35 516 läst ·
1 473 svar
36k läst
1,5k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 351 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 351 inlägg
SE3. Luft-luft som drar upp till 13A el. Ren el VVB på 280 liter.Sittställning skrev:
1.5plan villa på 205kvm i Göteborg byggår -76. +40kvm garage och 10kvm friggebod som hålls frostfria.
Hushållet har två speldatorer med rtx5060 som används ca 4 timmar/dygn. Dessa drar 100-250W styck.
Förbrukning exkl elbil:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bra, väldigt bra med tanke på el vvb. Har du golvvärme i badrummen, entré?Attitudeswe skrev:
Nästan så man vill göra studiebesök hos dig och den första killen som hade superduper låg förbrukning. Bara min belysning drar ju några 100 watt 🤔
Du har ungefär samma förbrukning som jag, jag har ca 170kvm villa + 70kvm varmgarage + en laddhybrid.Attitudeswe skrev:
Mina elräkningar inklusive nätavgifter och skatter är sannolikt sammanlagt lägre än vad sittställningen påstår att man sparar bara i skatter per år… helt galet påstående… igen…
Jag tillverkar både tappvarmvatten och uppvärmning av byggnaderna med bergvärme, har ingen helelektrisk vvb.
Sannolikt byter jag bvp till en modern i år eftersom den nuvarande är +20 år, som en bonus sjunker sannolikt förbrukningen till under 10 000 kWh per år då.
Finns inte mycket att spara på med en så låg förbrukning. 😊
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 351 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 351 inlägg
Jag har golvvärme i två badrum, ingen i entre. Helelektrisk då jag inte har nått vattenburet. Nya badrummet på övervån går på schema så det är varmt och gott (24gr) när man ofta är där, men drägligt dygnet runt (20gr). Gästbadrumet är golvvärmen avslagen (krypgrund så golvet blir kanske 17gr på vintern men finns ju mattor...)Sittställning skrev:
Jag har 10 utelamport som lyser hela nätterna. 90% styrka fram till 23 och efter 06. 40% styrka mitt i natten. Min FTX och hemmaserver drar lite el, men huset ligger på under 0.2kWh/h som bakgrundsförbrukning. Just detta ögonblick 318W när en del belysning är igång.
Intressant att läsa vad andra har i årsförbrukning utan solceller. Vi har ett tvåvåningshus med uppvärmd källare, totalt 180 kvm. Garaget håller vi bara frostfritt. Värmesystemet är en BVP med över 20 år på nacken.
Innan vi monterade upp solpaneler, hade vi en årsförbrukning på runt 11500 kWh. Idag ligger årsförbrukningen runt 7000 kWh. År 2025 hamnade det på 6962 kWh för att vara exakt.
En ny BVP skulle säkert sänka årsförbrukningen ytterligare.
Innan vi monterade upp solpaneler, hade vi en årsförbrukning på runt 11500 kWh. Idag ligger årsförbrukningen runt 7000 kWh. År 2025 hamnade det på 6962 kWh för att vara exakt.
En ny BVP skulle säkert sänka årsförbrukningen ytterligare.
20 MWh utan solpaneler. Två elbilar, LLVP, FLVP och badtunna som är igång året runt.
Trots detta får jag inte ihop kalkylen på solpaneler och batteri då jag lägger nästan hälften på de billigaste timmarna redan.
Trots detta får jag inte ihop kalkylen på solpaneler och batteri då jag lägger nästan hälften på de billigaste timmarna redan.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 351 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 351 inlägg
Ju fler paneler desto sämre lönsamhet. Även om man kan få dubbla antalet paneler för bara 30% merkostnad så är det för dålig avkastning då det mesta får exporteras om man har överdimensionerat sin anläggning.
Samma med batteri, mer än 5kWh för att täcka förbrukningen 18-22 är ej lönsamt.
Den dagen man får installera en tysk LIDL anläggning i Sverige med 4 paneler och 2kWh batteri för 7000kr så finns det lönsamhet. För nu avvaktar jag.
Den dagen man får installera en tysk LIDL anläggning i Sverige med 4 paneler och 2kWh batteri för 7000kr så finns det lönsamhet. För nu avvaktar jag.
Jag hamnar där också, på balkongkraftverk.Attitudeswe skrev:
Ju fler paneler desto sämre lönsamhet. Även om man kan få dubbla antalet paneler för bara 30% merkostnad så är det för dålig avkastning då det mesta får exporteras om man har överdimensionerat sin anläggning.