh utan mindre (har inte kollat utan drog till bara med en siffra) tja då minskar ju hur mycket du sparar
Snitt antal urladdningscykler är ca 5000 på ett hembatteri dvs drygt 13år.
Sen bör man nog ligga på max 80% urladdning per gång för att få de urladdningscyklerna har jag läst nåstans. Någon får rätta mig om jag har fel här.
Då behöver du 35/0.8 = 44 kWh batteri om du ska täcka ett helt dygn
Om man säljer balanstjänster så tjänar man några kr till per är , vet inte hur mycket dock. Vet att det inte är som för något år sen då dessa av extremt mycket.
Om du behöver ladda batteriet på vintern under några timmar då det är biliigare så drar det massor med effekt under de timmarna. Och ev kommande (då implementation är pausad just nu , inte skrotat) kan då göra att du går extremt back beroende på hur effektavgifterna blir utformade i just ditt område.
Så beroende på vad ni får för pris på olika storlekar kan det KANSKE vara värt det.
Personligen känner jag mig extremt tveksam till batteri och då har jag ändå solceller.
Du glömde att ta med effektförlusterna. Att fylla ett batteri med tex 10kWh kostar mer än 10kWh…M MrDizzy skrev:Servettskissar här:
Om det inte funnits effektförluster…M MrDizzy skrev:
Ja, vad har du för tanke om priser på batterier?M MrDizzy skrev:Om man säljer balanstjänster så tjänar man några kr till per är , vet inte hur mycket dock. Vet att det inte är som för något år sen då dessa av extremt mycket.
Mmm glömde effektförlusterna, kommer fock inte på rakt arm ihåg hur mycket de låg på.Nissens skrev:
Kommer man ned till ca 1000kr i rena pengar ut / kWh installerat och klart då skulle jag personligen ta det. Senaste erbjudanet jag fått ligger på 5000 i rena pengar ut per installerad kWh....
Har inte heller koll på dom, men de finns ju. 😊M MrDizzy skrev:
Enligt dina eller säljarens siffror?M MrDizzy skrev:
Oavsett, så är det rätt långt ifrån..
1000kr / kWh rena pengar ut installerat o klart är det jag själv tycker "Javisst, det tar jag" och ev ta förlust utan att gnälla och se det som en dyr försäkring mot extrema volatila sportpriser.Nissens skrev:
skulle jag få ett erbjudande på säg
2500kr / kWh rena pengar ut installerat o klart så skulle jag sätta mig ned och kolla och räkna ordentligt
'men som det är nu på 5000 så , nä inte en chans.
Har man rätt prylar installerade så är det fullt möjligt idag att få det för 2 500 kr/kWh installerat och klart. Men måste man installera ny/byta växelriktare eller samtidigt installera solceller blir det svårare.M MrDizzy skrev:1000kr / kWh rena pengar ut installerat o klart är det jag själv tycker "Javisst, det tar jag" och ev ta förlust utan att gnälla och se det som en dyr försäkring mot extrema volatila sportpriser.
skulle jag få ett erbjudande på säg
2500kr / kWh rena pengar ut installerat o klart så skulle jag sätta mig ned och kolla och räkna ordentligt
'men som det är nu på 5000 så , nä inte en chans.
Mjo by/byta växelrikatare blir det för min del.Walle85 skrev:
Men sen måste man ha ett företag i området som är villig att installera för den pengen med.
Och som sagt har inte satt mig ned och räknat då allt offerter jag hittills fått legat på 5000 /kWh eller mer vilket för mig gör att det inte ens är intressant att orka sätta mig ned och kolla seriöst på det.
Jag har ca 5% effekt förlust.
Laddar ur ner till 20%, ibland 10.
När solen lyser slipper jag sälja till låga priser.
Minsta spread för urladdning är satt till 35 öre.
Batteriet är inte slut efter sina cykler utan har så tappad effek, 6000 cykler = 80% eller så.
Laddar ur ner till 20%, ibland 10.
När solen lyser slipper jag sälja till låga priser.
Minsta spread för urladdning är satt till 35 öre.
Batteriet är inte slut efter sina cykler utan har så tappad effek, 6000 cykler = 80% eller så.
För att ekonomin skall gå ihop skall man i rimlig tid få tillbaka pengarna man investerat + ca 4% per år i kapitalkostnader. Därefter börjar man få vinst.Sittställning skrev:
Riktiga kalkyler för solpaneler/batterier visar att det inte går ihop.
Det kan myckel väl vara att du har rätt, jag har en tråd där jag räknat lite exempel. Du får gärna kika på den.Nissens skrev:
Har du någon exempel kalkyl?
Vissa dagar har jag redan 0 (noll) i förbrukning vilket inte bär 30kwh som jag inte betalar överföring på.
Jag har batteri i huset samt elbil att dumpa överskottet i, det ger en verklig effekt.