Kalkyl 🔍?

• Älska
kashieda
  • Laddar…
dkajo dkajo skrev:
Antingen mot katastrofer som krisberedskap, sÀrskilt med batteri.
Bar om man kan klara ö-drift.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
SittstÀllning
Nissens Nissens skrev:
Kan ja, men det Àr inte sjÀlvklart.

Eller tvÀrtom. Vid brand gÄr inte brandkÄren in genom taket för att slÀcka nÀr det sitter solpaneler pÄ taket. De Àr spÀnningssatta.

Knappast, de fungerar ju bara nÀr elpriset Àr som lÀgst; under dagtid pÄ sommaren.

Sol och vindenergi tillhör de mest opĂ„litliga energikĂ€llorna. Solenergi funkar bara pĂ„ dagarna, mest pĂ„ sommarhalvĂ„ret nĂ€r man behöver energi som minst och den Ă€r som billigast. Vindkraft stannar tex om ett högtryck kommer in pĂ„ vintern och det blir svinkallt. All vind dör ut
. SĂ„ det Ă€r kĂ€rnkraft och vattenkraft som vi kan förlita oss pĂ„.

Vad Àr det annars om det inte Àr ekonomi menar du?
PÄlitlighet? DÄ Àr det definitivt inte vind och solkraft som Àr intressant

Sol Àr pÄlitlig kraft, va snackar du om? Fattar du inte hur mycket solkraft som byggs ut i vÀrlden?

Har observerat att du undviker att svara pĂ„ inlĂ€gg dĂ€r du stĂ€lls mot vĂ€ggen, dĂ€rför pĂ„minner jag dig om kalkyl. Återkom med siffror för dina pĂ„stĂ„enden.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Walle85 Walle85 skrev:
Innan du vÀljer att göra detta, lÀs pÄ lite om förluster vid lÄg effekt samt temperaturer utanför det optimala fönstret.
Laddar du med lÄg effekt kan du fÄ vÀldigt höga förluster, i %, dÄ mycket av energin gÄr Ät till att hÄlla batteriet pÄ en bra temperatur.
Men varma sommardagar Àr det bÀttre att ladda sakta, för dÄ kanske inte batteripacket behöver kylas.

SittstÀllning
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men varma sommardagar Àr det bÀttre att ladda sakta, för dÄ kanske inte batteripacket behöver kylas.
11kw vÀrmer inte batteriet nÀmnvÀrt, det Àr förlusterna lÀngs vÀgen som blir större vid lÀgre effekt.

SittstÀllning
@Nissens

Jag fortsÀtter gÀrna trÄden hÀr och inte i en aktiv trÄd nÄgon annan har.

LÀgg gÀrna upp din kalkyl hÀr istÀllet för att kapa en till trÄd.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
@Nissens

PÄverkar nutida elpriser kalkylen?
Precis nÀr man kommit hem och ska laga mat och sÄnt , i morgon i SE4
Graf över elpriser i region SE4, med dagens priser i blÄtt och morgondagens i rött, visar topp vid 19:00 med 829,735 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SittstÀllning
Morgondagens snittpris Àr ju 3kr exkl avgifter osv.

NÀr jag idag laddat fullt frÄn solen och slipper morgondagens pris blir den dagen vÀrd ca 90kr exkl avgifter etc.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har laddat till 80% med endast gratis* solel idag, och Àr vÀl förberedd pÄ den dyra natten och Ànnu dyrare morgondagen. Det kommer Àven att laddas pÄ bra imorgon fm, sÄ denna dagen kommer bli bra.

*gratis - nej det Àr den ju förstÄs inte, inte innan anlÀggningen Àr helt avbetald inkl finansiella kostnader.
Först dÄ blir elen gratis ..
.

Jag ska inte pÄstÄ att jag har jobbat nÄgot med kalkyler för mitt solcellsprojekt, och jag har en rÀtt slö uppföljning, hÀr Àr det magkÀnsla som gÀller.
Skulle elpriserna varit som de var sommaren 2025, och framförallt 2024, sÄ skulle jag inte kÀnna mig speciellt tvÀrsÀker pÄ att jag fick nÄgot vettigt ROI. Men detta Är kÀnner jag mig riktigt sÀker.

Ja det Àr ju lite spÀnnande med att greja med kalkyler.
Vilken kalkylmetod ska jag vÀlja?

SjÀlv tÀnker jag ofta i formen av "Äterbetalningsmetoden", dvs antalet Är innan investeringen Àr Äterbetald (dvs alla kostnader har tÀckts genom intÀkter eller uteblivna utgifter), och sen genererar investeringen ren vinst (den producerade elen Àr nu gratis).
Nackdelen hÀr Àr att dÄ kostar elen precis lika som att jag köpt den, hela tiden, fram till dagen dÄ allt Àr Äterbetalt, och dÄ blir det plötsligt gratis. SÄ jag försöker vara försiktig med att tÀnka eller sÀga "gratis", utan nÀr jag ersÀtter dyr el sÄ gör det bara att dagen dÄ den blir gratis nÀrmar sig snabbare ...

Men lÀser jag pÄ lite sÄ finns det t.ex:
NuvÀrdesmetoden
Annuitetsmetoden
InternrÀnte- eller avkastningsmetoden

Och vilket som Àr lÀmpligt varierar förstÄs med investeringens art, syftet med den, vilka omvÀrldsfaktorer man vill ta höjd emot osv osv.

Kanske nÄgot för Nissens att fundera över, menar han anvÀnder de kommande 5 Ären till att fundera ihop sin kalkyl.
Men hoppas inte för mycket, jag vet att det Àr totalt meningslöst att diskutera med Nissens ...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
1 130m2 skrev:
11,28kWp, huset gör av med mellan 12 och 20 kWh per dag pÄstÄs det nÀr jag kollar bakÄt. Panelerna producerar en regnig dag i september kanske 10 kwh, en dag med lite blandat vÀder 25 kanske. SÄ nÄn kvÀll har batteriet haft lÀgre procent pÄ kvÀllen Àn pÄ morgonen för det fÄtt ladda ur mer Àn det laddats i, nÀsta dag fÄr det tillbaka lite. Skulle gissa att vi för tillfÀllet (alltsÄ i september) nog klarar oss tre, kanske fyra dagar innan batteriet mÄste stödladdas om vi gÄr in i en regnig period med 100%.
En viktig del i det hela Àr att jag valt en vÀxelriktare som faktiskt pallar trycket, hade vi gÄtt pÄ det som man normalt sett fÄr hade vi titt som tÀtt behövt stödköpa frÄn nÀtet pga att vÀxelriktaren helt enkelt inte kunnat leverera tillrÀckligt mÄnga kW vÀxelström.

Huruvida det Àr ekonomiskt eller inte Àr en annan sak. Men lÀrorikt och roligt Àr det helt klart.
Just poÀngen om vÀxelriktaren tycker jag Àr viktig, eftersom batteridiskussioner vÀldigt ofta fastnar i kWh.

Man behöver egentligen hÄlla isÀr minst tre saker:

‱ batteriets anvĂ€ndbara kapacitet i kWh
‱ batteriets maximala ladd-/urladdningseffekt i kW
‱ vĂ€xelriktarens kontinuerliga AC-effekt i kW

Ett stort batteri löser inte automatiskt ett högt effektbehov.

Man kan exempelvis ha gott om energi kvar i batteriet men ÀndÄ behöva köpa el frÄn nÀtet om huset för stunden behöver mer effekt Àn batteri + vÀxelriktare kan leverera.

Det kan dessutom bli Ànnu mer intressant i ett trefassystem. Det rÀcker inte alltid att bara titta pÄ den sammanlagda kW-siffran, eftersom lasten i huset kan vara ojÀmnt fördelad mellan faserna och systemen kan hantera detta olika.

Det Àr dÀrför jag tycker att system bör dimensioneras i tvÄ steg:

Energi, kWh:
Hur lÀnge vill jag kunna försörja huset och hur mycket energi behöver flyttas mellan billiga och dyra timmar?

Effekt, kW:
Vilka laster vill jag kunna köra samtidigt utan att behöva ta hjÀlp av nÀtet?

Exempelvis spis, varmvattenberedare, vÀrmepump, elbil och andra stora laster kan tillsammans stÀlla betydligt större krav pÄ kW Àn vad husets genomsnittliga dygnsförbrukning antyder.

Det hĂ€r Ă€r ocksĂ„ varför tvĂ„ batterisystem med exempelvis 20 kWh lagring kan fungera vĂ€ldigt olika i samma hus. Det ena kanske kan lĂ€mna 5 kW kontinuerligt och det andra 10–15 kW.

Jag skulle dĂ€rför aldrig vĂ€lja batteri enbart efter ”hur mĂ„nga kWh behöver jag per dygn?”.

Jag skulle först ta husets faktiska effektdata och titta pÄ:

1. högsta samtidiga effekt
  2. hur lÀnge de höga lasterna brukar pÄgÄ
  3. vilka laster som mÄste kunna köras samtidigt
  4. batteriets kontinuerliga kW
  5. vÀxelriktarens kontinuerliga kW
  6. hur systemet hanterar de tre faserna

Först dÀrefter blir batteriets kWh-storlek riktigt meningsfull.

SÄ din observation Àr helt riktig i princip: man kan ha massor av energi kvar i batteriet men ÀndÄ köpa nÀtel dÀrför att flaskhalsen ligger i effektvÀgen, inte i energilagret.

• Gilla
130m2 och 3 till
  • Laddar…
SittstÀllning
J Jalokoski skrev:
Just poÀngen om vÀxelriktaren tycker jag Àr viktig, eftersom batteridiskussioner vÀldigt ofta fastnar i kWh.

Man behöver egentligen hÄlla isÀr minst tre saker:

‱ batteriets anvĂ€ndbara kapacitet i kWh
‱ batteriets maximala ladd-/urladdningseffekt i kW
‱ vĂ€xelriktarens kontinuerliga AC-effekt i kW

Ett stort batteri löser inte automatiskt ett högt effektbehov.

Man kan exempelvis ha gott om energi kvar i batteriet men ÀndÄ behöva köpa el frÄn nÀtet om huset för stunden behöver mer effekt Àn batteri + vÀxelriktare kan leverera.
Ganska lÀtt att skaffa en 10kw vÀxelriktare, jag har 16a huvudsÀkring sÄ det Àr. VR levererar 10.5kw. skulle inte sÀga det Àr ett problem att vÀlja en med bra effekt.
J Jalokoski skrev:
Det kan dessutom bli Ànnu mer intressant i ett trefassystem. Det rÀcker inte alltid att bara titta pÄ den sammanlagda kW-siffran, eftersom lasten i huset kan vara ojÀmnt fördelad mellan faserna och systemen kan hantera detta olika.
Din nÀt Àgare summerar dina 3 faser, men min solinteg jÀmnar ut och balanserar mellan faser sÄ allt Àr jÀmt.
J Jalokoski skrev:
Det Àr dÀrför jag tycker att system bör dimensioneras i tvÄ steg:

Energi, kWh:
Hur lÀnge vill jag kunna försörja huset och hur mycket energi behöver flyttas mellan billiga och dyra timmar?

Effekt, kW:
Vilka laster vill jag kunna köra samtidigt utan att behöva ta hjÀlp av nÀtet?

Exempelvis spis, varmvattenberedare, vÀrmepump, elbil och andra stora laster kan tillsammans stÀlla betydligt större krav pÄ kW Àn vad husets genomsnittliga dygnsförbrukning antyder.

Det hĂ€r Ă€r ocksĂ„ varför tvĂ„ batterisystem med exempelvis 20 kWh lagring kan fungera vĂ€ldigt olika i samma hus. Det ena kanske kan lĂ€mna 5 kW kontinuerligt och det andra 10–15 kW.
Wow, hur hög momentant förbrukning har du ? 😅
J Jalokoski skrev:
Jag skulle dĂ€rför aldrig vĂ€lja batteri enbart efter ”hur mĂ„nga kWh behöver jag per dygn?”.

Jag skulle först ta husets faktiska effektdata och titta pÄ:

1. högsta samtidiga effekt
  2. hur lÀnge de höga lasterna brukar pÄgÄ
  3. vilka laster som mÄste kunna köras samtidigt
  4. batteriets kontinuerliga kW
  5. vÀxelriktarens kontinuerliga kW
  6. hur systemet hanterar de tre faserna

Först dÀrefter blir batteriets kWh-storlek riktigt meningsfull.

SÄ din observation Àr helt riktig i princip: man kan ha massor av energi kvar i batteriet men ÀndÄ köpa nÀtel dÀrför att flaskhalsen ligger i effektvÀgen, inte i energilagret.
Nu dagtid kan jag huset överskrida huvudsÀkringen genom att bÄde solceller och batteri kan mata samtidigt. RÀtt anvÀndbart nÀr man laddar bilen dagtid och maxar 11 kw.

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
SittstÀllning SittstÀllning skrev:
Ganska lÀtt att skaffa en 10kw vÀxelriktare, jag har 16a huvudsÀkring sÄ det Àr. VR levererar 10.5kw. skulle inte sÀga det Àr ett problem att vÀlja en med bra effekt.
Om du tar in en offert pÄ solceller med batteri blir du offererad en hybridvÀxelriktare, den sÀljs i paket med ett eller flera batteripack. VÀxelriktaren Àr dÄ dimensionerad efter det antal batteripack som du fÄr i offerten, vilket kommer begrÀnsa dig senare om du vÀljer att köpa fler batteripack. Förmodligen begrÀnsas du redan nu pga att vÀxelströmsdelen förhindrar dig att kombinera solcellerna och batteriet vid laddning av bil (det hade den vÀxelriktare som ursprungligen offererades oss gjort).

Att lÀgga till sÄ man fÄr en kraftigare vÀxelriktare anpassad till huvudsÀkringen kostar inte sÄ mycket sett till hela offertens vÀrde, och dÄ vet man efterÄt att man faktiskt kan driva hela huset (Àven elbilsladdning) med solel. Att komma pÄ i efterhand att man behöver byta vÀxelriktare kostar massor.

Ja, ikvÀll blev det rekord för vÄr anlÀggning med 40kWh batteri som installerades för ett Är sedan.
Vi fÄr hoppas pÄ en vinter med höga peakar och lÄga dalar pÄ elpriset över dygnen. Diagram som visar energivÀrde i kronor över dygnet 2026-09-14, med toppar runt 02:00 och 20:00 samt en total intÀkt pÄ 430.68 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
SittstÀllning SittstÀllning skrev:
@Nissens

Jag fortsÀtter gÀrna trÄden hÀr och inte i en aktiv trÄd nÄgon annan har.

LÀgg gÀrna upp din kalkyl hÀr istÀllet för att kapa en till trÄd.
Va? Har han lagt upp en kalkyl i en annan trÄd?
Nu blev jag nyfiken. Var hittar jag den?

• Haha
kashieda
  • Laddar…
SittstÀllning
B Bruzze skrev:
Va? Har han lagt upp en kalkyl i en annan trÄd?
Nu blev jag nyfiken. Var hittar jag den?
Val av solcellsleverantör. Heter trÄden.

Fatta inte riktigt hans kalkyl, den antar saker vÀldigt linjÀrt. Ser ut som ett rent AI arbete, det gÄr liksom inte att plocka isÀr den pÄ ett vettigt sÀtt för att förstÄ berÀkningarna.

Den Àr byggt pÄ hans antaganden. Min Àr byggt pÄ faktiskta vÀrde .

Det som Àr intressant Àr att ett av alternativen faktiskt visar positivt pÄ hans berÀkningar Àven om han sÀger att det aldrig rÀknat hem sig

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.