D
Gällande kalkyler så har jag ett glädjande besked, med hjälp av solceller, batteri och ett anpassat värmesystem har jag nu lyckats får Energiklass A på mitt enplanshus från 2005. Detta innebär i mitt fall att jag får 0,1% rabatt på bolånen, som då ska läggas till kalkylen.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Sittställning Sittställning skrev:
Förra vintern sparade jag strax över 1k per månad på spotpris optimering genom att ladda från nätet och använda senare.
(Vintern 25/26 gissar jag att du syftar på).
Jag har haft batteri sen början av mars i år, så jag har inte brytt mig om att räkna på vinterresultatet än[*]. Jag vill ha data från en längre mörk period, så det blir en utvärdering efter ett års batteriinnehav.
Styrsystemet till batteriet (och växelriktaren) laddar från elnätet under lågpris och använder batteriet under högpris (men prioriterar förstås solel om det finns).

[*] Under sommaren är det uppenbart att systemet gör ett bra jobb. Elräkningarna för maj/juni/juli har legat på två till tre hundra kronor, inklusive elnät (fasta och rörliga kostnader). Om man inte räknar med nätavgifterna har elräkningarna varit negativa.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Haha, detta var väl ungefär vad jag gissade skulle ske... ;)
Ja det var ju ingen kioskvältare direkt. :D

Men som jag skrev, det jag klottrade ner var ju mest mitt typ filosofiska funderande över hur det funkar.
Det är ju mitt första år det här, så man är ju som vanligt lite extra på, och kollar på allt, tänker på allt möjligt.

Jag antar att jag om något enstaka nästan helt glömmer bort att jag har en solcellsanläggning, utan att den bara får sköta sig själv och reducera hushållets kostnader bäst det går.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Det ger bästa ekonomiska resultat, förstås, men det är inte fel att ha en smart heuristik som laddar från nätet med hänsyn till kvartspriser, under den tid på året då lysandet från solen mest handlar om frånvaro.
Man behöver nog ha automatik för det. Att sköta det "för hand" tror jag skulle bli olidligt stressigt.
Allvarligt talat så anser jag att batteripriserna är för höga för detta i dagsläget.
Men det kommer nog fungera bättre så småningom.
Just nu verkar batterierna kosta runt 2500-3500kr/kWh, och det är ju lite galet och troligen bara beroende på marknadens sug efter batterier, och det kommer att rätta till sig så småningom.

Produktionskostnaden gick ju under 100$ /kWh för redan några år sedan (sen hoppar ju även den upp och ner lite pga tillgång och pris på råmaterial)
Men oavsett så är det ju en indikation på att vi så småningom kommer kunna köpa batterier i konsumentledet för kanske 1500kr/kWh. Och slår sig t.ex. natriumjon-tekniken som fram så kan det bli ännu mer spännande prispress.

De som själva bygger ihop sitt batterilager lyckas dock pressa kostnaden rejält, men vad ett fåtal entusiaster gör spelar väl på det hela taget inte så stor roll - tänker jag.

edit:
Men jag ska moderera mitt inlägg lite nu.
Det finns ju två scenarier.
1. Man köper el på dygnet billigaste timmar och använder just denna el sen när det blivit dyrare
2. Man köper el på dygnets billigaste timmar och säljer sen tillbaka den när det är dyrt.

1. Har ju förstås en potential att vara lönsamt på riktigt.
2. Inte så troligt lönsamt, då måste vollan i pris vara riktigt rejäl, för att kompensera för alla skatter och överföringsavgifter och sen batterislitage på detta.
Och ju fler som gör detta, ju mer minskar vollan, tills det inte är lönsamt längre. Så detta ser jag som ett dåligt investeringscase. Däremot har man redan anläggningen (av andra orsaker) så skulle man ju kunna göra just detta ibland, någon gång, när priserna råkar göra detta lönsamt.

Redigerat:
  • Gilla
pmt och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag antar att jag om något enstaka nästan helt glömmer bort att jag har en solcellsanläggning, utan att den bara får sköta sig själv och reducera hushållets kostnader bäst det går.
Så blir det nog. Vi har haft solpaneler sen oktober 2023. Den första tiden kollade jag all data varje dag. Numera kan det gå en vecka mellan tillfällena.
Det är dock lämpligt att då och då se efter om det har hänt något onormalt.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Allvarligt talat så anser jag att batteripriserna är för höga för detta i dagsläget.
Jag får väl hoppas på att elpriserna går upp mer. 😉

• Wow
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Gällande kalkyler så har jag ett glädjande besked, med hjälp av solceller, batteri och ett anpassat värmesystem har jag nu lyckats får Energiklass A på mitt enplanshus från 2005. Detta innebär i mitt fall att jag får 0,1% rabatt på bolånen, som då ska läggas till kalkylen.
Tja, har man 4 mille i lån blir det 4000 per år (dvs man betalar av 4-8 paneler om året bara där).
Det där var kanske en sak du inte ens kalkylerade med i början? :D

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, har man 4 mille i lån blir det 4000 per år (dvs man betalar av 4-8 paneler om året bara där).
Det gjorde jag absolut inte men tanken väcktes när jag såg vad batteriet och en ny VP tillsammans gjorde. Det är ju rätt remarkabelt att ett så gammalt hus, enplans med högt i tak och takfönster, kan komma dit.

Sittställning
D djac skrev:
Riktigt bra!
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det kommer nog fungera bättre så småningom.
Just nu verkar batterierna kosta runt 2500-3500kr/kWh, och det är ju lite galet och troligen bara beroende på marknadens sug efter batterier, och det kommer att rätta till sig så småningom.

Produktionskostnaden gick ju under 100$ /kWh för redan några år sedan (sen hoppar ju även den upp och ner lite pga tillgång och pris på råmaterial)
Men oavsett så är det ju en indikation på att vi så småningom kommer kunna köpa batterier i konsumentledet för kanske 1500kr/kWh. Och slår sig t.ex. natriumjon-tekniken som fram så kan det bli ännu mer spännande prispress.

De som själva bygger ihop sitt batterilager lyckas dock pressa kostnaden rejält, men vad ett fåtal entusiaster gör spelar väl på det hela taget inte så stor roll - tänker jag.

edit:
1. Man köper el på dygnet billigaste timmar och använder just denna el sen när det blivit dyrare
2. Man köper el på dygnets billigaste timmar och säljer sen tillbaka den när det är dyrt.

1. Har ju förstås en potential att vara lönsamt på riktigt.
2. Inte så troligt lönsamt, då måste vollan i pris vara riktigt rejäl, för att kompensera för alla skatter och överföringsavgifter och sen batterislitage på detta.
Och ju fler som gör detta, ju mer minskar vollan, tills det inte är lönsamt längre. Så detta ser jag som ett dåligt investeringscase. Däremot har man redan anläggningen (av andra orsaker) så skulle man ju kunna göra just detta ibland, någon gång, när priserna råkar göra detta lönsamt.
Vollan är bara genomströmningskostnad. Ganska lätt att räkna ut om du vet vad du har betalt samt förväntad antal cykler.

Sen ska man ta hänsyn till att den kostand är beräknad då t.ex på 80% kapacitet kvar, 6000 cykler, batteriet lär ju funka även efter det.

Jag skiter gärna på min batteri varje chans jag får då det är det enda jag kan påverka egentligen.

P
Jag skiter gärna på min batteri varje chans jag får då det är det enda jag kan påverka egentligen.
Hm. Fungerar ditt batteri fortfarande? 🙃

• Haha
kashieda
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
edit:
Jag har avfört planerna på arbitrage, men mitt styrsystem laddar och laddar ur batteriet på kvartsbasis efter spotprisets variation.

Sittställning
P pmd skrev:
Hm. Fungerar ditt batteri fortfarande? 🙃
Hahahhahahaha sliter****************

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Hahahhahahaha sliter****************
Stora rukor ?

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ju ännu en aspekt av detta som gör evighetsprojektet att ta fram en mycket negativ kalkyl, säker på att det pågår i bakgrunden, lite extra besvärligt och det är fastighetsvärdet, jag är övertygad om att ett hus med billigare lån och inga elräkningar är mer värt än ett tvärtomhus och även om det inte är mycket i procent så täcker det i mitt fall med lätthet investeringen, så nu ska plötsligt (precis som forskningen visat) en värdeökning också läggas in i kalkylen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Tycker inte vi dödliga ska fundera på kalkylen.

Istället ska vi nu bara vänta på Nissens.

Det tar ju bara lite kalendertid.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.