Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Och jag hoppas på sänkta avgifter och billigare el också. Det bästa är om jag slipper investera helt i sådana saker som batteri. Kan göra roligare saker så som att bygga en stooor pool! Men då vill jag kanske ändå värma den gratis med solel.

Man kan itne leva på hoppet att någon ska sänka skatten, trenden har inte varit neråt.

Återigen, när vi prata börsen är den tillräckligt säker att gå på historik. Men när det gäller elskatt så finns det också historik men hoppet om sänkning ska tas hänsyn till. Någon länkade en graf högre upp, tittar man på skatten i stort ökar den även om den just nu, kanske tillfälligt, har minskat något.
När skall du förstå att din solel inte är gratis?

• Haha
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Det går ju helt emot vad @Sittställning predikar. Få se hur han skall såga detta…
Kommer inte såga, jag tror på att detta är @Attitudeswe förbrukning. Har ingen anledning att misstro eftersom han diskuterar sakligt.
Nissens Nissens skrev:
När skall du förstå att din solel inte är gratis?
Du har rätt, jag tjänar pengar på den. Det finns ett pris på den och det betalar ni andra efter att jag sålt den till nätägaren.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Det är många i tråden som har redogjort för att ekonomin inte går ihop, och du kommer med det ena påståendet mer fabulöst än det andra.
Det är många som inte har, som säger att det inte kan löna sig och ännu fler som har som vittnar om att det gör det med lätthet, hur tänker du där?

Om du gör ett litet experiment och byter ut solceller mot något annat som du inte fått en mental blockering mot, vilka slutsatser skulle du då dragit?

• Älska
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Och imorgon är värdet 10öre (90öre med skatt, moms, påslag och överföring) hela ljusa delen av dygnet och du hinner inte skriva av anläggningen den dagen när förbrukningen per dygn bara är 20kWh/dygn

Man får räkna på långa serier med den prisnivån man kan förvänta sig på en normal marknad.
Varför räknar du 20kWh per dygn, det är otroligt lågt idag?

D djac skrev:
Är det verkligen otroligt lågt sommartid?

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Säkert missförstånd, trodde kanske det va produktion?

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Mitt hus drar mindre än detta, den här tiden på året, typ från ungefär 1maj ligger jag under 20kWh / dygn.
Laddning av bilen ej inräknad då ...

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mitt hus drar mindre än detta, den här tiden på året, typ från ungefär 1maj ligger jag under 20kWh / dygn.
Laddning av bilen ej inräknad då ...
Samma här. Nu har BVP slagit över på sommardrift, så nu är det bara varmvatten den värmer och det är inte många kWh.

Jag ligger de tre senaste dagarna på 25/15/19 kWh inklusive uppvärmning av badtunna...
...25 var dessutom inklusive lite laddning av frugans bil (runt 8-10 kWh).

Edit: när vi laddar bilar på riktigt blir det klart mer iofs.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag ligger de tre senaste dagarna på 25/15/19 kWh inklusive uppvärmning av badtunna...
...25 var dessutom inklusive lite laddning av frugans bil (runt 8-10 kWh).

Edit: när vi laddar bilar på riktigt blir det klart mer iofs.
Jag får inte ihop det här. Använder ni el enbart när det är mörkt?

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har två helelektriska bilar. Dom är dock ej hemma när solen lyser. Tänker ju inte ha ett stationärt batteri o mellanlagra el i. I så fall får det bli ett batteri på hjul till så man kan ha en bil på laddning var tredje dag när solen skiner. Batteri på hjul kostar mindre än stationära batterier. Mitt senaste 38kWh batteri på hjul kostade bara 109.000kr modellår 2020 med 10.000 mil.
109000/38 = 2868 kr/kWh (och då räknar jag 0% degradering, mer troligt är väl i vart fall 5% vilket blir 3000 kr/kWh.
De offerter jag fick låg på 2400 kr/kWh för batteripacken, 38kWh för mig hade kostat 91200 kr som jämförelse. Så bilen är faktiskt dyrare per kWh om man bara räknar på själva batteriet (dock mer praktisk och ger helt andra värden).

(Obs att jag med detta inlägg inte påstår att hemmabatteriet kommer betala sig.)

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
B Bruzze skrev:
Jag har ju inga paneler. Huvuddelen av elen används när den är som billigast.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ju inga paneler. Huvuddelen av elen används när den är som billigast.
Ok, det var detta jag inte fick ihop. Ni använder huvuddelen av elen när ni inte är hemma alltså? Det förklarar saken. 👍

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nissens
B Bruzze skrev:
Vad använder du för el dagtid då? De flesta är på jobbet då. Ljus, tvätt/tork/diskm/spis/varmvatten/värmesystem är avstängt.

Är väl typ bara kyl/frys som är igång?

D djac skrev:
Det är många som inte har, som säger att det inte kan löna sig och ännu fler som har som vittnar om att det gör det med lätthet
Min gissning är att de som har solceller redan räknar utifrån sina egna förutsättningar. När de köpte, vad det kostade då, vad de sparat in hittills osv. Även inom den gruppen finns det rimligen ett stort spann där några köpt väldigt prisvärt, några betalat mer. Några fick installerat innan Ukraina, några fick efter. Några fick mycket bidrag, andra mindre. Nån har haft effektavgift, nån har inte. Det är alltså väldigt utspritt i tid.

Medans de som inte har solceller räknar vad det kostar att köpa idag, hur man tror elpriserna kommer utvecklas framåt osv. Alla de är i samma situation, dvs det kan komma in fem pers som alla ser ungefär samma sak. Men sannolikheten att det kommer in fem pers som alla betalade exakt samma för sina solceller och installerade dem exakt samtidigt och dessutom haft identisk egenanvändning är väldigt låg.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.