Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Bara för att någon har en annan uppfattning än du behöver den inte vara fel.

Omöjligt att veta vad du syftar på. I denna tråden har ibland personer dykt upp med egna solpaneler som delar med sig av sina erfarenheter som verkar helt realistiska. Men eftersom de inte matchar fiskehistorierna så dissas de.
Det är hur märkligt som helst, nästan som att det är något religiöst i görningen…

Det är alltid risk med börsen, men om just globala indexfonder skall slå fel över tiden så måste det hända rätt dramatiska saker i världsekonomin. Självklart kan det hända, men riskerna är sannolikt bertydligt större med solpaneler eftersom det är så många okända faktorer och tveksamma kalkyler som används.

Så, jag går på fakta, och de här fiskehistorierna är verkligen inte faktabaserade, tvärtom.

Och det är verkligen inte mitt problem.
Tack för din åsikt.

Idag blir min besparing upp emot 100kr. Tack

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Det är alltid risk med börsen..
Wow, framsynt av dig.

Ja, solceller har också risker men de är enklare att förstå, solen slocknar, el, skatt och nät blir helt fritt, el blir omodernt och används inte mer.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Bara för att någon har en annan uppfattning än du behöver den inte vara fel.
Problemet är att du presenterar din uppfattning som fakta.
Nissens Nissens skrev:
Så, jag går på fakta, och de här fiskehistorierna är verkligen inte faktabaserade, tvärtom.
Nej, du har inte fakta, du hänvisar lite diffust till andra tyckare som givetvis ibland kan ha rätt. Men oftast har du ingen källa alls. Men vill ändå få det att framstå som fakta.

Det betyder inte alls att du alltid har fel. Men, det du säger är inte fakta och innehåller ofta felaktigheter.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
Om du ska kunna tjäna pengar på en investering i batteri tror jag det är viktigt att elpriset rör sej.
Eller att man dimensionerar med tanke på att använda egenproducerad el dygnet runt.
Volatilt elpris är absolut ingen förutsättning för att tjäna bra på batteri.

Säg att det är exakt 2 kr/kWh alla timmar dygnet runt, på dagen så har jag gratis el från solcellerna, och under natten ... - fortfarande gratis el från solcellerna, men tillfälligt lagrat i batteriet.

Eller att annat, mer troligt scenario, elskatten ligger på 80 öre /kWh, nätutsugarens överföringsavgift på 90 öre/kWh, och sen moms på det, men elpriset ligger stabilt på 10 öre/kWh dygnet runt.
Ja, då är batteriet fortfarande en mycket god affär.

Just idag när vi vare sig har dessa höga kWh-priser och inte fullt ut lika jävlig skatt och överföringsavgift så är fortfarande batteri lönsamt (i kombination med solceller, och lagom stort) men det kommer blir mer lönsamt när nätägarna och staten har fått härja på ett tag till med avgifter.

Här kan vi se utvecklingen av elnätsavgifterna jämfört med KPI
Elnaten-kraftigt-dyrare.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hittade ingen färdig bild med både elskatt och KPI i samma diagram, men jag lovar, även här rusar kostnadsökningen mycket mer än konsumentprisindex.
Elskatt-2025-1440x951.png
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D
Men det är klart att kvällens priser på över 6kr/kWh, vid säkringarna, gör det lite lättare.

• Gilla
Bruzze
  • Laddar…
Sittställning
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller att man dimensionerar med tanke på att använda egenproducerad el dygnet runt.
Volatilt elpris är absolut ingen förutsättning för att tjäna bra på batteri.

Säg att det är exakt 2 kr/kWh alla timmar dygnet runt, på dagen så har jag gratis el från solcellerna, och under natten ... - fortfarande gratis el från solcellerna, men tillfälligt lagrat i batteriet.

Eller att annat, mer troligt scenario, elskatten ligger på 80 öre /kWh, nätutsugarens överföringsavgift på 90 öre/kWh, och sen moms på det, men elpriset ligger stabilt på 10 öre/kWh dygnet runt.
Ja, då är batteriet fortfarande en mycket god affär.

Just idag när vi vare sig har dessa höga kWh-priser och inte fullt ut lika jävlig skatt och överföringsavgift så är fortfarande batteri lönsamt (i kombination med solceller, och lagom stort) men det kommer blir mer lönsamt när nätägarna och staten har fått härja på ett tag till med avgifter.

Här kan vi se utvecklingen av elnätsavgifterna jämfört med KPI
[bild]

Jag hittade ingen färdig bild med både elskatt och KPI i samma diagram, men jag lovar, även här rusar kostnadsökningen mycket mer än konsumentprisindex.
[bild]
Jag tycker mina förutsättningar ser ut att bli bättre. Historiken pekar på en uppåt trend. Spännande!

Snart börjar vi mata ut till 4kr+ kWh 🙏💰☀️

• Gilla
Bruzze
  • Laddar…
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Väldigt konstigt exempel. Det går ju inte att ha en skatt på 80 öre på en vara som kostar 10 öre. Elskatten behöver göras om till att vara i procent av spotpriset (eller tas bort helt; räcker gott med den redan höga momsen). Och överföringsavgiften ska ju bland annat gå till överföringsförluster vars värde beror av spotpriset så även där behöver man tänka om.

Redigerat:
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Väldigt konstigt exempel. Det går ju inte att ha en skatt på 80 öre på en vara som kostar 10 öre. Elskatten behöver göras om till att vara i procent av spotpriset. Och överföringsavgiften ska ju bland annat gå till överföringsförluster vars värde beror av spotpriset så även där behöver man tänka om.
Du får verka för att någon i riksdagen jobbar fram en motion.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Det går ju inte att ha en skatt på 80 öre på en vara som kostar 10 öre.
Varför inte? En flaska renat kostar väl ca 220:- varav spritskatt är en bra bit över hälften.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Problemet är att du presenterar din uppfattning som fakta.
Så är det inte. Tex är det fakta att ingen visat någon verklighetsbaserad kalkyl som visar att solpaneler går ihop ekonomiskt inom rimlig tid med rimliga risker.

Allt jag exempelvis sagt om globala indexfonder är fakta.

Bara ett par exempel…

Om jag påstår att jorden är platt eller att solpaneler är en ekonomiskt fabulös affär så får jag förstås styrka det på något trovärdigt sätt för att någon som kan tänka själv skall tro på det. Det blir ju märkligt om jag istället tror benhårt på de fantastiska påståendena och kräver bevis av andra att det inte stämmer…
J JohanLun skrev:
Nej, du har inte fakta, du hänvisar lite diffust till andra tyckare som givetvis ibland kan ha rätt. Men oftast har du ingen källa alls. Men vill ändå få det att framstå som fakta.
Det är inte jag som påstår att solpaneler är lönsamma. Ett antal gånger har olika personer här på forumet dessutom räknat på batterier och visat att de inte går ihop ekonomiskt. Ändå kommer fiskehistorier om vilken fin ekonomisk affär de är. 😊

Det är snarare de med fiskehistorierna som kommer med svepande påståenden utan att styrka dom på något som helst vis, vilket är förståeligt, det är ingen lätt uppgift att göra det. 😊
J JohanLun skrev:
Det betyder inte alls att du alltid har fel. Men, det du säger är inte fakta och innehåller ofta felaktigheter.
Där ser man. Du får nog exemplifiera det för att man skall veta vad du syftar på.

Redigerat:
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Så är det inte. Tex är det fakta att ingen visat någon verklighetsbaserad kalkyl som visar att solpaneler går ihop ekonomiskt inom rimlig tid med rimliga risker.

Allt jag sagt om globala indexfonder är också fakta.

Bara ett par exempel.

Det är inte jag som påstår att solpaneler är lönsamma. Ett antal gånger har olika personer här på forumet räknat på batterier och visat att de inte går ihop ekonomiskt.

Det är väl snarare de med fiskehistorierna som kommer med svepandd påståenden utan att styrka det på något som helst vis.

Där ser man. Du får nog exemplifiera det för att man skall veta vad du syftar på.
Du har inte presenterat något själv.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Du har inte presenterat något själv.
Som sagt, så har andra visat att batterier är svåra om inte omöjliga att få lönsamhet i.

Att räkna på solpaneler är mer komplext, men du påstår ju ständigt hur fin ekonomisk affär det är. Så, då måste du ju ha räknat på det, men trots måååånga försök att få dig att visa din fina kalkyl så kommer den inte.

Det blir mer och mer uppenbart att kalkylen inte finns. 😊

Och då faller ditt påstående också som du förstår.

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, så har andra visat att batterier är svåra om inte omöjliga att få lönsamhet i.

Att räkna på solpaneler är mer komplext, men du påstår ju ständigt hur fin ekonomisk affär det är. Så, då måste du ju ha räknat på det, men trots måååånga försök att få dig att visa din fina kalkyl så kommer den inte.

Det blir mer och mer uppenbart att kalkylen inte finns. 😊

Och då faller ditt påstående också som du förstår.
Lägg ner nu, ser du inte att du gjort bort dig?

Jag har en hel tråd om mina prylar och uträkningar. Jag går faktiskt plus på min anläggning, det tickar på riktigt bra, speciellt idag.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
ser du inte att du gjort bort dig?
Troligen inte. Har i alla fall inte hänt förut. 😂

• Älska
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Lägg ner nu, ser du inte att du gjort bort dig?
Nej, du svarar ju inte på enkla frågor, så det går ju inte att se hur du kommit fram till resultat ingen annan visat.
Jag har en hel tråd om mina prylar och uträkningar. Jag går faktiskt plus på min anläggning, det tickar på riktigt bra, speciellt idag.
Ingen tvivlar på att de genererar el. Problemet är att det är dyr el eftersom det tar lång tid att tjäna in investeringen. Ingen tjänar in en sådan anläggning på 5 år.

Vad trevligt att du har uträkningar någonstans. Länka gärna till dom. Då kanske det kommer svar på frågorna du aldrig svarar på. 😊

För skojs skull bad jag chatgpt sammanställa ett rimligt antagande i frågan. Man kan inte säga att den stöder det du påstår direkt. Lägger in ett par skärmdumpar.

• IMG_9373.png
    Skapa konto
  • IMG_9374.png
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.