Mikael_L
Sittställning Sittställning skrev:
Men jag gillar att ha 28 grader på badrumsgolvet, 27grader inne vintern och 18 grader sommartid.
I höstas köpte jag en (fyndade, borde kanske köpt 2) sådan där portablel AC, för att jag efter första sensommaren/hösten med solpaneler insett att jag kommer ha överskott av el under sommaren.
Så den kommer få gå en hel del i sommar, förbruka el som jag knappt får betalt för ändå, men istället svalare inomhus, det är främst barnens rum på ÖV som har problem, på nedervåningen (välisolerat samt betongplatta) så har vi egentligen inte haft så svårt, det skulle väl vara sommaren 2018 då ...

• Gilla
djac
  • Laddar…
Sen fann jag en annan glädje i att programmera och optimera anläggningen.
Det är faktiskt detta jag ser fram emot mest :-)

Näst mest ser jag fram emot att se hur pass väl min simulering stämmer med verkligheten.

Sittställning
1 130m2 skrev:
Det är faktiskt detta jag ser fram emot mest :-)

Näst mest ser jag fram emot att se hur pass väl min simulering stämmer med verkligheten.
Ska du bygga egen styrning ?

Nissens
Jag får mer intrycket av att nissens försummar värdet av att slippa skatter och överförings avgifter.
Jag ser endast till att få tillbaka investeringen och att göra vinst. Låga elräkningar har inget egenvärde.
Bara dom avgifterna blir 30 000kr+ på 5 år. Sen har vi försäljning som ska läggas ovanpå samt spotpris.
Det beror på.
Det är helt okej att inte tycka det är värd det. Men att rakt ut ljuga ogillar jag starkt.
Ja, fiskehistorierna är verkligen osköna.
Jag skulle säkert kunna sänka min grund förbrukning väldigt mycket. Men jag gillar att ha 28 grader på badrumsgolvet, 27grader inne vintern och 18 grader sommartid
Ett tips är att isolera ditt hus och se till att ha ett effektivt värmesystem så får du ner elbehovet.
Nu kan jag göra allt det till ett billigare pris utan ansträngning. Jag köpte mig fri att tänka på den biten.
Det framgår att du självvär övertygad om det, men det är ännu inte styrkt. Du påstår ständigt saker som är orealistiska. Hade de varit sanna så hade jafg hadt solpaneler för länge sedan.
Ja, det är sannolikt din största glädje, som är sann dessutom. Jag finner ingen som helst glädje i det, jag har helt andra intressen.
Men i grund och botten tycker jag inte att det är fel att räkna mot rörligt pris eftersom det hade varit alternativet för mig. Möjligen hade jag hamnat något under rörligt månadspris, 10-20-30%? Utan batteri och solceller bara på att ladda bil. Men snittet för inköp av el på en månad blir inte 0 öre, för någon. Därför tycker jag golvet för vad 1 kWh är värd borde bli ditt snitt pris på en månad, är du duktig på att lägga om din förbrukning så kommer du ha ett lägre snitt och mindre värde.
Jadu…
Kort sagt utgå ifrån dina förutsättningar, det är du som sätter kWh priset så sett.
Hmmm

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Låga elräkningar har inget egenvärde.
Jamen dåså...

Alla som skaffar solceller gör det ju för att sänka sina elräkningar, så det är inte konstigt att du inte förstår dem, och att ingen förstår dig.

Jag tror vi har nått slutet på denna dans nu.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte? En flaska renat kostar väl ca 220:- varav spritskatt är en bra bit över hälften.
Drivmedelsskatt...

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Det beror på.
Låg förståelse....
Nissens Nissens skrev:
Låga elräkningar har inget egenvärde.
jag har förstått att din förståelse är väldigt låg. Trots försök att öka på den lyckas vi inte öka på den. Detta är ytterligare bekräftelse.
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är sannolikt din största glädje, som är sann dessutom. Jag finner ingen som helst glädje i det, jag har helt andra intressen.
Besparingen är den största glädjen 🙏 💰☀️

Om du vill kamma igenom mina räkningar, eller avsaknaden av dom är du välkommen. Vart ska jag skicka dom? 🤣😂
Nissens Nissens skrev:
Ok, jag skall ta fram en kalkyl som är lite mer komplett som visar kassaflöden ROI, kapitalkostnader på ett realistiskt sätt
Du säger att du vet allt, men ska ta fram saker?
Märkligt, mycket märkligt...

Jag utgår ifrån min anläggning och redogör hur jag räknar. Du flyttar diskussionen från min förbrukning till isolering 😅😂

Är du säker på att du betalar dina räkningar på egen hand?

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Ska du bygga egen styrning ?
Ja, för kul. Hör gärna av mig när det blivit installerat om det går bra?
Du körde väl home assistant, jag har inte riktigt fattat grejen med det jämfört med att bara scripta själv så det för du gärna förklara förtjänsterna med.

Sittställning
1 130m2 skrev:
Ja, för kul. Hör gärna av mig när det blivit installerat om det går bra?
Du körde väl home assistant, jag har inte riktigt fattat grejen med det jämfört med att bara scripta själv så det för du gärna förklara förtjänsterna med.
Absolut. Om jag ska vara ärlig vet jag inte riktigt vad du menar med att skripta själv.

Home Assistant är i grunden en plattform som samlar allt på ett ställe. Den har mängder av gratis integrationer och tillägg, och mycket kan byggas med grafiska automationer enligt principen "om detta händer, gör detta".

Jag har kopplat in i princip hela huset. Zigbee-enheter, Plejd, TV, vitvaror, elbilsladdare, växelriktare, batteri, elpriser, P1-mätare och diverse WiFi-prylar via API:er och integrationer.

Det går att bygga ganska avancerad logik. Exempelvis kan systemet ta hänsyn till elpris, väderprognos, batterinivå, solproduktion och husets förbrukning för att fatta beslut automatiskt.

Telefonerna är också integrerade, så systemet vet när någon lämnar eller närmar sig hemmet. Då kan det till exempel starta värme, tända belysning eller göra andra saker baserat på position.

I mitt fall har det främst blivit ett verktyg för energioptimering, men jag planerar att gå över till HA även för hemlarm. Sensorerna är billigare och det går att stapla dom för redundans.

Fantasin sätter egentligen gränserna.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Jag får mer intrycket av att nissens försummar värdet av att slippa skatter och överförings avgifter.

Bara dom avgifterna blir 30 000kr+ på 5 år. Sen har vi försäljning som ska läggas ovanpå samt spotpris.

Det är helt okej att inte tycka det är värd det. Men att rakt ut ljuga ogillar jag starkt.

Jag skulle säkert kunna sänka min grund förbrukning väldigt mycket. Men jag gillar att ha 28 grader på badrumsgolvet, 27grader inne vintern och 18 grader sommartid. Nu kan jag göra allt det till ett billigare pris utan ansträngning. Jag köpte mig fri att tänka på den biten.

Men i grund och botten tycker jag inte att det är fel att räkna mot rörligt pris eftersom det hade varit alternativet för mig. Möjligen hade jag hamnat något under rörligt månadspris, 10-20-30%? Utan batteri och solceller bara på att ladda bil. Men snittet för inköp av el på en månad blir inte 0 öre, för någon. Därför tycker jag golvet för vad 1 kWh är värd borde bli ditt snitt pris på en månad, är du duktig på att lägga om din förbrukning så kommer du ha ett lägre snitt och mindre värde.

Kort sagt utgå ifrån dina förutsättningar, det är du som sätter kWh priset så sett.
Över 30% besparing utan batteri eller solceller är inga konstigheter att nå.

Screenshot_20260531-185659.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Walle85
Attitudeswe Attitudeswe skrev:

[bild]
Vad är det som Tibber gör här bättre än andra leverantörer, vilka laster styr de för dig? Flytta lasten gör man ju lika bra med vilken leverantör som helst. Att de styr din laddning av elbil kan man ju uppnå även utan Tibber.

Attitudeswe
Walle85 Walle85 skrev:
Vad är det som Tibber gör här bättre än andra leverantörer, vilka laster styr de för dig? Flytta lasten gör man ju lika bra med vilken leverantör som helst. Att de styr din laddning av elbil kan man ju uppnå även utan Tibber.
Absolut Tibber har högt påslag så de är inget jag rekommenderar. Kvartspris är toppen dock. Jag ör kvar då de 100kr/mån jag får för att stödja elnätet och de APIer dom erbjuder för effektvakt ändå gör det ok för mig.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Sittställning

[bild]
30% på spotpris och liten liten % på överföringen som är spot baserat samt moms. Så 30% är bara en del av sanningen.

Attitudeswe
30% på spotpris och liten liten % på överföringen som är spot baserat samt moms. Så 30% är bara en del av sanningen.
Har fått ner årsförbrukningen 25% sedan vi flyttade in jfr förra ägaren (som var hushåll på 3, och vi är 5).

Då har vi också byggt ut med 50kvm och värmer fortsatt med 20år gammal LLVP.

Styr VVB laddtemp för att minska värmeläckage och ladda med billig el när den finns. Styr värmen från LLVP för att buffra 2-3 grader på sen natten innan morgon spiken i elpriset och invänta hög COP mitt på dagen. Bytt till effektivare FTX som inte behöver något eltillskott.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Sittställning
Har fått ner årsförbrukningen 25% sedan vi flyttade in jfr förra ägaren (som var hushåll på 3, och vi är 5).

Då har vi också byggt ut med 50kvm och värmer fortsatt med 20år gammal LLVP.

Styr VVB laddtemp för att minska värmeläckage och ladda med billig el när den finns. Styr värmen från LLVP för att buffra 2-3 grader på sen natten innan morgon spiken i elpriset och invänta hög COP mitt på dagen. Bytt till effektivare FTX som inte behöver något eltillskott.
Snyggt! Låter som du gjort en bra ansträngning. Bara så jag fattar rätt llvp= luft luft ? Menar du lvvp? Du kör ju också ftx så gissar på att den sprider värmer ganska bra.

Vad ligger du på i förbrukar på ett år? Hur stort hus? Vilket elområde? El-VVB?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.