Attitudeswe
Sittställning Sittställning skrev:
Snyggt! Låter som du gjort en bra ansträngning. Bara så jag fattar rätt llvp= luft luft ? Menar du lvvp? Du kör ju också ftx så gissar på att den sprider värmer ganska bra.

Vad ligger du på i förbrukar på ett år? Hur stort hus? Vilket elområde? El-VVB?
SE3. Luft-luft som drar upp till 13A el. Ren el VVB på 280 liter.

1.5plan villa på 205kvm i Göteborg byggår -76. +40kvm garage och 10kvm friggebod som hålls frostfria.

Hushållet har två speldatorer med rtx5060 som används ca 4 timmar/dygn. Dessa drar 100-250W styck.

Förbrukning exkl elbil:

Screenshot_20260531-205826.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sittställning
Attitudeswe Attitudeswe skrev:

1.5plan villa på 205kvm i Göteborg byggår -76. +40kvm garage och 10kvm friggebod som hålls frostfria.

Hushållet har två speldatorer med rtx5060 som används ca 4 timmar/dygn. Dessa drar 100-250W styck.

Förbrukning exkl elbil:

[bild]
Det är bra, väldigt bra med tanke på el vvb. Har du golvvärme i badrummen, entré?

Nästan så man vill göra studiebesök hos dig och den första killen som hade superduper låg förbrukning. Bara min belysning drar ju några 100 watt 🤔

Nissens

Förbrukning exkl elbil:

[bild]
Du har ungefär samma förbrukning som jag, jag har ca 170kvm villa + 70kvm varmgarage + en laddhybrid.

Mina elräkningar inklusive nätavgifter och skatter är sannolikt sammanlagt lägre än vad sittställningen påstår att man sparar bara i skatter per år… helt galet påstående… igen…

Jag tillverkar både tappvarmvatten och uppvärmning av byggnaderna med bergvärme, har ingen helelektrisk vvb.

Sannolikt byter jag bvp till en modern i år eftersom den nuvarande är +20 år, som en bonus sjunker sannolikt förbrukningen till under 10 000 kWh per år då.

Finns inte mycket att spara på med en så låg förbrukning. 😊

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Ok, jag skall ta fram en kalkyl som är lite mer komplett som visar kassaflöden ROI, kapitalkostnader på ett realistiskt sätt
Still waiting...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Attitudeswe
Det är bra, väldigt bra med tanke på el vvb. Har du golvvärme i badrummen, entré?

Nästan så man vill göra studiebesök hos dig och den första killen som hade superduper låg förbrukning. Bara min belysning drar ju några 100 watt 🤔
Jag har golvvärme i två badrum, ingen i entre. Helelektrisk då jag inte har nått vattenburet. Nya badrummet på övervån går på schema så det är varmt och gott (24gr) när man ofta är där, men drägligt dygnet runt (20gr). Gästbadrumet är golvvärmen avslagen (krypgrund så golvet blir kanske 17gr på vintern men finns ju mattor...)

Jag har 10 utelamport som lyser hela nätterna. 90% styrka fram till 23 och efter 06. 40% styrka mitt i natten. Min FTX och hemmaserver drar lite el, men huset ligger på under 0.2kWh/h som bakgrundsförbrukning. Just detta ögonblick 318W när en del belysning är igång.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Intressant att läsa vad andra har i årsförbrukning utan solceller. Vi har ett tvåvåningshus med uppvärmd källare, totalt 180 kvm. Garaget håller vi bara frostfritt. Värmesystemet är en BVP med över 20 år på nacken.

Innan vi monterade upp solpaneler, hade vi en årsförbrukning på runt 11500 kWh. Idag ligger årsförbrukningen runt 7000 kWh. År 2025 hamnade det på 6962 kWh för att vara exakt.

En ny BVP skulle säkert sänka årsförbrukningen ytterligare.

Sittställning
Jag har 13500kwh med solceller 😂 antingen fryser jag väldigt mycket eller så är det hönshuset.

• Haha
fribygg
  • Laddar…
Jag har 13500kwh med solceller 😂 antingen fryser jag väldigt mycket eller så är det hönshuset.
Ja, de där hönshusen är inte att leka med 😂

• Haha
Sittställning
  • Laddar…
Walle85
Samma här, närmare 18 000 kWh förbrukning totalt varav ca 10-12 000 kWh import per år.
200 m² uppvärmt hus + elbil.

20 MWh utan solpaneler. Två elbilar, LLVP, FLVP och badtunna som är igång året runt.

Trots detta får jag inte ihop kalkylen på solpaneler och batteri då jag lägger nästan hälften på de billigaste timmarna redan.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
pacman42 pacman42 skrev:
20 MWh utan solpaneler. Två elbilar, LLVP, FLVP och badtunna som är igång året runt.

Trots detta får jag inte ihop kalkylen på solpaneler och batteri då jag lägger nästan hälften på de billigaste timmarna redan.
Fräscha upp minnet, hur många paneler/kW och väderstreck?

Se3 va det?

Fräscha upp minnet, hur många paneler/kW och väderstreck?

Se3 va det?
SSO-SO. 12-15 paneler och SE3.

Edit: på sommaren har jag kanske 1/4 av förbrukningen utanför de billigaste timmarna

Attitudeswe
Ju fler paneler desto sämre lönsamhet. Även om man kan få dubbla antalet paneler för bara 30% merkostnad så är det för dålig avkastning då det mesta får exporteras om man har överdimensionerat sin anläggning.

Samma med batteri, mer än 5kWh för att täcka förbrukningen 18-22 är ej lönsamt.

Den dagen man får installera en tysk LIDL anläggning i Sverige med 4 paneler och 2kWh batteri för 7000kr så finns det lönsamhet. För nu avvaktar jag.

• Gilla
130m2 och 2 till
  • Laddar…
Ju fler paneler desto sämre lönsamhet. Även om man kan få dubbla antalet paneler för bara 30% merkostnad så är det för dålig avkastning då det mesta får exporteras om man har överdimensionerat sin anläggning.

Samma med batteri, mer än 5kWh för att täcka förbrukningen 18-22 är ej lönsamt.

Den dagen man får installera en tysk LIDL anläggning i Sverige med 4 paneler och 2kWh batteri för 7000kr så finns det lönsamhet. För nu avvaktar jag.
Jag hamnar där också, på balkongkraftverk.

Sittställning
Känns ändå som du borde kunna räkna hem också. Värderar ni export till 0? Vi har inte haft många super dagar eller ja en hel del just nu. Idag blev det en 100 lapp bara i export🥳

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.