43 209 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Du vet ju redan vilket svar du får. Köp batteri och flytta användningen, exporten till dyrtid. Det är bara det att alla vi som redan har solceller, måste byta ut växelriktaren, plus att skaffa batteri. Frågan är om det lönar sig att investera 60.000 kr utöver ursprungsinvesteringen? Tveksamt.Nissens skrev:
Elen är alldeles för billig för att investera överhuvudtaget. (min bedömning)
Är det enkelt? Gör ett typ-nexempel baserat på detta nedan. (Jag byter ut siffrorna)Sittställning skrev:
• spotpris
• elskatt
• rörlig nätavgift
• moms
• elhandlarpåslag
Det verkar ju då finnas ett behov av kalkyl på case solceller finns, värt addera batteri.
Förstår jag rätt att det bästa är att flytta det jag flyttar till natten, värme, bil laddning, till när solen lyser.
Förstår jag rätt att det bästa är att flytta det jag flyttar till natten, värme, bil laddning, till när solen lyser.
spotpris: 39,44 öre/kWhS styren skrev:
rörliga kostnader: 4,95 öre/kWh
fasta påslag: 2,55 öre/kWh
elöverföring: 13,60 öre/kWh
elöverföring spotprisbaserad: 3,71 öre/kWh
energiskatt: 36,00 öre/kWh
moms: 25 % på ovanstående kostnader
För oss som är pensionärer spelar det ingen som helst roll. Vi kör allt dagtid. Diskmaskin, tvättmaskin, matlagning (ofta med ugn), laddar bilen (ibland 2 ggr per dag) osv. På kvällen gör vi inte av med alls mycket el.Nissens skrev:
Allt som drar el på dagen får sin el från solpanelerna och ger därmed avkastning.
Bra resonemang- oantastligt!B Bruzze skrev:För oss som är pensionärer spelar det ingen som helst roll. Vi kör allt dagtid. Diskmaskin, tvättmaskin, matlagning (ofta med ugn), laddar bilen (ibland 2 ggr per dag) osv. På kvällen gör vi inte av med alls mycket el.
Allt som drar el på dagen får sin el från solpanelerna och ger därmed avkastning.
Det är bara det att det är varmt på sommaren och finns inga element som drar ström eller annat. Jämför med vinter. Förbrukningen är 10- faldigad. Elpriserna likaså.
Dock bra att du har elbil. Du får skaffa bastu och basta dig igenom sommaren. Vad gör du när det är minuspriser och du får betala elleverantören för din bakladdade el? Laddar elbilen gissar jag....
Jodå, vi har bastu också, men det brukar bara bli en gång i veckan på sena eftermiddagen innan solen går ner. 😊S styren skrev:Bra resonemang- oantastligt!
Det är bara det att det är varmt på sommaren och finns inga element som drar ström eller annat. Jämför med vinter. Förbrukningen är 10- faldigad. Elpriserna likaså.
Dock bra att du har elbil. Du får skaffa bastu och basta dig igenom sommaren. Vad gör du när det är minuspriser och du får betala elleverantören för din bakladdade el? Laddar elbilen gissar jag....
För mig är det enkelt och allt pekar på återbetalning på under fem år för batteriet, köpte i efterhand.S styren skrev:Du vet ju redan vilket svar du får. Köp batteri och flytta användningen, exporten till dyrtid. Det är bara det att alla vi som redan har solceller, måste byta ut växelriktaren, plus att skaffa batteri. Frågan är om det lönar sig att investera 60.000 kr utöver ursprungsinvesteringen? Tveksamt.
Elen är alldeles för billig för att investera överhuvudtaget. (min bedömning)
Några synpunkter direktSittställning skrev:
Energiskatt baseras på antalet kWh. Det verkar som att "förbrukningen" (kWh) är nödvändig att känna till i uträkning av nätkostnaden. Kanske också spotpriset/kvart ( måste analysera detta bättre)
Sen avslutningen. Själva "pièce de résitance", alltså momsen på alltihop?
Förstår att du baserar dina uträkningar på alternativkostnaden som du säger- rörlig månadskostnad ( för det är enkelt)
Redigerat:
Batteri inkl vr för ca 2.2k kWh är ok pris .
Vill du ha min förbrukning etc? Eller jag förstår ej 🫣😂S styren skrev:Några synpunkter direkt
Energiskatt baseras på antalet kWh. Det verkar som att "förbrukningen" (kWh) är nödvändig att känna till i uträkning av nätkostnaden. Kanske också spotpriset/kvart ( måste analysera detta bättre)
Sen avslutningen. Själva "pièce de résitance", alltså momsen på alltihop?
Förstår att du baserar dina uträkningar på alternativkostnaden som du säger- rörlig månadskostnad ( för det är enkelt)
Nejdå, tänkte högt där...Sittställning skrev:
Trodde först att det fanns en fast summa att räkna ut för att yxa till nätkostnad. Baserat på din info tycker jag mig se- inte minst genom skatten på spot- att det fodras en dynamisk uträkning. Alltså följer hur mycket fastigheten använder i el ( kWh) till respektive kvartspris. Hur skall man annrs få fram skatten?
Blev det tydligare?
edit
"Batteri inkl vr för ca 2.2k kWh är ok pris ."
Har du fabrikat på ditt exempel- låter bra.
Jag förstår. I Home Assistant kan jag plocka ut data på exakt när jag använder el, när batteriet laddar och urladdar, när solcellerna producerar samt all import och export. Jag skulle alltså kunna göra en mycket detaljerad analys.S styren skrev:Nejdå, tänkte högt där...
Trodde först att det fanns en fast summa att räkna ut för att yxa till nätkostnad. Baserat på din info tycker jag mig se- inte minst genom skatten på spot- att det fodras en dynamisk uträkning. Alltså följer hur mycket fastigheten använder i el ( kWh) till respektive kvartspris. Hur skall man annrs få fram skatten?
Blev det tydligare?
Samtidigt har jag landat i att inte göra det mer avancerat än nödvändigt. Tidigare hade jag rörligt månadspris och det har passat min livsstil ganska bra. Nu när elbilen står för en större del av förbrukningen blir jämförelsen lite mindre rättvis, men fortfarande användbar.
Jag vet ungefär vad jag betalade innan investeringen och vad jag betalar idag. Lägger man dessutom till intäkterna från försäljningen får man en ganska bra bild av utfallet.
Därför föredrar jag att räkna månad för månad, jämföra mot rörligt månadspris och hellre vara lite försiktig i antagandena än att bygga en fullständig kvartsbaserad modell.
Har skapat några Sensorer som parar kvartspris med förbrukning / produktion men jag gjorde aldrig klart det, kändes inte nödvändigt.
Däremot har jag byggt en omfattande styrning i Home Assistant. Jag hämtar kvartspriser från Nord Pool, styr batteriet automatiskt utifrån prisnivåer, väljer ladd- och urladdningsfönster, styr växelriktare och batteri via Modbus samt tar hänsyn till solproduktion, hushållsförbrukning, elbilsladdning, import och export.
Jag har även byggt egna sensorer, templates, dashboards och automationer för att optimera egenförbrukning, minska inköp under dyra timmar och flytta energianvändning till billigare perioder.
Det sistnämnda är väldigt kul!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Det låter ju som att du kan ta solceller och batteri på nöjeskontot.Sittställning skrev:
Jag förstår. I Home Assistant kan jag plocka ut data på exakt när jag använder el, när batteriet laddar och urladdar, när solcellerna producerar samt all import och export. Jag skulle alltså kunna göra en mycket detaljerad analys.
Samtidigt har jag landat i att inte göra det mer avancerat än nödvändigt. Tidigare hade jag rörligt månadspris och det har passat min livsstil ganska bra. Nu när elbilen står för en större del av förbrukningen blir jämförelsen lite mindre rättvis, men fortfarande användbar.
Jag vet ungefär vad jag betalade innan investeringen och vad jag betalar idag. Lägger man dessutom till intäkterna från försäljningen får man en ganska bra bild av utfallet.
Därför föredrar jag att räkna månad för månad, jämföra mot rörligt månadspris och hellre vara lite försiktig i antagandena än att bygga en fullständig kvartsbaserad modell.
Har skapat några Sensorer som parar kvartspris med förbrukning / produktion men jag gjorde aldrig klart det, kändes inte nödvändigt.
Däremot har jag byggt en omfattande styrning i Home Assistant. Jag hämtar kvartspriser från Nord Pool, styr batteriet automatiskt utifrån prisnivåer, väljer ladd- och urladdningsfönster, styr växelriktare och batteri via Modbus samt tar hänsyn till solproduktion, hushållsförbrukning, elbilsladdning, import och export.
Jag har även byggt egna sensorer, templates, dashboards och automationer för att optimera egenförbrukning, minska inköp under dyra timmar och flytta energianvändning till billigare perioder.
Det sistnämnda är väldigt kul!