57 660 läst ·
2 093 svar
58k läst
2,1k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Jag tror våra erfarenheter skiljer sig ganska mycket.Alfredo skrev:
Jag tror samtliga exempel var Gemini, men det kvittar egentligen för jag har fått liknande blaj även från andra. Exakt fråga är inget jag minns och det är inte så viktigt egentligen. Min poäng är att i varje fall de gratismodeller jag använt kan utan att blinka häva ur sig precisa påståenden som de glatt erkänner är rena påhitt när man senare "pressar dem".
Modell, fråga och vilket underlag den får har stor betydelse. Ber man den svara på något den saknar underlag för ökar förstås risken för fel.
Med rätt kontext och tillgång till mina faktiska data fungerar det däremot väldigt bra. Jag kör som sagt AI tillsammans med Home Assistant, där den känner till mina enheter, sensorer och beräkningar. Skulle säga den gissade mer för 2-3 generationer sedan, nu är den fenomenal verkligen.
Att läsa ut värden ur en faktura och räkna på dem är dessutom en betydligt mer avgränsad uppgift än öppna frågor om juridik eller fakta.
Men självklart ska viktiga resultat gå att kontrollera, och många har gjort bort sig.
Använder mycket Claude och chatgpt, betalvarianter, båda är fenomenala!
Det är väl lite min poäng. Har den inte underlag för att ge ett korrekt svar verkar det inte finnas några större hämningar mot att hitta på ett godtyckligt svar... Hellre ge ett svar än "tappa ansiktet" och säga att man inte vet. Påminner en hel del om hur vissa människor gärna agerar i en del kulturer.Sittställning skrev:
Fast nej, min poäng var att frågan/underlag var viktig där du sa det spela mindre roll. Men det betyder inte att den hittar på utan kontext.Alfredo skrev:
Det är väl lite min poäng. Har den inte underlag för att ge ett korrekt svar verkar det inte finnas några större hämningar mot att hitta på ett godtyckligt svar... Hellre ge ett svar än "tappa ansiktet" och säga att man inte vet. Påminner en hel del om hur vissa människor gärna agerar i en del kulturer.
Normaltillståndet är inte hallucinationer.
Modell, instruktioner, kontext, verktyg och uppgift påverkar resultatet direkt. Moderna modeller kan både begära kompletteringar och säga att underlag saknas. Påståendet att AI normalt hellre hittar på än säger ”jag vet inte” stämmer inte generellt.
Samtidigt så va frågan vem Walles app var för, han själv skriver att ai gör beräkningarna, så varför använda hans app när ai kan göra jobbet direkt. Ai kan också spara det i ett Excel/Google sheet också och på så sätt behålla historik, skapa grafer etc.
Vi är bara i början av vad ai löser, man bör vara rädd om man har en administrativ tjänst 😐
Idol? Vad snackar du om?B Bruzze skrev:
”Alla” vet att solpaneler inte betalar sig. Berätta det för @Sittställning - han hävdar motsatsen.
Sittställning skrev:
Applikationen jag har gjort använder förprogrammerade beräkningar som bara behöver input på ett visst format. Då blir det samma resultat varje gång samt att det spar på tokens kontra om man låter en AI göra beräkningarna. Fördelen med detta är även att det går att integrera direkt mot andra system (t.ex. Tibber samt växelriktaren) via API samt att man kan mata in värden från fakturan själv om man känner för det.Alfredo skrev:
Det kan den säkert. Men den kan antagligen hitta på rena fantasier också. Det brukar de vara bra på. Om man inte på något sätt kvalitetssäkrar svar från en AI är dessa svar inte mycket att ha. Man kan få mycket stöd av en AI så länge man nyttjar guldkornen och är medveten om att en stor del som kommer ut är ren dynga. Än så länge i alla fall.
Min erfarenhet är också att det inte alltid blir helt rätt när AI får göra allt själv, i mina tester så missar den momsen i ca 10% av fallen trots samma modell, kontext och prompt. Den har även haft svårt att se skillnad på minus och plus när det kommer till vissa värden. Så helt trivialt är det inte. Därav använder jag endast AI för att läsa in alla värden som man sedan för göra en review på innan man lägger till det i systemet. Tar ca 1 min av ens tid per månad och blir då rätt direkt.
Så använder du (@Sittställning) AI rakt av för att populera och beräkna din HA dashboard så skulle iaf inte jag lita helt på resultatet.
@Sittställning, om du orkar så kan du i ett demokonto skapa ditt system och lägga in data för de senaste 12+ månaderna så får du snabbt se om vi kommer fram till samma resultat eller inte. Med din AI-vana kan det inte ta mer än 15 min, be den dra ut data från din källa (fakturor eller Tibber, etc) och använda APIet på min app att mata in det 😉
Vore väldigt intressant att se vad du får för resultat då 😊
Självklart inte, finns ingen anledning att ai processar data för visualisering i HA. Den använda för att bygga upp modellen.Walle85 skrev:
Data via Modbus från VR 1 och VR 2 samt nordpool integration. Formeln förändras aldrig mer än när mitt elavtal förändras. Genom att mäta i VR och P1 mätare kan jag också beräkna förlusterna.
Har spridda fakturor eftersom jag bytt elavtal några gånger senare året så det blir inte så roligt. Jag skaffa batteri i slutet av förra året, det är egentligen först då jag börja räkna på riktigt, men med batteri blir det mycket mer komplext.Walle85 skrev:
@Sittställning, om du orkar så kan du i ett demokonto skapa ditt system och lägga in data för de senaste 12+ månaderna så får du snabbt se om vi kommer fram till samma resultat eller inte. Med din AI-vana kan det inte ta mer än 15 min, be den dra ut data från din källa (fakturor eller Tibber, etc) och använda APIet på min app att mata in det 😉
Menar inte att hacka på din modell men det blir ju väldigt trubbigt om du inte vet när mitt batteri laddar ur, jag bor i se4. Spread idag 265 öre och imorgon 285 öre.
12 månader går kanske inte att lösa men några st kanske. Mindre sugen på att ge ut mina personuppgifter dock 😐 har du tänkt på GDPR
5 år solceller, återbetalda.Nissens skrev:
Batteri taktar på 5år, detta året har varit toppen 😁
Förstår inte hur du kan kalla Pelle så kunnig, inte bara har han missat alla varningsflaggor men också trott att han skulle tjäna massa pengar på en stor anläggning.
Jag säger bara att en lagom anläggning för husbehovet och lite till är toppen, och defintivt återbetalar sig, speciellt om man installera förr.
Jag tror Pelle inte bara räkna fel en gång utan två gånger, en vid investeringen och en gång till när han sa att det inte går bra. Jag tror det går toppen för Pelle! Blir förvånad om han inte gjort en rejäl vinst detta året.
Du måste se din älskade Pelle som magisk, som lyckats med något som ”Alla” andra i hela världen misslyckats med. Att få solcellerna att betala sej. Hur tror Du han burit sej åt?Nissens skrev:
Vad har du fått för dig nu då!B Bruzze skrev:
Han har haft anläggningen sesan länge och sparade in en del på snläggningen på den tiden elen var riktigt dyr runt 2022 eftersom han redan hade anläggningen då. Gissar att han fick loss anläggningen till ett bra pris. Men om du är så intresserad av det kan du väl kontakta honom själv.
Numera är förutsättningarna helt annorlunda, och det var det jag syftade på att ”alla” vet att tåget gått. @Sittställning påstår som sagt att det går att få ett vettigt ROI på solpaneler/batterier med dagens förutsättningar.
Så du får ta diskussionen med honom.
Du introducerar Pelle som en slags facit. Tycker det är bra att du får motfrågor nu.Nissens skrev:
Vad har du fått för dig nu då!
Han har haft anläggningen sesan länge och sparade in en del på snläggningen på den tiden elen var riktigt dyr runt 2022 eftersom han redan hade anläggningen då. Gissar att han fick loss anläggningen till ett bra pris. Men om du är så intresserad av det kan du väl kontakta honom själv.
Numera är förutsättningarna helt annorlunda, och det var det jag syftade på att ”alla” vet att tåget gått. @Sittställning påstår som sagt att det går att få ett vettigt ROI på solpaneler/batterier med dagens förutsättningar.
Är elen billig nu menar du ? 😅
Yes, spread ska jag lägga till, data in via API. Kommer eventuellt att bygga direktintegration mot det system jag själv har.Sittställning skrev:
Självklart inte, finns ingen anledning att ai processar data för visualisering i HA. Den använda för att bygga upp modellen.
Data via Modbus från VR 1 och VR 2 samt nordpool integration. Formeln förändras aldrig mer än när mitt elavtal förändras. Genom att mäta i VR och P1 mätare kan jag också beräkna förlusterna.
Har spridda fakturor eftersom jag bytt elavtal några gånger senare året så det blir inte så roligt. Jag skaffa batteri i slutet av förra året, det är egentligen först då jag börja räkna på riktigt, men med batteri blir det mycket mer komplext.
Menar inte att hacka på din modell men det blir ju väldigt trubbigt om du inte vet när mitt batteri laddar ur, jag bor i se4. Spread idag 265 öre och imorgon 285 öre.
12 månader går kanske inte att lösa men några st kanske. Mindre sugen på att ge ut mina personuppgifter dock 😐 har du tänkt på GDPR
GDPR är ju bara intressant sett till att spara fakturor som har personlig data, att mata in import, export, förbrukning, spotpris etc är inget personligt. Ganska lätt som användare av appen att undvika att dela personliga data för tillfället. Inget jag kommer att lägga massa energi på eftersom all data kan raderas och ses av den som använder appen samt att detta inte är kommersiellt.
Oklart om jag hänger med sett till dina fakturor, som jag förstod det har du all data redan? Då går det ju snabbt att lägga in även i denna applikation via API även utan att leta fakturor, eller missar jag något? Vore intressant att se hur stor diffen blir mellan denna, för tillfället, enklare modell kontra din mer avancerade spread modell.
Jag tror att ”Alla” som har solceller vet att tåget har backat tillbaka. Vi var själva med på tåget, guldåret 2022. Bra år!Nissens skrev:
Vad har du fått för dig nu då!
Detta år 2026, ligger för oss 2:a efter 2022, för maken till avkastning det blivit bara denna sommar är det bara 2022 som slår.
Detta behöver jag inte diskutera med Sittställning, det vet han redan, eftersom han har solceller själv.