43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Jag gör av med 3h full effekt (drygt 4 kW) till badtunnan och VV. Sedan kan man sälja lite utöver det, men det blir inte mycket och de flesta dagar till lågt pris.Sittställning skrev:
Hur många normerande timmar får man ihop? 7? 8? Per dag över tre-fyra månader. Så låt oss säga att jag kan sälja för 50 öre/kWh i snitt och 5x4 kWh, det blir 10 kronor. Det jag förbrukar blir värt drygt det dubbla. Låt säga 13 kr. Gånger 30 dagar och fyra månader ger 2760 kr per år. Det tar tid att betala igen med det som utgångspunkt. Även om det skulle ge 50% mer så är det inga pengar att tala om.
Det blir super konstigt att du har en stark ståndpunkt men inte ens kan redogöra. Solklart att du baserar allt på en känsla som du prackar på oss som sanning. Annars hade du haft en kalkyl redo. Din trovärdighet är i botten.Nissens skrev:
Jag har 5 år historik, det är historik inte en kalkyl prognos.
Tack för att du finns ändå 🥰
Redigerat:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg
Ja, det har varit 5 otroliga år bakåt. Men vi som räknat får titta frammåt med slopad 60öring och minuspriser hela sommaren när solen är uppe.
Det går inte att räkna hem solceller vid normala årspriser på 50öre med sommarpriser på 30öre.
Det går inte att räkna hem solceller vid normala årspriser på 50öre med sommarpriser på 30öre.
Det är många i tråden som har redogjort för att ekonomin inte går ihop, och du kommer med det ena påståendet mer fabulöst än det andra.Sittställning skrev:
Du får acceptera att en verklighetsbaserad kalkyl tar lite tid att ta fram eftersom jag har minst sagt fullt upp en period.
Nejdå, när du påstår att silpaneler kostar 80 000 för en normalstor anläggning och att man sparar mer pengar på uteblivna skatter än vad man betalar för elen blir det bara fånigt.Sittställning skrev:
Din läsförmåga är minst sagt usel. Läs igen vad jag skrev i det inlägget. Repetera tills du förstår vad jag skrev.Sittställning skrev:
Det är andra som lagt in mer realistisk verklig historik i tråden, de visar helt andra siffror än dina. Naturligtvis dissade du dom direkt. Men de är betydligt mer trovärdiga än dina siffror.Sittställning skrev:
Du påstår till och med att batterier är lönsamma dessutom.. 🙄
Sittställning skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg
Och imorgon är värdet 10öre (90öre med skatt, moms, påslag och överföring) hela ljusa delen av dygnet och du hinner inte skriva av anläggningen den dagen när förbrukningen per dygn bara är 20kWh/dygnSittställning skrev:
Man får räkna på långa serier med den prisnivån man kan förvänta sig på en normal marknad.
Redigerat:
Jag har historik, fakta. Du har känslor utan kalkyl. Väntar...Nissens skrev:
Det är många i tråden som har redogjort för att ekonomin inte går ihop, och du kommer med det ena påståendet mer fabulöst än det andra.
Du får acceptera att en verklighetsbaserad kalkyl tar lite tid att ta fram eftersom jag har minst sagt fullt upp en period.
Nejdå, när du påstår att silpaneler kostar 80 000 för en normalstor anläggning och att man sparar mer pengar på uteblivna skatter än vad man betalar för elen blir det bara fånigt.
Din läsförmåga är minst sagt usel. Läs igen vad jag skrev i det inlägget. Repetera tills du förstår vad jag skrev.
Det är andra som lagt in mer realistisk verklig historik i tråden, de visar helt andra siffror än dina. Naturligtvis dissade du dom direkt. Men de är betydligt mer trovärdiga än dina siffror.
Du påstår till och med att batterier är lönsamma dessutom.. 🙄
Det är bra i år också. Eftersom jag dumpar kWh i både batteri och elbil så spelar det inte så stor roll för mig. Hela sommaren är inte sanning. Dom senaste dagarna har varit bra. 100kr försäljning bara igår.Attitudeswe skrev:
Jag säljer inte solel för 30 öre imorgon, jag säljer för 130öre.
Om du enbart kan få ihop 20 kWh så förstår jag att du inte kan få en återbetalning. Men jag har fordon och batteri, badtunna att dumpa kWh på som ger mig ett verkligt värde.Attitudeswe skrev:
Men i ditt exempel blir det säkert svårt att få ihop det, det är säkert dina förutsättningar.
Jag funderar på om det är värt att byta in en av bilarna så man har 2 hel elektriska och samtidigt köpa in förr paneler. För alternativkostnad för diesel/bensin är mycket högre en gratis solel.
Tror ni måste vidta vyer lite, å ena sidan är priset billigt dagtid, då kan man förbruka, nissens säger att det är då man behöver elen minst, men den är fortfarande dyr morgon och kväll.
Kan man eller kan man inte lägga om sin förbrukning? Elbilar är inte hemma dagtid så det går inte att nyttja dom låga priserna heller, eller?
Eftersom jag har batteri förbrukar jag och säljer exakt när jag vill på dygnet, den friheten har jag köpt och ändå får jag avkastning. Förra månaden hade jag praktiskt taget ingen förbrukning i nätet. Sparade alltså mer än 60 öringen hade gett mig vid export av el, som tidigare år gav mig. Men det värdet får jag inte tillgodogöra mig ?
Elpriset är billigt dagtid - men då behöver man den som minst?
Man kan vara lägga om sin förbrukning - gäller bara om man inte har solceller och/eller batteri?
Är inte överföring mer än 60öre - vilket självklart ska in i kalkylen.
Lyser solen bara dom billigare timmarna - lyser solen också som dyra timmar?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg
Jag har två helelektriska bilar. Dom är dock ej hemma när solen lyser. Tänker ju inte ha ett stationärt batteri o mellanlagra el i. I så fall får det bli ett batteri på hjul till så man kan ha en bil på laddning var tredje dag när solen skiner. Batteri på hjul kostar mindre än stationära batterier. Mitt senaste 38kWh batteri på hjul kostade bara 109.000kr modellår 2020 med 10.000 mil.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg
Hos mig är energiskatt och överföring 53 öre. Flera partier har dessutom förelsagit ytterligare energiskattesänkningar. Även MP, som dock enbart vill ha det för elbilsladdning - något som i praktiken inte är genomförbart annat än på publika laddare.Sittställning skrev:
Jag har historik, fakta. Du har känslor utan kalkyl. Väntar...
Det är bra i år också. Eftersom jag dumpar kWh i både batteri och elbil så spelar det inte så stor roll för mig. Hela sommaren är inte sanning. Dom senaste dagarna har varit bra. 100kr försäljning bara igår.
Jag säljer inte solel för 30 öre imorgon, jag säljer för 130öre.
Om du enbart kan få ihop 20 kWh så förstår jag att du inte kan få en återbetalning. Men jag har fordon och batteri, badtunna att dumpa kWh på som ger mig ett verkligt värde.
Men i ditt exempel blir det säkert svårt att få ihop det, det är säkert dina förutsättningar.
Jag funderar på om det är värt att byta in en av bilarna så man har 2 hel elektriska och samtidigt köpa in förr paneler. För alternativkostnad för diesel/bensin är mycket högre en gratis solel.
Tror ni måste vidta vyer lite, å ena sidan är priset billigt dagtid, då kan man förbruka, nissens säger att det är då man behöver elen minst, men den är fortfarande dyr morgon och kväll.
Kan man eller kan man inte lägga om sin förbrukning? Elbilar är inte hemma dagtid så det går inte att nyttja dom låga priserna heller, eller?
Eftersom jag har batteri förbrukar jag och säljer exakt när jag vill på dygnet, den friheten har jag köpt och ändå får jag avkastning. Förra månaden hade jag praktiskt taget ingen förbrukning i nätet. Sparade alltså mer än 60 öringen hade gett mig vid export av el, som tidigare år gav mig. Men det värdet får jag inte tillgodogöra mig ?
Elpriset är billigt dagtid - men då behöver man den som minst?
Man kan vara lägga om sin förbrukning - gäller bara om man inte har solceller och/eller batteri?
Är inte överföring mer än 60öre - vilket självklart ska in i kalkylen.
Lyser solen bara dom billigare timmarna - lyser solen också som dyra timmar?
Så min poäng är
Mitt batteri till huset var billigare än 109k inkl växelriktare, så du behöver kanske lika närmre på andra aktörer.
En annan sak jag valt är att inte börja ladda mitt batteri förrän elrpiser är lägre. Dvs ida sålde jag el fram till 12 tiden, sen laddar jag batteri.
Jag förstår att dina förutsättningar inte kanske är lika bra som mina, jag säger absolut inte emot dig. Men när man i ena fallet argumenterar för att elpriset är billigt dagtid, men samtidigt säger man att det inte går att nyttja billig el mitt på dagen får jag inte ihop argumentet.
Solen lyser väl lite längre. 06 börjar jag producera meningsfullt och vid 20 slutar producera meningsfullt. Meningsfullt= täcker husets förbrukning helt + överskott till bil exempelvis.Attitudeswe skrev:
Jag har två helelektriska bilar. Dom är dock ej hemma när solen lyser. Tänker ju inte ha ett stationärt batteri o mellanlagra el i. I så fall får det bli ett batteri på hjul till så man kan ha en bil på laddning var tredje dag när solen skiner. Batteri på hjul kostar mindre än stationära batterier. Mitt senaste 38kWh batteri på hjul kostade bara 109.000kr modellår 2020 med 10.000 mil.
Mitt batteri till huset var billigare än 109k inkl växelriktare, så du behöver kanske lika närmre på andra aktörer.
En annan sak jag valt är att inte börja ladda mitt batteri förrän elrpiser är lägre. Dvs ida sålde jag el fram till 12 tiden, sen laddar jag batteri.
Jag förstår att dina förutsättningar inte kanske är lika bra som mina, jag säger absolut inte emot dig. Men när man i ena fallet argumenterar för att elpriset är billigt dagtid, men samtidigt säger man att det inte går att nyttja billig el mitt på dagen får jag inte ihop argumentet.
Och jag hoppas på sänkta avgifter och billigare el också. Det bästa är om jag slipper investera helt i sådana saker som batteri. Kan göra roligare saker så som att bygga en stooor pool! Men då vill jag kanske ändå värma den gratis med solel.pacman42 skrev:
Man kan itne leva på hoppet att någon ska sänka skatten, trenden har inte varit neråt.
Återigen, när vi prata börsen är den tillräckligt säker att gå på historik. Men när det gäller elskatt så finns det också historik men hoppet om sänkning ska tas hänsyn till. Någon länkade en graf högre upp, tittar man på skatten i stort ökar den även om den just nu, kanske tillfälligt, har minskat något.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg
Jag förbrukar sommartid 75% av hushållselen dagtid (mest varmvatten som jag visade i graf ovan). Säger bara att dom 20kWh hushållsel jag behöver per dygn inte räcker för att motivera egen produktion (trots hushåll med 5 pers och hög standard).
Det går ju helt emot vad @Sittställning predikar. Få se hur han skall såga detta…Attitudeswe skrev: