44 491 läst ·
1 716 svar
44k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Det är nog ett bra konto att ta tekniska investeringar på, många köpte tex Bluray spelare, ny dator, ny bil osv på nöjes kontot och blev väldigt nöjda trots att grejerna de köpt inte täckte kostnaden för ränta och amortering och att det varit mer ekonomiskt att inte handla prylarna.Magnus E K skrev:
Redigerat:
Det går ju runt ☀️💰F fribygg skrev:
Summerar jag Maj så ligger jag på 39:- köpt el och 534:- såld el sen 49:- i månadsavgiften för el så ca 450:- minus som förs över till senare månader.
All nätavgift tillkommer.
Då har jag även drift för två bilar och pool i den summan.
Edit: Solceller på vanligt villatak och batteri.
All nätavgift tillkommer.
Då har jag även drift för två bilar och pool i den summan.
Edit: Solceller på vanligt villatak och batteri.
Du har också massa nätavgift att räkna av från egenförbrukning. Hur många kWh rör det sig om ?Stefan N skrev:
Ah, så du har inte tillräckligt med solel för att både täcka förbrukningen och fylla batteriet?Stefan N skrev:
Om jag förstått dig rätt borde egenförbrukningen kunna uppskattas som producerad el minus såld el plus köpt el till batteriet minus el som senare sålts från batteriet.
Då får man fram hur mycket energi som faktiskt använts i huset istället för att exporteras.
Det blir ju väldigt kopplat till trådens ursprungliga rubrik när man har inga eller väldigt få celler, då kommer man inte helt undan nätavgifterna som verkar vara en stor del av driver/lönsamhet i detta.
Jag har ju försökt flytta lite värme mha eget hack i HA för varmvatten och Ngenic. Det kan vara positivt för både elpris och effektsvgift. IOM även billaddning sker på optimerade tider så minskar nog drivern för batteri utan paneler. Jag har tänkt att det vore bra med en extra acc tank den dag jag byter BVP då det sannolikt är billigare och robustare än ett batteri. Men batteri har många andra fördelar.
Helt klart är detta ett intressant område och kommer förbli till elförsörjning är förbättrad.
Jag har ju försökt flytta lite värme mha eget hack i HA för varmvatten och Ngenic. Det kan vara positivt för både elpris och effektsvgift. IOM även billaddning sker på optimerade tider så minskar nog drivern för batteri utan paneler. Jag har tänkt att det vore bra med en extra acc tank den dag jag byter BVP då det sannolikt är billigare och robustare än ett batteri. Men batteri har många andra fördelar.
Helt klart är detta ett intressant område och kommer förbli till elförsörjning är förbättrad.
Min situation var liknande. Dock har jag haft panelerna i flera år så för mig blev det en no brainer.J JohanLun skrev:Det blir ju väldigt kopplat till trådens ursprungliga rubrik när man har inga eller väldigt få celler, då kommer man inte helt undan nätavgifterna som verkar vara en stor del av driver/lönsamhet i detta.
Jag lyckas flytta totalt fler kWh på ett år än besparing med ny pump. Min pump funkar även om den lever på lånad tid, ca 20-25 år gammal.
Jag har också hackat den, styr den med on off och lurar ute-sensorn.
Nu sommartid styr jag med on/off och kör varmvatten. Hade verkligen velat komma igång med extra varmvatten "on demand" men pannan stödjer inte styrning för mig.
Som det ser ut nu har jag köpt för 6kr, sålt för 1215kr och får 262kr för nätstöd.Stefan N skrev:
Jag hade helt missat att man eldade så pass mycket gas att det påverkade elpriset så kraftigt. Trodde kol dominerade fortfarande. Intressant information, man lär sig något nytt varje dag. Ändå dör man dum.Mikael_L skrev:
Ja så är det, så har det varit i 100 år nu, har du verkligen missat det, inte insett det förrän nu?
Eller, tja, gas och gas, det är ju förstås någon som främst kommit de senaste decennierna, förut eldades det kol istället.
Men gasen har högre verkningsgrad och lägre kostnad för utsläppsrätterna per kWh än kol, så det har varit en övergång i några decennier nu att gasturbiner byggs och kolkraftverks läggs ner.
Det är faktiskt bara typ de senaste 5 åren som kol+gas börjat minska, detta pga etablering av vind och solkraft. Men det är en lång väg kvar innan det fossila är borta.
Jag nämnde inget om påverkan på elpriset, och det gjorde inte du heller.1 130m2 skrev:
Du skrev något som du uppenbart hoppades skulle tolkas som att andelen fossil energi ökar, så det ville jag därmed korrigera, så att folk vet att det i verkligheten minskar. Och denna minskning beror alltså främst (bara, väl..) på att solkraft och vindkraft har gjort entré på elproduktionsmarknaden.
Här kan du se utvecklingen inom EU de sista 26 åren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller hela världen
Logga in
Skapa konto
Eller Europa igen, men i absoluta tal
Logga in
Skapa konto
Och en länk, där man kolla själv
https://ourworldindata.org/grapher/electricity-prod-source-stacked?country=~OWID_EUR
Jag får intrycket att anledningen till att ni pratar om varandra är att ditt påstående implicerar att du räknar på kvartspris men Sittställning räknar med rörligt medelpris eftersom det var så de körde förut.Nissens skrev:
Räknar man med rörligt medelpris över en hel månad ser det mycket bättre ut eftersom de dyra mörka timmarna och de molniga eller regniga dagarna drar upp medelpriset. Det ser ut som att man sparat 40 öre/kWh på varje egenanvänd/batterilagrad kWh men i verkligheten kanske det snarare var så att den genererade elen bara var värd säg fem öre i snitt.
Det är inte nödvändigtvis fel att räkna med rörligt om det är det enda man kan eller vill köra själv, jämförelsen blir mer korrekt för en själv före/efter osv. Men jag vill nog ändå slå ytterligare ett slag för att en kalkyl bör baseras på kvartspriser, inte rörligt. Om man är beredd att flytta sin förbrukning till dagtid efter att man skaffat solceller borde man i vart fall testa att göra den flytten innan man skaffat solcellerna. Det kostar inget att byta till kvartspris.
Jag ska försöka snygga till mitt script sen och lägga upp nånstans men har haft massor på jobbet så får se när jag får tid. Det räknar på kvartspris och verkar trots att jag börjat om från början fyra gånger med olika statiska modeller landa på att solceller betalar sig inom sin tekniska livslängd (däremot batteriet är en stor chansning, men å andra sidan är simuleringen bristfällig). Nu har jag efter mycket om och men beställt en anläggning med ett relativt modest batteri, så får vi se om 15 år om de fyra scripten hade rätt eller fel (förmodligen det senare). Men prutade iaf ner påslaget för den det andra batteripacket till 1666 kr/kWh. Yolo.
Nu misstolkar du mig. Meningen med mitt första inlägg var att belysa att gaspriset påverkar elpriset i SE4, alltså just precis en påverkan på elpriset. Att gaspriset gått upp beror, om jag förstått rätt, på kriget i Iran.Mikael_L skrev:
Jag nämnde inget om påverkan på elpriset, och det gjorde inte du heller.
Du skrev något som du uppenbart hoppades skulle tolkas som att andelen fossil energi ökar, så det ville jag därmed korrigera, så att folk vet att det i verkligheten minskar. Och denna minskning beror alltså främst (bara, väl..) på att solkraft och vindkraft har gjort entré på elproduktionsmarknaden.
Här kan du se utvecklingen inom EU de sista 26 åren
[bild]
Eller hela världen
[bild]
Eller Europa igen, men i absoluta tal
[bild]
Och en länk, där man kolla själv
[länk]
Jag har inte påstått att andelen fossil el ökar.
Jag får mer intrycket av att nissens försummar värdet av att slippa skatter och överförings avgifter.1 130m2 skrev:Jag får intrycket att anledningen till att ni pratar om varandra är att ditt påstående implicerar att du räknar på kvartspris men Sittställning räknar med rörligt medelpris eftersom det var så de körde förut.
Räknar man med rörligt medelpris över en hel månad ser det mycket bättre ut eftersom de dyra mörka timmarna och de molniga eller regniga dagarna drar upp medelpriset. Det ser ut som att man sparat 40 öre/kWh på varje egenanvänd/batterilagrad kWh men i verkligheten kanske det snarare var så att den genererade elen bara var värd säg fem öre i snitt.
Det är inte nödvändigtvis fel att räkna med rörligt om det är det enda man kan eller vill köra själv, jämförelsen blir mer korrekt för en själv före/efter osv. Men jag vill nog ändå slå ytterligare ett slag för att en kalkyl bör baseras på kvartspriser, inte rörligt. Om man är beredd att flytta sin förbrukning till dagtid efter att man skaffat solceller borde man i vart fall testa att göra den flytten innan man skaffat solcellerna. Det kostar inget att byta till kvartspris.
Jag ska försöka snygga till mitt script sen och lägga upp nånstans men har haft massor på jobbet så får se när jag får tid. Det räknar på kvartspris och verkar trots att jag börjat om från början fyra gånger med olika statiska modeller landa på att solceller betalar sig inom sin tekniska livslängd (däremot batteriet är en stor chansning, men å andra sidan är simuleringen bristfällig). Nu har jag efter mycket om och men beställt en anläggning med ett relativt modest batteri, så får vi se om 15 år om de fyra scripten hade rätt eller fel (förmodligen det senare). Men prutade iaf ner påslaget för den det andra batteripacket till 1666 kr/kWh. Yolo.
Bara dom avgifterna blir 30 000kr+ på 5 år. Sen har vi försäljning som ska läggas ovanpå samt spotpris.
Det är helt okej att inte tycka det är värd det. Men att rakt ut ljuga ogillar jag starkt.
Jag skulle säkert kunna sänka min grund förbrukning väldigt mycket. Men jag gillar att ha 28 grader på badrumsgolvet, 27grader inne vintern och 18 grader sommartid. Nu kan jag göra allt det till ett billigare pris utan ansträngning. Jag köpte mig fri att tänka på den biten.
Sen fann jag en annan glädje i att programmera och optimera anläggningen.
Men i grund och botten tycker jag inte att det är fel att räkna mot rörligt pris eftersom det hade varit alternativet för mig. Möjligen hade jag hamnat något under rörligt månadspris, 10-20-30%? Utan batteri och solceller bara på att ladda bil. Men snittet för inköp av el på en månad blir inte 0 öre, för någon. Därför tycker jag golvet för vad 1 kWh är värd borde bli ditt snitt pris på en månad, är du duktig på att lägga om din förbrukning så kommer du ha ett lägre snitt och mindre värde.
Kort sagt utgå ifrån dina förutsättningar, det är du som sätter kWh priset så sett.
Redigerat: