43 113 lĂ€st ·
1 704 svar
43k lÀst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tÀnka?
Haha đNissens skrev:
Sorry jag Ă„ngra mig, vill inte ha dig i den trĂ„den đNissens skrev:
Ingen tvivlar pÄ att de genererar el. Problemet Àr att det Àr dyr el eftersom det tar lÄng tid att tjÀna in investeringen. Ingen tjÀnar in en sÄdan anlÀggning pÄ 5 Är.
Vad trevligt att du har utrĂ€kningar nĂ„gonstans. LĂ€nka gĂ€rna till dom. DĂ„ kanske det kommer svar pĂ„ frĂ„gorna du aldrig svarar pĂ„. đ
Ăven nĂ€r man diskuterar sakligt sĂ„ landar du i konstiga argument och "nej, det stĂ€mmer ej"...
Lite tanke gympa nu dÄ.
Om jag sÄlt allt, enbart 60öring utan spot ersÀttning
50 000kwh * 60öre = vÀrdet om jag sÄlt allt el föregÄende 5 Är. = ? Kr
50/50 sÄlt egenförbrukning
25 000kwh * 60öre = sÄlt hÀlften = ? Kr
25 000kwh * vÀrdet av egen förbrukning spotpris plus avgifter = ? Kr
Och ovanpÄ försÀljning utöver 60öringen, tÀnk att jag fÄtt in spotpris, dÀr 2022 gav enormt bra.
.... Det Àr inte helt otroligt, det Àr mer sannolikt Àn att du har en aning om vad du snackar om.
80k gav jag för mina solceller. Inte 120k inte 220k. LÀser du inte nÄgot !?
Redigerat:
Jag kan ocksĂ„ snacka med gpt đ
ChatGPT analys:
UtgÄngspunkt:
⹠SolcellsanlÀggning: ca 80 000 kr efter avdrag
⹠Produktion pÄ 5 Är: ca 50 MWh
âą 50 MWh = 50 000 kWh
⹠ElomrÄde: SE4
⹠Perioden omfattar de senaste fem Ären, inklusive Är med mycket höga elpriser
En ren skojkalkyl pÄ endast 60 öre/kWh ger:
50 000 kWh Ă 0,60 kr = 30 000 kr
Det Àr alltsÄ golvnivÄn om man extremt förenklat bara vÀrderar hela produktionen till 60 öre/kWh.
En mer rimlig historisk analys behöver skilja pÄ egenförbrukad el och exporterad el.
Egenförbrukad solel har vÀrde motsvarande elen man annars hade behövt köpa:
âą spotpris
âą elskatt
⹠rörlig nÀtavgift
âą moms
⹠elhandlarpÄslag
Historiskt rimligt totalt vÀrde för egenförbrukad el i SE4 senaste fem Ären uppskattas till ungefÀr:
1,70â2,10 kr/kWh
Om 50 % av produktionen egenförbrukats:
25 000 kWh Ă 1,70 kr = 42 500 kr
25 000 kWh Ă 2,10 kr = 52 500 kr
Exporterad el har historiskt bestÄtt av flera delar:
⹠spotersÀttning
âą skattereduktion
⹠nÀtnytta
⹠eventuell extra ersÀttning frÄn elhandlare
Rimligt historiskt exportvÀrde uppskattas till ungefÀr:
1,10â1,50 kr/kWh
Om 50 % av produktionen exporterats:
25 000 kWh Ă 1,10 kr = 27 500 kr
25 000 kWh Ă 1,50 kr = 37 500 kr
Samlat historiskt vÀrde vid 50/50 egenförbrukning och export:
LÄg nivÄ:
42 500 kr + 27 500 kr = 70 000 kr
Hög nivÄ:
52 500 kr + 37 500 kr = 90 000 kr
ChatGPTs bedömning:
Det historiska vÀrdet av 50 MWh producerad solel under de senaste fem Ären ligger rimligen i intervallet:
ca 70 000â90 000 kr
Med en investering pÄ ca 80 000 kr innebÀr det att anlÀggningen sannolikt ligger nÀra Äterbetald, eller redan Äterbetald, beroende pÄ faktisk egenförbrukningsgrad och faktisk exportnytta.
Detta utan att rÀkna in framtida produktion efter Är fem, batterioptimering, effektkapning eller övrigt vÀrde av flexibilitet.
ChatGPT analys:
UtgÄngspunkt:
âą 50 MWh = 50 000 kWh
Det Àr alltsÄ golvnivÄn om man extremt förenklat bara vÀrderar hela produktionen till 60 öre/kWh.
En mer rimlig historisk analys behöver skilja pÄ egenförbrukad el och exporterad el.
âą spotpris
âą elskatt
⹠rörlig nÀtavgift
âą moms
⹠elhandlarpÄslag
Historiskt rimligt totalt vÀrde för egenförbrukad el i SE4 senaste fem Ären uppskattas till ungefÀr:
1,70â2,10 kr/kWh
⹠spotersÀttning
âą skattereduktion
⹠nÀtnytta
1,10â1,50 kr/kWh
LÄg nivÄ:
Hög nivÄ:
ChatGPTs bedömning:
Det historiska vÀrdet av 50 MWh producerad solel under de senaste fem Ären ligger rimligen i intervallet:
ca 70 000â90 000 kr
Med en investering pÄ ca 80 000 kr innebÀr det att anlÀggningen sannolikt ligger nÀra Äterbetald, eller redan Äterbetald, beroende pÄ faktisk egenförbrukningsgrad och faktisk exportnytta.
Detta utan att rÀkna in framtida produktion efter Är fem, batterioptimering, effektkapning eller övrigt vÀrde av flexibilitet.
J
JohanLun
Medlem
· stockholm
· 11 696 inlĂ€gg
JohanLun
Medlem
- stockholm
- 11 696 inlÀgg
Detta Àr ditt argumentationsproblem i mÄnga trÄdar. Du presenterar sjÀlv aldrig fakta utan sÀger att "ni fÄr söka sjÀlva" men förvÀntar att andra i trÄden som faktiskt försökt visa olika berÀkningar de anvÀnt har fel. Jag har sjÀlv försökt rÀkna pÄ solceller, men lyckas inte fÄ ihop att det skulle löna sig just för mig. Jag har haft kritik mot andras sÀtt att rÀkna som sÀger det Àr lönsamt att skaffa pga att det historiskt varit lönsamt och de skaffade för x Är sen.Nissens skrev:
NÀe. Det Àr inte fakta. Det Àr din observation och erfarenhet du presenterat. Eller refererat till en annan person som inte presenterar fakta utan sin Äsikt. Sen sÀger jag som sagt inte att det du sÀger Àr helt fel. Men heller inte fakta eller 100% rÀtt.Nissens skrev:
NÀe, du gör en annan fiskehistoria som visar att de INTE Àr lönsamma, men den har lika mÄnga hÄl som de historer du kritiserar.Nissens skrev:
Att dina indexfonder historiskt gett en viss avkasning eller att en solcellsanlÀggning som köptes för x antal Är sen har haft en viss payback sÀger faktiskt ingenting om hur ett köp av solceller eller indexfond kommer se ut om beslutet tas idag.
DÀrför bör gÀllande prognos pÄ priser, bidrag, skatter anvÀndas. Liksom en rimlig kalkylrÀnta och ett rimligt antagande om elpris och levererad effekt.
Jag har konstaterat att jag har för liten takyta och i fel lÀge att sÀtta celler pÄ sÄ för mig Àr det helt klart inte lönsamt. TyvÀrr, dÄ jag tycker "miljöaspekten" skulle varit intressant.
Ok, jag skall ta fram en kalkyl som Àr lite mer komplett som visar kassaflöden ROI, kapitalkostnader pÄ ett realistiskt sÀtt. Det tar lite kalendertid eftersom jag Àr uppbokad ett tag nu.SittstÀllning skrev:
Jag kan ocksĂ„ snacka med gpt đ
ChatGPT analys:
UtgÄngspunkt:
âą 50 MWh = 50 000 kWh
âą spotpris
âą elskatt
⹠rörlig nÀtavgift
âą moms
⹠elhandlarpÄslag
1,70â2,10 kr/kWh
⹠spotersÀttning
âą skattereduktion
⹠nÀtnytta
1,10â1,50 kr/kWh
LÄg nivÄ:
Hög nivÄ:
ChatGPTs bedömning:
ca 70 000â90 000 kr
Ser att du redan i början har ett vÀldigt lÄgt pris pÄ inköp.
Var kan man köpa en sÄdan solpanelanlÀggning för 80 000 efter bidrag inklusive installation?
Normalt pris Àr vÀl nÀrmast det dubbla?
Jo, jag garderade lite med att det var för âskojs skullâ. Jag tar inte AI för nĂ„gon sanning. Allt mĂ„ste dubbel och trippelkollas. (Ăven eller speciellt analyser) vilket jag alltsĂ„ inte gjorde, och sannolikt gjorde inte sittstĂ€llningen det heller. đAlfredo skrev:
Idag fÄr man batteri och solceller med högre mÀrkeffekt för 140lax. Jag plocka ut en offert lÀngre bak i trÄden för skojj skull hos en lokal installatör. En anlÀggning i min storlek gÄr inte för det dubbla idag.Nissens skrev:
Ok, jag skall ta fram en kalkyl som Àr lite mer komplett som visar kassaflöden ROI, kapitalkostnader pÄ ett realistiskt sÀtt. Det tar lite kalendertid eftersom jag Àr uppbokad ett tag nu.
Ser att du redan i början har ett vÀldigt lÄgt pris pÄ inköp.
Var kan man köpa en sÄdan solpanelanlÀggning för 80 000 efter bidrag inklusive installation?
Normalt pris Àr vÀl nÀrmast det dubbla?
Tycker inte vi ska flytta din oss frÄn Àmnet till nÄgot annat Àn att du sagt det inte gÄr att tjÀna tillbaka pengarna.
LÀgg inte ord i min mun. Min utrÀkning Àr baserad helt pÄ mina siffror, min anlÀggning och mina förutsÀttningar. Den Àr sÄ nÀra sanning det gÄr att komma utan att grÀva i alla papper.Nissens skrev:
Det Àr anmÀrkningsvÀrt Àr att din gpt som var för skojjskull, ger en kortare Äterbetalningstid Àn vad du anger.
J
JohanLun
Medlem
· stockholm
· 11 696 inlĂ€gg
JohanLun
Medlem
- stockholm
- 11 696 inlÀgg
Fint Nissens, gör du en riktig kalkyl börjar vi snacka! Tummen upp!
Man bör stoppa in 2 scenarion i era kalkyler - ett med hur det ser ut om man köpte anlÀggningen för sÀg 5 Är sen, en om man köper idag med dagens priser pÄ el och anlÀggning.
Sen kan man ju göra en kÀnslighetsanalys dÀr man tex varierar rÀnta och elkostnader, skatter. Det man egentligen inte behöver variera Àr sjÀlva kostnaden för anlÀggningen dÄ ju den Àr given vid beslutstillfÀllet.
Jag tÀnker att en lÀmplig rÀnta Àr det man normalt har pÄ tex 7 Är bundet bostadslÄn.
SpÀnnande!
Man bör stoppa in 2 scenarion i era kalkyler - ett med hur det ser ut om man köpte anlÀggningen för sÀg 5 Är sen, en om man köper idag med dagens priser pÄ el och anlÀggning.
Sen kan man ju göra en kÀnslighetsanalys dÀr man tex varierar rÀnta och elkostnader, skatter. Det man egentligen inte behöver variera Àr sjÀlva kostnaden för anlÀggningen dÄ ju den Àr given vid beslutstillfÀllet.
Jag tÀnker att en lÀmplig rÀnta Àr det man normalt har pÄ tex 7 Är bundet bostadslÄn.
SpÀnnande!
Vad Àr nÀtavgiften? Vad skall jag lÀgga in i HA för berÀkning? Bortse frÄn spotpriset. Det kvittar om det Àr 2 öre eller 3,84 kr (tex). Eller stÀmmer det? Tyckte jag lÀste i nÄgon trÄd att det Àr skatt pÄ allt.SittstÀllning skrev:
âą spotpris
âą elskatt
⹠rörlig nÀtavgift
âą moms
⹠elhandlarpÄslag
1,70â2,10 kr/kWh
Jag har personligen rÀknat med 1,25 kr (nÀt) under alla Är. (OmrÄde 3, Ellevio)
Kan jag anvÀnda 1,25 kr i mina berÀkningar av egen anvÀndning? (utöver spotpriset)
FörlÄt jag förstÄr nog inte frÄgan ritkigt dina avgifter för nÀt osv framgÄr pÄ din faktura. Denna skiljer sig ganska mycket mellan nÀtÀgare.S styren skrev:Vad Àr nÀtavgiften? Vad skall jag lÀgga in i HA för berÀkning? Bortse frÄn spotpriset. Det kvittar om det Àr 2 öre eller 3,84 kr (tex). Eller stÀmmer det? Tyckte jag lÀste i nÄgon trÄd att det Àr skatt pÄ allt.
Kan jag anvÀnda 1,25 kr i mina berÀkningar av egen anvÀndning? (utöver spotpriset)
En del Àr % pÄ elpriset ocksÄ sÄ den ökar i paritet med spotpris .
Jag gjorde en genomgÄng av de olika avgifterna i inlÀgg #499S styren skrev:Vad Àr nÀtavgiften? Vad skall jag lÀgga in i HA för berÀkning? Bortse frÄn spotpriset. Det kvittar om det Àr 2 öre eller 3,84 kr (tex). Eller stÀmmer det? Tyckte jag lÀste i nÄgon trÄd att det Àr skatt pÄ allt.
Sammanfattning av inlÀgg #499:B Bruzze skrev:
Avkastningen frÄn solceller kommer huvudsakligen frÄn kostnader man slipper betala. Egenförbrukad solel bör dÀrför vÀrderas till samma kostnad som motsvarande köpt el hade haft, det vill sÀga elpris, energiskatt, rörlig nÀtavgift, elhandlarpÄslag och moms.
För överskottsel tillkommer ersÀttning frÄn elhandlare och nÀtnytta. Har man elbil eller laddhybrid kan avkastningen bli betydligt högre eftersom solelen dÄ ersÀtter bensin eller extern laddning istÀllet för att sÀljas till spotpris.
Grundtanken Àr att vÀrdet av egenförbrukad solel normalt Àr betydligt högre Àn vÀrdet av exporterad solel, eftersom man undviker flera kostnadskomponenter samtidigt.
--
Jag jÀmför dock allt med rörligt mÄnads snitt eftersom det Àr sÄ jag förbrukar el annars, anser det Àr min alternativkostand.
Ja, det Ă€r ju dĂ€rför det Ă€r lite snöpligt att panelerna levererar som mest nĂ€r elen Ă€r som billigast och behövs som minst. AlltsĂ„ pĂ„ dagtid pĂ„ sommarhalvĂ„ret⊠Det blir ju lĂ€gsta möjliga intjĂ€ningâŠSittstĂ€llning skrev:
Sammanfattning av inlÀgg #499:
Avkastningen frÄn solceller kommer huvudsakligen frÄn kostnader man slipper betala. Egenförbrukad solel bör dÀrför vÀrderas till samma kostnad som motsvarande köpt el hade haft, det vill sÀga elpris, energiskatt, rörlig nÀtavgift, elhandlarpÄslag och moms.
För överskottsel tillkommer ersÀttning frÄn elhandlare och nÀtnytta. Har man elbil eller laddhybrid kan avkastningen bli betydligt högre eftersom solelen dÄ ersÀtter bensin eller extern laddning istÀllet för att sÀljas till spotpris.
Grundtanken Àr att vÀrdet av egenförbrukad solel normalt Àr betydligt högre Àn vÀrdet av exporterad solel, eftersom man undviker flera kostnadskomponenter samtidigt.
--
Jag jÀmför dock allt med rörligt mÄnads snitt eftersom det Àr sÄ jag förbrukar el annars, anser det Àr min alternativkostand.
Tack för din Äsikt.Nissens skrev:
à terigen behöver jag elen som mest dagtid sÄ jag lagt om min förbrukning genom batteri, elbil och varmvatten, pool till dessa timmar.
Dessutom! Laddar jag ur batteriet kvĂ€llstid och tjĂ€nar pengar pĂ„ det. Innan sĂ„lde jag till ganska lĂ„gt kWh pris dagtid, föregĂ„ende Ă„r. Men nu nĂ€r jag kan lagra och sĂ€lja frĂ„n batteriet sĂ„ tjĂ€nar jag faktiskt mer per kWh Ă€n jag gjorde tidigare. Ăven inrĂ€knat batteri genomströmningskostnad.
Det Àr maximerad intjÀning
Behöver jag verkligen bevisa mer för dig !? Vad Àr det för behov du har att klanka ner pÄ dessa anlÀggningar?