57 660 läst ·
2 093 svar
58k läst
2,1k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 525 inlägg
Hojtur sedan den 29 maj, då en kalkyl utlovades. Imponerande
Uppenbarligen trodde han ju han skulle göra det genom att slå till på en för stor anläggning!? Hör du inte dig själv i huvudet innan du knäcker av dig saker?Nissens skrev:
Förhåller du dig till de krav du själv ställt på dig själv är jag nöjd. Som att faktiskt leverera något som går att räkna på. Hittils har du bara tramsat.Nissens skrev:
Gav ändå den en ärlig chans att släppa stridsyxan men du valde att göra bort dig igen, och igen... Och igen.
Tråkigt. Det bästa du kan göra nu är låta oss vuxna prata. 😚
När jag väl lägger till stöd för kvartsdata kommer det att bli upp till den som matar in datan att bestämma detta, kommer bara att tillgängliggöra en API endpoint där man kan skicka in sina värden, alldeles för mycket jobb att integrera mot alla olika märken och modeller av växelriktare. Dvs. då kan man själv välja om man räknar in extra förlust eller inte. Får man vettiga data som inkluderar förluster blir det ju rätt.Sittställning skrev:
Känns som steget till home assistant är nära, den har redan stöd för allt det du försöker göra. Vad skulle du säga är fördelen med ditt system förutom att man slipper en HA dator?Walle85 skrev:
När jag väl lägger till stöd för kvartsdata kommer det att bli upp till den som matar in datan att bestämma detta, kommer bara att tillgängliggöra en API endpoint där man kan skicka in sina värden, alldeles för mycket jobb att integrera mot alla olika märken och modeller av växelriktare. Dvs. då kan man själv välja om man räknar in extra förlust eller inte. Får man vettiga data som inkluderar förluster blir det ju rätt.
Enklare att komma igång eftersom man bara anger sina värden för månaden som står på fakturan alternativt laddar upp sina fakturor och sedan gör AI resten. Man får en tydlig överblick med grafer samt återbetalningstid, etc. Samt att det sannolikt finns många som har solceller men aldrig skulle få för sig att sätta in sig i HA. Finns många som använder excel-ark för detta också, mycket manuellt jobb då ifall man inte är så insatt i AI.
Redigerat:
Men behöver nog inte vara så insatt i en ai fär att skicka in fakturor och säga "beräkna min besparing". Det är ju en av dom stora fördelar med ai, att man inte behöver vara insatt föt att användaWalle85 skrev:
Enklare att komma igång eftersom man bara anger sina värden för månaden som står på fakturan alternativt laddar upp sina fakturor och sedan gör AI resten. Man får en tydlig överblick med grafer samt återbetalningstid, etc. Samt att det sannolikt finns många som har solceller men aldrig skulle få för sig att sätta in sig i HA. Finns många som använder excel-ark för detta också, mycket manuellt jobb då ifall man inte är så insatt i AI.
Jag tror att dom flesta som valt att installera batteri och solcell löser det, men jag kanske har för höga förväntningar på folk
Jag hade gärna sett att du utvecklade den som ett plugin till home Assistant också, där man i uppstarten väljer vilka enheter den ska räkna på.
Idag har jag skickat in mina räknar i ai som sedan kompletteras i min HA. Momsen osv, bara stämmer av så beräkningar är korrekt. Själva försäljningen är ju till spotpris + 10öre och verkar stämma bra alltid.
Redigerat:
Jag tycker nog att man måste vara ganska insatt för att kunna vaska ut guldkornen bland alla killgissningar och rena påhitt, helt utan verklighetsförankring, som i alla fall de publika AI-modellerna jag testat hasplar ur sig. Jag har lagt in några av de senaste pudlingarna i AI-tråden:Sittställning skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/allmann-diskussion-om-ai.480623/post-6740106
Menar du att en ai inte med lätthet kan räkna ut din snittade besparing utifrån en faktura och kWh producerat samt nordpool snitt kontra ditt snitt på fakturan?Alfredo skrev:
Som jag förstår det är det det hans mjukvara hanterar idag.
Det kan den säkert. Men den kan antagligen hitta på rena fantasier också. Det brukar de vara bra på. Om man inte på något sätt kvalitetssäkrar svar från en AI är dessa svar inte mycket att ha. Man kan få mycket stöd av en AI så länge man nyttjar guldkornen och är medveten om att en stor del som kommer ut är ren dynga. Än så länge i alla fall.Sittställning skrev:
Nja, nä du får det att låta som den hittar på hej vilt. Det stämmer inte.Alfredo skrev:
Det kan den säkert. Men den kan antagligen hitta på rena fantasier också. Det brukar de vara bra på. Om man inte på något sätt kvalitetssäkrar svar från en AI är dessa svar inte mycket att ha. Man kan få mycket stöd av en AI så länge man nyttjar guldkornen och är medveten om att en stor del som kommer ut är ren dynga. Än så länge i alla fall.
Använder du ai?
Du kan ju läsa de tre "ursäkter" efter helvilt påhittande som jag länkade till. Länken pekar på den första. De kommer två till något senare i tråden. Om "den" själv beskriver "sitt" dravel som "var det en ren hallucination från min sida. Jag hittade på siffrorna för att konstruera ett konkret belägg för min tes" tycker jag det passar väl in på vilda påhitt.Sittställning skrev:
Förklara gärna mer, vilken modell var det? Vilken fråga, vilken input fick den?Alfredo skrev:
Du kan ju läsa de tre "ursäkter" efter helvilt påhittande som jag länkade till. Länken pekar på den första. De kommer två till något senare i tråden. Om "den" själv beskriver "sitt" dravel som "var det en ren hallucination från min sida. Jag hittade på siffrorna för att konstruera ett konkret belägg för min tes" tycker jag det passar väl in på vilda påhitt.
Som en hardcore användare med ai agenter i arbete samt privat så upplever jag att den hallucinerar väldigt sällan, speciellt med tillräcklig kontext.
Byggt ett gäng appar och andra verktyg med stor framgång.
Gpt klarar defintivt ut att reda ut plus minus på en faktura utan hallucinationer...
Edit, han skriver ju att ai gör resten i hans applikation, så uppenbart att den klarar det bra.
Redigerat:
Jag tror samtliga exempel var Gemini, men det kvittar egentligen för jag har fått liknande blaj även från andra. Exakt fråga är inget jag minns och det är inte så viktigt egentligen. Min poäng är att i varje fall de gratismodeller jag använt kan utan att blinka häva ur sig precisa påståenden som de glatt erkänner är rena påhitt när man senare "pressar dem".Sittställning skrev: