Nissens
1 130m2 skrev:
Min gissning är att de som har solceller redan räknar utifrån sina egna förutsättningar. När de köpte, vad det kostade då, vad de sparat in hittills osv. Även inom den gruppen finns det rimligen ett stort spann där några köpt väldigt prisvärt, några betalat mer. Några fick installerat innan Ukraina, några fick efter. Några fick mycket bidrag, andra mindre. Nån har haft effektavgift, nån har inte. Det är alltså väldigt utspritt i tid.

Medans de som inte har solceller räknar vad det kostar att köpa idag, hur man tror elpriserna kommer utvecklas framåt osv. Alla de är i samma situation, dvs det kan komma in fem pers som alla ser ungefär samma sak. Men sannolikheten att det kommer in fem pers som alla betalade exakt samma för sina solceller och installerade dem exakt samtidigt och dessutom haft identisk egenanvändning är väldigt låg.
Jag tror det ligger mycket i det. Men så finns även de med fiskehistorierna som säger sig spara fabulöst mycket pengar även när elen nästan är gratis att köpa.

Det är rätt märkligt.

Nissens Nissens skrev:
Vad använder du för el dagtid då? De flesta är på jobbet då. Ljus, tvätt/tork/diskm/spis/varmvatten/värmesystem är avstängt.

Är väl typ bara kyl/frys som är igång?
Nu är du riktigt fel ute lille vän. Vi är pensionärer båda två. Vi använder tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, spis, laddar bilen, en dag i veckan värmer vi upp bastun etc. etc. Allt med Solel. Kostar oss ingen förbrukning som vi behöver betala för, utan det ger oss avkastning.

• Gilla
JPTS och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Vad använder du för el dagtid då? De flesta är på jobbet då. Ljus, tvätt/tork/diskm/spis/varmvatten/värmesystem är avstängt.

Om man kan jobba hemma eller flexibelt ser du annorlunda på det då?

Tvätt går att schemalägga
Tork går att schemalägga
Diskmaskin går att schemalägga
Varmvatten går att schemalägga
Värme går att schemalägga (till stor del)

Nu när jag tänker efter går det att lägga om mycket av förbrukning till billigare timmar. Tänk om det fanns ett sätt att göra dessa timmar gratis!

News flash! Det finns! Solceller är här och kan hjälpa dig få ner dina kostnader.

Obs! Gäller bara dom som faktiskt förstår ekonomiska fördelen.

• Gilla
JPTS
  • Laddar…
Sittställning
B Bruzze skrev:
Nu är du riktigt fel ute lille vän. Vi är pensionärer båda två. Vi använder tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, spis, laddar bilen, en dag i veckan värmer vi upp bastun etc. etc. Allt med Solel. Kostar oss ingen förbrukning som vi behöver betala för, utan det ger oss avkastning.
Det spelar ingen roll, allt går genom nissens mall. Era förutsättningar kan man inte utgå ifrån då.

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Det spelar ingen roll, allt går genom nissens mall. Era förutsättningar kan man inte utgå ifrån då.
Hahaha, nä så är det 😂

• Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bruzze skrev:
Jag får inte ihop det här. Använder ni el enbart när det är mörkt?
Här är det frånluftsvärmepumpen som är största förbrukaren.
Den går endast på kompressor, eller möjligtvis 100W max eltillskott, ned till åtminstone +5°C.
Då drar kompressorn ca 600-650W och fläkten 130W (jag funderar mellan varven på om det skulle gå att konvertera till en EC-fläkt).
Men kompressorn går verkligen dygnet runt under vintern (och det är ju det jag strävar efter, för att alltid göra återvinning på luften som lämnar huset).
Detta ger att ungefär sept-okt nåt till april-maj nåt så drar denna typ 18 kWh/dygn, men en del mer under de kallaste vinterdagarna, som brukar bli minst en handfull av under december-feb.

Sen drar övriga huset något mellan 150-500 W (på ett ungefär) beroende på hur många datorer som är igång, hur mycket belysning det är på osv, ofta runt 3-400W.

Sen har vi förstås topparna vid matlagning, när dammsugaren går, när diskmaskinen värmer vatten osv, men sprid ut dessa över dygnet så blir det inte så mycket per timme.

Någon gång runt april-maj, så slutar kompressorn gå hela tiden, den kör allt färre timmar per dygn, för uppvärmningsbehovet minskar och till sist tillverkar den endast varmvatten, och kompressorn går kanske 3-8 timmar per dygn, eller nåt sånt.

Så någon gång under maj månad går jag under 20kWh/dygn, ja kanske kan ske i april redan.

• Gilla
Bruzze
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tror det ligger mycket i det. Men så finns även de med fiskehistorierna som säger sig spara fabulöst mycket pengar även när elen nästan är gratis att köpa.

Det är rätt märkligt.
Jag tror det delvis kan förklaras av att man har olika nätägare som skinnar en mer eller mindre. Vår nätägare i primärbostaden tar 10 öre/kWh, där blir det väldigt intressant att se om kalkylerna verkligen stämmer. Ocker-Eon i sommarstugan däremot, de har mage att ta 94 öre eller nåt sånt. Men en sådan utsugare till nätägare är det kanske inte primärt spotpriset man räknar på... finns säkert fler nätägare som är riktigt dyra.

Däremot bör man nog i dagsläget avvakta med att skaffa solceller hos ocker-Eon eftersom sista ordet inte är sagt om effektavgifterna. De kanske förändrar prisbilden efter att det införs igen, om det införs igen.

Nissens Nissens skrev:
Effekten? Om du köper en anläggning för tex 250 000kr så är den omedelbara effekten att du betalat 250 000kr för framtida elförbrukning och börjar med en kraftfull minuspost i din fina kalkyl. De pengarna är oerhört svåra att få tillbaka, sannolikt inte ens möjligt. Med 4% kapitalkostnad per år blir det inte lättare. Kapitalkostnaden tar de flesta inte ens med i glädjekalkylerna.

Då kanske du inte bryr dig om att betala dyra pengar för att få lägre elräkningar heller?

Rätt märkligt att man betalar ofantliga pengar för att få lägre elräkningar. Precis Som om kostnaderna för solpaneler och batterier inte är kopplade till elräkningarna. 😂😂
En anläggning idag kostar inte 250000 kr.
Man sätter idag upp 8-20 paneler.
Och sätter man upp paneler kan man köpa batteri med stort avdrag.
En sak som jag GÄRNA betalar ca 100000-125000 kronor för, som kanske är betalt efter ca 5-6 år, är att jag slipper betala den feta överföringsavgiften som kostar mer än själva elen.
Jag har valt solpaneler med batteri då jag tror,inte vet,att elen blir svindyrt i framtiden och
att det är bra ha en inkopplad anläggning.
Det går alltid bra sen att köpa paneler på outlet billigt och sätta på marken för att optimera solproduktionen mulna dagar och de mörkare månaderna.
Och ändå sättet att veta och lära är att själv ha paneler med batteri.
Ni som inte har det kan sluta snacka tycker jag.
Sen, att jag hade otur med montering och inte klart ännu, det är en annan sak...

• Gilla
JPTS och 1 till
  • Laddar…
köpte solceller och batteri i april, nu önskar jag att jag gjort det för flera år sen. 24paneler x 470w och 20kWh batteri 128k. Nu fattas bara elbilen, laddhybrid bara. känner redan nu att en eller två till batteri moduler skulle sitta fint men ska testa systemet året ut. produktion från 05:00 - ~21:00

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
köpte solceller och batteri i april, nu önskar jag att jag gjort det för flera år sen. 24paneler x 470w och 20kWh batteri 128k. Nu fattas bara elbilen, laddhybrid bara. känner redan nu att en eller två till batteri moduler skulle sitta fint men ska testa systemet året ut. produktion från 05:00 - ~21:00
Intressant !
Ja testa ett år för vintern mager på sol eller inget alls.
Om man dessutom har en bra luftåtervinningspump som värmer vattnet hemma bara på kompressorn utan patron som måste hjälpa till då blir det otroligt bra i kombination med en vettig solpanel anläggning med batteri.

Nissens Nissens skrev:
Och några datorer.

Sittställning Sittställning skrev:
Tvätt går att schemalägga
Tork går att schemalägga
Diskmaskin går att schemalägga
Varmvatten går att schemalägga
Värme går att schemalägga (till stor del)

Nu när jag tänker efter går det att lägga om mycket av förbrukning till billigare timmar. Tänk om det fanns ett sätt att göra dessa timmar gratis!

News flash! Det finns! Solceller är här och kan hjälpa dig få ner dina kostnader.

Obs! Gäller bara dom som faktiskt förstår ekonomiska fördelen.
I ärlighetens namn kan man schemalägga och flytta sin förbrukning även utan solceller. Det enda man behöver göra för att också spara pengar på manövern är att kostnadsfritt byta till kvartspris.
Eftersom elpriset, iaf i SE4, så tydligt följer södervända solcellers elproduktion kommer du, om du bor i SE4, i praktiken schemalägga på ett väldigt snarlikt sätt oavsett om du har solceller eller inte har solceller.

Du kommer inte kunna spara lika mycket som om du hade solceller naturligtvis, men risken är också mycket lägre. Du får på köpet en bättre uppfattning av hur mycket pengar du faktiskt skulle spara på solceller än om du installerar solcellerna först, och sedan börjar schemalägga efteråt. Exempelvis hos oss visade det sig att varmvatten kan vi schemalägga väldigt enkelt (varmvattenberedaren håller värmen jättelänge) medans värmen i huset bara kan varieras ytterst lite om det inte ska märkas.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
K kennpost skrev:
Intressant !
Ja testa ett år för vintern mager på sol eller inget alls.
Om man dessutom har en bra luftåtervinningspump som värmer vattnet hemma bara på kompressorn utan patron som måste hjälpa till då blir det otroligt bra i kombination med en vettig solpanel anläggning med batteri.
jag ser en vinning även på vintern, då slår jag på ai läget så köper den när det är billigt och förbrukar när det är dyrt, kapar topparna osv

Sittställning
När jag köpte batteri så letade jag efter bolag som inte hittade på massa saker. Till slut hittade jag ett bolag som ärligt sa att dom inte hade en kalkyl åt mig eftersom det är så beroende av hur jag faktiskt förbrukar och mina förutsättningar.

Dom sa helt enkelt att en modell går inte att ta fram som passar alla.
1 130m2 skrev:
I ärlighetens namn kan man schemalägga och flytta sin förbrukning även utan solceller. Det enda man behöver göra för att också spara pengar på manövern är att kostnadsfritt byta till kvartspris.
Eftersom elpriset, iaf i SE4, så tydligt följer södervända solcellers elproduktion kommer du, om du bor i SE4, i praktiken schemalägga på ett väldigt snarlikt sätt oavsett om du har solceller eller inte har solceller.

Du kommer inte kunna spara lika mycket som om du hade solceller naturligtvis, men risken är också mycket lägre. Du får på köpet en bättre uppfattning av hur mycket pengar du faktiskt skulle spara på solceller än om du installerar solcellerna först, och sedan börjar schemalägga efteråt. Exempelvis hos oss visade det sig att varmvatten kan vi schemalägga väldigt enkelt (varmvattenberedaren håller värmen jättelänge) medans värmen i huset bara kan varieras ytterst lite om det inte ska märkas.
Du har naturligtvis helt rätt, och jag instämmer helt med allt du skriver i princip.

Risken är där, men samtidigt så är risken enbart att det tar längre tid. Och med historiken för tex överförings avgifter så har dom aldrig gått neråt alltid uppåt, dom har ökat snabbare än inflationen också, markant snabbare. Vet inte riktigt om vi är överens om vilka risker som finns. Med 5 år i ryggen av erfarenhet så känner jag att risken är ganska låg.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Walle85
@Sittställning skulle du kunna skicka mig ett PM? Skulle vilja fråga dig en sak angående solceller.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.